Toon posts:

Wat kan je doen met een PPC G5?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik een G5 gekregen van een vriendin, maar hoger dan OSX Leopard gaat er niet op. Dan kom je er snel achter dat de meeste software van tegenwoordig al niet meer draait op Leopard. Nou is de kast van een G5 in mijn ogen een mooi object, maar de vraag die ik nu heb is:

Kan ik er wat nuttigs mee doen?

Is er een trucje om bijvoorbeeld Windows op te zetten? Misschien een server van maken of Chrome erop zetten? Zelf heb ik geen flauw idee wat allemaal mogelijk is, dus mijn vraag kan erg dom overkomen. Hoop dat er wat goeie suggesties komen!

Mvg
Daisy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
het is absoluut verouderde hardware, ik heb zelf een powermac g5 met dual cpu. Je kan er zeker nog wel een webserver op draaien, en oudere software die leopard nog ondersteund. Er is nog een linux of bsd distributie beschikbaar volgens mij, maar het is niet zo snel als iets moderns.
Windows houd echter op, omdat er een G5 cpu in zit die een processor architectuur heeft welke niet word ondersteund door Windows.

Oftwel het is een leuk stuk hardware, maar software van deze tijd is er eigenlijk niet op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Leuke casemod van maken ;) hackintosh erin bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb hetzelfde "probleem". Ik heb hier een imac G5 staan en er is niet zo bar veel software voor te vinden. Je zou er wel TenFourFox op kunnen zetten, zodat je er in ieder geval mee kan internetten, zonder dat je overal meldingen krijgt dat je browser te oud is.

Een andere optie is Debian. Daar zijn nog PowerPC images van te krijgen. Met Debian zou je er ook een servertje van kunnen maken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:33
verwijdert ivm dubbele post

[ Voor 88% gewijzigd door livranca op 25-10-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:33
De software pakketten die draaien op deze machines kun je vinden op Macintoshgarden.org. Hier staat een hoop op. Dit is een site speciaal voor de legacy apparatuur van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan eigenlijk het beste geen Leopard meer draaien voor 'normaal' internet gebruik. Er zijn al een tijd geen patches voor dat OS meer verschenen en die gaan ook niet meer komen. Het werkt allemaal wel met TenFourFox en andere third party apps, maar als je een up-to-date systeem wil hebben dat een beetje goed draait ben je beter af met Linux.

De PowerPC processors zijn vrij krachtig, dus je kan er prima wat rekenwerk op kwijt, dus als server is ie prima in te zetten. Het probleem is dat het ding ook vrij veel stroom vreet, en je eigenlijk na 2 jaar de kosten van een nieuwe server er al weer uit hebt als je bijv. een Xeon E3-xxxx V3 series servertje bouwt voor een paar honderd euro.

Dus, qua toepassingen:

- Linux draaien voor de lol
- Leopard blijven draaien voor een wat minder productieve lol
- Moederbord en voeding er uit halen en een generieke PC inbouwen

De front buttons en interface zijn al onderzocht en uitgezocht, dus je kan die gebruiken bij een vervangend moederbord, maar de achterkant gaat problematisch zijn gezien het meer als BTX systeem gebouwd is dan ATX. (en grofweg dus 'gespiegeld' is aan de binnenkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Ik draait tegenwoordig gewoon linux op mn powermac, draait prima en is tenminste up to date vergeleken met osx 10.5

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
whaa super bedankt! ik ga eens wat spelen met TenFourFox en miss een keer Linux proberen...

I got some work to do :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44

talin

ES-MA

ik heb een PPC Mac Mini als iTunes "server" thuis draaien.
ding draait 10.4

oude PPC Mac mini 2 USB losse harde schijven er aan van totaal 4Terra waar alle Films en muziek op staat, ik zet 1 van mn apple tv's aan en kan content bekijken vanaf dat ding.

docking station met 30pins en lightning, als er een apparaat aan hang dan maakt ie automatisch backup.
heeft geen muis, toetsenbord of beeldscherm, bestuur deze met remote desktop.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Ik ging op tweakers kijken of er nog interesse was naar powermac g5 hardware :) Onder meer vanwege het stroomverbruik kan je vrij weinig met een (dual core) g5. Ik had deze G5 gekocht vanwege de kast, ik heb nu al een alu powermac met een Intel xeon & gtx 970, maar had een tweede aageschaft omdat ik hem nu volledig stock wil laten uitzien. (de eerste mod heeft een uitgezaagd achterstuk om een betere airflow en plaats voor de i/o de hebben en ik wilde toen graag me PC gebruiken. Er zat oorspronkelijk een i7 920 in maar met elke upgrade moest ik de kast licht aanpassen).

Dit is de derde kast die ik nu heb, en voor de derde keer dat hij verkocht is als defect maar bij thuiskomst gewoon prima blijkt te werken. Ik vind het een verspilling om de hardware kapot te maken als hij het nog doet maar er is kennelijk weinig interesse voor de oude hardware.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Pagina: 1