Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:09

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Hallo iedereen,

Dit jaar heb ik een aantal overuren opgebouwd en normaal gesproken word dit aan het einde van het jaar uitbetaald, maar daar gaat veel belasting overheen.
Nu had mijn werkgever het idee om mij een ict gerelateerd ding te geven ter waarde van mijn overuren. (Ik werk al programmeur) Dit bedrag ligt rond de €1800. Nu geeft hij aan dat als ik binnen 3 jaar weg ga, ik een deel van de laptop terug moet gaan betalen. Dat vind ik wel logisch aan de ene kant, maar de afschrijving zou zijn 1/3 per jaar.
Maar als ik dan na 1 jaar weg zou gaan, dan moet ik nog 2/3 terug betalen. Is dit wel logisch? Er is van beide kanten geen plan om binnen deze periode te vertrekken.

Ik zit totaal niet in deze materie en wou daarom graag jullie advies/mening hierover.

Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Houdt er rekening mee dat je belasting moet betalen over producten die je dus in natura ontvangt. Inprincipe is het anders belastingontduiking.
Zo mag je dit dus niet oplossen tenzij je het gedeelte dat je hem privegebruikt opgeeft aan de belastingdienst.
nieuws: Overheid maakt verstrekken laptops en smartphones aan personeel makke...

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 15:35

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Nee, dat is niet logisch. Het zijn toch je eigen opgebouwde centen? Daarnaast denk ik dat de Belastingdienst ook niet zo blij zal zijn als je het daar niet meldt: helemaal kosjer is de oplossing niet (zoals Kecin al noemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Op de belastinggevolgen ga ik niet in... dat is hierboven ook al gezegd en is iets wat je zelf / je werkgever moet oplossen..

maar los daarvan: jij hebt overuren ter waarde van 1800 euro... dat is dus 1800 euro die van jou is... als er dan van dat geld een laptop gekocht wordt t.w.v. 1800 euro, dan is de baas dus jouw geld aan het uitgeven voor je... ongetwijfeld bedoeld door je baas om de belastingdienst geen dienst te bewijzen, maar daar gaat het niet om... dat jouw baas jou vervolgens nog wil binden aan het bedrijf met een idiote regeling is van de zotte... het is als alsof een kennis jou 200 euro geeft (van zijn eigen geld) om een printer voor hem te kopen (omdat hij bijv. ff geen tijd heeft), jij die printer voor hem koopt en vervolgens jij tegen hem zegt: ik heb nu voor jou een printer kocht, van jouw geld, als we over 1 jaar geen kennissen meer zijn dan wil ik graag nog even 80 euro van je ontvangen.... wat denk je dat die vriend dan zegt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
Als je de laptop zakelijk gebruikt, kan hij belastingvrij worden verstrekt. Omdat je software engineer bent, is dat zakelijke gebruik wel aannemelijk te maken.

Dan zit de baas echter met een laptop op de balans. Deze wordt afgeschreven: normaal in 5 jaar maar je kunt de afschrijving versnellen als de technische of economische levensduur daar aanleiding toe geeft. Ik zie geen probleem om een laptop na 3 jaar tegen een geringe restwaarde van de balans te halen.

Tot zoverre vind ik het een heel begrijpelijk voorstel. Het gaat echter voorbij aan 1 heel basaal feit:

het is jouw geld.

Redelijk zou zijn om je potje met vakantierechten jaarlijks met 600 euro te verminderen en daaruit de afschrijving te bekostigen. En dus niet direct voor 1800 euro.

In dat alternatieve voorstel kan een voortijdig vertrek als volgt werken:

* 2015, in dienst. Baas koopt laptop (1800 ex BTW), schrijft deze af naar 1200 euro en verminderd je vakantierechten met 600. Jij hebt je laptop in bruikleen en bent 600 (bruto) aan vakantierechten kwijt. Baas speelt quitte: is 1800 euro lichter maar heeft een laptop van 1200 op de balans en heeft 600 minder aan verplichtingen openstaan.

