OS partitie overzetten naar identieke laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 14:41
Ik heb het e.e.a. nagezocht m.b.t. GPT, MBR, EFI, etc, maar ik kom er alnog niet helemaal uit. Mijn vraag had ik reeds in het Engels geformuleerd, hieronder die vraag in het nederlands:

"Ik heb het e.e.a. nagezocht m.b.t. GPT, MBR, EFI, etc, maar ik kom er alnog niet helemaal uit. Hieronder mijn vraag:

Voor een klant moet ik 15 identieke laptops (met Windows 7 Pro OEM licentie vanuit de fabriek) leveren met dezelfde configuratie (een aantal programma's, firewall, wifi instellingen, etc.). Ik heb drie daarvan geconfigureerd en van 1 de OS partitie gekloont naar een extra schijf. Ik had weinig tijd en had waarschijnlijk een volledige schijf-kloon moeten maken, maar heb dus helaas alleen de OS partitie gekloont. De drie laptops zijn afgeleverd en heb ik geen toegang meer toe.

De schijven op deze laptops zijn geconfigureerd met GPT. Er is 1 100MB (FAT32) EFI System partition, gevolgd door een 128 MB Reserved Partition zonder label. De volgende partitie is de OS partitie (C:-schijf) welke ik dus gekloont heb naar een extra schijf (deze heeft een MBR indeling). Na de OS partitie komen nog een data (D:) partitie en een Recovery partitie zonder label of schijfletter. Ter info: om de een of andere reden is er 1MB aan niet-gealloceerde ruimte voor de eerste GPT partitie.

(1) Als ik een andere identieke laptop pak en de gekloonde OS partitie vanaf de extra schijf terugzet naar de OS partitie van die andere laptop, dan start de laptop niet op naar het OS. In plaats daarvan gaat hij naar de recovery modus.

(2) Wanneer ik eerste en verse laptopschijf kloon naar een andere schijf met MBR indeling en dan de gekloonde OS partitie terugzet op die schijf, dan boot de laptop wel op naar het OS (inclusief de bedoelde configuratie).

Ik zou voor oplossing 2 kunnen gaan, maar ik heb liever dat de laptops zo veel mogelijk gelijk blijven aan de fabrieksinstellingen en dat de ASUS recovery optie intact blijft. Daarvoor moet ik de eerste optie werkend krijgen.

Ik neem aan dat de eerste optie niet werkt vanwege een defecte link tussen de EFI systeem partitie en de OS partitie, maar ik weet niet hoe ik dat kan fixen.

Dus de vraag is: hoe kan ik de overige laptops werkend krijgen via de gekloonde partitie, terwijl de GPT indeling en recovery optie intact blijven?

Tips?

[ Voor 62% gewijzigd door Lustucru op 26-10-2015 15:22 . Reden: vertaling geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is bij Windows + UEFI boot niet meer mogelijk zomaar 'dom' partities over te zetten.
Wat je kan doen is Microsoft's eigen tools gebruiken, of zelf gaan sleutelen aan de identifiers om die dynamisch weer kloppend te krijgen, of een complete disk image maken in plaats van alleen de OS partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Juist. Daar was ik al bang voor. Helaas kan ik dus geen volledige disc image meer maken. Zal ik dus toch de hele configuratie opnieuw moeten doen. Of misschien vanuit optie 2 een backup maken vanuit Windows en die proberen te gebruiken als herstelbron bij een nieuwe laptop. Of de Microsoft "Windows Easy Transfer" migration tool ofzo (geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je moet 15 identieke laptops van dezelfde configuratie voorzien?

Ik zou met behulp van de Windows Automated Installation toolkit en MDT een image maken. Hang daar dan een task sequence aan die applicaties installeert en misschien ook nog via de registery andere settings zet als firewalls en wifi. Als de laptops lid worden van een domein zou ik dat soort zaken via group policy zetten.

Je kan met MDT ook media maken, je zet alles dan op een USB stick. Dan hoef je daarna alleen nog even daarmee alle laptops te booten om ze te installeren. Zie hier en hier en ook bij Microsoft deze pagina. Alhoewel hier Windows 8.1 gebruikt wordt is dit ook toepasbaar op Windows 7 Pro.

Als je de image als lite touch of zero touch maakt heb je na het creeren van de image er nauwelijks meer werk aan om de laptops te installeren.

Waarom wil je de recovery partitie behouden? Een gebruiker zou dan eventueel die kunnen misbruiken om de bedrijfsimage eraf te krijgen en zelf local admin te worden. Misschien niet helemaal wenselijk. Bovendien, als je een recovery DVD of zoiets hebt is de partitie overbodig.

