PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:33
Ik heb (had) een pc met W7 Home. Die kwam voor gratis upgrade naar W10 in aanmerking, en zodoende ook gedaan. Prima so far.

Nu wil ik mijn pc upgraden (lees: nieuw moederbord, nieuwe processor). Dat gaat een herinstallatie van Windows opleveren. Alle info wijst erop dat er dan geen W10 migratie kan plaatsvinden; die zou ik dus niet mee kunnen nemen.

Maar wat als ik de oude W7 opnieuw installeer (op de ge-upgrade pc dus), die Windows versie weer activeer en daar dan de W10 upgrade op ga downloaden? Zou ie dat pikken?

**edit** na nog meer zoeken ook meer gevonden; lijkt erop dat dat inderdaad mogelijk moet zijn. Dan maar gewoon ervoor gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door GurbY{nl} op 27-10-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 09:45
Als je Windows 7 licentie OEM is mag het dus niet. Je kan idd wel de key (op de COA) op het nieuwe systeem invoeren. Maar dan moet je alsnog een telefonische activatie doen, en het is maar de vraag of dat gaat lukken.

Als die Windows 7 licentie Retail is dan geen probleem.
En anders Windows 8.1 kopen en dan de gratis upgrade naar Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:58

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ketho schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:59:
Als je Windows 7 licentie OEM is mag het dus niet. Je kan idd wel de key (op de COA) op het nieuwe systeem invoeren. Maar dan moet je alsnog een telefonische activatie doen, en het is maar de vraag of dat gaat lukken.
Ik heb mijn moederbord en processor 2 jaar terug vervangen en inmiddels ook de videokaart, de SSD en het geheugen en heb nooit telefonisch moeten activeren. Allemaal met een OEM Win 7.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Ow, dan is het vooralsnog wel mogelijk. Maar het mag eigenlijk niet hoor O-)
Met Windows 7 is het idd wat makkelijker te doen dan Windows 8(.1)
https://www.microsoft.com...s/licensing_faq.aspx#faq5
Hergebruikte/gebruikte computers

Q. Als mijn klant mij vraagt om een computer met nieuwe hardwareonderdelen te upgraden, wanneer is er dan een nieuw besturingssysteem nodig? Wanneer wordt een computer als "nieuw" beschouwd?

A. Over het algemeen kan een eindgebruiker alle hardwareonderdelen van een computer upgraden of vervangen, behalve het moederbord, met behoud van de licentie voor de originele Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware. Als het moederbord is geüpgraded of vervangen om andere redenen dan een defect, is er in feite een nieuwe computer gemaakt. Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware kan niet naar de nieuwe computer worden overgedragen; er is een licentie voor de nieuwe besturingssysteemsoftware nodig.

Als het moederbord werd vervangen omdat dit defect was, hoeft u geen nieuwe besturingssysteemlicentie voor de computer aan te schaffen, mits het vervangende moederbord van hetzelfde model of dezelfde fabrikant is, zoals omschreven in de garantie van de fabrikant.
http://www.microsoft.com/...s/licensing_faq.aspx#faq3
Overdracht van licenties
Q. Mijn klant heeft een nieuwe pc gekocht en wil de OEM-software van de oude naar de nieuwe pc verplaatsen. Mogen klanten niet doen wat ze willen met hun software?

A. Nee, er is een licentie voor de OEM-software voor het computersysteem waarop het oorspronkelijk werd geïnstalleerd en de licentie is gebonden aan die originele computer. OEM-licenties zijn licenties voor één gebruiker die niet op meer dan één computersysteem mogen worden geïnstalleerd, zelfs als de oorspronkelijke computer niet meer wordt gebruikt. In de Microsoft-softwarelicentievoorwaarden, die de eindgebruiker moet accepteren voordat hij de software gebruikt, wordt gemeld dat de licentie niet tegelijkertijd op verschillende computers mag worden gedeeld, overgebracht of gebruikt. Systeembouwers moeten eindgebruikers ondersteuning bieden voor de Windows-licentie op de computers die zij bouwen, maar mogen geen licenties ondersteunen op computers die zij niet hebben gebouwd. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom een licentie voor OEM-systeembouwers niet kan worden overgedragen.
• Had je de PC zelf in elkaar gezet met losse Windows 7 (OEM) licentie of is het een OEM PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:33
Angeloonie schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:02:
[...]

Ik heb mijn moederbord en processor 2 jaar terug vervangen en inmiddels ook de videokaart, de SSD en het geheugen en heb nooit telefonisch moeten activeren. Allemaal met een OEM Win 7.
Nee dat kan; dat heb ik in de loop der (win7) jaren ook gedaan. Maar het gaat erom dat als je nu de upgrade naar W10 doet, en daarna nog eens een moederbord gaat vervangen, wat er dan gaat gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Probeer het uit.
Als het lukt, mooi.
Als het niet lukt, koop een goedkope win7 of 8 key. Instaleer en upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

GurbY{nl} schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:56:
[...]

Nee dat kan; dat heb ik in de loop der (win7) jaren ook gedaan. Maar het gaat erom dat als je nu de upgrade naar W10 doet, en daarna nog eens een moederbord gaat vervangen, wat er dan gaat gebeuren..
Ik heb zondag W10 geinstalleerd vanaf W7 op de dus zwaar gemodificeerde PC sinds de 1e W7 install, en dat werkte probleemloos.

Wat hij doet als je ná W10 het moederbord vervangt weet ik niet, maar zoals ik lees ga je dat voor de installatie van W10 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:09

FCC

Ja kan nou toch ook een clean install van Windows 10 activeren met een Windows 7/8/8.1 key? Of is dat pas na de grote update over een week of twee?

[ Voor 8% gewijzigd door FCC op 28-10-2015 15:41 ]

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Kan nu nog niet, afgelopen zaterdag geprobeerd, maar moest echt eerst weer W7 installeren.
Achterlijk proces van MS, totaal geen logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
FCC-gast schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:40:
Ja kan nou toch ook een clean install van Windows 10 activeren met een Windows 7/8/8.1 key? Of is dat pas na de grote update over een week of twee?
Kan denk ik idd pas met de aankomende update.
Als je het nu al wilt doen moet je de Windows 10 Insider Preview Build 10565 nemen.

Edit: Schijnt dat je eerst een geactiveerde Windows 10 moet hebben voordat je de Insider Preview Build mag gebruiken, wat is dan het nut van rechtstreekse activatie met Windows 7/8. Dit is een beetje een paradox 8)7

Hopelijk zijn ze bij Microsoft niet op hun achterhoofd gevallen en zijn ze vergeten dat stukje tekst weg te halen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ketho op 28-10-2015 17:09 ]

Pagina: 1