• laurens_g
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoi allen,

Ik had mijn zinnen gezet op een HTPC. Een vriend van me - met de nodige kennis - heeft me geholpen met het samenstellen hiervan. Onderstaande componenten heb ik besteld en inmiddels in elkaar gezet. Echter, wanneer ik de pc aansluit op een monitor krijg ik geen beeld. Alle fans draaien en de power LED brandt. Vervolgens heb ik een andere monitor aangesloten, maar ook hierbij liep ik op hetzelfde probleem: geen beeld.

Wanneer ik een ethernetkabel aansluit, zie ik geen groen/geel lampje branden. Ook de optische uitgang zou normaliter een rood lampje moeten branden, maar ook dit is niet zichtbaar. Dit geeft al een indicatie dat óf het moederbord niet goed is aangesloten, óf het moederbord defect is. Het aansluiten lijkt mij niet het probleem, aangezien de CPU fan draait en daarom (het moederbord) van stroom is voorzien. Ik heb daarom een vermoeden dat mijn moederbord defect is (dead on arrival).

Met deze informatie heb ik besloten om contact op te nemen met de internetshop die de componenten geleverd heeft. Het moederbord heb ik teruggestuurd en binnen een dag kreeg ik een 'nieuwe' toegezonden. Gisteren heb ik het nieuwe moederbord in ontvangst genomen, en wederom aangesloten. Ik stuit echter op hetzelfde probleem. Ook vraag ik me af of het een nieuw moederbord betreft. De inhoud van het doosje was immers hetzelfde als toen ik het opstuurde. Maar goed, het kan uiteraard zo zijn dat ze alleen het moederbord hebben omgeruild en de rest van de inhoud hetzelfde hebben gelaten.

Wat kan het probleem zijn dat mijn moederbord niet werkt? Passen de bestelde componenten überhaupt wel op elkaar? Waarom vraag ik dat? Met de PC builder op alternate.nl is het niet mogelijk om het moederbord te selecteren zodra reeds de CPU geselecteerd is, en vice versa.

Alvast bedankt voor een reactie!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-7400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 96,-€ 96,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10F/8€ 39,49€ 39,49
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Samsung 850 EVO 120GB€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,34

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Stomme vraag misschien, maar heb je de ATX 12v 4pin connector aangesloten? (hoek links onder op t board)
Zonder gaat de boel meestal wel draaien, maar start er niks.

Ik zie zo gauw ook geen speaker/buzzer op het board zitten.
Als je de mogelijkheid hebt om een buzzer aan te sluiten, please do. Als hij meerdere piepjes in een bepaalde volgorde (lange en/of korte piepjes) geeft, kan je daar aan achterhalen wat t board daar mee wil melden.

[ Voor 54% gewijzigd door McKaamos op 25-10-2015 10:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Uefi versie up to date? Deze processor wordt ondersteund vanaf F4

Verwijderd

Afstandbusjes (goed) geplaatst i.v.m. kortsluiting? Start de boel eens buiten de kast, moederbord op doos en enkel cpu en ram erin.

Beide video uitgangen (dvi en hdmi) geprobeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 11:02 ]

• laurens_g
Dank voor de reacties. Ik heb de ATX 4 pin aangesloten, ja. Als ik de pc aan zet hoor ik geen piepjes. Ik heb echter geen buzzer om het te proberen.

De afstandsbusjes heb ik goed geplaatst, ja. Ook heb ik al geprobeerd om alleen het moederbord, cpu en ram erin aan te zetten, maar hetzelfde probleem..

Ik heb zowel hdmi als dvi aangesloten op een monitor/tv. Beide hetzelfde resultaat.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:03

Nibbz

Postmaster General

Toen ik mn huidige pc gebouwd heb, had ik precies hetzelfde. Oplossing toen was de cmos te clearen (echt heel raar.. kwam nieuw uit de doos.. maar werkte niet totdat de cmos gereset werd.. of zou het dan een refurbished board kunnen zijn ofzo? :o)

even zoeken in je manual, jumper omzetten, pc even aan en uit. jumper weer terug, en kijken of hij dan normaal opstart.

13:37

• laurens_g
Ga ik proberen zodra ik thuis ben (vanmiddag). Ik laat het weten!

• laurens_g
Inmiddels ben ik erachter. Het blijkt een verkeerde ram module te zijn.

Iemand een suggestie voor een goed werkende ram (8gb)?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40
Hoe weet je dan dat het aan het geheugen ligt? Aan de hand van de POST beep codes oid :?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al gelezen?

Behalve dat het DDR3-1866 (ipv DDR3-1600) is, maar dat zou alsnog gewoon moeten werken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU -- 8GB DDR3-1600€ 40,95€ 40,95
Importeer productenTotaal€ 40,95

[ Voor 9% gewijzigd door Ketho op 25-10-2015 18:42 ]

• laurens_g
Ik heb het geheugen van de HTPC van m'n buurman erin gedaan en toen werkte het perfect. Alvorens we hiertoe kwamen hebben we een hoop andere componenten gecheckt en uitgesloten. Uiteindelijk bleek het dus het geheugen te zijn...
Pagina: 1