Fan op mijn GPU kapot, what to do

Pagina: 1
Acties:

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-01 00:40
Afgelopen weekend maakte mijn PC een vreemd geluid. Bleek dat een van de twee fans op mijn GPU dat geluid veroorzaakte.

Als ik de fan ronddraai met mijn vinger lukt dit nog wel, maar het gaat vrij zwaar. Wat dit veroorzaakt is mij onbekend.

Ik heb (had) twee van die kaarten in SLi draaien, dus gelukkig zit ik nu niet zonder GPU.

Maar mijn vraag aan jullie: waar kan ik het best terecht/doen met die ene fan die niet meer goed draait?

GPUkapot01

(schoonmaken maakte helaas geen verschil)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ziet er erg stoffig uit, ook onder de linker fan zie ik nog een hoop stof in de heatsink zitten, heb je niet regelmatig schoon gemaakt lijkt me, wat wel handig is als er zoveel stof je kast in komt ;)
Lijkt me dat er flink wat stof in de lager van de fan is gekomen, of dat schoon te maken is/de moeite waard is geen idee.
Mogelijk dat iemand waterkoeling met zo'n kaart heeft gedaan en de koeler over heeft, eventueel een aftermarket koeler erop?

Fixing things to the breaking point...

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Outlandos schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:45:
Afgelopen weekend maakte mijn PC een vreemd geluid. Bleek dat een van de twee fans op mijn GPU dat geluid veroorzaakte.

Als ik de fan ronddraai met mijn vinger lukt dit nog wel, maar het gaat vrij zwaar. Wat dit veroorzaakt is mij onbekend.

Ik heb (had) twee van die kaarten in SLi draaien, dus gelukkig zit ik nu niet zonder GPU.

Maar mijn vraag aan jullie: waar kan ik het best terecht/doen met die ene fan die niet meer goed draait?

[afbeelding]

(schoonmaken maakte helaas geen verschil)
Heb je gekeken of je fan ergens tegen aanloopt?
Als dat niet het geval is dan is de lager van je fan waarschijnlijk kapot, je zal er dus een nieuwe moeten plaatsen of je hele koeling vervangen; of hoewel ik dit niet aanraad het doen met maar een fan :P.

• outlandos
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:17:
[...]

Heb je gekeken of je fan ergens tegen aanloopt?
Als dat niet het geval is dan is de lager van je fan waarschijnlijk kapot, je zal er dus een nieuwe moeten plaatsen of je hele koeling vervangen; of hoewel ik dit niet aanraad het doen met maar een fan :P.
De fan lijkt nergens tegenaan de lopen. Het is waarschijnlijk de lager die kapot is.

Ik denk niet dat het nog de moeite waard is zo'n oude kaart van een nieuwe fan te voorzien. Ik wil graag de GTX 970 kopen maar aangezien we aan het sparen zijn voor een eigen huis mag ik die kaart nog niet kopen van mijn vriendin :+ dus hopelijk valt die andere kaart ook snel uit :D

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Outlandos schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:29:
[...]

De fan lijkt nergens tegenaan de lopen. Het is waarschijnlijk de lager die kapot is.

Ik denk niet dat het nog de moeite waard is zo'n oude kaart van een nieuwe fan te voorzien. Ik wil graag de GTX 970 kopen maar aangezien we aan het sparen zijn voor een eigen huis mag ik die kaart nog niet kopen van mijn vriendin :+ dus hopelijk valt die andere kaart ook snel uit :D
:+

Als je kaart het nog een half jaar volhoudt dan kan je meteen voor de nieuwe generatie gaan.

• outlandos
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:34:
[...]

:+

Als je kaart het nog een half jaar volhoudt dan kan je meteen voor de nieuwe generatie gaan.
De 970 zal al iets aan de overkill zijn, gezien de rest van mijn specs:

Wat is de bottleneck hier?*

Twijfel zelfs of ik niet beter voor de 960 kan gaan, al zeggen de meeste tweakers daar dat de 970 weldegelijk voor mij toegevoegde waarde zal hebben.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Outlandos schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:40:
[...]

De 970 zal al iets aan de overkill zijn, gezien de rest van mijn specs:

Wat is de bottleneck hier?*

Twijfel zelfs of ik niet beter voor de 960 kan gaan, al zeggen de meeste tweakers daar dat de 970 weldegelijk voor mij toegevoegde waarde zal hebben.
Als je niet al te veel geld wilt uitgeven dan zijn een 280x en 380 een betere keus. Wil je wat meer geld uitgeven dan kom je uit op 290 en ietsjes sneller/duurder de 970 en 390.
De 960 heeft uit het laatstgenoemde rijtje de minste bang/buck.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
en in vergelijking met de 380 valt er nog te discusseren over de futureproof-*heid*.
aangezien je nu sli draait hoeven we ons geen zorgen te maken over je voeding dus de enige vraag is nog hoe veel je wilt neerleggen voor vervanging.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• outlandos
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:53:
[...]

