Toon posts:

Gaat mijn moederbord deze nieuwe harddisk herkennen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over mijn moederbord. Ik wil graag een nieuwe harddisk kopen nl deze:

productreview: Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB review door bas_buyandsell

Maar ik heb een oud moederbord nl deze:

http://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE_LX/specifications/

Mijn vraag is of mijn moederbord deze harde schijf en de volledige 3TB gaat herkennen. Ik wil graag windows 7 64x hierop installeren en hij is dus niet alleen voor opslag bedoeld, maar om de hele pc te laten draaien. Helaas kan ik het antwoord zelf niet vinden, waarschijnlijk omdat ik niet veel verstand er van heb 8)7

Ik hoop dat iemand van jullie mij een duidelijk antwoord kan geven, voordat ik overga tot de aankoop van een schijf. Mocht iemand trouwens een beter advies hebben wat betreft een nieuwe harddisk dan hoor ik dat uiteraard graag. Ik zoek het liefst een schijf van 3TB, 7200rpm en een buffer van 64 mb. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Jim

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12 13:00

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Je moederbord ondersteunt gewoon SATA schijven, dat moet dus wel goed gaan. Sata kabeltje van je moederbord naar je schijf, schijf even van stroom voorzien en in principe moet het goed gaan.

Kleine aanrader: als je je pc snel wil laten aanvoelen, is een SSD erg aan te raden. Je kunt al een SSD'tje van 120GB kopen voor rond de 50 euro, en dan duw je er een 3TB schijf naast, dat maakt je iets verouderde PC weer een snelheidsmonster.

Show me your moves.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor je super snelle reactie. Dus ik kan er van uit gaan dat de 3TB herkend wordt? Ik las nl dat er vaker problemen onstaan met schijven groter dan 2TB? Dat van die SSD is trouwens ook een goed idee.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Schijven van 3 TB en groter hebben alleen als vereiste dat deze in GPT indeling draaien. Als je zou hebben gekozen om alleen deze schijf te gebruiken voor je Windows installatie en de rest data, dan zit je met een klein probleem. Het is niet direct te zien of het moederbord UEFI heeft, dus ik ga er even vanuit dat het dat niet heeft. Daarmee zou je dus boot problemen kunnen krijgen, tenzij je schijf opdeelt in partities en de grootste max 2 TB maakt, omdat dat het grootst is wat MBR aan kan. Is de schijf GPT, dan kan Windows er niets mee als boot schijf.

Dus in zekere zin moet je er nog een schijf bij zetten om de schijf optimaal in te kunnen zetten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:56
fat32 gaat niet hoger dan 2tb geloof ik maar voor de rest zou het geen probleem moeten zijn.
misschien heeft de schijf er nog baat bij om op de sata 6 poort (grijze sata connector) aangesloten te worden in plaats van sata3.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

aminam schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:02:
fat32 gaat niet hoger dan 2tb geloof ik maar voor de rest zou het geen probleem moeten zijn.
misschien heeft de schijf er nog baat bij om op de sata 6 poort (grijze sata connector) aangesloten te worden in plaats van sata3.
Het gaat niet om het file system, maar de partitietabel die niet verder kan adresseren. Zie ook Wikipedia: Master boot record
The organization of the partition table in the MBR limits the maximum addressable storage space of a disk to 2 TB (232 × 512 bytes).

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
Dus wat de TS het beste kan doen is een relatief kleinere SSD kopen, die als bootschijf (windows) maken, en op de HDD een 2 TB + 1 TB partitie aanmaken?

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 15:10

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Met DiscWizard van Seagate kan je na installatie de volle 3 TB gebruiken.
(Deze installeert een bootloader,zodat je wel meer dan 2TB kan aanspreken als bootschijf)

Dus,tijdens de installatie kan je max 2 TB partitie maken.
Schijf zou wel gewoon herkend moeten worden door het bios.

En inderdaad,een kleine SSD plaatsrn als bootschijf gaat veel meer effekt hebben.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

spokje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:30:
Dus wat de TS het beste kan doen is een relatief kleinere SSD kopen, die als bootschijf (windows) maken, en op de HDD een 2 TB + 1 TB partitie aanmaken?
Nee, als de TS een aparte schijf neemt voor Windows, is het opdelen van de 3 TB schijf niet nodig. Windows kan prima overweg met GPT schijven en partities groter dan 2 TB. Het ging erom dat als er geen aparte schijf zou komen voor het OS, de TS er een klein probleem bij zou hebben en dus jouw voorstel moest hanteren.
fordrwd4ever schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:12:
Met DiscWizard van Seagate kan je na installatie de volle 3 TB gebruiken.
(Deze installeert een bootloader,zodat je wel meer dan 2TB kan aanspreken als bootschijf)

Dus,tijdens de installatie kan je max 2 TB partitie maken.
Schijf zou wel gewoon herkend moeten worden door het bios.

En inderdaad,een kleine SSD plaatsrn als bootschijf gaat veel meer effekt hebben.
Dat kan standaard ook gewoon, daar heb je geen aparte tool voor nodig. Wat die tool doet, is een nare hack toepassen om het mogelijk te maken zodat je partities groter dan 2 TB kan hebben op een MBR schijf. Zoiets wil je liever niet gebruiken, want je gaat uiteindelijk een keer problemen van krijgen (bijvoorbeeld bij een herinstallatie van Windows).

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties mensen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

aminam schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:02:
Het gebruik van 3rd party 6Gbps SATAchips zou ik juist afraden, die zijn prestatiegewijs vaak minder dan de onboard SATA 3Gbpspoorten.

• aminam
TERW_DAN schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:36:
[...]

Het gebruik van 3rd party 6Gbps SATAchips zou ik juist afraden, die zijn prestatiegewijs vaak minder dan de onboard SATA 3Gbpspoorten.
hoezo third party?
quote van de asus site onder het betreffende moederbord:

"Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *1
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray"

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aminam schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:18:
[...]

hoezo third party?
quote van de asus site onder het betreffende moederbord:

"Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *1
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray"
Dus 3rd party. P55 heeft geen native SATA 6Gbps.

• aminam
TERW_DAN schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:34:
[...]

Dus 3rd party. P55 heeft geen native SATA 6Gbps.
ok het is een controller niet inbegrepen in de chipset maar het is nog steeds een embedded sata controller, ik snap niet echt wat daar het risico van is.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 15:10

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Risico valt wel mee,maar de prestatie van deze controllers is een stuk slechter als de Intel controller in de chipset.

Ik gebruik deze eigenlijk alleen voor dvd branders...

En de DiscWizard tool is inderdaad een hack,maar zonder dat kan je niet meer als 2 TB gebruiken als bootschijf.
Als 2e schijf werkt het wel,zelfs al ziet het bios de grootte verkeerd.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aminam schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:50:
[...]

ok het is een controller niet inbegrepen in de chipset maar het is nog steeds een embedded sata controller, ik snap niet echt wat daar het risico van is.
Het is een Marvell, en zeker de Marvells uit die tijd zijn gewoon onnoemelijk ruk als het aankomt op prestaties.

• aminam
TERW_DAN schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:07:
[...]

Het is een Marvell, en zeker de Marvells uit die tijd zijn gewoon onnoemelijk ruk als het aankomt op prestaties.
mkay, dan weet ik dat ook weer :)
maar de prestaties zijn constant slecht of instabiel zegmaar?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Beetje afhankelijk van de implementatie zijn ze trager dan de 3Gbpspoorten van de chipset. Echt instabiel is het niet, voornamelijk gewoon langzaam.
Pagina: 1