Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Ik ga morgen een Comptia + 220-801 examen afleggen. Dit omdat mijn opleiding dit vereist. Zelf zit ik echter al wat meer te leren in de systeem / netwerk wereld en zit te leren voor Cisco CCNP & VMware VCP.

Nu zit ik naar die Comptia certiicering te kijken en denk ik "wat een schijtcertificering". Dit lijkt mij echt 100% niks en geeft de deelnemer een fundamentele basis. En tja, als jochie die sinds zijn 12de al lekker aan het schroeven is blader ik snel door de meeste stof doorheen.

Ik was benieuwd of hier werkgevers ook echt naar kijken? Zien mensen hier een echte meerwaarde in? Excuses dat ik de certificering naar beneden haal, het zal vast wel voor de juiste deelnemer uitdagend zijn. Alleen ik zie persoonlijk meer waarde op CCNA & Vmware dan op dit vlak.

Many thanks

[edit]typo

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:23
A+ is voor hard en software is net zo (niet) nuttig als het ECDL. Echter met 0 ervaring is het natuurlijk wel zo fijn om zoveel mogelijk certificeringen dadelijk op je CV te hebben staan.

Afhankelijk van wat voor baan je zoekt zal er naar een specifieke certificering worden gekeken. CCNA is bijvoorbeeld leuk voor een systeembeheerder, maar voor een netwerkbeheerder is het weer te weinig.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
nja als werkend junior beheerdertje verwacht ik niet dat dit mij veel zal helpen. Maar wat je zegt klopt wel.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ja, werkgevers kijken hiernaar. Comptia is juist een meerwaarde voor de hardware of engineer. Het gaat erg diep in de materie van hardware en protocollen. Je moet het niet vergelijken met een entree examen voor doorsnee mensen op straat. Dus onderschat het Comptia examen niet en neem voldoende tijd voor het opnemen. Het enige minpunt van deze examens is dat een groot deel gaat over materie van een paar jaren geleden. Die techniek is de basis van veel hardware van tegenwoordig.

Neem een kijkje bij de inhoud
https://www.cbtnuggets.co...ia-a-plus-220-801-220-802

[ Voor 13% gewijzigd door donderdraak op 26-10-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Nederland wordt niet echt gekeken naar CompTIA en dat geldt zowel voor werkgevers als voor werknemers. Echter als het vereist is voor je opleiding, prima toch? Uiteindelijk is het toch weer een certificaat om op je CV te kunnen zetten. Maar ik zou er geen waarde aan hechten en verwachten dat dit certificaat je baankansen zal opleveren.

Blijf vooral lekker spelen met netwerken en virtualisatie en haal certificeringen in die richting. Dat staat een stuk mooier op je CV en zal wel degelijk helpen bij het vinden van de juiste baan. Mits je de juiste certificeringen hebt behaald op het juiste niveau, uiteraard ;) CCNA is inderdaad te weinig, zoals chaoscontrol ook al aangaf. CCNP daarentegen staat vrij hoog aangeschreven. Je moet echter wel "hands-on" ervaring opdoen, anders is het slechts theorie. Dus pak de GNS3's en Cisco VIRL's erbij en CLI er op los ;)

Overigens, als je geïnteresseerd bent in netwerken in virtualisatie, is het hele infrastructuur wereldje dan niet iets voor je (dus ook servers en storage)? Je zou dan ook eens kunnen kijken naar de Data Center certificeringen van Cisco (ik ga er even vanuit dat je het "standaard" R&S track nu aan het volgen bent).

Je leert ook oor VCP, maar heb je dan ook de ICM training gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:29:
In Nederland wordt niet echt gekeken naar CompTIA en dat geldt zowel voor werkgevers als voor werknemers. Echter als het vereist is voor je opleiding, prima toch? Uiteindelijk is het toch weer een certificaat om op je CV te kunnen zetten. Maar ik zou er geen waarde aan hechten en verwachten dat dit certificaat je baankansen zal opleveren.

Blijf vooral lekker spelen met netwerken en virtualisatie en haal certificeringen in die richting. Dat staat een stuk mooier op je CV en zal wel degelijk helpen bij het vinden van de juiste baan. Mits je de juiste certificeringen hebt behaald op het juiste niveau, uiteraard ;) CCNA is inderdaad te weinig, zoals chaoscontrol ook al aangaf. CCNP daarentegen staat vrij hoog aangeschreven. Je moet echter wel "hands-on" ervaring opdoen, anders is het slechts theorie. Dus pak de GNS3's en Cisco VIRL's erbij en CLI er op los ;)

Overigens, als je geïnteresseerd bent in netwerken in virtualisatie, is het hele infrastructuur wereldje dan niet iets voor je (dus ook servers en storage)? Je zou dan ook eens kunnen kijken naar de Data Center certificeringen van Cisco (ik ga er even vanuit dat je het "standaard" R&S track nu aan het volgen bent).

Je leert ook oor VCP, maar heb je dan ook de ICM training gevolgd?
ICM zegt mij niks, ga ik even wat naslag werk op doen. Verder ligt security en data center hier op de plank. Het plan is om eerst CCNP te halen en hierna daarmee aan de slag te gaan.

Maar idd, de gehele infrastructuur is iets dat mij zeker bezig houd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ICM = Install, Configure, Manage ;)

VMware verplicht het je om de ICM training te volgen, anders mag je jezelf na het behalen van het examen geen VCP noemen. Volgens mij moet je zelfs om authorization vragen om het examen te mogen afleggen (ik weet het niet exact, moet zelf de examens voor DCV en NV nog doen, maar heb wel beide ICM trainingen gevolgd).

