Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik kan het niet anders omschrijven.

Ik heb hier een netwerk met een 3-tal routers
Beneden - Apple Time Capsule (5th gen AC wifi) - Router
Keuken - Airport Extreme - 4th gen. Access Point (netwerk uitbreiden)
Overloop - Airport Extreme - 4th gen. Acces Point (netwerk uitbreiden)

Allen bedraad.

Draait al >1 jaar stabiel in deze opzet.

Maar sinds kort valt de airport extreme op de overloop uit? Tenminste volgens ons wifi bereik. Dat gaat drastisch naar beneden. Ik heb nog maar 1 streepje op mijn iPhone 6S en mijn vrouw met haar 5S ligt aan de verkeerde kant van het bed en haar iPhone gaat naar 4G in de nacht.

Dit is dus nu al vaak gebeurd. Ik heb geen instellingen gewijzigd. Alles lijkt normaal.
Ik heb de router ook al een paar keer gereset en opnieuw ingesteld.

Even stekker eruit en erin verhelpt het probleem wel even. Maar binnen een bepaald tijdsbestek valt het wifi signaal vanuit die AE dus toch weer weg.

Vreemde is dat wanneer mijn vrouw dus op 4G zit en ik slecht wifi bereik heb, de airport configuratie app geen problemen laat zien. Het lampje op de airport blijft ook groen.

Kabels tussen de routers zijn allemaal cat. 6 of zelfs cat. 7

Is er nog iets dat ik kan proberen qua instellingen?
Kan het zijn dat die Airport Extreme kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Kan het ook niet zijn dat een ander apparaat stoort ? Dat kan een draadloze telefoon zijn, misschien een apparaat dat 's nachts ineens aanslaat en voor storing op de 2.4GHz of 5GHz band zorgt.

Aangezien de apparaten al meermaals gereset zijn, vermoed ik dat je ook al nagekeken hebt of er geen tijdslimieten ingesteld zijn. Heb je al in de logboeken gekeken wat gebeurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Tijdslimieten staan zeker uit. Logboeken nog niet nagekeken?
Waar kan ik die vinden eigenlijk?

Er is de laatste maand maar 1 nieuwe apparaat in huis gekomen: een Ziggo Horizon STB.
Maar die is bedraag aangesloten.

De enige draadloze apparaten in huis zijn: 2xiPhone, 3xiPad, 1xiPod, 1xMacbook, 3 airplay speakers en 1 buiten camera. Die zijn allemaal ouder dan 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://cdn.onemorething.nl/uploads/community/83de58d0f3b7522dc5d08beeae525ecd2ec683be_0.png

Blijkbaar heeft nog iemand dat ooit gevraagd, bovenstaande afbeelding maakt het makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 20:44
Is er misschien recent een nieuwe 4g-mast in je buurt (<15km) geplaatst? Uit ervaring weet ik dat die een wifisignaal ook behoorlijk kan verstoren. Weet niet precies wat je daartegen kunt doen, maar het kan een oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

marcop82 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:17:
[afbeelding]

Blijkbaar heeft nog iemand dat ooit gevraagd, bovenstaande afbeelding maakt het makkelijk :)
Da's volgens mij een hele oude versie van het configuratieprogramma? Aangezien er nog 'MobileMe' in de tabs staat? Tegenwoordig ziet het er heel anders uit, dus dit plaatje zal TS niet veel aan hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Ik dacht dat MobileMe op 5.x ook nog stond, pas bij 6.x is het veranderd.

edit: 7.x is firmware, Utility moest 5.x en 6.x zijn

[ Voor 32% gewijzigd door marcop82 op 28-10-2015 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wissel anders even de voedingsblokjes van de twee Airports uit. Dit soort gedrag zie je ook bij gare voeding, dat kun je in deze situatie makkelijk uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

marcop82 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:36:
Ik dacht dat MobileMe op 6.x (zeker 5.x) ook nog stond, pas bij 7.x is het veranderd.
En we zijn nu bij iOS 9.1

Maar het gaat ook niet om de iOS versie waarbij MobileMe nog aan stond, maar om de versie van het Airport Configuratieprogramma. En die is al enkele versies compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Thx! Ga eens via m'n Macbook kijken en de voeding omwisselen.