* 2016. Laptop wordt afgeschreven naar 600 euro, er worden weer een paar vakantiedagen "opgenomen". Jij houdt je laptop in bruikleen en betaalt de 2e termijn van 600,. Baas verliest 600 waarde op de laptop maar compenseert door de verplichtingen aan jou met 600 af te bouwen.

* 2017, Herhaling van zetten uit 2016. Laptop volledig afgeschreven en mag voor nop uit de zaak worden gehaald. Kadootje voor TS t.w.v. 0 euro.

* Of: uit dienst. Het resterende saldo van de vakantieuren wordt uitbetaald (belast). De laptop wordt tegen de resterende boekwaarde verkocht aan TS. Je raakt een stukje belastingvoordeel kwijt omdat je vakantierechten en laptop moet afrekenen, maar je betaalt in ieder geval niet dubbel.

[ Voor 42% gewijzigd door t_captain op 27-10-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:57:
Als je de laptop zakelijk gebruikt, kan hij belastingvrij worden verstrekt. Omdat je software engineer bent, is dat zakelijke gebruik wel aannemelijk te maken.
Maar zo is het hier niet bedoeld. Het doel is hier loon in natura in een belasting ontwijkende constructie die als belastingfraude aangemerkt kan en wellicht zelfs moet worden. Als de laptop niet zakelijk wordt gebruikt en/of als de werkgever ook nog zakelijk vergelijkbare apparatuur ter beschikking stelt dan is die laatste conclusie is haast onvermijdelijk.

Dat je het aannemelijk kunt maken - door een half verhaal te vertellen - betekent niet dat het aan de fiscale wetgeving voldoet want daartoe telt de situatie in de praktijk. Het enige verschil is dat de pakkans verkleint.

Zou de laptop wel zakelijk worden gebruikt dan is het inconsistent om te verrekenen met overuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 27-10-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Rukapul: ik neem aan dat TS een laptop krijgt, omdat hij graag thuiswerkt en voor de rest op MSDN, github en bitbucket zit om zijn skills te slijpen. We hebben het (ondanks de verwarrende topictitel) dus over een zakelijke laptop thuis. Anders deugt de hele constructie natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Waarom zou de baas zo'n laptop niet via de WKR mogen uitdelen trouwens? Zolang de baas daar nog niet volledig gebruik van maakt is het voor beiden een interessante manier. Zit je ook niet met afschrijvingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
WKR is een interessante optie, maar heeft vaak veel te weinig ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:50

P_Tingen

omdat het KAN

Kryziek schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:43:
Dit jaar heb ik een aantal overuren opgebouwd en normaal gesproken word dit aan het einde van het jaar uitbetaald, maar daar gaat veel belasting overheen.
Nee. Misverstand.

Ik hoor wel vaker van collega's dat er over de overuren extra belasting wordt betaald maar dat is niet waar*. Het klopt wel dat er op het moment van uitbetaling extra belasting wordt ingehouden, maar dat wordt aan het einde van het jaar gecorrigeerd met de aangifte.

Even simpel voorbeeld:

Stel je hebt 1000 euro extra aan overwerk in een maand. Dit wordt extra hoog belast belast (zeg 52%) en je houdt er die maand dan ook maar 480 euro van over. De belasting die je per maand betaalt is de loonheffing en dat is een voorschot op je inkomstenbelasting

Aan het einde van het jaar maakt de belastingdienst de balans op en blijkt dat je over die 1000 euro niet 52% maar eigenlijk 30% had moeten betalen. Het verschil krijg je dan terug.

De reden voor de extra hoge belasting is omdat het een incidentele beloning is. Bij je normale salaris kan je werkgever precies uitrekenen hoeveel belasting je moet betalen, rekening houdend met belastingvrije voeten, heffingen en weet ik wat al. Als je geen gekke dingen hebt (eigen huis of andere dingen die je werkgever niet kan weten) zul je dus ook geen aangifte hoeven te doen omdat het bedrag dat je in de loop van het jaar hebt betaald precies gelijk is aan wat je zou moeten betalen (give or take een paar euro).
Zie meer info hier

Wat je werkgever en jij willen is belastingontduiking. Wat wel mag is dat je werkgever je een laptop ter beschikking stelt, die in drie jaar afschrijft en jou de laptop daarna laat houden. Ik vermoed dat je wg dat ook wil, maar dan zit hij - totdat die drie jaar om zijn - met een probleem als jij uit dienst gaat. Je hebt dan 2 opties: laptop teruggeven of betalen (want officieel is de laptop van je wg). Beide zijn niet in jouw belang.