Overigens zou ik zeker eens gaan kijken naar CCIE (R&S en/of DC), want daarmee maak je echt een enorme stap, zowel qua kennis als baangarantie. Of het haalbaar is zonder werkervaring verschilt van persoon tot persoon, maar als je het aandurft, go for it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
CCIE zou ook zeker mooi zijn, maar dat is een hele opleiding an sich. Eerst maar is focussen op de kleinere dingen binnenhalen ;) Maar ja, het zou een geweldige mijlpaal zijn.

Over kleine dingen halen gesproken, examen deze middag gehaald. Maar zoals verwacht, wat een flut stof. Tuurlijk staat het papiertje leuk achter je naam, maar of je er veel aan heb...

Example: welke Windows versie ga je installeren op een nieuwe machine? Je heb de keuze uit 4 verschillende XP versies... Gaat lekker.

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 27-10-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd! ;) Toch maar weer binnen! Nu lekker CompTIA achter je laten en je focussen op infrastructuren :)

Windows XP draait overigens nog volop, want organisaties hebben natuurlijk niet jaren en jaren en jaren en jaren en jaaaaaaaaaaren de tijd gehad om over te stappen op een nieuwe versie. Niet te doen, onmogelijk, stel je voor, OMFG! Dus wat dat betreft is CompTIA nog best redelijk up-to-date :p

Je zegt overigens dat je bezig bent met CCNP, dus CCNA heb je al in the pocket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:15:
Gefeliciteerd! ;) Toch maar weer binnen! Nu lekker CompTIA achter je laten en je focussen op infrastructuren :)

Windows XP draait overigens nog volop, want organisaties hebben natuurlijk niet jaren en jaren en jaren en jaren en jaaaaaaaaaaren de tijd gehad om over te stappen op een nieuwe versie. Niet te doen, onmogelijk, stel je voor, OMFG! Dus wat dat betreft is CompTIA nog best redelijk up-to-date :p

Je zegt overigens dat je bezig bent met CCNP, dus CCNA heb je al in the pocket?
Haha thanks. En ja, XP zie ik ook nog af en toe tegen komen, maar op een nieuw systeem installeren... ;) Doe dan maar op zijn minst 7.

En yeah, CCNA is binnen. Ook heb ik 2 maandjes geleden mijn 300-101 gehaald, Cisco routing examen voor CCNP R&S. Dus er vormt een soort van progressie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed bezig! ;) Dan loop ik nog een stukje achter :p Maar goed, ik ben gestopt met de R&S studies om me te focussen op Data Center. R&S komt later wel, maar eerst CCIE DC halen ;) Hopelijk ergens eind volgend jaar ongeveer.

Werk je in de praktijk ook met Cisco meuk? Of ben je nog fulltime student?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Hoewel ik 4 dagen in de week werk, kom ik niet zo veel Cisco meuk tegen. Tenminste minder dan ik lief zou hebben ;) Ik werk bij een security club, ik zie dan ook meer FW's en switches dan routers en UCS's.

Hoewel ik het wel allemaal af en toe tegenkom, daarom is de kennis opdoen helemaal geen slecht idee. Maar de Cisco certificeringen komen meer uit mijzelf, het bedrijf slingert mij meer aan de Fortinet cursussen. Ook opzich wel leuke apparaten, bang for the buck op FW gebied.

Maar tja, als ik de Cisco examens zelf moet betalen, VMware in overleg bij het bedrijf, Fortinet wordt sws vergoed, en vanuit school komen er nu MTA's aan... Tja dan ligt mijn prioriteit toch bij School en Fortinet, en zet ik Cisco op een lager pitje ;) Maar goed, ik heb nog een kleine 3 jaar om de overige 2 CCNP examens te halen, dat moet te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik vaak zie is dat mensen @random certificeringen halen zoals CCNA of VCP. Meestal is dat prima, maar als je bij een IT reseller werkt, check dan altijd of dit overeen komt met waar je werkgever (Reseller van fabrikanten XYZ) naar toe wil met hun partner status bij fabrikanten XYZ. Hoe hoger de partner status, hoe meer en dieper werknemers van die IT reseller gecertificeerd moeten zijn. Een Cisco Gold partner moet bijvoorbeeld minimaal 4 CCIE-ers in dienst hebben. Hoe hoger de partner status, hoe hoger de kortingen een reseller van de fabrikant krijgt. Verloopt je certificering, dan kan op termijn de partnerstatus van je werkgever verlopen en dan kost dit concreet geld.

Als je nu bij een security club werkt kan je bijvoorbeeld CCNP Security overwegen. Cisco heeft wat grote overnames gedaan van o.a. IronPort (email/websecurity), Sourcefire (bekent van opensource Snort IPS) en recent Lancope. (Analyse van security d.m.v. netflow.) Security is nu ook een apparte business unit binnen Cisco geworden. Deze zaken worden nu geïntegreerd. Als de ASA/IPS of Lancope detecteerd dat een host geïnfecteerd is door malware, kan deze automatisch in een quarantine VLAN gezet worden. Verder kan je denken aan integratie met Mobile Device Management (MDM). Automatisering van security is dus waar het heen gaat..

De groei zit momenteel vooral in wireless, security en datacenter. Virtualisatie boeit nu niet meer zo, maar het gaat vooral om automatisering van virtuele omgevingen met andere systemen (zoals het netwerk/SDN), zodat je cloudachtige services kan bouwen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1