Toon posts:

Telefoon camera review testfoto's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik las net de review van de LG Nexus 5X (reviews: LG Nexus 5X Review - Goede allrounder en waardige opvolger) en kwam tot de conclusie dat er uit de testfoto's onder het camera kopje eigenlijk vrij weinig te halen valt. Hieronder een uiteenzetting van zaken die mij opvielen en wat tips. Ik hoop dat jullie ze meenemen in volgende reviews.

Die foto van die kat bijvoorbeeld, de ene foto is overduidelijk belicht voor de kat, terwijl de andere foto belicht is voor de huizen aan de andere kant van het raam. Dit is echt appels met peren vergelijken en hier kan je niets uithalen. Bovendien verschilt het perspectief in alle foto's ook nogal. Ten slotte is de enige foto die ik wil zien en waar je wat aan hebt niet meegenomen in de vergelijking, die van de testkaart.

Een aantal tips. Zorg dat je de belichting zo consistent mogelijk krijgt over alle foto's. In het beste geval, indien de camera dit ondersteunt zorg je dat je de belichtingswaarden (sluitertijd, diafragma en iso waarde) hetzelfde instelt. En als het even kan neem je ook de witbalans mee. Indien dit niet wordt ondersteund zorg je in ieder geval dat je de camera hetzelfde onderwerp juist belicht. Dus of driemaal focussen op de kat, of driemaal op de huizen in de achtergrond

Wat betreft het perspectief kan je het beste investeren in een statief met een grip. Ook is het niet handig om bewegende objecten (zoals de kat) te fotograferen.

Met die testkaart zijn jullie goed op weg. Neem de vorige twee tips daarin mee. Zorg ook dat je de foto's maakt in een ruimte met alleen kunstmatig licht en zorg dat dit licht over alle foto's consistent is. Zorg dus voor niet verplaatsbare lampen (of zorg heel goed dat je ze telkens op dezelfde plek hebt staan) en noteer wat voor lampen je gebruikt zodat je ze kunt vervangen voor eenzelfde soort als ze ooit kapot gaan. En voeg de foto's ook daadwerkelijk toe aan de vergelijking natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 10:59
Allereerst bedankt voor de tips, die zijn altijd welkom! Ik zal even op je punten ingaan.

Bij de foto's van de kat kan ik je geen gelijk geven. Alle foto's zijn belicht op de kat/binnen. Helaas, zo zag ik later, alleen niet scherpgesteld op de kat in het geval van de Nexus 5-foto. Daarnaast hebben we in dit geval point-and-click getest. Dat is de manier waarop de meeste mensen de camera zullen gebruiken bij een smartphone. Uitgebreide tests met gelijke isowaarden waar mogelijk en dergelijke kun je overigens wel verwachten in de round-up van smartphone-camera's die we over ongeveer een maandje zullen doen :)

Goed punt inderdaad over de testkaart. Volgende keer probeer ik alle vergelijkingstelefoons ook mee te nemen. Voor de rest doen we het al zoals je omschrijft. We meten het aantal lumen op de kaart. De ene foto is met weinig belichting en de ander met goede, voor de duidelijkheid.

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Laguna

Connaisseur

Voor wat betreft de kat moet ik rickstick wel gelijk geven. Bij de S6 is de camera veel meer naar beneden gericht (de kat is in het midden van de foto gepositioneerd), dan de foto van de N5 en 5X. Tevens is bij de 5X ook nog de lucht zichtbaar waardoor de omstandigheden nog moeilijker zijn.

Overigens dat er bij de N5 niet scherpgesteld is op de kat kan ik je niet kwalijk nemen, de N5 is af en toe een b*tch om scherp te stellen op een object (helaas ervaring genoeg mee).

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laguna schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:25:
Voor wat betreft de kat moet ik rickstick wel gelijk geven. Bij de S6 is de camera veel meer naar beneden gericht (de kat is in het midden van de foto gepositioneerd), dan de foto van de N5 en 5X. Tevens is bij de 5X ook nog de lucht zichtbaar waardoor de omstandigheden nog moeilijker zijn.
Dit inderdaad,

En doordat de hele lichte lucht meegerekend wordt in de telefoon zijn rekensommetje van een ideale belichtingssituatie krijg je dus een totaal ander plaatje waardoor de foto's eigenlijk gewoon niet meer te vergelijken valt. Hetzelfde geldt als de kat zijn kont maar een millimeter draait, en er daardoor meer licht van buiten op de sensor valt.

Vandaar mijn suggestie voor een statief en geen bewegende objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Andrasman schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:17:
Daarnaast hebben we in dit geval point-and-click getest. Dat is de manier waarop de meeste mensen de camera zullen gebruiken bij een smartphone. Uitgebreide tests met gelijke isowaarden waar mogelijk en dergelijke kun je overigens wel verwachten in de round-up van smartphone-camera's die we over ongeveer een maandje zullen doen :)
Wat betreft deze opmerking kopieer ik even mijn laatste reactie van de frontpage.

Ik snap wat je bedoelt en dit zijn zeker punten die in de review meegenomen moeten worden, maar elke telefoon kan tegenwoordig wel redelijk focussen en de belichting inschatten, daar maak ik me niet zo druk om als ik zo'n review lees. Ik ben niet zo geinteresseerd meer in de kwaliteitsverschillen tussen de autofocus modi van de camera's en dat ze allemaal wel min of meer prima foto's maken tegenwoordig geloof ik ook wel. Dit kan je bovendien makkelijk meenemen in het geschreven deel van de review.

