Kan Windows 7 naast Windows 10 in EFI mode draaien?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Ik wou eigenlijk wel een dual boot systeem maken met Windows 7 naast Windows 10.

Op mijn pc draait nu Windows 10 en ik wou dan op een aparte partitie Windows 7 installeren.

Echter, in de bios heb ik CSM uitgeschakeld en Windows 10 in EFI mode draaien met enkel een GPT bestandsindeling.

Een aantal vragen houdt me bezig:

- Kan Windows 7 draaien in EFI mode?
- Kan Windows 7 omgaan met de GPT bestandsindeling?
- Zo niet, kan Windows 10 omgaan met het aanzetten van CSM in de bios?
- Als ik nu Windows 7 naast Windows 10 installeer overschrijft Windows 7 de bootmanager van Windows 10?
- Als ik Windows 7 wel naast 10 kan krijgen, met CSM ingeschakeld, heeft de ingeschakelde CSM dan geen negatieve invloed op Windows 10?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Mits je een uefi boot disk hebt wel.

Wel dan eerst win7 installeren dan pas win10... Anders op is vragen voor bootmanager troubles...

Kan je met virtualbox danwel hyper-v (gratis bij de pro versie) niet eea ook al doen?

Waar heb je Windows 7 nog voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De installatievolgorde maakt niet meer uit tegenwoordig met UEFI. Dat was alleen een probleem met MBR boot loaders.

Verder kan Windows 7 prima overweg met GPT en UEFI, maar je moet wel zorgen dat deze ook fatsoenlijk start. Je moet dus even een tutorial opzoeken, want volgens mij ging de standaard installatiemedia van 7 hier niet standaard van uit en moet je wat extra's doen om 't UEFI compatible te maken (maar kan ook zijn dat dat met SP1 media is opgelost).

Als je CSM aan zet, gaat je systeem over naar Legacy Boot. Je kan die twee niet combineren met 1 schijf. Windows 10 zal dat dus niet leuk vinden. Sowieso gaat er niets kunnen starten, want je hebt geen MBR boot loader beschikbaar. Windows 7 installeren in Legacy boot op een GPT schijf wil hoe dan ook niet, die gaat klagen.

Aan het eind van de installatie, als Windows 7 zich netjes heeft geregistreerd bij het UEFI systeem, kan je kiezen om de Windows 7 bootloader te gebruiken of die van Windows 10. Dat stel je in in het UEFI firmware of BIOS (net hoe je 't wilt noemen). Als je naar de W10 boot loader gaat, moet je niet vergeten om je Windows 7 entry toe te voegen aan BCD, anders heb je er nog steeds weinig aan en moet je telkens via het boot override naar Windows 7 starten.

Commandline FTW | Tweakt met mate