Hallo,
De afgelopen tijd heb ik hier veel tijd door gebracht op het forum en andere nieuws/tech-sites. Veel info vergaard, reviews gelezen, etc.
Er is overal veel info te vinden, met vaak ook een duidelijke uitgesproken persoonlijke mening en voorkeur.
Dus destemeer een interessante plek om eens goed naar mijn eigen ideeën te kijken.
Mijn huidige pc (laptop MSI GX640) is aan vervanging toe. Deze laptop heeft alweer de respectabele leeftijd van 5 jaar bereikt. Het nieuwe systeem moet weer een jaar of 5 mee kunnen. Echter geen laptop meer maar een desktop dit maal.
En bovenal. Dit zal mijn eerste eigen build worden. Afgezien dan van mijn NUC als HTPC, maarja dat stelt dan wel weer bijzonder weinig voor
. Ik heb altijd de interesse gehad om het zelf te doen en nu is het moment.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem
Het is de enige pc in huis. Dus het moet een allermans vriendje worden. Naast het huis, tuin en keuken gebruik wil ik hierop gaan gamen. Zoals GTA V, Project CARS, Metal Gear Solid V. Dit wil ik doen op een nog aan te schaffen 1440p 144Hz scherm (Zoals deze Asus ROG Swift PG278Q)
Verder wat lichte foto/video bewerking voor mijn privé foto's.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil ongeveer €2000 uitgeven voor het basissysteem.
Het beeldscherm, toetsenbord, etc niet meegenomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope. Afgezien van mijn Windows-licentie van de MSI wanneer mogelijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn eerste opzet:
Een update met dank aan jullie, behalve de videokaart. Daar ga ik me nog eens in verdiepen.
Alvast een besparing van €400! Top
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel CPU, lijkt me duidelijk. Skylake bij voorkeur (gevoel, nieuw is beter. Ik weet dat er velen anders over zullen denken
)
980Ti, Overkill voor nu waarschijnlijk. Maar goede kaart om 5 jaar mee te gaan. (in één keer €700 of anders 2 keer €350 binnen 5 jaar). Plus dit geeft mij de mogelijkheid om naar een 3 schermen setup te gaan voor ProjectCARS. Of een 4k monitor. Met andere woorden, mijn opties open houden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lange levenscyclus van 5 jaar moet het uitgangspunt zijn.
Opstarttijden van onder andere Windows tot een minimum beperken.
Kwalitatief goede produkten.
Ga je overklokken?
Heeft dat met zomer en wintertijd te maken...
Zonder gekheid. Nog nooit gedaan, ik begrijp de winst (10-20%), maar voor een systeem dat door iedereen gebruikt wordt moet het wel stabiel en foolproof zijn.
Wat verwacht je van ons?
-Allereerst de vraag of dit een redelijk gebalanceerd systeem is.
-Dan de SSD. De 850 EVO als opstartschijf of met de komst van de M2 950 Pro dit als opstartschijf. Mijn dilemma, voor hetzelfde geld de helft aan geheugen maar nog (tot 3 keer?) snellere boottijden.
-16GB aan DDR4 geheugen is mijn doel. Maar dat is voor mij een door het bos de bomen niet meer zien. Hier dus graag advies over mijn gekozen set.
-Valt er verder nog wat op? Ben ik nog wat vergeten?
-Er staan 2 behuizingen in de lijst. Geluid vs. Koeling. Een onbeslist duel op dit moment.
Schieten maar...
De afgelopen tijd heb ik hier veel tijd door gebracht op het forum en andere nieuws/tech-sites. Veel info vergaard, reviews gelezen, etc.
Er is overal veel info te vinden, met vaak ook een duidelijke uitgesproken persoonlijke mening en voorkeur.
Dus destemeer een interessante plek om eens goed naar mijn eigen ideeën te kijken.
Mijn huidige pc (laptop MSI GX640) is aan vervanging toe. Deze laptop heeft alweer de respectabele leeftijd van 5 jaar bereikt. Het nieuwe systeem moet weer een jaar of 5 mee kunnen. Echter geen laptop meer maar een desktop dit maal.
