Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke bandenmaat?

Pagina: 1
Acties:

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 20:06
Beste Tweakers,

Na mijn eerder succesvolle topic over koplampen heb ik een nieuwe vraag, namelijk: Welke bandenmaat moet ik kopen? Had voor de Volkswagen Bora een Golfje 3 die een stuk comfortabeler reed. Ik denk daarom dat ik met nieuwe banden al heel ver kan komen.

Heb inmiddels al een paar maanden mijn Bora. De Bora is verlaagd dmv Eibach schroeven. Ik heb de auto als volgt gekocht: Voorbanden zijn 215/35/18's en achterbanden zijn: 215/40/18's. Is er een reden waarom de vorige eigenaar dit heeft gekozen of omdat het waarschijnlijk goedkoper was?

Ik weet dat ik voor echte comfort mijn auto weer op originele schroeven moet zetten en kleinere velgen moet kopen maar ik heb het liefst wat ik nu heb.

Ik zat zelf te denken aan 225/40/18's maar ik heb van mensen gehoord (oa. in een andere forum) dat ik in problemen kan komen met de snelheidsmeter (niet nauwkeurig). Dus die raadde mij 205/40/18's aan, een bandenmaat die niet heel veel verkrijgbaar is.

Mijn vraag nu is aan jullie: Wat voor bandenmaat kan ik het beste kopen (voor iets meer comfort)? Zoals ik eerder zei weet ik er maar bar weinig van af en zat ik zelf te denken aan 225/40/18.

Alvast bedankt!

Foto van Bora:
Afbeeldingslocatie: https://embed.gyazo.com/f42e33e8e942bfb6a6b4eb4b197edfb5.png

Im notorious

Verwijderd

Ik weet er ook niks vanaf maar kun je niet bij wat bandenboeren langs gaan? Die hebben neem ik aan wel de kennis en kunde in huis. Dan kun je de verschillende meningen ook vergeliken. En wat vind je niet comfortable aan de huidige set up? Is dat niet gewoon inherent aan het verlagen en dus minder vering? Heb zelf in een grijs verleden ook een flink verlaagde auto gehad. Leuk voor de looks maar na een paar maand was ik er wel klaar mee.. Comfort liet inderdaad te wensen over.
Ik zat zelf te denken aan 225/40/18's maar ik heb van mensen gehoord (oa. in een andere forum) dat ik in problemen kan komen met de snelheidsmeter (niet nauwkeurig). Dus die raadde mij 205/40/18's aan, een bandenmaat die niet heel veel verkrijgbaar is.
Ik kan dit niet echt plaatsen trouwens. Waarom zou de breedte van de band de snelheidsmeter beinvloeden? En als dat al zo is dan is dat maar marginaal denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2015 10:53 ]

• Thenotorious
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:47:
Ik weet er ook niks vanaf maar kun je niet bij wat bandenboeren langs gaan? Die hebben neem ik aan wel de kennis en kunde in huis. Dan kun je de verschillende meningen ook vergeliken. En wat vind je niet comfortable aan de huidige set up? Is dat niet gewoon inherent aan het verlagen en dus minder vering? Heb zelf in een grijs verleden ook een flink verlaagde auto gehad. Leuk voor de looks maar na een paar maand was ik er wel klaar mee.. Comfort liet inderdaad te wensen over.
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd maar ik dacht dat ze dan misschien juist (te) dure banden zouden aanraden. Waarschijnlijk niet natuurlijk. Daarom leek het me een goed idee om ook mensen op Tweakers om advies te vragen.

Overigens is comfort niet de enige reden om te verwisselen van banden, mijn rechter voorband loopt ook vanzelf leeg laatste tijd (lekkage?).

Im notorious

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

Daniel36

vernieuwde formule

Je moet in principe zorgen dat de omtrek van velg en band gelijk blijft.
Verschillende hoogtemaat voor en achter is volgens mij gek,dat hebben alleen sportwagens dacht ik.
Misschien om het prijsverschil gedaan idd.