Nieuwe 4G mast? Geen idee? Maar alleen de AE boven geeft problemen. Het is niet dat ik wifi-loos ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:45:
[...]

En we zijn nu bij iOS 9.1

Maar het gaat ook niet om de iOS versie waarbij MobileMe nog aan stond, maar om de versie van het Airport Configuratieprogramma. En die is al enkele versies compleet anders.
Ik heb nergens iOS genoemd :? Online vond ik geen screenshots van de Airport Utility 6.x die verwijst naar de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

marcop82 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:30:
[...]

Ik heb nergens iOS genoemd :? Online vond ik geen screenshots van de Airport Utility 6.x die verwijst naar de logs.
Excuus, dan heb ik je verkeerd begrepen. Heb je het trouwens niet over de firmware versie van het apparaat zelf i.p.v. de versie van ACU?
Hoedanook, het is een verouderd screenshot en de logs zijn dus niet op die plek te vinden. Via Google vind ik ook geen afbeeldingen, dus het kan zijn dat dat er tegenwoordig helemaal niet meer in zit...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
De firmwares zitten inderdaad op 7.x en de Airport Utility zit op 6.x blijkbaar, ik zal mijn post aanpassen.

Het zou me verwonderen zouden logs niet meer in te zien zijn in de recente Airport Utility, maar ik heb het nog niet gechecked met de Utility 6.x. Eventueel kan ik dit morgen wel opzoeken. Daarmee vind je mogelijk de oorzaak als je ziet dat alle clients disconnecten bevoorbeeld.

edit: blijkbaar zijn logs verdwenen sinds Utility 6 !

[ Voor 7% gewijzigd door marcop82 op 28-10-2015 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Kan inderdaad geen logboek vinden. Ook niet via mijn MacBook. Ziet er nagenoeg hetzelfde uit als bij iOS. Met wat extra opties in de menubalk.

Wat me opvalt:
Alles staat op groen, maar wanneer ik de AE boven wil wijzigen dan duurt het erg lang >1 minuut voordat de instellingen gelezen worden door het configuratieprogramma.

Nu eerst de voeding maar eens omwisselen. Heb er een hard hoofd in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:30

FreakNL

Well do ya punk?

Of trek je horizon er FF uit ook.

Bij mij ging mijn popcorn hour over zijn nek door een horizon in het netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Zal ik morgenochtend doen. Vanavond nog TV kijken. Maar...wat als het die Horizon is? Wil ze toch graag beiden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
readytoflow schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:02:
Kan inderdaad geen logboek vinden. Ook niet via mijn MacBook. Ziet er nagenoeg hetzelfde uit als bij iOS. Met wat extra opties in de menubalk.
Inderdaad er zijn blijkbaar wat opties verdwenen sinds Utility 5 ! :|

Dat ie traag reageert zou op defecte firmware kunnen duiden. Je zal wel hebben geprobeerd deze te updaten en ik denk niet dat het mogelijk is deze terug te zetten met dezelfde image. Eventueel een downgrade forceren en dan een update doen om de firmware er opnieuw op te zetten zou je nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Hmm.. Dit werkte niet. Heeft wel de nacht doorstaan, maar eind vd middag had ik ineens een 'hangend netwerk'. Ik WiFi viel niet weg, maar ik had toch geen verbinding. Beneden echter wel. Even WiFi aan en uit zorgde ervoor datik met de router beneden verbonden werd.

Geen flauw idee waarom het zo plotseling mis gaat? Ik ga eerst eens de complete routers omwisselen keuken en boven. Kijken of het dan boven wel stabiel is en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebulous
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-03 16:58
Toch zou ik 's tijdelijk de UTP kabel vervangen waarmee de Extreme verbonden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Firmware 7.6.4 heeft een fix voor wegvallende WiFi... even nakijken of je die er op hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:09
readytoflow schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:03:
Zal ik morgenochtend doen. Vanavond nog TV kijken. Maar...wat als het die Horizon is? Wil ze toch graag beiden gebruiken.
De Horizon wil nog wel is de hele DHCP om zeep helpen door een baal adressen te claimen

Schijnt ook een instelling te zijn, maar weet het zo niet exact meer uit me hoofd...haal hem in ieder geval is een nachtje los ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
7.6.4 staat erop.

