Terminal: per ongeluk dd uitgevoerd in gebruikersdirectory

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Na het schoon installeren van OS X 10.11.1 wilde ik even wat via de terminal doen. Aangezien ik daar niet zo heel vaak mee werk vergiste ik mij echter in het commando en voerde ik per ongeluk dd (gewoon zo, dus zonder attributen) uit in mijn gebruikersdirectory (dus /users/*naam*). Ik kreeg echter geen foutmelding, maar een knipperende cursor, net alsof dd bezig was en ik heb het gebeuren toen beëindigd door het venster te sluiten (esc en q deden alleen wat tekens bij de cursor verschijnen). Nu vraag ik mij af of ik hier mogelijk schade mee aan heb gericht? Ik weet namelijk niet of dd ook iets doet zonder attributen en kan daar ook niet direct iets over vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Commendatore op 26-10-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dd zonder operands leest standaard van stdin (je keyboard, meestal) en schrijft naar stdout (je terminal, meestal). Je hebt dus geen schade aangericht, er is niks gebeurd. Je had dd af kunnen sluiten met ctrl+c.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ah, ok, bedankt! Ik had namelijk al van alles geïnstalleerd, teruggezet en ingesteld en was even bang dat ik weer opnieuw kon beginnen.

Onder welke omstandigheden kunnen die stdin en stdout eigenlijk naar iets anders verwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiederikvandenB
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-08 13:39
Stdin gaat in principe uit van een toetsenbord input, tenzij de input wordt geredirect. Hier vind je daar meer informatie over.

Een voorbeeld:
code:
1
sort infile | uniq -c | sort -n > outfile

Hier wordt dus de input van infile genomen, die vervolgens wordt gesorteerd en de output wordt opgeslagen in outfile.