i7 dual core VS i7 quad core

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 704957

Topicstarter
Ha experts,

Voor mijn nieuwe laptop twijfel ik tussen 2 laptops, heel specifiek: http://tweakers.net/price.../462960;464708/categorie/
Ik gebruikt de laptop voor werk-/studie, en voor foto- en videobewerking. Mijn oude laptop kan dit laatste niet aan dus vandaar tijd voor wat nieuws.

Hetgeen in nu nog vooral op blijf hangen is het quad core VS dual core, dus vandaar mijn concrete vraag:
Wat zijn de voor- en nadelen van (bovenstaande) i7 quad core VS i7 dual core.

Het voordeel van een quad core is natuurlijk dat het sneller is, mijn vraag is dan; ga ik dat verschil echt merken in deze beide goede laptops?
Voordeel van de dual core is dat hij minder warm wordt en accu langer meegaat, is dat theoretisch of valt dat in praktijk toch mee?

Ik hoor graag jullie aanvullende argumenten zodat ik hopelijk wat makkelijker de keuze voor mezelf kan maken :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 22:44
Die 2e, met dualcore processor, heeft een nieuwere generatie CPU, een dedicated GPU (nvidia GT940m) en is nog een stuk goedkoper ook.

Qua CPU prestaties zal die quadcore het inderdaad wel gaan winnen, maar die dedicated GPU lijkt mij voor jouw toepassingen meer geschikt dan het verschil in CPU snelheid.

Welke programma's gebruik jij voor je werk/ studie?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:00
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zoveel weet van notebookprocessoren. Googlen helpt dan echter altijd een hoop. Een simpele zoekopdracht "Intel Core i7-4720HQ vs Intel Core i7-5500u" geeft diverse resulaten, waarmeer je de GPU's kan vergelijken. De volgende link is dan bruikbaar.

http://cpuboss.com/cpus/I...U-vs-Intel-Core-i7-4720HQ

Dit staat natuurlijk geheel los van het advies van Hammetje, die eigenlijk de tip geeft om de hele configuratie te vergelijken en niet alleen de GPU. Als je slechts de GPU wilt vergelijken is bovenstaande wel nuttig (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:56
Het verschil tussen beide processoren is volgens mij erg groot (quad core 2x zo snelle prestaties volgens benchmarks). Daar staat inderdaad een zwakke batterijduur tegenover. Ik heb afgelopen weken heel wat reviews gelezen over de gelinkte Asus, maar op veel meer dan 3-4 uur moet je niet rekenen, minder tijdens intensief gebruik (lees: foto- en videobewerking).

Voor dat bedrag (€1000) kan je beter voor de nieuwe skylake i7-6700HQ gaan, deze is even snel maar vermoedelijk een stuk zuiniger. In de pricewatch staan er een paar van Asus en van MSI met die processor. Dell heeft er ook een, de inspiron 15 7000. Allen voor €1000. Overigens staat de genoemde Asus (of een vergelijkbaar model), regelmatig te koop bij Coolblue 2e kans voor om en nabij €750 (google is je vriend).

Een ander belangrijk punt is dat de Asus R5... geen IPS scherm heeft.

Ik zelf ga voor fotobewerking met lightroom een kleine en lichte laptop met i5-6200u (dual core) aanschaffen. Voor videobewerking is dat misschien niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks allemaal!
IPS geeft toch met name pas voordelen als je regelmatig met meerdere mensen naar het scherm moet kijken? Of sowieso wel beter qua beeldkwaliteit? En geldt dat ook nog voor een mat scherm (daardoor wordt het beeld ook realistischer en minder van licht inval afhankelijk toch?)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 704957 op 27-10-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:56
IPS geeft vooral betere kijkhoeken, maar over het algemeen ook betere kleurweergave. Maar er zijn TN panelen met fantastische kleurweergaven en IPS panelen die verschrikkelijk zijn. Nu is de kleurweergave van de N551 niet heel goed, maar die van de R55 ken ik niet. + je kan calibreren.

Mat gaat vooral schitteringen en weerspiegelingen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 02:18
bazzemans schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:38:
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zoveel weet van notebookprocessoren. Googlen helpt dan echter altijd een hoop. Een simpele zoekopdracht "Intel Core i7-4720HQ vs Intel Core i7-5500u" geeft diverse resulaten, waarmeer je de GPU's kan vergelijken. De volgende link is dan bruikbaar.

http://cpuboss.com/cpus/I...U-vs-Intel-Core-i7-4720HQ

Dit staat natuurlijk geheel los van het advies van Hammetje, die eigenlijk de tip geeft om de hele configuratie te vergelijken en niet alleen de GPU. Als je slechts de GPU wilt vergelijken is bovenstaande wel nuttig (correct me if I'm wrong).
Echter is CPU boss nutteloos voor wat je echt wil weten het toont alleen maar de stats van de CPU. Als die cijfers je al niks zeggen is cpu boss lastig te begrijpen.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik vind die met quad core op zich de betere optie, maar een nog betere optie zou eentje zijn met quad core en een dedicated graphics kaart. Ik weet niet met welke programmatuur je aan videobewerking doet, maar een GeForce videokaart kan hier zeker bij helpen bij bepaalde programmatuur.

