Intel HD Grapics Dedicated video RAM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezyscouting
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Hallo,

ik heb een Compaq cq-58 202sd, natuurlijk geen gamemachine, maar wat low end stuff vind ik wel leuk. Nu kwam ik erachter dat ik maar 32mb dedicated video ram toegewezen heb, terwijl dit veel meer kan zijn. (zie foto)

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/xx25zr5g9/Schermopname_72.png

Hoe pas ik dit aan? Want het is dus wel mogelijk blijkt. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Meestal kan je in de bios meer ram toewijzen aan de interne grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezyscouting
Onder welke tab staat dat? Ik kan het niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Lekker zo laten staan, indien nodig wordt extra videogeheugen automatisch toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezyscouting
Ik ervaar vooral lag als ik game, dus zou het toch graag aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:08
hcQd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 20:15:
Lekker zo laten staan, indien nodig wordt extra videogeheugen automatisch toegewezen.
Uit ervaring gebeurt dat dus niet.
Breezyscouting schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 20:18:
Ik ervaar vooral lag als ik game, dus zou het toch graag aanpassen..
Lag zul je niet hebben door te weinig geheugen maar door te zwakke videokaart, daarnaast kun je niet bij iedere Intel GPU het geheugen in de BIOS vergroten, dat kon op mijn vorige laptop 5 jaar geleden niet, maar op onze server dan weer wel.

Daarnaast snoept dat videogeheugen het af van je RAM, als je minder dan 3GB RAM hebt en je kunt het vergroten, zou ik het alsnog overslaan.

Overigens kan ik je alvast vertellen dat het geheugen vergroten bijna geen verschil geeft in games.

Zo heb ik eens voor de gein de Intel HD kaart op onze server uitgetest in games (voor ik destijds een server van had gemaakt) de kastje heeft een Celeron uit 2014 en dus ook de GPU, ik heb games geprobeerd op de standaard 128mb maar ook op de max 512mb videogeheugen, er was geen verschil aangezien de kaart ten eerste niet voor games is gemaakt en ten tweede is het geheugen afkomstig uit je RAM bankje en dus heeft de GPU geen eigen geheugen (Windows geeft dan ook netjes aan dat je minder RAM beschikbaar hebt).

Enige oplossing is gewoon je instellingen lager zetten, zoals je in de foto onder ziet heb ik ook flink wat gedeeld geheugen, echter wordt alleen de 1024mb gebruikt voor games (overigens is deze geheugen fysiek van de kaart zelf en dus niet afkomstig uit RAM).

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Wx02EcOpE1Lr4IXWzqgY2Vdf/full.jpg

In jouw geval wordt dus alleen die 32mb gebruikt of meer indien je dat in de BIOS kan instellen, meestal staat het duidelijk aangegeven als Intel GPU memory, of GPU memory, maar reken niet erop dat je veel verschil merkt, behalve dat bepaalde games tijdens opstarten niet zeiken dat je te weinig videogeheugen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezyscouting
Oké bedankt.. Ik heb mijn ram afgelopen week verdubbeld met een 4gb reepje, dus nu 8gb. Als het daadwerkelijk geen verschil geeft ga ik er ook niet meer moeite insteken, het staat niet in mijn bios.
Pagina: 1