Persoonlijk zou ik het gewoon uit laten betalen. Ja, je betaalt er belasting over maar zo werkt ons systeem nou eenmaal. Die wegen en scholen moeten toch érgens van betaald worden?

* ja, alleen als je door dat extra inkomen nét in een hogere schaal valt. Dan wel ja.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Enige correcte optie is dat de werkgever een laptop koopt van maximaal 1267,60 euro in de btw, uitgaan van schaal van 42% inkomstenbelasting. Daarnaast draagt hij netjes inkomstenbelasting af over het genoemde bedrag.

Vergeet niet dat je een werk laptop ook niet onder je inboedel of reisverzekering valt. Het is namelijk niet jou eigendom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

t_captain schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:26:
WKR is een interessante optie, maar heeft vaak veel te weinig ruimte.
De 'vrije ruimte' binnen de WKR is 1,2% van de fiscale loonsom. Hoewel dit niet per medewerker gaat, maar voor het hele concern, kun je er wel een gemiddelde per werknemer uit halen wat een beetje een idee geeft. Dus voor een vrijstelling van 1.800 euro moet je als werknemer al 150.000 aan fiscale loonsom hebben. En dan komt de rest zoals kerstpakket, bedrijfsuitjes, maaltijden en consumpties e.d. er nog bij. Dus dit soort dingen kunnen inderdaad alleen als slechts een heel klein deel van de werknemers hieraan deelnemen. Vaak wordt dat als oneerlijk gezien t.o.v. de rest en wordt het geschrapt. Maar als jouw baas een ander moreel kompas heeft... tja dan zou het prima kunnen.

Boven de vrije ruimte betaalt je baas (dus niet jij!) 80% belasting. Dus dan kost die 1.800 netto aan jou (zo ziet de WKR namelijk de gift van de laptop: aankoopprijs incl. BTW = netto voordeel werknemer!) hem maar liefst 3.240. Uitbetalen van overuren is voor hem veel goedkoper.
Deveon schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:47:
Enige correcte optie is dat de werkgever een laptop koopt van maximaal 1267,60 euro in de btw, uitgaan van schaal van 42% inkomstenbelasting. Daarnaast draagt hij netjes inkomstenbelasting af over het genoemde bedrag.

Vergeet niet dat je een werk laptop ook niet onder je inboedel of reisverzekering valt. Het is namelijk niet jou eigendom.
Nee hoor, zoals gezegd is via de WKR ook een prima optie. Is veel voordeliger voor de werknemer, alleen klopt de fiscus dan bij de werkgever aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Icephase op 27-10-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:23
Ik denk dat dit gewoon een handige manier van je werkgever is om je overuren niet uit te hoeven betalen. Aan het verstrekken van het bedrijfsmiddel hebben ze wel voordeel. Aan het uitbetalen van je overwerk niet.

En let op! Overwerk en bonus zit bij het uitbetalen altijd in Box 4. Echter aan het eind van het jaar maakt de belastingdienst een totaalsom van je ontvangen salaris (inclusief bonus, overuren enz.) en kijkt dan opnieuw wat je in welke box betaald hebt. Als je bijv. over 1800 euro 52% hebt betaalt en je maar je hebt in totaal 35.000 euro verdiend dan hebt dan krijg je het verschil (180 euro) terug!

