Mini-PC Windows/(OSX)

Pagina: 1
Acties:

• mcdorpers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 14:21
Na gisteren al snel een topic te hebben geopend, nu nogmaals. Heb besloten de essentie van het systeem te veranderen. Maar daarover hieronder meer..

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Geen spannende zaken. Internetten, Mediacenter, Software als QGIS/ArcGIS, beetje hobbyen, Gamen gebeurt niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 500€ aan componenten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een 120GB SSD in mijn huidige brakke laptop zitten die ik in eerste instantie ga gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande lijst, eventueel nog een koeler voor de processor en een externe Wifi adapter. Maar liefst zo weinig mogelijk componenten

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een compacte, kleine en stille desktop. in eerste instantie als Windows PC. Zou mooi zijn als de component compatible zijn voor OSX zodat ik dit later kan gaan proberen.

Ga je overklokken?
Nee!

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf een systeem neergezet, mede op basis van TonyMACx86. Dit systeem zou moeten voldoen aan de OSX eisen. Fijn lijkt me dat het moederbord voorzien is van WIFI, dan hoef ik geen aparte adapter te installeren. Resten mij nog wat vragen:
- Heb ik nog een koeler nodig voor de processor?
- Is de voeding in de behuizing voldoende, zo niet: welke voeding heb ik nodig en heb je dan een alternatief voor de behuizing?
- Overall nog een mening over dit systeem, wat zou je anders doen?

Hierbij:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4360 Boxed€ 147,-€ 147,-
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 109,95€ 109,95
1MS-Tech CI-70 (120 watt voeding)€ 71,-€ 71,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit€ 45,98€ 45,98
1Crucial CT2KIT51264BA160B€ 43,50€ 43,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,43

[ Voor 3% gewijzigd door mcdorpers op 27-10-2015 15:29 ]

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18
Wat zou ik anders doen: ik zou een Crucial SSD plaatsen omdat die goedkoper is en je het prestatieverschil niet merkt. Ik zou een moederbord zonder WiFi kaart kopen, omdat je daarmee meer dan 50 euro kunt besparen (mits je dan geen compatibiliteit met OSX veliest, maar daar heb ik geen verstand van) en losse WiFi kaarten van 50 euro veel beter presteren. Tevens heb ik geen vertrouwen in MS-Tech (en dan ook echt helemaal niks, te veel slechte USB hubs en voedingen gezien die alle aangesloten apparatuur frituurden), maar 120W is zeker voldoende voor deze PC. Ik heb zelf goede ervaringen metdeze kast van LC-Power, waarvan ik de voeding ook meer vertrouw (en die zit ook nog netjes aan de binnenkant verwerkt). Sowieso is een andere behuizing nodig omdat de MS-Tech geen ruimte biedt voor µATX moederborden. Extra voordeel: hij is 80 euro goedkoper. Daarnaast valt me op dat een enkele module van 8GB veel goedkoper is en je op die manier nog de mogelijkheid hebt om je RAM later uit te breiden.

Eigenlijk zou ik dus een compleet andere PC bouwen. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door GeneralX op 27-10-2015 16:21 ]

• mcdorpers
GeneralX schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:11:
Wat zou ik anders doen: ik zou een Crucial SSD plaatsen omdat die goedkoper is en je het prestatieverschil niet merkt. Ik zou een moederbord zonder WiFi kaart kopen, omdat je daarmee meer dan 50 euro kunt besparen (mits je dan geen compatibiliteit met OSX veliest, maar daar heb ik geen verstand van) en losse WiFi kaarten van 50 euro veel beter presteren. Tevens heb ik geen vertrouwen in MS-Tech (en dan ook echt helemaal niks, te veel slechte USB hubs en voedingen gezien die alle aangesloten apparatuur frituurden), maar 120W is zeker voldoende voor deze PC. Ik heb zelf goede ervaringen metdeze kast van LC-Power, waarvan ik de voeding ook meer vertrouw (en die zit ook nog netjes aan de binnenkant verwerkt). Sowieso is een andere behuizing nodig omdat de MS-Tech geen ruimte biedt voor µATX moederborden. Extra voordeel: hij is 80 euro goedkoper. Daarnaast valt me op dat een enkele module van 8GB veel goedkoper is en je op die manier nog de mogelijkheid hebt om je RAM later uit te breiden.

Eigenlijk zou ik dus een compleet andere PC bouwen. ;)
Haha, Thnx!
Jammer, die behuizing is dan wel weer erg mooi..
Reden dat ik mini-itx wilde, is de compactheid die je hebt. Of is het verschil met een Micro ATX moederbord erg klein? Dan weet ik nu idd niet of het nog compatible is met OSX, maar misschien weten andere dat??