Ik zou ff gaan praten bij een bandenboer idd. en dan vooral ff vragen naar de omtrek en ook de breedte, mogelijk zijn iets smallere banden goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel36 op 26-10-2015 10:59 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Wat is er wel of niet comfortabel aan de vorige auto en niet aan deze?
Als het trillen is bij hoge snelheden, ik heb als eerste auto een Megane gehad met brede velgen.
Dit reed heerlijk op droog wegdek, maar ongelofelijk ruk bij nat wegdek.
Daarnaast schudde de auto ook als je er te hard mee reed. Maar dat kan balanceren zijn.

• Thenotorious
Ik zal even mijn bevindingen opnoemen (geen idee of alles te maken heeft met banden overigens)

1. Je voelt allereerst letterlijk ieder kuiltje/kiezelsteen etc. op de weg.
2. Als je van hoge snelheid naar stilstand remt, dan trilt het stuur hevig.

Ik weet ook vrij wel zeker dat het door de verlaging komt, maar ik dacht misschien dat andere banden al een hoop verschil konden maken (aangezien ik toch nieuwe banden nodig heb).

Im notorious

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Thenotorious schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:12:
Dat lijkt me meer een kwestie van kromme remschijven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

mja, dat doen brede banden met een vrij lage wang natuurlijk altijd wel een beetje dat eerste.
Dat tweede kan uitlijning/balanceren zijn denk ik.
Of je remschijven zijn krom maar dat ligt minder voor de hand denk ik.

Verwijderd

1 is een combinatie van je verlaging en dunne bandjes.
2 komt doordat je remschijven waarschijnlijk krom zijn.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Daniel36 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:15:
mja, dat doen brede banden met een vrij lage wang natuurlijk altijd wel een beetje dat eerste.
Dat tweede kan uitlijning/balanceren zijn denk ik.
Of je remschijven zijn krom maar dat ligt minder voor de hand denk ik.
Als het de uitlijning/balancering is, dan zou het trillen niet alleen tijdens het remmen zijn, maar gewoon continu bij bepaalde snelheden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Waarom perse 18"? 17" geeft je meer comfort, is goedkoper en ziet er prima uit onder deze auto :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

17 of 18 inch kun je ook nog van de prijzen af laten hangen.

• Malt007
  • Laatst online: 18-11 09:27
Hoop voor je dat je niet andermans ellende hebt gekocht....

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
Omtrek van 225/40 is groter dan van 215/40. Hoogtemaat (40) is namelijk percentage van de breedte. Als je meer comfort wilt, en dus eigenlijk "hogere" banden (meer rubber) dan moet je naar kleinere velgen omdat je de omtrek van de banden zoveel mogelijk gelijk wilt houden aan origineel.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Diameter 607.7mm 637.2mm
Circumference 1909.1mm 2001.8mm
Poke 61.6mm 61.6mm
Inset 141.6mm 141.6mm
Speedo error 0% -4.63%
Reading at 30mph 30mph 28.61mph
Reading at 60mph 60mph 57.22mph
Ride height gain 0mm 14.75mm
Arch gap loss 0mm 14.75mm

Even online berekend met http://www.willtheyfit.com/
Verschil tussen 215/35 en 225/40 is dus aanzienlijk
Dik gedrukt is je huidige, daarnaast is de nieuwe maat

Kijk overigens ook even of een grotere band niet gaat aanlopen in de wielkast

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:22
als je met deze "grote" wielen blijft rijden i.c.m. de eibachs ga je nooit veel winst behalen. wil je meer comfort op drempels e.d. eibachs eronder uit en / of kleinere wielen

heb zelf ook eibachs en vindt het perfect, wel stukje harder als oem veren maarja ook 2.5c.m. lager

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:47:
Ik kan dit niet echt plaatsen trouwens. Waarom zou de breedte van de band de snelheidsmeter beinvloeden? En als dat al zo is dan is dat maar marginaal denk ik.
Voorbeeld:
225/40/18

225 is de breedte van de band in mm's
40 is de wang (zijkant) hoogte in procenten van de breedte
18 is de binnen diameter van de band en daarmee de buitendiameter van de velg.

Als je twee banden vergelijkt, de één 205/40/18 en de ander 225/40/18, het percentage voor de wanghoogte is gelijk, maar de band zelf is breder. Bij een 225/40 band is de wang van de band hoger. De buitenomtrek van de band wordt daarmee ook groter, waardoor de snelheidsmeter een lagere snelheid aan zal geven dan bij een 205/40 band.

• Thenotorious
Atlas schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:17:
Waarom perse 18"? 17" geeft je meer comfort, is goedkoper en ziet er prima uit onder deze auto :)
Ik heb inderdaad ook het liefst een 17'' set alleen gezien mijn (studenten)budget is het voor mij voordeliger om gewoon nieuwe banden te kopen ipv een hele nieuwe set.

Overigens zal ik bij de volgende APK check ook meteen naar mijn remschijven kijken, bedankt voor het uitleg hiervoor.

Ik weet alleen nog steeds niet welke bandenmaat het verstandigste is om te kopen.
FabianGTI schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:50:
Diameter 607.7mm 637.2mm
Circumference 1909.1mm 2001.8mm
Poke 61.6mm 61.6mm
Inset 141.6mm 141.6mm
Speedo error 0% -4.63%
Reading at 30mph 30mph 28.61mph
Reading at 60mph 60mph 57.22mph
Ride height gain 0mm 14.75mm
Arch gap loss 0mm 14.75mm

Even online berekend met http://www.willtheyfit.com/
Verschil tussen 215/35 en 225/40 is dus aanzienlijk
Dik gedrukt is je huidige, daarnaast is de nieuwe maat

Kijk overigens ook even of een grotere band niet gaat aanlopen in de wielkast
Dankjewel, handige site!

[ Voor 37% gewijzigd door Thenotorious op 26-10-2015 13:31 ]

Im notorious

• Dirk33
  • Laatst online: 06-06-2024
Banden in die maat ben je makkelijk 120 euro per band kwijt exclusief montage. Dus dan zit je met 4 grotere banden en montage snel op 550+ euro. Je kunt wel honderden euros uitgeven aan nieuwe banden maar ik ben er van overtuigd dat je dan je probleem niet oplost

Met grotere banden is het maar de vraag of ze nog passen in je wielkasten en die schroefset ligt er ook nog steeds onder. Als het een schroefset is dan kun je m misschien ook iets omhoog schroeven?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06
Of schaf een mooie set 17 inch met (winter) banden aan via MP. Verkoop je 18 inch op MP, ik denk dat je quite speelt. (vervolgens kun je sparen voor zomerbanden. )

• FabianGTI
  • Laatst online: 22:33
Mhoa, een Bridgestone Potenza in de maat 225/40 R18 heb je 'al' voor 94 euro

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
Thenotorious schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:31:
[...]

Ik heb inderdaad ook het liefst een 17'' set alleen gezien mijn (studenten)budget is het voor mij voordeliger om gewoon nieuwe banden te kopen ipv een hele nieuwe set.

Overigens zal ik bij de volgende APK check ook meteen naar mijn remschijven kijken, bedankt voor het uitleg hiervoor.

Ik weet alleen nog steeds niet welke bandenmaat het verstandigste is om te kopen.

[...]
Dankjewel, handige site!
Deze set is vast geliefd bij een bepaald publiek. Die velgen krijg je op marktplaats nog wel wat geld voor.
Nieuwe set kopen (misschien ook via MP als je budget bewust bent) of een niet origineel vw set..
Kom je zeker een aardig eind voor dit bedrag. Ik zie al setjes in 17 inch met banden voor rond de 350 vraagprijs. Je vegen krijg je nog wel een euro of 150 a 200 voor als je de banden erop laat liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 26-10-2015 14:55 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ten eerste dikke Bora! O+