Bij de aangifte geldt dus altijd deze staffel (2015):

schijf 1 € 0 t/m € 19.822 36,50%
schijf 2 € 19.822 t/m € 33.589 42%
schijf 3 € 33.589 t/m € 57.585 42%
schijf 4 € 57.585 of meer 52,00%

[ Voor 3% gewijzigd door Dekaasboer op 27-10-2015 15:24 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:57

Praetextatus

the dutch_paki

P.O. Box schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:57:
Op de belastinggevolgen ga ik niet in... dat is hierboven ook al gezegd en is iets wat je zelf / je werkgever moet oplossen..

maar los daarvan: jij hebt overuren ter waarde van 1800 euro... dat is dus 1800 euro die van jou is... als er dan van dat geld een laptop gekocht wordt t.w.v. 1800 euro, dan is de baas dus jouw geld aan het uitgeven voor je... ongetwijfeld bedoeld door je baas om de belastingdienst geen dienst te bewijzen, maar daar gaat het niet om... dat jouw baas jou vervolgens nog wil binden aan het bedrijf met een idiote regeling is van de zotte... het is als alsof een kennis jou 200 euro geeft (van zijn eigen geld) om een printer voor hem te kopen (omdat hij bijv. ff geen tijd heeft), jij die printer voor hem koopt en vervolgens jij tegen hem zegt: ik heb nu voor jou een printer kocht, van jouw geld, als we over 1 jaar geen kennissen meer zijn dan wil ik graag nog even 80 euro van je ontvangen.... wat denk je dat die vriend dan zegt?
Dit dus ;) Jij hebt recht op 1800 euro. Hoe hij dit regelt is zijn pakkie an maar hij mag je geen extra voorwaarden opleggen en zeker geen BS zoals terug betalen als je eerder weg gaat.

Stel je vraagt gewoon om uitbetalen en hij geeft je 1800 euro.Je gaat weg na 1 jaar, moet je dan ook 1200 euro terug betalen? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Praetextatus op 27-10-2015 15:29 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Dekaasboer schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:23:
Ik denk dat dit gewoon een handige manier van je werkgever is om je overuren niet uit te hoeven betalen. Aan het verstrekken van het bedrijfsmiddel hebben ze wel voordeel. Aan het uitbetalen van je overwerk niet.

En let op! Overwerk en bonus zit bij het uitbetalen altijd in Box 4. Echter aan het eind van het jaar maakt de belastingdienst een totaalsom van je ontvangen salaris (inclusief bonus, overuren enz.) en kijkt dan opnieuw wat je in welke box betaald hebt. Als je bijv. over 1800 euro 52% hebt betaalt en je maar je hebt in totaal 35.000 euro verdiend dan hebt dan krijg je het verschil (180 euro) terug!

Niet per se onder de WKR. En die is sinds 1-1-2015 voor alle werkgevers verplicht. Het kost de werkgever minimaal 1.800 euro, en in sommige gevallen zelfs meer.

Enne.... box 4??? http://www.belastingdiens...arieven/boxen_en_tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

t_captain schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:57:

Dan zit de baas echter met een laptop op de balans. Deze wordt afgeschreven: normaal in 5 jaar maar je kunt de afschrijving versnellen als de technische of economische levensduur daar aanleiding toe geeft. Ik zie geen probleem om een laptop na 3 jaar tegen een geringe restwaarde van de balans te halen.

Tot zoverre vind ik het een heel begrijpelijk voorstel. Het gaat echter voorbij aan 1 heel basaal feit:

het is jouw geld.

Redelijk zou zijn om je potje met vakantierechten jaarlijks met 600 euro te verminderen en daaruit de afschrijving te bekostigen. En dus niet direct voor 1800 euro.

In dat alternatieve voorstel kan een voortijdig vertrek als volgt werken:

* 2015, in dienst. Baas koopt laptop (1800 ex BTW), schrijft deze af naar 1200 euro en verminderd je vakantierechten met 600. Jij hebt je laptop in bruikleen en bent 600 (bruto) aan vakantierechten kwijt. Baas speelt quitte: is 1800 euro lichter maar heeft een laptop van 1200 op de balans en heeft 600 minder aan verplichtingen openstaan.

* 2016. Laptop wordt afgeschreven naar 600 euro, er worden weer een paar vakantiedagen "opgenomen". Jij houdt je laptop in bruikleen en betaalt de 2e termijn van 600,. Baas verliest 600 waarde op de laptop maar compenseert door de verplichtingen aan jou met 600 af te bouwen.

