Wel of geen Access Point

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Hallo,

Ik heb thuis de standaard Ubee modem/ router van Ziggo en het wifi-signaal hiervan is, zoals bij vele anderen, slecht. Ik heb nu afgelopen weekend een nieuwe Netgear router gekocht en wil deze komende week gaan aansluiten. Ik heb er zelf beperkt verstand van, vandaar dat ik de vraag nu hier neerleg.

Op het bestaande modem/ router (die in de meterkast in een hoek van een nieuwbouwhuis is geplaatst)zijn aangesloten:
- Nas
- Bridge voor Hue verlichting
- Alarmsysteem

Om de nieuwe netgear router het beste tot zijn recht te laten komen, ben ik voornemens deze in de woonkamer te plaatsen (uit het zicht).

Een vriend van mij raadt mij aan om de router- en wififunctionaliteiten van de Ubee helemaal af te laten sluiten (door Ziggo) en deze alleen nog maar als modem dienst te laten doen. Deze modem zou ik dan via een powerline kunnen verbinden met de nieuwe router. Nadeel hiervan is dat ik dan ook de Nas en het alarmsysteem fysiek naar de woonkamer moet verplaatsen, aangezien deze (volgens mij) rechtstreeks op een router dienen te zijn aangesloten. De Hue bridge kan rechtstreeks op de modem.

Ik vraag me echter af waarom ik de bestaande situatie niet gewoon kan uitbreiden met een Access Point en hiervandaan een nieuw (extra) wifi-signaal op te zetten.

Iemand hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Jahoor dat kan,

Van je netgear zet je de dhcp functie uit, en je geeft de netgear een ipadres in de range van je ubee (192.168.178.4)

Vervolgens steek je een utp kabel in 1 van de lanpoorten van de ubee, en de andere kant in een LAN poort van de netgear

Nu heb je een AP met 3 extra switchpoorten, oja, geen powerline rotzooi gebruiken maar een utp kabel

[ Voor 16% gewijzigd door shure-fan op 27-10-2015 13:20 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Wifi van het Ubee/Ziggo-modem is niet slecht.
Op het bestaande modem/ router (die in de meterkast in een hoek van een nieuwbouwhuis is geplaatst)zijn aangesloten:
Dit is het probleem. De locatie. De duurste draadloze access points van deze wereld zullen allemaal even hard falen als je ze in de meterkast plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact. En dan baart dit me ook zorgen:
Om de nieuwe netgear router het beste tot zijn recht te laten komen, ben ik voornemens deze in de woonkamer te plaatsen (uit het zicht).
Om een WiFi AP het beste tot z'n recht te laten komen hang je het met vrije line-of-sight naar de devices die ermee moeten communiceren. Dat is dus doorgaans zo hoog mogelijk in een kamer en sowieso vol in zicht. Het is geen toeval dat professionele binnenhuis-AP's nagenoeg allemaal ontworpen zijn voor plafondmontage.

Als je dat ding in de kast gaat stoppen gaat de meerwaarde beperkt zijn, afhankelijk van bouwmateriaal kast, hoogte ervan (vlak bij grond = nono) en hoeveel troep dat signalen kan beinvloeden in/op de kast zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
dion_b schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:23:
Exact. En dan baart dit me ook zorgen:

[...]

Om een WiFi AP het beste tot z'n recht te laten komen hang je het met vrije line-of-sight naar de devices die ermee moeten communiceren. Dat is dus doorgaans zo hoog mogelijk in een kamer en sowieso vol in zicht. Het is geen toeval dat professionele binnenhuis-AP's nagenoeg allemaal ontworpen zijn voor plafondmontage.

Als je dat ding in de kast gaat stoppen gaat de meerwaarde beperkt zijn, afhankelijk van bouwmateriaal kast, hoogte ervan (vlak bij grond = nono) en hoeveel troep dat signalen kan beinvloeden in/op de kast zit.
Uiteraard begrijp ik jullie. Plaatsing van de router is echter een balans tussen optimaal bereik de mening van mijn vrouw (die hem bij voorkeur in de kruipruimte zou stoppen 8)7 )

Maar wanneer ik Shure-fan dus goed begrijp kan ik mijn huidige Ubee modem/ router laten functioneren as is en de nieuwe router alleen als AP gebruiken?