Als auto(VW) liefhebber en zeker in de VW en 'stance'/verlaging scene kan ik het er volgende over zeggen:
Ten eerste een klein beetje uitleg over de bandenmaat: 215/40/18, 215 staat voor 215mm in bandbreedte. 40 is de wang, van grond tot waar de velg begint. En 18 is natuurlijk de inchmaat van de velg.
Bij grotere velgen en zeker in de scene is het gebruikelijk achter een grotere 'J' maat te nemen, dit is de breedte van je velg. Hoe breder je velg hoe meer oppervlak die gaat hebben. Nu kun je de zelfde oppervlak banden pakken met een hogere wang zodat je de band een beetje 'trekt' bijvoorbeeld op deze foto zie je dat goed link het bandoppervlak is niet breed genoeg om de hele 'J' van de velg, de velgbreedte, te overbruggen. Dus wordt de wang gebruikt om de band strak te trekken op de velg.
Nu kan het prima zijn dat de vorige eigenaar ooit gekozen heeft voor die 215/40/18 omdat die misschien goedkoper was, hij die tweedehands kon krijgen of het inderdaad ook een bredere velg is.

Een Eibach schroefset of Eibach verlagingsveren is wel zo'n beetje de top qua het behouden van comfort bij verlaging. Ik zou zelfs zeggen dat je bij originele bandenmaten met een Eibach verlagingsset even comfortabel kan rijden als met de originele veren van een Golf 4/Bora.
Thenotorious schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:41:

Mijn vraag nu is aan jullie: Wat voor bandenmaat kan ik het beste kopen (voor iets meer comfort)? Zoals ik eerder zei weet ik er maar bar weinig van af en zat ik zelf te denken aan 225/40/18.
Comfort zit in de wang. Altijd. Hoe hoger je wang, hoe meer rubber je hebt om gaten, kiezels en hobbels op te vangen. Dit even los van de vering natuurlijk.
Als je 225/40/18 gaat pakken krijg je inderdaad een probleem met de speedometer(ten opzichte van je huidige). Origineel heeft je Bora 195/65R15 of 205/55R16 bij aankoop. Nu pakken we deze site er even bij: link En als je dan naar het verschil kijkt tussen deze twee maten zie je dat dit minder dan een half procent is, nihil dus in dagelijks gebruik. Nu wil je eigenlijk iets hebben dat er niet veel van afzit. Als je nu je huidige 215/35/18 gaat vergelijken met de originele maten zie je dat je nu maar liefst 4% verschil hebt! Dit is behoorlijk groot. Daar in tegen zou 225/40/18 wel weer kloppen met maar een half procent verschil!
Thenotorious schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:12:
Ik zal even mijn bevindingen opnoemen (geen idee of alles te maken heeft met banden overigens)

1. Je voelt allereerst letterlijk ieder kuiltje/kiezelsteen etc. op de weg.

Ik weet ook vrij wel zeker dat het door de verlaging komt, maar ik dacht misschien dat andere banden al een hoop verschil konden maken (aangezien ik toch nieuwe banden nodig heb).
Punt 1 zal te maken hebben met de grote velg en de relatief smalle wang. Punt 2 zal te maken hebben met kromme remschijven, niet gebalanceerde banden of een niet uitgelijnde auto. Alles is mogelijk, het waarschijnlijkste is het eerste.

In dit geval is de keuze aan jou. Als het originele VAG velgen zijn zonder veel beschadigingen kun je er nog behoorlijk wat geld voor vragen. Zeker in combinatie met nog middel tot goede banden(profiel/leeftijd DOT). Je kan er andere banden op leggen maar dat zou ik alleen doen als de huidige op zijn. Ook 17" staat prima op een Bora, heb je weer net iets meer wang en wat meer comfort. Zeker als je gaat 'downgraden' van 18" draai je altijd wel quitte.

