Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:31
Gisteren ben ik met enkele vrienden naar de Veluwe geweest en heb ik wat panorama's gemaakt.
Was mijn eerste poging om dit soort panorama's te maken, dus be gentle with me ;)

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5732/22499893595_810bb1f2ae_c.jpg
Veluwe Panorama 1 by Patrick de Bie, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5735/22510964521_17d056d8fa_c.jpg
Veluwe Panorama 3 by Patrick de Bie, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/589/22313063129_c88198ef92_c.jpg
Veluwe Panorama 4 by Patrick de Bie, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/566/22486468772_37e003aa65_c.jpg
Veluwe Panorama 5 by Patrick de Bie, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/749/22486466342_ae80bcbce2_c.jpgVeluwe Panorama 6 by Patrick de Bie, on Flickr

Voor de oplettende kijker: nummer 2 mist inderdaad. Ik had nummer 2 geupload, maar had later toch mijn twijfels hierover en dus verwijderd. Om de nummers consistent te houden met de foto's, daarom nummer 2 even achterwege gelaten ;)

Zelf kritiek:
#1. Lucht wat licht t.o.v. de rest
#3. Misschien iets te centraal
#4. idem aan 3
#5. had meer de hoogte in gemogen.
#6. ook weer erg centraal

Al met al ben ik wel tevreden met deze eerste poging en ga ik hier zeker meer mee doen.

Met dank aan onze moderator UC voor de panorama tips in het eerdere Veluwe meeting topic en zijn Lightroom bewerkingstips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Persoonlijk vind ik 3 het fijnste, maar dat zal ook wel door de lucht komen die daar als enige blauw is. 6 lijkt een beetje een groen-zweem te hebben. 4 vind ik ook niet heel verkeerd, maar ik heb bij allemaal eigenlijk het idee dat er weinig panorama aan is? Met een beetje groothoek moet dit ook wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ligt het aan mijn laptopscherm of zijn de foto's sowieso erg licht? Wellicht de algehele exposure met -1/3eV onderbelichten, dan de whites een beetje opkrikken, de luminance van het blauwe kanaal iets naar onder (niet te ver anders krijg je artifacts), en ik zou het paars van de heide iets sterker laten uitkomen. Ik vind #3 de aangenaamste foto ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-09 18:55
De meeste zijn naar mijn gevoel erg overbelicht. Erg zonde want het hadden leuke foto's kunnen zijn ;)

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:10

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik heb bij geen enkele foto het gevoel van een panorama. De foto's zouden net zo goed "normale" verhoudingen gehad kunnen hebben waarbij het iets bijgesneden is.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 21:29

BLN

Dit is ongeveer dezelfde beeldhoek als die met met 24mm behaalt. Ik vind het op zich leuke foto's, alleen veel uitgebeten highlights. Dat zou ik echt aanpassen. Dus als je in Raw schiet je highlights corrigeren. En verder ben ik met Deathchant, ik werk op een redelijk betrouwbare monitor en het ziet er superlicht uit allemaal.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ze zijn inderdaad erg licht. Vond ik zelf wel wat prettig, maar komt op jullie dus te knallend over.
Zal er eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Op zich is deze lichtheid wel gunstig, want je hebt bij onderbelichting achteraf een cleaner resultaat dan wanneer je achteraf had moeten bijbelichten ;) Zoek maar eens ETTR op :)
Het werkt overigens in de praktijk alleen goed als je idd geen uitgebeten stukken krijgt na overbelichting, zoals luchten e.d. maar bij foto 3 en 4 heb je geen uitgebeten stukken, dus levert ETTR hier een goed, clean resultaat :)

[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 27-10-2015 15:02 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:25
Mooie pano's!

3 vind ik er wel uitspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Haha we hadden wel een verzameltopic kunnen maken, van mij staan er ook nog een paar te stitchen. :P

Voor een eerste keer helemaal niet zo verkeerd hoor, ik vind meer name #4 erg leuk. Weer eens waar anders dan gewoon breed landschap (zoals die van mij :+). Ik sluit me wel aan bij de rest qua belichting, het is echt te veel.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Deathchant schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:00:
Op zich is deze lichtheid wel gunstig, want je hebt bij onderbelichting achteraf een cleaner resultaat dan wanneer je achteraf had moeten bijbelichten ;) Zoek maar eens ETTR op :)
Het werkt overigens in de praktijk alleen goed als je idd geen uitgebeten stukken krijgt na overbelichting, zoals luchten e.d. maar bij foto 3 en 4 heb je geen uitgebeten stukken, dus levert ETTR hier een goed, clean resultaat :)
Maar werkt het nu beter als je spot meting doet voor het lichtste punt en dan in LR de schaduwen optrekt? Of juist andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Spotmeting op het lichtste punt zorgt ervoor dat je camera denkt: oei wat licht is dit. Dit moet ik gaan onderbelichten. Dus krijg je idd veel onderbelicht en zul je schaduwen moeten oprekken. Hoe minder je belicht, hoe groter de kans is dat je minder detail vastlegt in schaduwen natuurlijk. Opkrikken van darks zal altijd resulteren in een spikkeliger resultaat, dan ietsje overbelichten en dan de belichting gelijk schroeven.