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18
De afmetingen van de kasten staan netjes in de Pricewatch. De mITX kast is 7 bij 24 bij 20.5, de µATX is 9 bij 30 bij 40 (maten in cm). Dat is inderdaad een verschil van bijna 7 liter. Het is echter ook een enorm verschil in prijs. Mocht je toch voor een goede mITX behuizing kiezen, dan zou ik dit moederbord plaatsen. Ik twijfel echter of er wel drivers zijn voor OSX voor dit soort WiFi kaarten (en al helemaal niet voor onboard WiFi).

[ Voor 19% gewijzigd door GeneralX op 27-10-2015 16:49 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:22

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ehm... beschrijf je hier niet eigenlijk gewoon een Mac Mini? Die zit net iets boven die prijs, en je hebt nog geen Win licentie maar als je op termijn (legaal) op OSX over wilt heb je eigenlijk geen andere keus? Of je moet een Hackintosh gaan knutselen maar (disclaimer: geen eigen ervaring) dat schijnt niet optimaal te zijn plus dat is niet toegestaan volgens de voorwaarden van OSX.

• mcdorpers
Icephase schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:50:
Ehm... beschrijf je hier niet eigenlijk gewoon een Mac Mini? Die zit net iets boven die prijs, en je hebt nog geen Win licentie maar als je op termijn (legaal) op OSX over wilt heb je eigenlijk geen andere keus? Of je moet een Hackintosh gaan knutselen maar (disclaimer: geen eigen ervaring) dat schijnt niet optimaal te zijn plus dat is niet toegestaan volgens de voorwaarden van OSX.
Wellicht ;-)

Maar dan heb je het over de instap Mini, zou je die aanraden. Ik ben niet zo onder de indruk van die specs.. En de Mini daarna is me te duur.. Kan ik bv wel een SSD inbouwen in die Mac?

• Icephase

Icephase

Volgens mij kan dat laatste in de nieuwe Mac Mini niet meer, maar wel in de voorlaatste versie. Kijk anders even op ifixit.com, daar staan tutorials.

En ja, de instap Mac Mini zou ik aanraden, alleen gamen lukt daar niet op. Maar dat was je toch al niet van plan. Ik werk dagelijks op een instap MacBook Pro 13" uit 2012 (die met HD4000 en 2,5 GHz i5, 8 GB ram) en kan alles prima doen. Office, browsen, Lightroom en Photoshop gaan allemaal zonder enige vertraging.

• mcdorpers
SSD plaasten zou moeten kunnen met een beetje creativiteit. Alleen het geheugen vervangen schijnt niet te kunnen, deze is gesoldeerd aan het moederbord...

Twijfel dan wel tussen pricewatch: Apple Mac Mini (najaar 2014) Core i5 1,4GHz, 4GB, 500GB en pricewatch: Apple Mac Mini (najaar 2014) Core i5 2,6GHz, 8GB, 1TB

Zou het toch zonde vinden om nu een Mini te kopen die traagheid gaat krijgen na 1 of 2 jaar.. Nog advies? Of hoef ik mij geen zorgen te maken met de eerste Mini, als ik daar ook nog met de tijd een SSD in ga plaatsen??

• Icephase

Icephase

Tja alle computers worden traag op een gegeven ogenblik. Voordeel van de Mac is dat ze vaak nog wel redelijk goed door te verkopen zijn. Ik zou nu wel voor de 8GB gaan en de 2,6 GHz. Je zou ook een SSD via thunderbolt kunnen aansluiten, da's bijna net zo snel als via SATA.

• mcdorpers
Ok, ik wacht nog even tot de Mini ergens in de aanbieding is.. Zag dat in maart van dit jaar flinke korting was bij Icentre... Hoop dat er nog een keer zo'n actie komt..

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
In de Mac Mini (Late 2014) is de SSD wel te vervangen, maar daar heeft Apple een eigen form factor voor. Dat betekent dus dat je enkel die SSD's kunt gebruiken, veelal 2e hands beschikbaar voor een hoge prijs. Zie ook:

Mick1990 in "Macbook pro 13inch 2009 vs Macbook air 13 inch 2013"

Tenzij je een Mac Mini met Fusion drive koopt, dan zit er wel een aansluiting bij om een normale 2.5" SSD op aan te sluiten.

Wellicht dat een 2e hands Mac Mini uit 2011 bijvoorbeeld beter past bij je wensen?

[ Voor 9% gewijzigd door Mick1990 op 29-10-2015 11:15 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Pagina: 1