Als je niet al te veel geld wilt uitgeven dan zijn een 280x en 380 een betere keus. Wil je wat meer geld uitgeven dan kom je uit op 290 en ietsjes sneller/duurder de 970 en 390.
De 960 heeft uit het laatstgenoemde rijtje de minste bang/buck.
Dank.
aminam schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:58:
en in vergelijking met de 380 valt er nog te discusseren over de futureproof-*heid*.
aangezien je nu sli draait hoeven we ons geen zorgen te maken over je voeding dus de enige vraag is nog hoe veel je wilt neerleggen voor vervanging.
Maximaal 300 euro, maar ik kan nog wat maandjes wachten (tot bijvoorbeeld de 970 rond die prijs zit).

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Outlandos schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:00:
[...]

Dank.

[...]

Maximaal 300 euro, maar ik kan nog wat maandjes wachten (tot bijvoorbeeld de 970 rond die prijs zit).
In dat geval biedt de r9 290 veruit de meeste performance wachten kun je altijd maar dat betekend niet dat de prijzen veel verder zullen zakken. de 970 is namelijk al een poosje op de markt en als er een nieuwe serie uit is kan hij vlot uit voorraad lopen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• outlandos
aminam schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:06:
[...]

In dat geval biedt de r9 290 veruit de meeste performance wachten kun je altijd maar dat betekend niet dat de prijzen veel verder zullen zakken. de 970 is namelijk al een poosje op de markt en als er een nieuwe serie uit is kan hij vlot uit voorraad lopen.
290 is nauwelijks nog leverbaar.

Zou de 970 echt niet rond de 300 uitkomen wanneer de nieuwe generatie kaarten uitkomt?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is koffiedik kijken en je weet niet wanneer dat gebeurt.... In pc land is er altijd iets sneller/goedkoper net nadat je het hebt gekocht.

• outlandos
KillerAce_NL schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:45:
Dat is koffiedik kijken en je weet niet wanneer dat gebeurt.... In pc land is er altijd iets sneller/goedkoper net nadat je het hebt gekocht.
Hmm dan hou ik de 970 nog wel even in de gaten komende tijd. Mooie kaart om het leven van mijn PC nog met zeker 3 jaar te verlengen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Outlandos schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:45:

Kapotte fan eruit halen en zelf een andere fan op modden en dan uithouden totdat je de boel gaat vervangen >:) . Zo zou ik het in elk geval doen ('t is Tweakers.net niet waar? 8) ).

Soms wil er ook een pleur stof bij het motortje van de fan gaan zitten en dan wil die niet goed meer draaien (dingen zijn zo slap als wat, minste of geringste weerstand en de fan draait al niet meer). Heb het wel eens bij laptops gehad en dan gewoon met een pincet het stof bij het motortje weg plukken en voila.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:12
Laatst ook gehad met mijn MSI GTX 660, irritant geratel van de fan. Zooitje eraf gesloopt, nieuwe koelpasta erop en alleen koelblok terug geplaatst. Vervolgens een 12cm :P en 8cm fan met tie wraps erop vast gemaakt. Stroom via de voeding en gaan met die banaan....stil en koel......

Hallo

• outlandos
Op Tweakers een 2e hands GTX 970 MSI Gaming Edition gekocht voor 280 euro + verzendkosten.

Probleem is dus opgelost :D

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke kaart is dat eigenlijk? Heb bij mijn 6870 ook de fan veranderd naar een betere en was niet zoveel kwijt. Naderhand wel 2 x 280X gekocht (ik verkoop er 1, zonder doos/kabels e.d.)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:34
[..] Ik wil graag de GTX 970 kopen maar aangezien we aan het sparen zijn voor een eigen huis mag ik die kaart nog niet kopen van mijn vriendin [..]
Outlandos schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:07:
Op Tweakers een 2e hands GTX 970 MSI Gaming Edition gekocht voor 280 euro + verzendkosten.

Probleem is dus opgelost :D
Mocht dat zomaar? O-)

*sowieso

• outlandos
Haha ja, en ze betaalt zelfs de helft mee _O_

Denk dat ze van mn gezeur af wil zijn }:O

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lol dat is ook een oplossing.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:10

MsG

Forumzwerver

Wat je alsnog met deze kan proberen, is even goed aan de bladen trekken zodat de fan losschiet van het motorgedeelte. Dan een drupje kruipolie en vaak loopt het weer als een zonnetje. Had hier ook last van met een HD7950.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1