De leeglopende band kan meerdere oorzaken hebben. Het hoeft niet perse aan de band te liggen, het kan ook heel goed de velg zelf zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
True schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:53:
Als auto(VW) liefhebber en zeker in de VW en 'stance'/verlaging scene kan ik het er volgende over zeggen:
Ten eerste een klein beetje uitleg over de bandenmaat: 215/40/18, 215 staat voor 215mm in bandbreedte. 40 is de wang, van grond tot waar de velg begint. En 18 is natuurlijk de inchmaat van de velg.
Kleine aanvulling die 40 wanghoogte is een percentage van de breedte en dus een relatieve maat. De wangen zijn opgeteld dus geen 40mm hoog maar 40% van de breedte, in det geval 40% van 215mm. Dus met een verandering in breedte veranderd ook de absolute wanghoogte mee!
Origineel heeft je Bora 195/65R15 of 205/55R16 bij aankoop.
Dus gewoon terug naar origineel. Is comfortabeler, zuiniger, de bandjes zijn wbt maatvoering een stuk goedkoper en in regen/sneeuw/modder/gladde omstandigheden presteerd het beter. Typish voorbeeld van een auto die is vernaggeld door de vorige eigenaar. Is vrij gebruikelijk in de 'stance'/verlaging scene. Meestal is het achteraf verlagen en stugger maken van een auto niet bevorderlijk voor de rijeigenschappen en kan je beter gaan voor een auto die in de basis al een sportiever onderstel heeft(en daar vervolgens kwalitatief betere banden onder leggen).

De bora was bedoeld als luxe/comfortabele broertje van de golf. Met dat stuiter onderstel ga je daar weinig van merken. Om oneffenheden op te vangen heb je ruimte nodig. Een hogere band doet al iets. De rest zal het onderstel moeten doen. Het verkorten van de veerwegen en gebruiken van stuggere veren en hopelijk ook stuggere dempers maakt dat er niet beter op.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Thenotorious
True schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:53:
Ten eerste dikke Bora! O+

Bij grotere velgen en zeker in de scene is het gebruikelijk achter een grotere 'J' maat te nemen, dit is de breedte van je velg. Hoe breder je velg hoe meer oppervlak die gaat hebben. Nu kun je de zelfde oppervlak banden pakken met een hogere wang zodat je de band een beetje 'trekt' bijvoorbeeld op deze foto zie je dat goed link het bandoppervlak is niet breed genoeg om de hele 'J' van de velg, de velgbreedte, te overbruggen. Dus wordt de wang gebruikt om de band strak te trekken op de velg.
Nu kan het prima zijn dat de vorige eigenaar ooit gekozen heeft voor die 215/40/18 omdat die misschien goedkoper was, hij die tweedehands kon krijgen of het inderdaad ook een bredere velg is.

Een Eibach schroefset of Eibach verlagingsveren is wel zo'n beetje de top qua het behouden van comfort bij verlaging. Ik zou zelfs zeggen dat je bij originele bandenmaten met een Eibach verlagingsset even comfortabel kan rijden als met de originele veren van een Golf 4/Bora.

[...]

Comfort zit in de wang. Altijd. Hoe hoger je wang, hoe meer rubber je hebt om gaten, kiezels en hobbels op te vangen. Dit even los van de vering natuurlijk.
Als je 225/40/18 gaat pakken krijg je inderdaad een probleem met de speedometer(ten opzichte van je huidige). Origineel heeft je Bora 195/65R15 of 205/55R16 bij aankoop. Nu pakken we deze site er even bij: link En als je dan naar het verschil kijkt tussen deze twee maten zie je dat dit minder dan een half procent is, nihil dus in dagelijks gebruik. Nu wil je eigenlijk iets hebben dat er niet veel van afzit. Als je nu je huidige 215/35/18 gaat vergelijken met de originele maten zie je dat je nu maar liefst 4% verschil hebt! Dit is behoorlijk groot. Daar in tegen zou 225/40/18 wel weer kloppen met maar een half procent verschil!

[...]

Punt 1 zal te maken hebben met de grote velg en de relatief smalle wang. Punt 2 zal te maken hebben met kromme remschijven, niet gebalanceerde banden of een niet uitgelijnde auto. Alles is mogelijk, het waarschijnlijkste is het eerste.