Zou het kunnen schelen wanneer ik vaste adressen ga toewijzen aan de Airport Extreme en/of de Horizon?

Wat dan bij mij als nitwit de vraag oproept: welk adres moet je dan toewijzen. De Time Capsule heeft 192.168.1.1 (mijn router dus) Wat zijn dan logische adressen voor de AE's? 192.168.1.2/192.168.1.3? of moet dat juist iets heel anders zijn?

(ooit eens ergens iets gelezen over die IP adressen. dat die van de router niet in een bepaalde range mag zitten tov de overige adressen in je netwerk?)

Ik zal de Horizon er eens uittrekken wanneer ik ga slapen.

[ Voor 5% gewijzigd door readytoflow op 29-10-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Als netwerkbeheerder stel ik standaard routers in aan de "buitenkant" van het netwerk, dus 192.168.1.1 en hoger of 192.168.1.254 en lager. Dus dat je goed.
Laat bv. 50 adressen beschikbaar voor vaste IP's en laat DHCP vanaf 192.168.1.51 ofzo beginnen. Dan belet je dat toestellen die automatisch een adres krijgen niet botsen met toestellen met vast ingestelde IPs.
Als je dan al je apparaten manueel toekent (eventueel dmv. MAC adres voor een hoge veiligheid), kan dit soms wel hoog in aantal uitvallen, thuis zit ik met 40 reserveringen inclusief wat toestellen van gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Dus de Accesspoints (de 2 Airport Extremes in mijn geval) kunnen dan gewoon op 192.168.1.2/3 ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Yep, maar zet dan wel je DHCP range (NL: "bereik" denk ik) in zodat het niet die IP-adressen ook gebruikt, dus bv. vanaf 192.168.1.51 tot 192.168.1.254.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ok thx! Dat ga ik ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Pfff....Dat hele netwerk hier is naar de @#$%...

Alles opnieuw ingesteld.
Het lijkt erop dat er nog twee zaken daadwerkelijk het probleem kunnen veroorzaken:
- De AE die (voorheen boven stond) is kapot. Ik hoor er een geluid uitkomen dat er niet hoort. Soort piepende ratel.
Ik heb de AE die in de keuken stond boven gezet. Maar elke keer wanneer ik deze bedraad wil aansluiten gaat het mis. Het lijkt erop alsof dat een conflict veroorzaakt. Maar waardoor?

Onbedraad lijkt het wel te werken. Alleen heeft dat een behoorlijke impact op de netwerksnelheid.

Ik gebruik een cat.7 kabel. die is helemaal achter de plinten etc. weggewerkt (via een switch) verbinding te maken tussen de TC en de AE. Lastig om te vervangen. Hoe kan ik meten of deze kabel toch kapot is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

readytoflow schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:46:Ik gebruik een cat.7 kabel. die is helemaal achter de plinten etc. weggewerkt (via een switch) verbinding te maken tussen de TC en de AE. Lastig om te vervangen. Hoe kan ik meten of deze kabel toch kapot is gegaan?
Aanschaf van een Fluke Microscanner2 Cable Verifier lijkt me overdreven, maar er zijn simpelere en goedkopere UTP-kabeltesters in de handel. In de categorie 'ongesorteerd' in de Pricewatch kun je er wat van aantreffen. Goedkoper is lenen: vraag in je omgeving of iemand zo'n ding heeft.

Of je gaat aan de gang met wat computers/laptops met een gewone netwerkpoort en een tool als iperf. Daarmee kun je weliswaar niet in één oogopslag vaststellen of en zo ja, welke draad niet goed is aangesloten, maar je kunt er wel mee testen of het gigabit-geschikt is. Slechte throughput duidt op kabelfouten (geknikte of gebroken kabel, paren of aders verwisseld, connector defect, etc.), waarna je alsnog met een kabeltester aan de slag mag. Of je vervangt op basis van slechte resultaten de kabel preventief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Nog een andere lange kabel gevonden en die eerst maar eens aangesloten op de AE boven. Niet te hard roepen, maar het lijkt erop dat het inderdaad aan die Cat. 7 kabel ligt!
(en dan denk je laat ik maar wat extra investeren in Cat. 7, het moet immers een stevige toekomstbestendige kabel zijn... :| )