Een U-series processor is gemaakt voor een ultrabook en heeft eigenlijk niks te zoeken in een laptop van deze grootte en dikte. Daarnaast is de quad core sowieso een snellere CPU, zeker als de software gebruik kan maken van die vier cores.

Een paar alternatieven die zeker het overwegen waard zijn:
pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN108T
http://www.dell.com/nl/p/...-7559-laptop/pd?ref=PD_OC (als je student bent vraag dan om 10% VIP korting bij Dell)

[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 28-10-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

Frietsaus schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:53:
Ik vind die met quad core op zich de betere optie, maar een nog betere optie zou eentje zijn met quad core en een dedicated graphics kaart. Ik weet niet met welke programmatuur je aan videobewerking doet, maar een GeForce videokaart kan hier zeker bij helpen bij bepaalde programmatuur.

Een U-series processor is gemaakt voor een ultrabook en heeft eigenlijk niks te zoeken in een laptop van deze grootte en dikte. Daarnaast is de quad core sowieso een snellere CPU, zeker als de software gebruik kan maken van die vier cores.

Een paar alternatieven die zeker het overwegen waard zijn:
pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN108T
http://www.dell.com/nl/p/...-7559-laptop/pd?ref=PD_OC (als je student bent vraag dan om 10% VIP korting bij Dell)
Dit dus. De 5500u is inderdaad een nieuwere cpu, maar dualcore en lagere clocksnelheden en lagere turbo boost. Voor video/foto bewerken zul je de impact zeker merken. Ook heeft de QC ook een hybride hardeschijf en zit daar wat winst in. Batterij duur zal zeker verschil in zitten. De QX heeft 2x zoveel stroom nodig op peak performance. Maar misschien dat de accu in de dual core wat kleiner is en dan is het effect al weer een stuk minder is.

Ik ga ervan uit dat je niet inde trein video/foto gaat bewerken en op plekken waar je dit wel gaat doen er een stroom aansluiting zal zijn ;)

Bekijk de overige voorstellen van Frietsaus

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
Ik heb onlangs de Asus N551JB (pricewatch: Asus N551JB-CN021H) gekocht. Zit een nvidia 940M in + i7-4720HQ (de quadcore-variant). Nadeel aan deze is dat er een 7200rpm 750GB in zit en geen SSD. Dit heb ik opgelost door een SSD (samsung evo 256GB) + caddy te kopen en deze op de plek van de optische drive te zetten. Dit alles bijelkaar komt net boven de 1000€ uit. Als je het geld hebt, is het voor jou denk ik de beste oplossing. Beste van beide hierboven genoemde laptops. In de price watch is deze niet meer te koop zie ik (ik had 'm van 4launch), maar bij BCC is deze nog wel te koop.

Dit (pricewatch: Asus N551JB-CN001H) is bijna dezelfde, op de schijf na (1TB 5400rpm ipv 750GB 7200rpm), waar je ook zo een SSD in kan plaatsen.

EDIT: Ik heb de SSD op de plek van de originele HDD gezet en de HDD op de plek van de optische drive i.v.m. Sata III aansluiting op de plek van de originele HDD.

[ Voor 8% gewijzigd door Slabbysl op 28-10-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:00
NC83 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:58:
[...]

Echter is CPU boss nutteloos voor wat je echt wil weten het toont alleen maar de stats van de CPU. Als die cijfers je al niks zeggen is cpu boss lastig te begrijpen.
Klopt, hoewel ook daarbij Google mijn beste vriend is. In dit geval zegt het (volgens mij) ook nog best wel wat, aangezien de 4720HQ op uitzondering van het energieverbruik na de bovenliggende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mark1707 ben je happy met je beeldkwaliteit? (aangezien Pepper92 zegt dat de N551 serie niet fantastisch is qua scherm).

@Frietsaus: ik ben helaas echt allergisch voor rode backlight bij t toetsenbord... maar thanks voor het meedenken!

Overigens doe ik inderdaad alleen foto- en videobewerking thuis. Ik gebruik (bijna) alleen bestaand beeldmateriaal en dus heb ik niet zoveel aan een bijzondere videokaart. Games doe ik niet ;)
Pagina: 1