Toon posts:

Verschil Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X OC en niet OC

Pagina: 1
Acties:

• asdfCYBER
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-01-2021
Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een goede videokaart voor mijn budgetgamesysteem, en de Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X lijkt mij de beste keus.
Er is echter ook nog een andere versie van deze kaart, maar dan de 'OC' versie.
Die OC staat voor zover ik weet voor overclockable of iets dergelijks, en dat lijkt me niet nodig. Maar als ik op deze kaarten zoek krijg ik verschillende uitvoeringen, eentje met twee fans en eentje met drie (ook al heten ze hetzelfde). Ik kan er niet achter komen wat het verschil nou precies is, kunnen jullie mij helpen?

Systeem:
Intel Core i5-4460
ASRock B84 Pro4
8GB RAM
450W voeding (moet voldoende zijn voor videokaart erbij)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 22:16
Volgens mij is dat plaatje waar jij op doelt met die drie fans van een R9 290X.

Maar als je een nieuwe GPU koopt, waarom ga je dan niet voor die paar tientjes meer voor een R9 390?

Sowieso denk ik dat je de GPU waar je naar linkt niet meer kan kopen, er is één aanbieder en er staat een rode vrachtwagen bij en hij wordt niet meer gemaakt.

[Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 25-10-2015 00:09]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-01 09:14
Waarom wil je voor de 280x gaan? Dit is een kaart uit een vorige serie.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:05
Voor die prijs is de 290/390/290x waarschijnlijk een betere optie, alleen denk ik niet dat de voeding dat trekt :P. Een 280x moet kunnen indien het een goed merk is.
Plaats anders nog even het merk van je voeding en het exacte type.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Een goede 450w trekt een R9 290 nog wel, Het max ingame verbruik van een R9 290 is "maar" zo'n 260-270w.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-03 13:53
de vaporx versie is goddelijk stil, ik heb hem zelf ook. Maar tenzij je hem voor een speciaal prijsje kunt krijgen is hij het niet echt waard, dan had ik nog even bijgelegd voor de 390. Die kaart is voor dit moment super prijs/performance, of je voeding het trekt ligt een beetje aan het merk.

B550 | R5 3600 | RX6800XT | Formd T1

• asdfCYBER
Ik heb een Antec VPF450W voeding.
Een R9 390 ligt wel een eind boven mijn budget, van de 290 zie ik ook niet echt iets in de buurt van de €200-250. Als de 280x niet meer gemaakt wordt zijn ze vast nog wel tweedehands verkrijgbaar.
De foto's die ik bedoelde zijn deze en deze.

Weten jullie misschien nog iets dat rond de 200-250 euro kost en ongeveer dezelfde performance heeft als de 280x vapor-x?

[Voor 9% gewijzigd door asdfCYBER op 25-10-2015 12:28]

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:35
Als je niet vies bent van tweedehands, kun je hier op Tweakers bij vraag en aanbod ook wat leuks vinden. Over het algemeen en stuk veiliger dan marktplaats.

Vraag en aanbod

Zitten ook 290's tussen.

[Voor 4% gewijzigd door Luca op 25-10-2015 13:24]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:30
RobinHood schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:49:
Een goede 450w trekt een R9 290 nog wel, Het max ingame verbruik van een R9 290 is "maar" zo'n 260-270w.
Mijn systeem gebruikt max 420 watt tijdens BF4.

Ik zou het niet wagen met een 450 watt voeding.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-03 13:53
als je daar zeker van bent dan kun je het idd maar beter bij een 280x of gelijke houden. Onder de 280x kaarten is de vaperx wel één van de beteren maar ik zie dat iemand in v&a er ook 1 of meerdere aanbiedt.

V&A aangeboden: Sapphire R9 280X VAPOR-X in plastic folie en NIEUWSTAAT

Dat is dus misschien wel iets voor jou, ervan uit gaande dat je voeding wel 2x 8pin pcie connectoren heeft?

EDIT: oops

[Voor 23% gewijzigd door aminam op 25-10-2015 13:41]

B550 | R5 3600 | RX6800XT | Formd T1

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 20:47
HugoBoss1985 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:25:
[...]

Mijn systeem gebruikt max 420 watt tijdens BF4.

Ik zou het niet wagen met een 450 watt voeding.
Die antec 450watt is meer dan voldoende. Dst is een kwaliteit voeding.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:30
legendareN schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:28:
[...]

Die antec 450watt is meer dan voldoende. Dst is een kwaliteit voeding.
Correctie: mijn volledige systeem trekt maximaal 420 watt uit het stopcontact.
Als ik Prime en Furmark tegelijk draai wordt dat meer dan 500 watt.
Gemeten direct op de voeding netsnoer kabel.

Het lijkt mij zeer krap.

[Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-10-2015 15:33]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

voeding netsnoer, dan is ook het verbruik van de voeding er al bij, Stel je voeding heeft een efficiëntie van 85% bij die load [denk zelfs ietsje lager, als het de voeding uit je build is], dan zit je op een "echt" verbruik van zo rond de 360w, een VPF 450w trekt meer dan 400w op de 12V lijnen.

En jouw CPU is ook nog eens overclocked, zal het verbruik ook iets verhogen.

Een VPF450w trekt het gewoon prima, andere goede 450w voedingen zoals de CM 450semi en G-Series 450w [en rebrands daarvan] trekken het ook prima.

Prime en Furmark tegelijk misschien niet, maar dat is ook behoorlijk onrealistisch qua verbruik.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• asdfCYBER
aminam schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:31:
als je daar zeker van bent dan kun je het idd maar beter bij een 280x of gelijke houden. Onder de 280x kaarten is de vaperx wel één van de beteren maar ik zie dat iemand in v&a er ook 1 of meerdere aanbiedt.

V&A aangeboden: Sapphire R9 280X VAPOR-X in plastic folie en NIEUWSTAAT

Dat is dus misschien wel iets voor jou, ervan uit gaande dat je voeding wel 2x 8pin pcie connectoren heeft?

EDIT: oops
Mijn voeding heeft inderdaad 2x8pin connectoren, ik heb mijn voeding namelijk met deze kaart in gedachten geselecteerd.
Die advertentie ziet er erg interessant uit, ga ik zeker naar kijken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee