Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 704955

Topicstarter
een hele goede middag allemaal.

ik zit een beetje met een probleem, ik heb naar aanleiding van vele goeie reviews de engenius ecb350 gekocht (voornamelijk) om het zendvermogen te vergroten.
nu heeft dit apparaat een aantal verschillende opties;
access point,
client bridge,
client router,
AP router,
universal repeater,
wds access point,
wds bridge en
wds station

in eerste instantie dacht ik dat het het best zou zijn om de AP router modus te gebruiken, echter krijg ik het totaal niet voor elkaar. ik ben ook geen held op het gebied van netwerken opzetten (dit is eigenlijk de eerste keer dat ik het doe).
volgens de guide die ik mee krijg van engenius zelf moet ik mijn pc een statisch ip geven. dat lukt. inloggen met 192.168.1.1 lukt en dan kom ik in mijn engenius. hier kan ik de instellingen veranderen, waaronder de verschillende functies. wanneer ik deze naar AP router verander krijg ik een aantal verschillende opties er bij die ik nodig heb, zoals WAN en LAN settings. tot zo ver goed denk ik. nu moet ik dus wat gaan doen met mijn davolink.
na heel veel verhalen op dit fora en andere te hebben gelezen moet ik de DHCP uit zetten en bepaalde dingen doen met DMZ. hier loop ik echter op vast.
is er een of andere (en)genius op die forum die mij kan helpen door staps gewijs een soort van guide te maken? ik word een beetje kriegel hier van haha. punt is ook dat wanneer ik mijn engenius in AP routermodus zet, ik hem niet meer kan bereiken via 192.168.1.1, dit brengt mij dan bij de davolink. waarschijnlijk omdat ze het zelfde adres hebben o.i.d. enfin, ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, ik zal het voor de zekerheid nog even kort opsommen.

engenius ecb350 als access point router achter een davolink 2020 installeren, met daarbij de juiste settings voor beide apparaten.

Mijn dank is niet gering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 704955

Topicstarter
dit heb ik elders op het forum gevonden,

"Ik heb ook de davolink en bij mij werkt het zoals jij wil en ik ben het niet helemaal eens met de beweringen van een aantal mensen hier boven ;) je kunt best de linksys als DHCP gebruiken voor je apparaten en je kunt de davolink best aansluiten op de wan poort van je linksys.

Wat ik gedaan heb:
Davolink heeft DHCP met een range van 192.168.0.1 t/m 192.168.0.6 (1 t/m 5 zijn gereserveerd geloof ik). Er gaat een kabel van de davolink naar de WAN van een dlink dir-855. Hierin is ingesteld dat het internet binnenkomt op de 192.168.0.x range. De d-link is vervoglens DHCP voor de 192.168.1.x range waar al mijn apparaten op zitten. Kwestie van onderscheid maken tussen de DHCP range van de davolink en de DHCP range van de 2e router dus.

Als je het zo doet heb je eigenlijk geregeld dat de davolink zich gedraagt als een modem (of eigenlijk een router die alleen wat doet voor 'echte' router) en (in mijn geval) de d-link als router."

dit is een beetje wat ik wil, mijn modem/router alleen als modem laten functioneren zodat er nog wel telfonie en televisie binnekomt, en dan poort 3 of 4 gebruiken om mijn AP router aan te sluiten met WAN (dit is de enige ingang in de engenius) echter snap ik niet hoe het werkt met kanalen en ip range instellen etc etc.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Laten we beginnen met wat aannamens:
  • Je wil gebruik blijven maken van je davolink modem/router
  • Je hebt de Engenius alleen aangeschaft om een beter WiFi bereik te bewerkstelligen
Met dit in het achterhoofd is mijn eerste advies om de Engenius niet in te stellen als AP Router. Je hebt immers al een router, je Davolink. Twee routers in een netwerk levert voor bijna alle thuisnetwerken meer problemen op dan voordelen.

Nu we dit hebben vastgesteld, is het van belang om even wat dingen op een rij te zetten:
  • De Davolink heeft IP adres 192.168.1.1
  • De Engenius heeft IP adres 192.168.1.1
  • Twee apparaten met hetzelfde IP adres zitten elkaar in de weg
Dus om ervoor te zorgen dat alles netjes gaat werken, zullen we de Engenius in AP (Access Point) modus in moeten stellen en het IP adres aanpassen. Hiervoor moeten we echter wel zorgen dat we een IP adres kiezen dat niet uitgedeeld word door de Davolink (niet in de IP range zit van de Davolink DHCP server). Kijk op de Davolink config pagina onder Advanced Setup naar [Start IP Address] en [End IP Address]. Pas een van de twee aan (bijvoorbeeld [End IP Address] naar 192.168.1.250) en gebruik een van de IP adressen die je hebt vrijgemaakt (bijvoorbeeld 192.168.1.254) als IP adres voor je Engenius.

Vervolgens SSID/Security config instellen en je kunt je Engenius AP inprikken.