Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 15:45

Largo

Donderdraak

Topicstarter
Beste allemaal,
Ik heb een probleem met bovenstaande setup. Mooi puzzeltje.

Ik heb sinds kort KPN alles in 1, met 2 tv ontvangers.

Wired naar KPN ontvanger 1: werkt zonder problemen.
Zodra ik de Powerline naar ontvanger 2 er in steek en beide tvs wil kijken haperen ze allebei.
Als ik KPN ontvanger 1 uit doe doet ontvanger 2 (via powerline) het prima.
Als ik ontvanger 2 uit doe doet ontvanger 1 het niet. Als ik de powerline van ontvanger 2 er uit haal doet ontvanger 1 het weer wél.
Als ik beiden wired aansluit werken beiden prima.

Maw het lijkt alsof de powerline stoort, hetgeen zou kunnen in mijn wat oudere 30-er jaren huis.
Maar raar is dat onvanger 2 (powerline) het prima doet, maar ontvanger 1 uitvalt zodra ik de powerline er in steek. Dit zou andersom moeten zijn.
Ik heb verschillende verhalen gelezen en veel geprobeerd, maar niemand met een dergelijk probleem gevonden.

Iemand met goede ideeen om dit op te lossen or iets te proberen?
Is een snellere powerline een remedie? of een ontstoorder?

tx.

[ Voor 5% gewijzigd door Largo op 26-10-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vragen als deze zijn hier over powerline al talloze gesteld. En bijna even zo vaak met een antwoord met dezelfde strekking. Namelijk dar powerline van een communicatieweg gebruik maakt die hier helemaal niet voor is ontworpen. Dat is prikkeldraad ook niet, ook al werkt heeeeel soms toch wonder boven wonder zo'n verbinding, maar die kans is wel bijzonder klein. Zo erg is het met powerline natuurlijk niet, maar het heeft wel een grote onzekerheidsfactor die soms verklaarbaar is, maar heel vaak ook niet.
Wat een rol kan spelen is al diverse keren genoemd. Zoals verschillende groepen en daardoor vooral te lange overdrachtsafstand (alles moet via de meterkast lopen) en bij oude huizen met nog pré-historische installatiedraad en daardoor te veel demping. Om nog maar te zwijgen over verschillende fasen.
Door die onzekerheid kun je het ook best treffen dat van twee vergelijkbare verbindingen de ene het wel doet, mogelijk zelfs tamelijk goed en de andere totaal niet.

Edit:
Welk type powerline heb je. Er zijn verschillende kwaliteiten, anderen hier kunnen je daarover beter vertellen dan ik. Ik kan het voor je opzoeken, maar dat kun je zelf ook. De beste (lees meest betrouwbare verbinding) is tegenwoordig het type dat naast fase- en nuldraad ook de aarde betrekt in de verbinding. Moet je natuurlijk wel op beide plaatsen een geaard stopcontact hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 26-10-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sluit bijde decoders eens zonder powerline aan.. desnoods even op de zelfde tv .. en kijk wat er dan gebeurt ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

Topicstarter
Ik heb een vrij goedkope TP link, zie header. Ik heb idd de verhalen gelezen, ook over de kwaliteit.
Fase/Nul is geen optie, die zijn er niet.

Maar wat mij opvalt is dat de powerline prima werkt. Totdat ik ontvanger 1 ook aanzet. (die zonder powerline).

Als ik alles heb aangesloten zonder powerline (dus wired) en dan werkt alles op 2 tv's, tegelijk.
Maar dan ligt er dus kabel dwars door mijn huis, was niet de bedoeling ;)

Dus het lijkt dat ik voldoende bandbreedte heb, maar dat door de storing op de powerline die bandbreedte extra wordt aangetast, waardoor de eerste ontvanger alsnog wordt beinvloedt. Of is dat normaal....

[ Voor 23% gewijzigd door Largo op 27-10-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Het kan natuurlijk zijn dat ontvanger 1 storing op het stroomnet veroorzaakt waardoor de TP-link adapters niet meer goed functioneren. Dan heb je chaos op het IPTV gedeelte van je netwerk waardoor alles mis gaat. Probeer het eens met ontvanger 1 in een ander stopcontact, wie weet.