Spotmeting vind ik vaak een lastige....wanneer pas je dat toe? In landschappen tegen de zon in of met de zon ergens in het frame vind ik het niet handig omdat je dan altijd uitgebeten luchten krijgt.
Ik gebruik het echt alleen als het me echt niks boeit hoe de belichting is behalve van hetgeen waar ik op focus (in t midden). Bijvoorbeeld een vlammetje van een kaars ofzo. Voor de rest gebruik ik het bijna nooit.

Bij een landschap (war vaak veel DR in zit) doe ik altijd de evaluative metering, zodat de camera het hele frame gebruikt om een gemiddelde belichting te krijgen, en ik doe daarbij vrij weinig ETTR, tenzij ik de zon achter me heb. Als er iets is wat ik niet wil dan is het detailloze, uitgebeten luchten. Dan in godsnaam maar wat schaduwen oprekken. Maar hey, daar heb ik fullframe voor he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Meestal schiet ik gewoon een testfoto om te kijken hoe het licht is. ETTR is leuk maar werkt alleen als je binnen de grenzen blijft, uitgebeten hooglichten wil je ook weer niet.

Het probleem met landschappen en helemaal met een panorama daarvan is dat het dynamisch bereik hoger kan liggen dan je camera aan kan. Is dat het geval dan moet je bepalen wat belangrijker is in de foto.

Heb je een totaal niet boeiende, erg lichte lucht maar wel een mooi landschap waar je de focus op wilt leggen dan boeit het ook niet als de lucht uitgebeten raakt op sommige punten. Dus dan is naar rechts belichten (Nederlands voor ETTR) een prima idee. Anders moet je mogelijk schaduwen optrekken wat ruis tot gevolg heeft.

Is de lucht echter een belangrijk onderdeel van het onderwerp en zijn de schaduwen niet meer dan de schaduw onder een bomenrij waarin je toch weinig ziet, belicht dan maar wat conservatiever en zorg dat er geen risico is op uitgebeten hooglichten. Dan is de ruis die je krijgt in die schaduwen toch niet zo boeiend.

Mocht je nou echt niet kunnen kiezen dan moet je maar een HDR panorama schieten, kan Lightroom ook en werkt best geinig. Al is het dan wel moeilijker om een echt natuurlijk resultaat te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 11:17
Misschien een kleine tip om niet in de middag in volle zon foto's te gaan maken!
Je hebt ook een 1.8 lens met een spiegelreflex met hoge licht gevoeligheid en iso waardes daar maak je zo helemaal geen gebruik van, sterker nog je dit is wel licht een reden dat je overbelicht hebt op veel foto's. (dat en natuurlijk instellingen/ raw schieten en nabewerken.)
Als je in de ochtend of na de middag foto's gaat maken heb je wat meer dramatische licht/lucht en schaduwen.

[ Voor 7% gewijzigd door Haas_nl op 30-10-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Het gouden half uurtje levert inderdaad verreweg de beste landschapsfoto's op, dat weet elke fotograaf. Je hebt helaas vaak niet de luxe om daar op te wachten, als je er dan toch bent zijn foto's overdag beter dan geen foto's. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Dan hoef je ook geen 1.8 lens te kopen van 600 euro, als je er geen tijd voor hebt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Voor landschap heb je dan ook meestal geen f/1.8 van 600 nodig. Wat is je punt? Dat je met dure lenzen niet overdag foto's mag maken?

PdeBie woont nou niet echt naast de Posbank, dus kwam er overdag terecht. Mag je dan geen foto's maken? Liever een foto met wat harder licht dan geen foto.

Of moet je vanwege die lens per se je wekker zetten en het land door rijden? Het is toch aan hem hoe hij de lens wil inzetten?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Als je het gereedschap hebt gebruik het dan ook goed, dat is mijn punt!
Je kan wel een race auto kopen maar als je dan alleen 50 in de bebouwde kom gaat rijden, dan kan je net zo goed een ford ka kopen.
Of moet zijn dat je de auto hebt om vrouwen mee te versieren. :9
Does size matters?

[ Voor 3% gewijzigd door Haas_nl op 31-10-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:23
@Haas_nl: dat kan ook op een andere manier. Daarnaast is het aan ieder voor zich om te doen met zijn geld en spullen wat ie wil.

Ontopic: met f/1.8 kun je prima onder dit soort omstandigheden schieten, je moet gewoon op je sluitertijd letten en eventueel een ND-filter gebruiken als het echt niet anders gaat. Gezien de sluitertijden en iso's in de voorbeelden, was er ruimte genoeg om goed te belichten met f/1.8, maar is er gewoon niet zo handig gekozen. Ik heb de raw bestanden niet gezien, maar kan me voorstellen dat er met nabewerking gewoon een prima belichte foto uit kan rollen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:28
Zoals de anderen ook al hebben opgemerkt zijn ze wat te licht, Verder vind ik ze best leuk met #3 , voor mij, als beste :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Foto's zijn inderdaad licht. Ben me daar heel bewust van. Ga ze misschien nog wel een keer door de post-processing molen halen. Kijken of ik er iets mee kan.

@haas_nl:
Klopt, bij zonsopkomst en -ondergang is het licht het mooiste. Helaas was ik daar niet op dat moment en moest ik het hiermee doen. En 'even' naar de Posbank voor een foto bij zonsopkomst of -ondergang is geen optie voor mij, aangezien het bijna een uur rijden is. ;)

Anyway, heb ik gisteren (en ja haas_nl, weer halverwege de dag) een nieuwe poging gewaagd. Deze foto's zijn te vinden in het herfst topic :)
Pagina: 1