Oude computer(s), wat ermee te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Mijn excuses als er al zo'n topic bestaat en ik kijk er overheen (ik heb gezocht, echt waar!), of als het in een ander subforum hoort. :)

Als IT nerd die al jaren met lede ogen z'n oude pc(s) op zolder zet (en vaak die van vrienden ernaast) en nu een collectie heeft van toch al snel zo'n 20-30 computers, waarvan veel nog werkt of compleet te maken is... Wat doe ik ermee?

Ik ben onlangs gescheiden en nu alles aan het uitzoeken, en sommige dingen zien er toch echt nog te goed uit om gewoon maar naar de milieustraat te gooien. Ik heb zitten denken om er een stuk of 10 prima werkende PC's van te maken en er Xubuntu ofzoiets op te gooien maar zit iemand daar wel op te wachten?

Nu moet je ook niet veel verwachten, want veel er van is van het niveau Pentium 4 (of AMD variant) tot Core2Duo maar zoiets kan nog prima draaien als een internet/email pctje is mijn ervaring. Ik heb wat rondgezocht maar er is nergens echt een 'richtlijn' voor wat nog op de grens van bruikbaar of onbruikbaar zit.

Ik hoef er uiteraard niets aan over te houden, want anders gooi ik ze ook maar weg, maar mocht ik zoiets in elkaar zetten, wat doe ik er dan mee? Is er iets van een landelijke organisatie die dit soort dingen op een plaatsje zet waar ze nuttig kunnen zijn?

Of, helaas pindakaas, kan ik beter alles maar weg flikkeren? ;)

Als iemand ideetjes heeft dan hoor ik het graag! En mocht dit ontdanks mijn vraagstelling uitmonden in een algemeen topic, dan zal ik er een mooie OP van maken met alle geopperde ideeen!

Alvast bedankt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 16:29
Ik heb zelf ook af en toe van die Frankenstein-acties waarbij ik meerdere niet-complete systemen samenvoeg tot 1 goede machine. Wat ik heb gemerkt is dat een PC vanaf een Core2Duo met 2-3GB DDR2 RAM in combinatie met Windows 7 of Windows 8.1 op een SATA-HDD nog prima als internet/email PCtje mee kan bij kennissen. Eens in de zoveel tijd geef ik dan de PC van mijn moeder of schoonmoeder een upgrade, kunnen die er ook weer een tijdje mee vooruit. Of ik bouw er een HTPC mee met bijv. een Core2Quad en 6GB RAM met een SSD.

Persoonlijk laat ik alles vanaf een P4 en trager links liggen. Voordeel van de socket 775 is dat er veel processors voor zijn (zowel Core2Duo als Core2Quad). Dus een PC met bijv. een C2D E6550 kun je upgraden naar een C2Q Q6600 (afhankelijk van de compatibiliteit van het moederbord natuurlijk). Vaak is er dan ook ondersteuning voor dual-channel geheugen. Er zijn dus genoeg opties om er toch nog fatsoenlijke PC's mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
PatrickPR schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:34:
Ik heb zelf ook af en toe van die Frankenstein-acties waarbij ik meerdere niet-complete systemen samenvoeg tot 1 goede machine. Wat ik heb gemerkt is dat een PC vanaf een Core2Duo met 2-3GB DDR2 RAM in combinatie met Windows 7 of Windows 8.1 op een SATA-HDD nog prima als internet/email PCtje mee kan bij kennissen. Eens in de zoveel tijd geef ik dan de PC van mijn moeder of schoonmoeder een upgrade, kunnen die er ook weer een tijdje mee vooruit. Of ik bouw er een HTPC mee met bijv. een Core2Quad en 6GB RAM met een SSD.
Inderdaad :) helaas heb ik iedereen in m'n directe omgeving al voorzien van upgrades of nieuwe PC's :P
Een HTPC zit ik helaas ook niet op te wachten, want ik heb niet eens een tv ;) lang leve het internet.
Persoonlijk laat ik alles vanaf een P4 en trager links liggen. Voordeel van de socket 775 is dat er veel processors voor zijn (zowel Core2Duo als Core2Quad). Dus een PC met bijv. een C2D E6550 kun je upgraden naar een C2Q Q6600 (afhankelijk van de compatibiliteit van het moederbord natuurlijk). Vaak is er dan ook ondersteuning voor dual-channel geheugen. Er zijn dus genoeg opties om er toch nog fatsoenlijke PC's mee te maken.
Inderdaad. P4 kan misschien nog redelijk met Xubuntu ofzo en 1 of 2GB RAM er in, maar daarom ben ik dus een beetje op zoek naar de grenzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
http://tweakers.net/acties/tweakershelpt/

Dit was in 2013 misschien kan je ze brengen bij die organisatie (computers 4 kids)? Geen flauw idee of die organisatie nog bestaat overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 19:43

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Bartske schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:41:
http://tweakers.net/acties/tweakershelpt/

Dit was in 2013 misschien kan je ze brengen bij die organisatie (computers 4 kids)? Geen flauw idee of die organisatie nog bestaat overigens.
In 2014 is ook een actie gehouden: nieuws: Tweaker houdt hardware-inzameling om pc's te leveren aan minima . Wellicht komt er binnenkort dus weer één?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik schroef ze uit elkaar en breng ze weg naar de oud ijzer/e-waste handel, gauw een euro of 5 per PC waard, vooral de echte oudjes hebben best wat waarde :)
En nee, geen dikke bakken waar je nog weer wat leuks van bouwt. Maar instabiele rommel, mobo's met kapotte condensators, Veel CPU's nog met pinnetjes etc.

[ Voor 33% gewijzigd door _ferry_ op 26-10-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 20:19

Jiffy

God, you're ugly!

Ik heb het opgegeven: wat ik zelf niet kan gebruiken en wat niks meer oplevert op marktplaats donder ik gewoon weg (lees: lever ik in bij het afvalinzamelingsdepot). Het kostte me teveel tijd, moeite en energie om er nog wat nuttigs mee te bereiken.

* Jiffy heeft daarnaast nog wat écht oude meuk, maar dát 'gebruik' ik nog gewoon (C64, C128, A500, A600).

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ik ga ook maar voor de uit-elkaar-schroef-en-haar-oud-ijzer optie denk ik... Dan haal ik er nog iets uit en het lijkt vrijwel onmogelijk om een fatsoenlijk doel te vinden.

En onderdelen die nog werkbaar zijn die gooi ik gewoon op V&A :)
Pagina: 1