* 2017, Herhaling van zetten uit 2016. Laptop volledig afgeschreven en mag voor nop uit de zaak worden gehaald. Kadootje voor TS t.w.v. 0 euro.

* Of: uit dienst. Het resterende saldo van de vakantieuren wordt uitbetaald (belast). De laptop wordt tegen de resterende boekwaarde verkocht aan TS. Je raakt een stukje belastingvoordeel kwijt omdat je vakantierechten en laptop moet afrekenen, maar je betaalt in ieder geval niet dubbel.
Onder de WKR werkt dit niet op deze manier. Niet de boekwaarde, maar de werkelijke aanschafprijs incl BTW geldt als voordeel voor de werknemer. En om de laptop als zakelijk goed te verstrekken, zal deze bijv. niet mee naar huis genomen mogen worden etc. Dus dat is veel lastiger geworden. De WKR is tegenwoordig verplicht, dus de oude regimes gelden niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Deze constructie kan hoe dan ook niet. Of je nu geld krijgt of natura, belasting moet betaald worden. Als dat niet gebeurt is de werkgever niet slim om dan toch zaken vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als het TS echt te doen is om een prive laptop te verkrijgen buiten de belasting om, is hij op dit forum aan het verkeerde adres. Maar omdat hij software engineer is en software engineers niets liever doen dan coden thuiswerken, zie ik de laptop als >90% zakelijk gebruik. WKR is van toepassing, maar met nihilwaardering. Boekhoudkundig is de laptop van de zaak tot hij is afgeschreven, daarna kan hij aan de zaak worden onttrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

t_captain schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:49:
Als het TS echt te doen is om een prive laptop te verkrijgen buiten de belasting om, is hij op dit forum aan het verkeerde adres. Maar omdat hij software engineer is en software engineers niets liever doen dan coden thuiswerken, zie ik de laptop als >90% zakelijk gebruik. WKR is van toepassing, maar met nihilwaardering. Boekhoudkundig is de laptop van de zaak tot hij is afgeschreven, daarna kan hij aan de zaak worden onttrokken.
jij misschien wel, maar de fiscus zal daar wellicht anders over denken. Dus misschien heb je gelijk, maar misschien ook niet.

Ik heb de regels niet 100% scherp meer (ik heb voornamelijk eind vorig jaar intensief met de regeling te maken gehad), maar volgens mij is het zo dat als de laptop niet geschonken wordt (en dus in de activalijst van de onderneming zichtbaar is) er inderdaad sprake kan zijn van nihilwaardering. De 90%-eis is voor zover ik weet achterhaald, die is uit de regeling gehaald. Voor communicatiemiddelen en tablets -waar laptops dus niet onder vallen- geldt nu dat deze noodzakelijk moeten zijn voor uitoefening van de functie, waardoor ze vrijgesteld worden (=/= nihilwaardering!) maar dat geldt volgens mij niet voor laptops en pc's...

Er wordt in de regeling duidelijk onderscheid gemaakt tussen vergoedingen (dus in €), verstrekkingen en beschikbaarstellingen. Bij de laatste categorie mag de werknemer gebruik maken van het goed, maar is/wordt het niet zijn eigendom. Bij verstrekkingen en vergoedingen is dat wel het geval.
Zolang een pc of laptop wordt vergoed of verstrekt, is dat in principe altijd belast en telt het mee in de vrije ruimte binnen de WKR. Bij beschikbaarstelling ligt dat genuanceerder.

[ Voor 15% gewijzigd door Icephase op 27-10-2015 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Baas denkt goedkoop uit te zijn: jij geen overwerkvergoeding en hij geeft je een laptop die je toch al voor je werk nodig had.

Bij zo'n baas zou ik niet zo'n constructie aangaan.
Stel baas gaat volgend jaar op de fles, kan jij je laptop inleveren (staat nog op de zaak en is dus onderdeel van het faillissement en kan je fluiten naar de 1200 euro die je nog te goed had).