Of los het probleem op door een extra UTP kabel te trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Largo schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:54:
Ik heb een vrij goedkope TP link, zie header. Ik heb idd de verhalen gelezen, ook over de kwaliteit.
<knip>
Ik kan me vergissen natuurlijk, maar van zoals je het verwoordt krijg ik de indruk dat je niet hebt begrepen wat fase- en nuldraad betekent. Uiteraard heb je die wel terdege, want het zijn de gewone stroomdraden in het stopcontact. Wat ik probeerde te zeggen is dat de nieuwere types powerline naast de normale stroomweg ook de aarde er in betrekken. En dat je daar natuurlijk alleen wat aan hebt als je op de locaties geaarde stopcontacten hebt.
Mocht je bedoelen dat het geaarde stopcontact aan weerszijden geen optie is, dan houdt het natuurlijk wat die eventuele toegevoegde waarde betreft op en blijft alleen de genoemde wisselvalligheid van powerline over.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 27-10-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Kan je testen met de powerlines naast elkaar aangesloten? Dus op dezelfde groep. Desnoods trek je even een verlengsnoer van voor naar achter. Wat ik bij ons merk, is dat zodra het over meerdere groepen heen moet in huis de snelheid / storing gigantisch toeneemt. Dan kan je in ieder geval uitsluiten of het aan de powerline ligt. Heb je al eens powerlines gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Largo schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:54:

Maar wat mij opvalt is dat de powerline prima werkt. Totdat ik ontvanger 1 ook aanzet. (die zonder powerline).

Als ik alles heb aangesloten zonder powerline (dus wired) en dan werkt alles op 2 tv's, tegelijk.
Maar dan ligt er dus kabel dwars door mijn huis, was niet de bedoeling ;)

Dus het lijkt dat ik voldoende bandbreedte heb, maar dat door de storing op de powerline die bandbreedte extra wordt aangetast, waardoor de eerste ontvanger alsnog wordt beinvloedt. Of is dat normaal....
Natuurlijk is het normaal.

Zo'n powerline netwerk is volledig gedeeld qua capaciteit, dus zodra je meer adapters aansluit neemt de beschikbare capaciteit voor je bestaande af. Zie het als een waterleiding. Als je beneden de kraan vol opendraait, spuit het harder eruit dan boven. Toch zie je de waterdruk beneden afnemen als je ook de kraan boven open zet.

Dus, gedrag is volledig normaal en te verwachten. Kun je er wat aan doen? Mogelijk, maar wat je kunt doen met huidige apparatuur is beperkt en apparatuur wat beter is kost dermate veel meer (en biedt nog geen garanties) dat je net zo goed kabels kunt trekken.

Belangrijkste dat je moet doen is zorgen dat al die adapters rechstreeks in de muur steken, dus NIET op een verlengsnoer. Als dat niet het geval is, win je veel door ze wel in de muur te steken.

Tweede tip is dat als de adapters een pass-through hebben (een stopcontact boven op de adapter), dat ding goed gefilterd is, dus dat je juist daar je grootste storingsbronnen (lees: verlengsnoer die richting PC's of AV-apparatuur gaat) in moet prikken. Maarja, je laat na om te melden exact welke TP-Link adapters je hebt, dus misschien niet van toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

Topicstarter
Maarja, je laat na om te melden exact welke TP-Link adapters je hebt, dus misschien niet van toepassing.
Hey men, ik heb de tplink av500 starterkit. Staat in de topic titel.

Het klopt als je zegt dat 2 kpn ontvangers via powerline negatief op de snelheid werken.
Maar ik heb dus niet meerdere KPN ontvangers op powerline, slechts 1. omdat daar UTP niet mogelijk is.
De andere ontvanger is UTP wired.

Het probleem is dus dat de powerline wél werkt, totdat ik de UTP wired ontvanger aanzet. :?
Belangrijkste dat je moet doen is zorgen dat al die adapters rechstreeks in de muur steken, dus NIET op een verlengsnoer. Als dat niet het geval is, win je veel door ze wel in de muur te steken.

Tweede tip is dat als de adapters een pass-through hebben (een stopcontact boven op de adapter), dat ding goed gefilterd is, dus dat je juist daar je grootste storingsbronnen (lees: verlengsnoer die richting PC's of AV-apparatuur gaat) in moet prikken.
Nee inderdaad ik heb ze niet op het stekkerblok gezet, en het is geen passthrough dus je zou verwachten...
Point.Flare schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:20:
Kan je testen met de powerlines naast elkaar aangesloten? Dus op dezelfde groep.
yip gedaan, naast elkaar. identiek probleem.
powerline ligt. Heb je al eens powerlines gewisseld?
Dat wilde ik gaan doen (andere set ertussen), maar vanwege de kosten eerst om raad gevraagd bij jullie.

Mischien nog even voor de duidelijkheid de setup:
experiabox UTP1 -> KPN ontvanger 1
experiabox UTP2 -> powerline adapter 1 -> powerline adapter 2 -> KPN ontvanger 2

[ Voor 19% gewijzigd door Largo op 27-10-2015 20:18 ]

Pagina: 1