Videokaart overleden: vervanging(tijdelijk)

Pagina: 1
Acties:

• Brodo
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Budget?
Max €250,-

Nvidia/Ati(AMD) Fanboy?
Nope: ik ben wel van plan fallout 4 te gaan spelen waardoor ik zeker met het nieuws van vandaag richting nvidia leun

Systeem

Hier gaat het leuk worden:
Een tijdje geleden is mijn 2600K overleden; ik heb toen een G3258 gekocht, deze OC'd naar 4.5GHZ waar mijn systeem stabiel op draaide, tot mijn videokaart(gtx 570 PE/OC) gisteren overleed(rip :'()

Origineel was mijn idee om er ooit een 2e 570 bij te prikken, is nooit gebeurt: hierdoor heb ik nog wel een 850W voeding.

Ik zit nu te kijken naar een kaart om enkele maanden mee te overbruggen(en fallout 4 mee te spelen) tot ik mijn hele systeem wil upgraden(~februari-maart(ivm release nieuwere videokaarten).

Met wat ik uit wil geven zie ik een drietal(goede) opties:
Gtx 770 ->€150,-
Gtx 760 ->€140,-
Gtx 680 ->€125,-

De 680 zou meer performance moeten geven maar op een 2e hands 680 is geen garantie te krijgen: ik kan daarom alleen hopen als ik die zou kopen dat de kaart niet overlijd voor februari.

De 760 bied weliswaar mindere performance maar er zijn er genoeg in vraag&aanbod te vinden die nog wel garantie hebben tot iig februari.

Bij de 770 zie ik er 1 in vraag&aanbod die nog 8 maanden garantie heeft en voor €150,- erin staat, dit zou dus ook een goede optie kunnen zijn.

Wat wellicht nog relevant is:

Ik speel vooral CS:GO/Arma 3/(heel heel heel af en toe battlefield3/4 maar dit komt meestal neer op een ragequit binnen 5 minuten omdat ik iemand in zijn hoofd schiet en een hitmarker krijg)

Of de videokaart warm draait of groot is oid maakt me ook niet uit; cosmos S met 9 casefans(dat deze videokaart het niet langer heeft uitgehouden is dus ook zeer teleurstellend te noemen |:( )

TL:DR: Lastige keuzes :/

[ Voor 13% gewijzigd door Brodo op 26-10-2015 13:20 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 14:17
Ik zou ook zeker een 2e hands Radeon R9 290(x) overwegen. Die zie je regelmatig langskomen op de V&A voor leuke prijsjes.
Het effect van die Nvidia Gameworks is nou ook weer niet zo groot. En die presteerd beter dan alle kaarten die je opnoemt

Computer says no

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Meekoh schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:14:
Ik zou ook zeker een 2e hands Radeon R9 290(x) overwegen. Die zie je regelmatig langskomen op de V&A voor leuke prijsjes.
Het effect van die Nvidia Gameworks is nou ook weer niet zo groot. En die presteerd beter dan alle kaarten die je opnoemt
`Dit, Anders nog een R9 280(x) of HD7950 (Zijn in principe het zelfde)

Are you a one or a zero

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

GameWorks draait alleen goed op Maxwell, de genoemde kaarten zijn oude Kepler kaarten, en die trekken GameWorks net zo slecht, volgens mij zelfs slechter, dan een AMD GCN kaart.

Voor 250 dus of een GTX960 pakken, maar gezien GW ook stevig in de performance hakt, denk ik niet dat je daar heel blij mee zal zijn, of een tweedehands GTX780/R9 290 pakken. De R9 290 is gemiddeld gezien inmiddels een slordige 10% sneller dan een GTX780 op fullHD,

Overigens is de R9 290 zeker in TW3 [andere bekende GW titel] een stuk trager dan een R9 290: http://www.techpowerup.co...r/R9_390_PCS_Plus/23.html

People as things, that’s where it starts.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Dys nu je gelezen hebt dat nvidua moedwillig de boel saboteert met zn gameworks wil je ze belonen door een nvidia kaart te kopen? Interessante gedachtegang.