Wat mij meer interesseert is de verschillen in kleur (de saturatie bijvoorbeeld), de gegenereerde ruis, het dynamische bereik, de scherpte van de foto en de eventuele distortie van de lens, etc. Deze eigenschappen zijn gewoon niet te vergelijken als de foto's zo verschillen. Dit is bovendien iets wat ik denk dat meer mensen willen weten als ze een review lezen op Tweakers. Als ze een review lezen op de website van de consumentenbond dan snap ik dat 90% van de mensen weten wat zo'n camera point en click doet, maar ik denk dat de verhoudingen hier anders liggen.

Verder overigens top dat je reageert op mijn suggesties en er voor open staat! Afgezien van mijn opmerkingen hierover overigens een top review. Die round up zie ik ook naar uit!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04

MBV

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:46:
[...]

Ik ben niet zo geinteresseerd meer in de kwaliteitsverschillen tussen de autofocus modi van de camera's en dat ze allemaal wel min of meer prima foto's maken tegenwoordig geloof ik ook wel. Dit kan je bovendien makkelijk meenemen in het geschreven deel van de review.
Dit soort foto's vind jij prima?
http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000810322.jpeg
http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000810323.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 10:59
Ik ook Rickstick, dan hebben we inderdaad meer tijd voor de dingen die jij zou willen zien en weten. Wil ook zeker proberen meer dingen te standaardiseren wbt fotografie in reviews trouwens. Kan natuurlijk zowel point-and-click als meer wetenschappelijke shots doen. Bij de round-up kunnen we hier in elk geval dieper op in gaan. Suggesties sta ik altijd voor open :)

Bij landschappen is het natuurlijk makkelijker om eenzelfde situatie vast te leggen. Naar mate een object dichterbij komt is het bijna niet mogelijk om de lens op precies dezelfde plek te houden bijvoorbeeld. Wat je zegt met de kat die een milimeter beweegt geldt dus ook voor de smartphone zelf. Maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat we het niet zoveel mogelijk moeten proberen te benaderen natuurlijk. Er is misschien minder conclusie te trekken uit de kattenfoto, maar ik vond het in dit geval beter om de vergelijkende reeks te plaatsen dan ze weg te laten.

Ik ben nog even op zoek gegaan of de S6 een spotmeting doet of met matrix werkt standaard bijvoorbeeld, maar nog niet gevonden. Of jullie gelijk hebben wbt. de lucht meeberekenen hangt daar namelijk vanaf.

Anyway, bedankt voor het meedenken!

Edit: tikfoutje

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 14:21
Andrasman schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:17:
uitgebreide tests met gelijke isowaarden waar mogelijk en dergelijke kun je overigens wel verwachten in de round-up van smartphone-camera's die we over ongeveer een maandje zullen doen :)
Mooi, daar zie ik erg naar uit. Welke camera's worden daarin meegenomen? Tip: neem ook een paar "oude" phones meer als van de voorgaande jaren (Galaxy S4, Note 4). Als referentie maar ook omdat die toenmalige topcamera's sinds de release al een aantal updates hebben gehad.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
dirkjesdirk schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:18:
[...]
Mooi, daar zie ik erg naar uit. Welke camera's worden daarin meegenomen? Tip: neem ook een paar "oude" phones meer als van de voorgaande jaren (Galaxy S4, Note 4). Als referentie maar ook omdat die toenmalige topcamera's sinds de release al een aantal updates hebben gehad.
Welke smartphones het betreft kan ik nog niet concreet op ingaan, mede omdat dit nog niet 100% definitief is.

Het idee om oudere smartphones mee te nemen is interessant, maar dat wordt praktisch erg lastig. We gaan waarschijnlijk een smartphone of zes vergelijken. Als we alle voorgangers mee zouden nemen, wat natuurlijk wel zo eerlijk is, dan zouden we dus met 12 smartphones op zak moeten lopen. Los van het feit dat een bodyguard dan wel van pas zou komen ;), is het ondoenlijk om met 12 smartphones exact dezelfde situaties te fotograferen, tenzij deze 100% statisch is. Ook voor een videovergelijking is dat ondoenlijk - je wilt immers tegelijkertijd filmen. Dat is bij zes stuks al een hele uitdaging. Nog los daarvan zijn oude smartphones vaak lastig te regelen voor een test,

Het is wel interessant om te kijken wat voor vorderingen er zijn gemaakt de afgelopen jaren. Maar dan kan denk ik (ook om logistieke redenen) beter in een apart artikel, met een specifieke reeks smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 14:21
Yero schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:06:
[...]

Welke smartphones het betreft kan ik nog niet concreet op ingaan, mede omdat dit nog niet 100% definitief is.

Het idee om oudere smartphones mee te nemen is interessant, maar dat wordt praktisch erg lastig. We gaan waarschijnlijk een smartphone of zes vergelijken. Als we alle voorgangers mee zouden nemen, wat natuurlijk wel zo eerlijk is, dan zouden we dus met 12 smartphones op zak moeten lopen. Los van het feit dat een bodyguard dan wel van pas zou komen ;), is het ondoenlijk om met 12 smartphones exact dezelfde situaties te fotograferen, tenzij deze 100% statisch is. Ook voor een videovergelijking is dat ondoenlijk - je wilt immers tegelijkertijd filmen. Dat is bij zes stuks al een hele uitdaging. Nog los daarvan zijn oude smartphones vaak lastig te regelen voor een test,

Het is wel interessant om te kijken wat voor vorderingen er zijn gemaakt de afgelopen jaren. Maar dan kan denk ik (ook om logistieke redenen) beter in een apart artikel, met een specifieke reeks smartphones.
Snap ik, maar misschien is 1 ouder model van een voormalig topmodel ook al een mooi referentiepunt, hoewel de voorgestelde test om van een paar oudere modellen de vorderingen te testen nog interessanter is.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Pagina: 1