En bovenal. Dit zal mijn eerste eigen build worden. Afgezien dan van mijn NUC als HTPC, maarja dat stelt dan wel weer bijzonder weinig voor
Wat wil je doen met je nieuwe systeem
Het is de enige pc in huis. Dus het moet een allermans vriendje worden. Naast het huis, tuin en keuken gebruik wil ik hierop gaan gamen. Zoals GTA V, Project CARS, Metal Gear Solid V. Dit wil ik doen op een nog aan te schaffen 1440p 144Hz scherm (Zoals deze Asus ROG Swift PG278Q)
Verder wat lichte foto/video bewerking voor mijn privé foto's.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil ongeveer €2000 uitgeven voor het basissysteem.
Het beeldscherm, toetsenbord, etc niet meegenomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope. Afgezien van mijn Windows-licentie van de MSI wanneer mogelijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn eerste opzet:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600 Boxed | € 229,80 | € 229,80 |
| 1 | Asus Z170 PRO GAMING | € 142,95 | € 142,95 |
| 1 | MSI GTX 980 Ti GAMING 6G | € 707,95 | € 707,95 |
| 1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB | € 128,95 | € 128,95 |
| 1 | be quiet! Silent Base 600 Zwart Window | € 107,95 | € 107,95 |
| 1 | Corsair Obsidian 450D | € 121,04 | € 121,04 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVK | € 164,50 | € 164,50 |
| 1 | Cooler Master V550 Semi-Modular | € 83,90 | € 83,90 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 164,95 | € 164,95 |
| 1 | Samsung 950 Pro 256GB | € 183,50 | € 183,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.035,49 | |
Een update met dank aan jullie, behalve de videokaart. Daar ga ik me nog eens in verdiepen.
Alvast een besparing van €400! Top
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600 Boxed | € 229,80 | € 229,80 |
| 1 | Asus H170 PRO GAMING | € 129,80 | € 129,80 |
| 1 | MSI GTX 980 Ti GAMING 6G | € 707,95 | € 707,95 |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 104,95 | € 104,95 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA | € 106,95 | € 106,95 |
| 1 | Cooler Master V550 Semi-Modular | € 83,90 | € 83,90 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 164,95 | € 164,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.636,20 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel CPU, lijkt me duidelijk. Skylake bij voorkeur (gevoel, nieuw is beter. Ik weet dat er velen anders over zullen denken
980Ti, Overkill voor nu waarschijnlijk. Maar goede kaart om 5 jaar mee te gaan. (in één keer €700 of anders 2 keer €350 binnen 5 jaar). Plus dit geeft mij de mogelijkheid om naar een 3 schermen setup te gaan voor ProjectCARS. Of een 4k monitor. Met andere woorden, mijn opties open houden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lange levenscyclus van 5 jaar moet het uitgangspunt zijn.
Opstarttijden van onder andere Windows tot een minimum beperken.
Kwalitatief goede produkten.
Ga je overklokken?
Heeft dat met zomer en wintertijd te maken...
Zonder gekheid. Nog nooit gedaan, ik begrijp de winst (10-20%), maar voor een systeem dat door iedereen gebruikt wordt moet het wel stabiel en foolproof zijn.
Wat verwacht je van ons?
-Allereerst de vraag of dit een redelijk gebalanceerd systeem is.
-Dan de SSD. De 850 EVO als opstartschijf of met de komst van de M2 950 Pro dit als opstartschijf. Mijn dilemma, voor hetzelfde geld de helft aan geheugen maar nog (tot 3 keer?) snellere boottijden.
-16GB aan DDR4 geheugen is mijn doel. Maar dat is voor mij een door het bos de bomen niet meer zien. Hier dus graag advies over mijn gekozen set.
-Valt er verder nog wat op? Ben ik nog wat vergeten?
-Er staan 2 behuizingen in de lijst. Geluid vs. Koeling. Een onbeslist duel op dit moment.
Schieten maar...
[ Voor 20% gewijzigd door MTH-34 op 25-10-2015 22:27 . Reden: Een update van de lijst ]