Ik heb mijn computer schoon geïnstalleerd met windows 10. En via appraatbeheer gescand naar de beste drivers. Nou weet ik dat dat niet altijd klopt. Dus mijn vraag is hoe ik dit nu het beste aan kan pakken zodat ik de meest nieuwe drivers heb voor al mijn onderdelen. Ik weet dat er betaalde software op de markt is die mijn computer scant naar drivers, en mij hiermee kan helpen. Maar is dat wel nodig en/of betrouwbaar?
Waarom niet gewoon bij de Fabrikant zelf je drivers halen?
Dus kijken bij de fabrikant van je moederbord, voor chipset e.d.
En kijken bij de fabrikant van je grafische kaart om daar de laatste drivers te downloaden.
Hetzelfde voor je printer en randapparatuur.
Dus kijken bij de fabrikant van je moederbord, voor chipset e.d.
En kijken bij de fabrikant van je grafische kaart om daar de laatste drivers te downloaden.
Hetzelfde voor je printer en randapparatuur.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Waarom betalen? Kijk welke hardware (moederbord, videokaart, evt. andere losse devices) er in je machine zit, ga naar de site van de fabrikant en download de meest recente driver voor jouw OS-versie.
Losse software kan het m.i. niet beter dan Windows Update + handmatig kijken. Dat zou amper minder werk zijn en al helemaal niet veiliger zijn.
Losse software kan het m.i. niet beter dan Windows Update + handmatig kijken. Dat zou amper minder werk zijn en al helemaal niet veiliger zijn.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Omdat ik namelijk niet alles meer weet van welke fabrikant het is. Dan is het toch makkelijk als er een programma is die me hierbij helpt.
Dat staat zowel fysiek op de hardware, als in apparaatbeheer.
Als je handmatig het niet kunt vinden, dan zou ik ook afraden een tooltje te gebruiken. Dan kan je immers niet herkennen als die iets raars doet - en daarmee de boel slopen. Beter is dan enkel te vertrouwen op Windows update.
Als je handmatig het niet kunt vinden, dan zou ik ook afraden een tooltje te gebruiken. Dan kan je immers niet herkennen als die iets raars doet - en daarmee de boel slopen. Beter is dan enkel te vertrouwen op Windows update.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
oke.. maar als ik b.v. onder "system devices" kijk in apparaarbeheer staat er een hele lijst. Worden al die dingen meegenomen als ik op zoek ga naar de drivers van mijn hardware zoals mijn moederbord?
Ik vind het echt moeilijk de juiste drivers te vinden. Voorbeeld: Ik heb een AsusTek Computer INC. P6T (LGA1366) moederbord. Maar als ik ga naar asus NL is het al helemaal een crime. Maar als ik hier kijk: http://support.asus.com/d...age=en&keyword=P6T&type=1 komen ze ineens met allerlei versies.. Hoe weet ik nu welke ik moet downloaden. En als ik de juiste heb, moet ik dan kiezen voor windows 8.1.? Ik heb namelijk windows 10, maar die staat er natuurlijk niet bij!
Elk apparaat die gezien maar niet herkend wordt, heeft een device id en vendor id, die kan je googlen, dan weet je precies welk apparaat het is, en zijn de drivers zo gevonden, mits ondersteund in het os.
Maar, is er iets dat niet werkt dan? Want dat gebeurd er als je geen driver hebt.
Als alles gewoon werkt, en er staan verder geen uitroeptekentjes bij apparaatbeheer, kan je beter niet gaan sleutellen.
Tot voor kort rade ik voor bepaalde gevallen een programma aan, maar uit ervaring moet ik nu vaststellen (en toegeven) dat dergelijke programmas de boel aardig kunnen verkloten.
Als alles gewoon werkt, en er staan verder geen uitroeptekentjes bij apparaatbeheer, kan je beter niet gaan sleutellen.
Tot voor kort rade ik voor bepaalde gevallen een programma aan, maar uit ervaring moet ik nu vaststellen (en toegeven) dat dergelijke programmas de boel aardig kunnen verkloten.
Bedankt voor de tip!Manke schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:14:
Elk apparaat die gezien maar niet herkend wordt, heeft een device id en vendor id, die kan je googlen, dan weet je precies welk apparaat het is, en zijn de drivers zo gevonden, mits ondersteund in het os.
Ik heb geen uitroeptekens, maar ik heb wel zo nu en dan lag met typen. En aangezien dat zou kunnen liggen aan verouderde drivers, leek het mij verstandig te zorgen dan ik overal de laatste drivers had.Reepje schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:14:
Maar, is er iets dat niet werkt dan? Want dat gebeurd er als je geen driver hebt.
Vandaar...
Over het algemeen hoef je alleen hier op te letten:debbylee schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:15:
oke.. maar als ik b.v. onder "system devices" kijk in apparaarbeheer staat er een hele lijst. Worden al die dingen meegenomen als ik op zoek ga naar de drivers van mijn hardware zoals mijn moederbord?
- videokaart
- geluidskaart
- (al dan niet draadloze) netwerkkaart
- chipset
- SATA-controller (ahci-/raid-driver)
- eventuele onbekende hardware
Dan heb je de belangrijkste gehad, heel soms heb je er nog een nodig maar dat hangt af van wat er allemaal in en aan je pc hangt. Voor de onbekende hardware: Kijk zoals genoemd naar de hardware-id's, maar ipv te Googlen zou je http://pcidatabase.com/ kunnen gebruiken door de id's daar in te vullen:

In dit voorbeeld is 1217 O2Micro Inc en 7130 O2Micro Integrated MMC/SD/MS/xD/SM Controller
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
type in het zoekvlak systeeminformatie en klik erop.
Nu krijg je een overzicht met alle info over je systeem.
Nu krijg je een overzicht met alle info over je systeem.
44
Pagina: 1