Even wat vragen voor de zekerheid.
Mijn Time Capsule/Router staat ingesteld als volgt
(kabel van modem (brugmodus) naar deze TC)

Verbind via: DHCP
Ip extern adres 83.xx.xxx.xx
Subnetmask: 255.255.254.0
Routeradres: 83.xx.xxx.1
DNS1: 8.8.8.8
DNS2: 8.8.4.4
DOMEIN: READYTOFLOW

Lan IP adres: 192.168.1.1 (kan ik nergens aanpassen ivm DHCP)

Maak draadloos netwerk aan.
Routermodus: DHCP+NAT
DHCP Bereik: 192.168.1.100 - 192.168.1.200
DHCP Lease: 1 dag (wat is hier de beste instelling voor? Lang of kort?)

Mijn AE boven is als volgt:
Verbind Statisch
IP: 192.168.1.2
Subnetmask: 255.255.255 (moet dit nu 5 of 4 zijn? hij maakt er automatisch 5 van)
Routeredres: 192.168.1.1
DNS1: 8.8.8.8 (moet ik deze hier invullen of het routeredres pakken? dat stond er standaard)
DNS2: 8.8.4.4
DOMEIN: READYTOFLOW

Draadloos: Maak draadloos netwerk aan (pakt ie automatisch, of is uitbreiden beter?)
Routermodus: uitgeschakeld, brugmodus

Hoop dat jullie me nog bij deze vragen kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
readytoflow schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:28:
1. DHCP Lease: 1 dag (wat is hier de beste instelling voor? Lang of kort?)

2. Subnetmask: 255.255.255 (moet dit nu 5 of 4 zijn? hij maakt er automatisch 5 van)

3. DNS1: 8.8.8.8 (moet ik deze hier invullen of het routeredres pakken? dat stond er standaard)

4. Draadloos: Maak draadloos netwerk aan (pakt ie automatisch, of is uitbreiden beter?)
1. DHCP lease time is interessant om uitval van de DHCP te overbruggen en flexibiliteit als je veel verschillende, kortstondige users hebt. Voor een publieke access point wil je een korte lease time om te beletten dat een IP gereserveerd blijft voor een lange periode terwijl die gebruiker weg was. Als ie tekort is moet er vaker een DHCP aanvraag verstuurd worden en kan je dus mogelijk een ander IP krijgen vaak. 1 dag is goed zolang je meer IPs in je pool (.100 tot .200 = 101 IPs) hebt dan verwachte verschillende gebruikers per dag.

2. subnets hebben wat meer woorden nodig om correct uit te leggen maar het komt er ruwweg op neer dat voor jouw doeleind subnet 255.255.255.0 nodig is.
Beetje leesvoer: Wikipedia: Subnet
Veel leesvoer: Wikipedia: Subnetwork

3. doorgaans kan je hier je router instellen, als die zelf geen DNS aanbiedt, zal ie het doorsturen naar zijn eigen ingestelde DNS adressen. Maar het kan absoluut geen kwaad om er rechtstreeks het adres van de DNS 8.8.8.8 in te stellen. In sommige gevallen heeft het voordelen, maar weinig van toepassing voor thuisgebruik.

4. een "draadloos netwerk aanmaken" kijkt totaal niet naar andere netwerken, dus het werkt gewoon als access point. Hiervoor moet er wel een bekabeld signaal zijn. Als je "draadloos netwerk uitbreiden" kiest, zoekt hij een draadloos netwerk dat hij kan ontvangen via WiFi en zend dit opnieuw uit. Dit heeft geen bekabelde aansluiting nodig maar heeft ook als gevolg dat het de snelheid van het WiFi verkeer halveert.

Superveel weet ik er ook niet van, het kan zijn dat ik wat foutjes in de logica of uitleg heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Thx weer. Ik ga de leasetijd maar wat verlengen dan.
Tot nu toe draait het hier al 2 dagen stabiel.

Zelfs met de oude kabel. Ik durf hem niet meer aan te raken want volgens mij zit er toch iets niet goed in die kabel...
Pagina: 1