Aansluit probleem thermosthaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een probleem met een elektronische 3 aderige thermostaat. Hij stuurt een ventiel aan van een vloerverwarming. Het ventiel is dicht als hij zonder stroom is. Maar hij lijkt verkeerd aangesloten te zijn en geeft kennelijk altijd stroom door.

Er zit een zwarte draad op L1, Bruin op L en blauw op de 1e N (die wat hoger staat op het schema dus)
Wat de benaming beteken weet ik echter niet.

Ik ben een leek, kan wel stroom aansluiten maar dit gaat niet goed.
Hieronder het schema, duits dus voor degenen die het niet spreken : Heizung = Verwarming en "Nicht belegt" = niet aangesloten

Ik heb zwart en bruin al een keer omgedraaid zonder resultaat, Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen ?

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/5aw7tpeax/thermo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Ik gok dat de thermostaat stuk is. Koppel de thermostaat eens helemaal af en meet dan eens met een multimeter de weerstand tussen L en L1

[ Voor 60% gewijzigd door jbhc op 26-10-2015 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Bij normaal gedrag schakelt de thermostaat L1 aan L en wordt de verwarming ingeschakeld. Zoals je het omschrijft lijkt de aansluiting te kloppen. Je hebt al bepaald dat het ventiel nog opent en sluit, dus de thermostaat zelf is de enige die nog overblijft.

Wat er wellicht aan de hand is: Het ventiel is waarschijnlijk een magneetventiel, de thermostaat heeft intern een klein relais. Een magneetventiel is een inductieve last. Relais kunnen niet zo lekker omgaan met een inductieve last; na verloop van tijd gaan de contactjes van het relais kapot en, zoals hier het geval lijkt te zijn, blijven ze plakken. Hoe oud is de thermostaat? jong => vervangen en hulprelais bijplaatsen zodat de thermostaat het hulprelais activeert en die op zijn beurt de verwarming. Oud => thermostaat vervangen, maar let op de maximale stroom bij inductieve last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bedankt dat was het !, thermostaat even vervangen door een andere in huis en inderdaad, die doet het wel. Nu nog even een nieuwe zoeken...