Gewoon laten uitbetalen en het misgelopen belasting geld in juni terugkrijgen van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je baas is een belastingontwijkende eikel als hij dit voorstel doet. Wil jij je overuren gespreid overdrie jaar uitbetaald krijgen, dan zeg je ja. Wil je je eigen eerlijkverdiende geld voor de Kerst van 2015, dan zeg je nee. En vraag jezelf af: wat heeft mijn baas gedaan voor mij dit jaar, dat rechtvaardigt dat ik hem help met belasting te ontduiken?

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je baas is een belastingontwijkende eikel als hij dit voorstel doet. Wil jij je overuren gespreid over drie jaar uitbetaald krijgen, dan zeg je ja. Wil je je eigen eerlijkverdiende geld voor de Kerst van 2015, dan zeg je nee. En vraag jezelf af: wat heeft mijn baas gedaan voor mij dit jaar, dat rechtvaardigt dat ik hem help met belasting te ontduiken?

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik zie niet in hoe dit überhaupt zou kunnen werken. Uren kan je opnemen of laten uitkeren.
De uren zullen in dat laatste geval op een loonstrook moeten verschijnen. Gebeurt dat niet dan is het simpelweg belastingfraude.

De werkgever mag uiteraard best een laptop verschaffen aan een medewerker. Die laptop staat dan op de balans van en is eigendom van het bedrijf. Daarmee blijven de uren echter staan. Wat ga jij als werknemer dan doen? Kwijtschelden? Het zou mij niet verbazen als je dan nog medeplichtig bent aan belastingontduiking ook.

Overuren altijd laten uitkeren dus. Of je daarna wel of niet via de werkgever iets aanschaft staat je natuurlijk vrij maar een klein voordeel zoals inkoopkorting kan je vaak weer wegstrepen tegen nadelen zoals het vervallen van consumentenrecht en garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dekaasboer schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:23:

Box 4? Really. Al het belastbaar inkomen uit werk en woning komt in Box 1. Of dat nu overwerk, vakantiegeld, bonus of normaal salaris is. Bijzondere beloningen kunnen hoger belast worden op de loonstrook (het hoe en waarom is al 100x uitgelegd), maar het is en blijft Box 1 inkomen en de belastingdienst kijkt alleen maar naar hoeveel je verdient hebt, niet onder welke noemer het verdient is. Sowieso kijkt de belastingdienst pas na afloop van het jaar hoeveel loonbelasting je moet afdragen, inhouding de loonstrook is een voorheffing. Je kan ook prima gedurende het jaar geen loonbelasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hij bedoelt schijf 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:31
Maar dan nog klopt het niet. Als je werkgever verwacht dat je dat jaar niet uit schijf 3 komt zal hij op overuren schijf 3 inhouden. En dat maakt ook nog niet eens veel uit want aan het eind van het jaar (of met een VT als je echt haast hebt) wordt dat weer teruggerekend naar de schijf waar je gebaseerd op je totale inkomen in hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Wat een reacties :D
Ik heb ze elke dag gelezen maar had nog niet gereageerd.
Dat ik er weinig verstand van heb blijkt weer opnieuw na het lezen 8)7 Maar ik heb er wel wat aan gehad, het is mij duidelijker geworden wat er nu precies gebeurd en welke consequensies daar aan hangen.
Met mijn leiding gevende ben ik er uit gekomen, we gaan mijn uren wel opzetten in een laptop. De afschrijving is over 3 jaar en mocht ik eerder weg gaan, dan betaal ik 1/3 per jaar van de DAGwaarde terug. Dus niet van de aanschaf waarde, gezien die ict nog steeds hard gaat verwacht ik dat die prijs al snel zakt over de jaren. Ik verwacht niet dat ik snel weg ga bij dit bedrijf en van de andere kant verwachten ze het ook niet.
Officieel gezien is de laptop gewoon van het bedrijf en blijft deze dat ook tot de 3 jaar. Daarna is hij van de balans en is hij wel van mij officieel. We hebben afgesproken dat de laptop wel van mij is en ik er dus mee mag doen wat ik zelf wil. Het apparaat ga ik daar naast nog wel voor het werk gebruiken. Af en toe thuis werken en side-projectjes doen.

