Mini Instapsysteem passief, zuinig en klein ~150 euro

Pagina: 1
Acties:

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-12 20:45
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000-ITX/PH€ 69,30€ 69,30
1Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W)€ 64,60€ 64,60
1Crucial CT51264BA160BJ€ 19,51€ 19,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,41

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een mobiel, stil en energiezuinig systeem dat kan worden ingezet voor meerdere doeleinden:
- Aansluiten op tv en films kijken / zeer lichte games spelen.
- browsen met enkele extensies in chrome.
- 24/7 aan: mogelijk wordt het systeem later ingezet om een bewakingssysteem te draaien (mogelijk komt hier een aparte raspberry pi voor)
- Ik wil het systeem makkelijk kunnen verplaatsen in huis maar ook in een relatief kleine tas mee kunnen nemen. (ja ik heb al een laptop)
- Ik wil win10 proberen maar heb eventueel ook een win7 licentie over.

Al met al hoeft het dus geen top-game systeem te zijn, vooral klein, zuinig en het liefst helemaal stil.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 100-150 euro. Budget is flexibel.
Als goedkoper = minder krachtig = zuiniger, dan heeft dat wel de voorkeur, tenzij dat echt een hele brok prestatie is. (heerlijk vaag 8) )

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een intel 80gb 1.8 inch ssd. Wat ouder model.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
moederboard met onboard video, genoeg ram, kast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- KLEIN! Het hoeft niet absoluut het kleinst mogelijke systeem te worden maar formaat speelt duidelijk mee in de eisen. Ik ben alleen niet bereid er 2x zoveel te betalen voor een 1cm formaatverkleining.
- Energie zuinig; de kans bestaat dat dit systeem 24/7 gaat draaien, dus zuiniger = beter.
- Passief gekoeld; dit is geen harde eis maar wel de voorkeur.
- Samen met passief gekoeld dus liefst ook helemaal ventilatorloos en volledig stil.
- minstens 2 usb ingangen maar meer is beter
- 3.5mm jack zal overal wel inzitten, maar hoort er wel bij.
- HDMI, DVI, (liefst ook D-Sub)
- Draadloos internet.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de bbg mini instap overgenomen -HD, ik heb nog enkele vragen:

1: ik kom geen wijs uit de kast. Dit is ook de voornaamste reden van dit topic. Er is zoveel aanbod en ik weet niet goed waar ik op moet letten.
Afmetingen zijn niet altijd even duidelijk, moeilijk vergelijken ook. Met voeding, zonder voeding, welke voeding?
De TDP van de processor zou 15W zijn met onboard video, dus misschien is een 90W voeding wat overkill? Misschien efficiënter dus zuiniger met een minder krachtige voeding?

2. Het moederbord lijkt me prima, maar feedback is welkom. Heeft mijn voorkeur voor engergiezuinig invloed op de beste keus? Wederom moeilijk vergelijken voor mij; hoeveel energiewinst heb je tegen welke prijs (prijs in euro en prijs in prestatiedaling)

Ik zie in de overzichten ook de ASRock QC5000M-ITX/PH staan, deze is iets goedkoper maar lijkt mij hetzelfde? Of zie ik iets over het hoofd?

3. Geheugen lijkt me prima. Stickje DDR3 op 1600MHz. Kan per dag en winkel verschillen wat het goedkoopste is.
Ik lees af en toe over systemen met low-voltage geheugen, zit hier veel energiewinst in?

Dus toch nog wel wat vragen.
Ik heb geprobeerd zelf dingen uit te zoeken maar kom er zo 1,2,3 niet uit.
Feedback op het topic zelf is ook welkom.

Bij voorbaat dank! :)

Edit: grammatica

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
daan! schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:56:
- Aansluiten op tv en films kijken / zeer lichte games spelen.
[...]
Al met al hoeft het dus geen top-game systeem te zijn, vooral klein, zuinig en het liefst helemaal stil.
Wat voor games bedoel je met "zeer lichte games"? Browser spelletjes of Minecraft oid?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een intel 80gb 1.8 inch ssd. Wat ouder model.
Die SSD gaat moeilijk passen. Zelfs de genoemde Chieftec IX-01B-90W heeft denk ik geen 1.8" bay.

Dan moet je een 1.8" naar 2.5" caddy vinden, maar in de Pricewatch zijn die nergens te vinden.
- Ik wil het systeem makkelijk kunnen verplaatsen in huis maar ook in een relatief kleine tas mee kunnen nemen. (ja ik heb al een laptop)
[...]
[...]
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- KLEIN! Het hoeft niet absoluut het kleinst mogelijke systeem te worden maar formaat speelt duidelijk mee in de eisen. Ik ben alleen niet bereid er 2x zoveel te betalen voor een 1cm formaatverkleining.
- Energie zuinig; de kans bestaat dat dit systeem 24/7 gaat draaien, dus zuiniger = beter.
- Passief gekoeld; dit is geen harde eis maar wel de voorkeur.
- Samen met passief gekoeld dus liefst ook helemaal ventilatorloos en volledig stil.
- minstens 2 usb ingangen maar meer is beter
- 3.5mm jack zal overal wel inzitten, maar hoort er wel bij.
- HDMI, DVI, (liefst ook D-Sub)
- Draadloos internet.
Dan is denk ik de Intel NUC of Gigabyte Brix de beste oplossing.
Je moet dan wel het budget wat ophogen, als je niet je oude 1.8" SSD kan meenemen.
nieuws: Intel voorziet NUC-mini-pc's van Braswell-socs
nieuws: Gigabyte komt met Brix-minicomputer met Braswell-chip