En zie ook deze pagina bij Microsoft. Inclusief instructie video.

[ Voor 11% gewijzigd door CMD-Snake op 25-10-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
:)
Als ik een echte sys-admin was, zou ik zoiets doen inderdaad. Ik weet van het bestaan van die tools, maar heb ze nog nooit gebruikt. Ik weet dan ook niet of het dan wel goed gaat met licenties e.d. Ik ben daarbij afhankelijk van de ASUS OEM Windows 7 licentie (Windows 8 Pro rollback -> 7). Gelukkig zijn ze wel geleverd met Windows 7 Professional.

Ik vermoed dat het uitzoeken van hoe het precies werkt wat jij beschrijft me meer tijd gaat kosten, dan 1 laptop helemaal opnieuw configureren en dan alsnog een volledige disc image te maken. Die moet ik (als het goed is) dan wel kunnen klonen naar de andere laptops (niet vergeten de image schijf eerst als GPT te configureren).

Ik had gewoon gehoopt het toch nog te kunnen fixen met alleen een clone van de OS partitie. Dat scheelt gedoe. Ook omdat als ik het opnieuw configureer, iemand die weinig beschikbaar is, die configuratie nog even moet controleren/testen, wat ook weer extra tijd kost.
Waarom wil je de recovery partitie behouden? Een gebruiker zou dan eventueel die kunnen misbruiken om de bedrijfsimage eraf te krijgen en zelf local admin te worden. Misschien niet helemaal wenselijk. Bovendien, als je een recovery DVD of zoiets hebt is de partitie overbodig.
Hier heb je eigenlijk wel gelijk. Tis meer dat ik de overige laptops gelijk aan de eerste drie wilde houden. In principe zijn ze na configuratie uit mijn beheer en gaan ze naar het IT beheer van een derde partij. Alle boekjes / Windows 8 recovery DVD e.d. krijgen ze erbij... ik denk dat ik toch maar gewoon voor optie 1 ga (gewoon een MBR schijf zonder recovery e.d.). Dan zoeken ze het na een paar maanden zelf maar uit (dan is het project waarvoor de laptops bedoeld zijn afgelopen).

Als ik het goed heb, krijg ik geen problemen met de Windows activatie/licentie, toch? Het zijn dezelfde laptops. Die bevatten dacht ik allemaal hetzelfde ASUS certificaat/OEM license?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Als er een derde IT partij is, waarom richten die de laptops dan niet in? Als ze enigszins professioneel zijn kunnen ze zo een image maken. De laptops kunnen dan ook meteen aan het domein gekoppeld worden.

Ik ben niet wild van klonen, elke laptop zal dezelfde identiteit hebben daarna. Binnen een bedrijfsnetwerk is dat echt funest. Je wil dat de SID van elke PC uniek is.

Voordat je de image maakt moet je altijd sysprep draaien om de Windows image generiek te maken. Nadeel is dat dan wel zaken als extra drivers verwijderd worden.

De laptops zijn nu ook al deels indentiek. Ze hebben allemaal dezelfde Windows 7 image van Asus erop staan. Die hoef je in feite niet te klonen. Je mist alleen wat instellingen en applicaties. Je zou de media daarvan op een USB stick kunnen zetten en een bat of cmd file kunnen schrijven dat alles automatisch installeert. Je hoeft dan niet te rommelen met klonen en alle nadelen daarvan. Je applicaties kan je dan met minimale moeite installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Dat zij het niet doen heeft te maken met inkoop en planning e.d. Lang verhaal.

Ze komen niet in een netwerk, maar je hebt me overtuigd. Ik zet ze wel op een rij en maak een checklist. Maak ze dan wel 1 voor 1 klaar vanaf de factory image. Bleh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ghost81 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:42:
Ze komen niet in een netwerk, maar je hebt me overtuigd. Ik zet ze wel op een rij en maak een checklist. Maak ze dan wel 1 voor 1 klaar vanaf de factory image. Bleh!
Maak een lijstje van wat je moet doen. Maak voor het installeren van software gebruik van silent installs. Met een bat of cmd file kan je dat allemaal automatiseren. Dan heb je er geen omkijken naar.

Ook de settings voor de browser, wifi e.d. kan je automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het valt me tocht tegen dat iemand die hier al 11 jaar komt nog steeds niet door heeft dat het van een basale beleefdheid getuigt om op een Nederlandstalig forum je openingspost in het Nederlands te schrijven.
:(

Openingspost is geupdate-->slotje er weer af.

[ Voor 10% gewijzigd door Lustucru op 26-10-2015 15:22 . Reden: update ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1