Bedankt voor jullie kennis! Hier heb ik zeker wat aan gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En wat is de dagwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
Als die van het bedrijf is zou jij er niet voor hoeven betalen. Niet in overuren, niet ter compensatie, gewoon niet...

Als je je overuren uit zou laten betalen in een laptop dan zou die volledig van jou moeten zijn (alleen de belastingdienst ziet dat anders)

Het beste zou zijn om je overuren gewoon in loon uit te laten betalen, en evenyueel daarvan zelf een laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Goede vraag: gaat het over de waarde in het economisch verkeer of over de boekwaarde? Als je vandaag een ultrabook koopt van 1500 euro, is hij over een jaar misschien nog 500 waard op marktplaats, maar in de boeken zal hij voor 1000 a 1200 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Kryziek schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:35:
Wat een reacties :D
Ik heb ze elke dag gelezen maar had nog niet gereageerd.
Dat ik er weinig verstand van heb blijkt weer opnieuw na het lezen 8)7 Maar ik heb er wel wat aan gehad, het is mij duidelijker geworden wat er nu precies gebeurd en welke consequensies daar aan hangen.
Met mijn leiding gevende ben ik er uit gekomen, we gaan mijn uren wel opzetten in een laptop. De afschrijving is over 3 jaar en mocht ik eerder weg gaan, dan betaal ik 1/3 per jaar van de DAGwaarde terug. Dus niet van de aanschaf waarde, gezien die ict nog steeds hard gaat verwacht ik dat die prijs al snel zakt over de jaren. Ik verwacht niet dat ik snel weg ga bij dit bedrijf en van de andere kant verwachten ze het ook niet.
Officieel gezien is de laptop gewoon van het bedrijf en blijft deze dat ook tot de 3 jaar. Daarna is hij van de balans en is hij wel van mij officieel. We hebben afgesproken dat de laptop wel van mij is en ik er dus mee mag doen wat ik zelf wil. Het apparaat ga ik daar naast nog wel voor het werk gebruiken. Af en toe thuis werken en side-projectjes doen.

Bedankt voor jullie kennis! Hier heb ik zeker wat aan gehad!
Je hebt je aardig laten ringeloren...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:11
Beetje een raar verhaal, vertaal het woord "overuren" eens naar "euro's"

Jij hebt van je werkgever 1800 € tegoed
Je werkgever stelt voor om je die 1800 € te betalen, maar als jij binnen 3 jaar weg gaat, moet jij naar rato die 1800 € terugbetalen.

Ik kan er de logica niet van ontdekken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Met ^^

Dit is echt een sigaar uit eigen doos...

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 04-11-2015 14:57 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:11
Het is trouwens geen belastingontduiking om je personeel een laptop privé te geven, mits je dit maar juist verwerkt administratief (WKR etc.).

Je mag je personeel zelfs een waardebon voor de hoeren geven, mits het maar binnen de forfaitaire ruimte van de WKR valt.

Als je bedrijf 500 man aan het werk heeft met een gemiddeld salaris van 50K per jaar hebben ze toch € 300.000,00 ruimte om leuke dingen te doen :P

Ik snap al die natura kado's niet zo, keer het dan gewoon netto uit ovv WKR, problem solved :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
Uhm, je gaat gewoon akkoord daarmee?
Ik ben het met bovenstaande eens inderdaad. Jij hebt er voor gewerkt, en nu word je weer ergens aan gebonden wat eigenlijk niet van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Grolsch schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:01:
[...]
Ik snap al die natura kado's niet zo, keer het dan gewoon netto uit ovv WKR, problem solved :P
Er is maar 1 voordeel aan te wijzen en dat is de mogelijkheid tot nihilwaardering, als de werkgever aannemelijk kan maken dat er een zakelijke noodzaak voor de laptop is. ( en de relatie tussen de opgenomen vakantierechten en de vertrekking van de laptop uitgegumd kan worden. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Dus je hebt grofweg 10-20 dagen overgewerkt en moet de komende drie jaar blijven zitten om niet een naheffing te krijgen over dat overwerk... Ik hoop dat je zelf inziet hoe scheef dat is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