Gezien je budget Is een (tweedehands) 290 de beste koop. Aks futureproofheid je weinig uitmaakt dan kan een gtx 960 ook nog eventueel wel

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-02 10:44

WCA

Als zowel je CPU en je GPU binnen korte tijd kapot gaan, zou ik eens gaan kijken of je voeding niet gaar is. Wat voor voeding heb je?

Share and Enjoy!

• Brodo
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik zit even te kijken naar r9 290's, zie ze vanaf €185,-, lijkt inderdaad de betere kaart te zijn.

@GreNade:

Corsair HX850W

Ik ben er nooit achter gekomen of het mijn moederbord was of mijn cpu:
Eerst langs een lokale pc zaak gebracht, ik heb er nog steeds weinig vertrouwen in dat ze wisten waar ze mee bezig waren maar o.k.(2 tientjes later en het nieuws was "ja het werkt niet" (konden niet zeggen of het het moederbord was of de cpu) |:( )
(zelf ook nog een nieuw bordje gekocht, kreeg er geen beeld op, geen post errors; opgegeven).

Dit is echter al een tijd geleden, richting de 6+ maanden.
De G3258 was eerst een tijdelijke oplossing: hij is echter nooit vervangen omdat ik geen noemenswaardige performance loss zag i.c.m. mijn oude grafische kaart(met uitzondering van de langere tijd die het kost om bepaalde dingen in photoshop te renderen maar ik kon/kan daar nog mee leven).

Eerlijk gezegd heb ik nooit mijn voeding als boosdoener in gedachten gehad doordat ik juist bij het kopen van deze voeding geprobeerd heb hier uit alle dingen niet op te bezuinigen.

Misschien is het wel een idee om mijn voeding inderdaad te laten testen bij een hardware zaak, zou vervelend zijn om nog meer onderdelen onnodig te frituren.

@Ardjee:
Tsjah exclusive rights: is het vervelend? Ja.
Heb ik er iets aan door als consument nu een AMD kaart te kopen om Nvidia te straffen? Nee.
Verder koop ik nu in eerste instantie waarschijnlijk een 2e hands kaart waardoor zowel AMD als Nvidia er niet beter van worden :)

Futureproofing ben ik ook wel klaar mee, toen ik mijn huidige pc kocht heb ik richting de 2k neergelegd om het zo future proof mogelijk te maken, kwam erop neer dat mijn processor alsnog 1/2 maanden buiten de garantie termijn de pijp uit is gegaan en het moederbord, future proof of niet, gezellig meenam(of andersom).

Het was voor mij achteraf gezien beter om elke paar jaar te upgraden dan te proberen mijn systeem futureproof te maken.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-02 10:44

WCA

Hmm, das wel vreemd inderdaad. Die voeding is van goeie kwaliteit in ieder geval.

Share and Enjoy!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Elke voeding kan natuurlijk stuk gaan, de kans erop is gewoon kleiner.

CPU's en mobo's horen niet zomaar dood te gaan, en ook videokaarten horen een lang leven te hebben. Dat ze zo rap achter elkaar de pijp uit gaan, klinkt toch wel verdacht.

People as things, that’s where it starts.

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-02 17:17

Nip

Koop een r9 390 of een gtx970. Vrij waarde vast die kan je in januari weer voor €300 euro verkopen op vraag en aanbod met wat mazzel. Zo'n langzamere kaart krijg je bijna niet meer verkocht.

• nephilith
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11-2025
Je kan voor de grap proberen om alle plastic onderdelen van je kapotte videokaart af te schroeven en dan de kaart iets van 10 minuten in de oven te laten bakken. Leg de kaart op een paar bolletjes aluminiumfolie.

Na verloop van tijd kunnen er microscheurtjes ontstaan in het soldeer van de printplaat. Door de temperatuur in de oven kunnen deze eventueel weer dicht vloeien.

Ik heb zelf op deze manier ooit nog mijn GTS 8800 tot drie keer toe nieuw leven ingeblazen. ;p

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 14:24
Ik heb zelf een 770 waar ik nog van af wil.
pricewatch: MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming
Ik heb deze kaart vorig jaar rond deze tijd gekocht, zit dus nog een jaar garantie op.
Je mag hem voor €150 komen ophalen ;)
Pagina: 1