Ze hebben vrijwel allemaal:
  • 802.11n/ac WiFi
  • VGA en HDMI
  • Klein van formaat, stil en energiezuinig
#NUC (Product Sheet, Intel Celeron N3050)PrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH -- VGA, HDMI, 65W€ 139,20€ 139,20
1Crucial CT51264BF160BJ -- 4GB DDR3L-1600€ 19,51€ 19,51
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Importeer productenTotaal€ 220,66

#Brix (Product Sheet, Intel Celeron N3000)PrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BACE-3000 -- VGA, HDMI, 40W€ 126,-€ 126,-
1Crucial CT51264BF160BJ -- 4GB DDR3L-1600€ 19,51€ 19,51
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Importeer productenTotaal€ 207,46
- Ik wil win10 proberen maar heb eventueel ook een win7 licentie over.
Als je Windows 7 licentie OEM is mag het dus niet. Je kan wel de key (op de COA) op het nieuwe systeem invoeren. Dan moet je alsnog een telefonische activatie doen, en het is maar de vraag of dat gaat lukken.

Anders neem je Windows 8.1 en dan de gratis upgrade naar Windows 10.

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit€ 45,99€ 45,99
Importeer productenTotaal€ 45,99

Voor je overige vragen over het Mini-ITX instapsysteem zou ik even hier kijken.
[BBG] Instap- en basis minisysteem

1. De voeding zou prima moeten zijn. Als je bij 90W al denkt aan overkill :+
Zolang die maar boven de 20% aan load zit is het wel goed.
"Een voeding is het meest efficiënt bij 50% belasting"

2. Het verschil met de QC5000M-ITX/PH en QC5000-ITX/PH is makkelijk hier te zien (vergelijk).
De QC5000M-ITX/PH is goedkoper, heeft geen DisplayPort, DVI-D en minder USB 3.0 en SATA-600 poorten.

3. Er zit maar een minimale energiewinst in DDR3L geheugen, maar het is natuurlijk mooi meegenomen.
http://www.tomshardware.c...vo-ddr3-power,2650-9.html

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Is een pricewatch: Intel Compute Stick (Windows 8.1 with Bing) geen idee? Enige is dat je je SSD niet kwijt kan. Geen hoogvlieger natuurlijk, maar wel extreem compact en goedkoop.

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 21:27
Een alternatief voor de AMD A4-5000 is de Intel Celeron J1900. Op het eerste gezicht is deze sneller (want hogere (turbo-)kloksnelheid) en zuiniger. Heb onderstaande setup al meerdere keren besteld en gebouwd:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 73,95€ 73,95
1LC-Power LC-1340mi€ 39,25€ 39,25
1Crucial CT51264BF160BJ€ 19,51€ 19,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,71

Kwaliteit van het kastje is prima, zeker voor het geld (afwerking is niet 100% maar ben nog niets storends tegen gekomen), voeding van 75W is ook ruimschoots voldoende. De SSD kun je officieel niet monteren maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon vastmaken met plakband o.i.d. Enig nadeel is dat er geen front-USB is.
Het kastje voldoet hier prima als Spotify/YoutubeTV/internet-computertje voor de televisie. De J1900 is natuurlijk geen hoogvlieger maar snel zat voor bovenstaande taken, geluidloos en zelfs na meerdere dagen non-stop draaien komt de temperatuur zonder fans en eigenlijk ook zonder elke andere airflow niet boven de 63 graden.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
die 1,8" ssd past prima, gewoon met 1 schoef vastzetten en klaar. Als je dat niet vertrouwd doe je er nog een ty wrap om heen of je boort een extra gat (in de kast) voor een 2e schoef.

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18
Precies wat Rrob zegt. Verder denk ik dat je voor 150 euro veel beter kunt gaan voor een fatsoenlijke APU en niet zo'n onboard chip. Zie ook deze build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,38€ 33,38
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 50,-€ 50,-
1LC-Power LC-1400mi€ 34,80€ 34,80
1Crucial CT51264BA160BJ€ 19,51€ 19,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 137,69

Je bent dan niet fanless, maar eventueel zou je dat wel kunnen worden door er een passieve CPU koeler bij aan te schaffen. Ik kan echter geen model vinden dat past in de kast die ik had gekozen, dus als je het passief wilt houden dan zul je inderdaad voor een veel zuiniger model moeten gaan. Stilte is denk ik niet zo'n probleem, de stock cooler is al stil bij een CPU met een TDP van maar 53W, maar een low profile CPU cooler kan het nog veel stiller doen.

[ Voor 14% gewijzigd door GeneralX op 27-10-2015 15:04 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-12 20:45
Wow, bedank allemaal voor de uitgebreide reactie!
Ik ga er vanavond even goed voor zitten om het door te nemen, overdag heb ik daar geen tijd voor maar wilde toch even snel bedanken. :)
Pagina: 1