|:( Je bent de natte droom van je werkgever. 8)7

Volgende week komt ie met het volgende voorstel: jij in december geen loon, maar hij koopt er een nieuwe printer voor. Mag je ook gebruiken maar hij blijft wel op kantoor en iedereen mag er op printen. Mag je over 3 jaar 'm voor de boekwaarde mee naar huis nemen, als je dan je vakantie geld inlevert mag je ook nog wat toners meenemen.

Je hebt de suggesties wel gelezen, maar heb je het wel begrepen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat gebeurt er als jij ergens in de komende jaren (bijvoorbeeld als je binnen drie jaar vertrekt) bij je baas een claim neerlegt voor 1800 euro aan nog niet uitbetaald loon?

Als je baas zich daartegen heeft weten te beschermen, hoe kun je dan alsnog voorkomen dat de fiscus deze laptop beschouwd als loon in natura? Er is dan namelijk zwart op wit vastgelegd dat jij afstand doet van 1800 euro aan loon op hetzelfde moment waarop je een zakelijke laptop krijgt van 1800 euro, dat zou wel eens op kunnen vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kryziek schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:35:
De afschrijving is over 3 jaar en mocht ik eerder weg gaan, dan betaal ik 1/3 per jaar van de DAGwaarde terug. Dus niet van de aanschaf waarde, gezien die ict nog steeds hard gaat verwacht ik dat die prijs al snel zakt over de jaren. Ik verwacht niet dat ik snel weg ga bij dit bedrijf en van de andere kant verwachten ze het ook niet.
Ben ik nu gek? Jij levert € 1800 aan overuren in voor een laptop en als je volgend jaar een betere baan vindt (of moet vertrekken) dan ga je er nog een keer voor betalen? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
downtime schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:44:
[...]

Ben ik nu gek? Jij levert € 1800 aan overuren in voor een laptop en als je volgend jaar een betere baan vindt (of moet vertrekken) dan ga je er nog een keer voor betalen? Waarom?
Je bent niet gek. Topicstarter denkt zogenaamd een slimme deal te hebben gemaakt, maar de enige die er werkelijk in elk scenario bij wint is de werkgever.

Als werkgever zou je een hele batterij van zulke medewerkers willen hebben... of juist niet afhankelijk van de eisen die je aan werknemers stelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:57

Praetextatus

the dutch_paki

Barrycade schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:26:
|:( Je bent de natte droom van je werkgever. 8)7

Volgende week komt ie met het volgende voorstel: jij in december geen loon, maar hij koopt er een nieuwe printer voor. Mag je ook gebruiken maar hij blijft wel op kantoor en iedereen mag er op printen. Mag je over 3 jaar 'm voor de boekwaarde mee naar huis nemen, als je dan je vakantie geld inlevert mag je ook nog wat toners meenemen.

Je hebt de suggesties wel gelezen, maar heb je het wel begrepen? :X
_/-\o_ nicely put

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hebben jullie ook gezoend?

Maar goed, sigaar uit eigen doos.

Waarom niet gewoon die vrije dagen opnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Jullie hebben helemaal gelijk, heb de deal alsnog afgezegd! Was helemaal oke voor mn werkgever, als ik me er niet goed bij voelde moest ik het gewoon niet doen. :)

Toen ik bij hem stond klonk het allemaal heel mooi, eenmaal hier op het forum kwamen de twijfels meteen naar boven.. :-(

Ik vind het wel super slecht van mezelf dat ik niet eerder reageer... Maar ik ben wel super blij met jullie! :>
Dank jullie voor de hulp en het advies!

Edit: Ik neem de vrije dagen niet op om twee redenen, ik heb er niet echt behoefte aan en het komt heel slecht uit qua drukte.

[ Voor 12% gewijzigd door Kryziek op 03-12-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Goed zo!
En ook fijn dat je een update geeft.
Pagina: 1