In dit geval is de keuze aan jou. Als het originele VAG velgen zijn zonder veel beschadigingen kun je er nog behoorlijk wat geld voor vragen. Zeker in combinatie met nog middel tot goede banden(profiel/leeftijd DOT). Je kan er andere banden op leggen maar dat zou ik alleen doen als de huidige op zijn. Ook 17" staat prima op een Bora, heb je weer net iets meer wang en wat meer comfort. Zeker als je gaat 'downgraden' van 18" draai je altijd wel quitte.

De leeglopende band kan meerdere oorzaken hebben. Het hoeft niet perse aan de band te liggen, het kan ook heel goed de velg zelf zijn.
Bedankt voor je heldere uitleg, stuk duidelijker zo.

Mijn bevindingen dan op basis wat je zegt en de handige site die je stuurt zijn als volgt:
Voor 18 inch 225/40/18's kopen
Voor 17 inch (comfortabeler) 225/45/17's kopen.

Heb inmiddels een setje 17 inch VW velgen gevonden met 225/45, al op gereageerd.

Ik ben dus bang dat als ik nieuwe banden koop dat de rechter voorband nog steeds leeg loopt idd (dat het dus aan de velg ligt).
martijn_tje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:40:
[...]

Kleine aanvulling die 40 wanghoogte is een percentage van de breedte en dus een relatieve maat. De wangen zijn opgeteld dus geen 40mm hoog maar 40% van de breedte, in det geval 40% van 215mm. Dus met een verandering in breedte veranderd ook de absolute wanghoogte mee!

[...]

Dus gewoon terug naar origineel. Is comfortabeler, zuiniger, de bandjes zijn wbt maatvoering een stuk goedkoper en in regen/sneeuw/modder/gladde omstandigheden presteerd het beter. Typish voorbeeld van een auto die is vernaggeld door de vorige eigenaar. Is vrij gebruikelijk in de 'stance'/verlaging scene. Meestal is het achteraf verlagen en stugger maken van een auto niet bevorderlijk voor de rijeigenschappen en kan je beter gaan voor een auto die in de basis al een sportiever onderstel heeft(en daar vervolgens kwalitatief betere banden onder leggen).

De bora was bedoeld als luxe/comfortabele broertje van de golf. Met dat stuiter onderstel ga je daar weinig van merken. Om oneffenheden op te vangen heb je ruimte nodig. Een hogere band doet al iets. De rest zal het onderstel moeten doen. Het verkorten van de veerwegen en gebruiken van stuggere veren en hopelijk ook stuggere dempers maakt dat er niet beter op.
Liever ga ik niet terug naar het origineel. Ik weet zelf heel goed dat dat de beste optie is wat betreft comfort, zuinigheid en goedkoper etc. maar voor mij zijn de looks ook belangrijk en vind ik 17 of 18 inch het beste staan.

[ Voor 55% gewijzigd door Thenotorious op 26-10-2015 19:58 ]

Im notorious

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

martijn_tje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:40:
Bora is niet een luxe of comfortabelere versie van de Golf IV. Maar simpelweg een Golf IV in sedanvorm zonder dat je gelijk een Passat rijdt. Bora is echt exact zelfde als de Golf IV met alles behalve dus de kont. Zelfde motoreren, zelfde interieur/afwerking versies: trendline/comfortline etc.

Nu is het inderdaad dat er wel heel veel petjes in de stance/verlaging scene zitten maar een verlaagde auto is niet gelijk een afgerachte auto. Overigens zal ik zelf altijd een auto origineel willen kopen van een oud vrouwtje maar daar hebben we het nu ook niet over.
Thenotorious schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:57:
Liever ga ik niet terug naar het origineel. Ik weet zelf heel goed dat dat de beste optie is wat betreft comfort, zuinigheid en goedkoper etc. maar voor mij zijn de looks ook belangrijk en vind ik 17 of 18 inch het beste staan.
My 2c: 18" heeft best wel een hoog petjes gehalte op een Mk4 17" staat ook heel vet op een Mk4!

[ Voor 17% gewijzigd door True op 26-10-2015 20:39 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
In dat geval kun je echt beter voor een 17 inch velg gaan, maar ook dan zal het niet ineens aanzienlijk comfortabeler worden. Doordat je auto is verlaagd zit je ook nog eens met het risico dat je banden tegen de bovenkant van de wielkast aankomen. Dat hoeft bij stilstand niet te zijn, maar bij het enthousiast nemen van een drempel is dat een ander verhaal. Daarnaast kun je ook niet eindeloos de breedte ingaan, omdat je dan weer het risico loopt dat je band tegen de zijkant van de wielkast schuurt wanneer je een scherpe bocht neemt (dit zou het spontaan leeglopen van je rechter voorwiel kunnen verklaren).

De aanbevolen maten zijn er niet voor niets. Natuurlijk kun je hier van afwijken, maar probeer de totale omvang en breedte niet teveel te laten afwijken.

Bij de aankoop van nieuwe/andere velgen komen er ook nog de velgmaten bij kijken. Natuurlijk zijn de naafdiameter en steekmaat van belang, maar ook de ET-waarde en breedte maat (bijv. 6,5J) zijn zeer belangrijk. De eerste twee geven aan of de velg überhaupt op de auto gemonteerd kan worden, dan laatste twee zeggen iets over de afmeting en vormgeving van de velg. De ET-waarde is de afstand in mm dat het aansluitpunt van het midden af ligt. uitleg. De breedte-maat is de breedte van de velg in inches.

De ET-waarde bepaald dus hoever de velg naar buiten steekt en is daarmee ook van invloed op de maximale breedte van de band/velg. Het komt ook wel eens voor dat de band smaller is dan de velg. Hoewel dit geen probleem hoeft te zijn, zou je de band beter iets breder dan de velg kunnen houden.

Edit:
Ik ben zelf ooit bij Siba Autobanden in Uden geweest. Volgens mij ligt dat ook voor jou niet al te ver weg. Ik was er zeer tevreden, ze geven netjes advies en destijds hadden ze heel wat velgen op voorraad (ben toen voor de OZ 35th anniversary :9~ gegaan)

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 26-10-2015 21:56 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Heb inmiddels een setje 17 inch VW velgen gevonden met 225/45, al op gereageerd.

Ik ben dus bang dat als ik nieuwe banden koop dat de rechter voorband nog steeds leeg loopt idd (dat het dus aan de velg ligt).

Ik zou liever nog 2 maatjes smaller gaan op 17". 205 is ook nog breed zat onder een bora en icm de juiste ET waarde elimineer je daar mee ook de kans op aanlopen. Ook kan je dan meteen naar een 50 serie band toe zonder dat de afrol omtrek toe neemt.
True schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:37:
Nu is het inderdaad dat er wel heel veel petjes in de stance/verlaging scene zitten maar een verlaagde auto is niet gelijk een afgerachte auto. Overigens zal ik zelf altijd een auto origineel willen kopen van een oud vrouwtje maar daar hebben we het nu ook niet over.
De combi van verlagen, heeel erg platte bandjes en ook nog eens verschillende maten voor en achter doet de bruikbaarheid van de auto gewoon geen goed. Dus dat bedoel ik met vernaggeld.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Thenotorious
Iedereen heel erg bedankt voor jullie inbreng en het meedenken, het heeft heel erg geholpen en alles is een stuk duidelijker nu.

Ik denk dat ik ervoor ga kiezen om de originele vering er weer op te zetten (die heb ik meegekregen bij aankoop) in combinatie met mijn huidige velgen met wellicht 225/40/18 banden.

Im notorious

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
225/40/18 is aanzienlijk groter dan de 215/35/18 die er nu om zit (scheelt 3 cm in diameter), ik hoop voor je dat dat niet betekent dat met insturen je banden aanlopen in de wielkasten. Dat risico wordt nog eens vergroot doordat de banden breder zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 30-10-2015 09:02 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Past dat überhaupt op dezelfde velg?

Pagina: 1