Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik wil jullie graag om advies vragen. In mijn vrije tijd teken ik veel en nou ben ik van plan om dit proces vast te leggen op video, zodat ik het later kan monteren tot een film.

Nou gaat er bij zo'n tekening toch wel flink wat tijd overheen, denk aan max. 4 uur aan een volgend.

De meeste camcorders zullen dit met hun batterijduur al niet volhouden vrees ik, maar hoe zit dit met bijvoorbeeld GoPro's en hoge kwaliteit webcams?

Iemand misschien ervaring hiermee of suggesties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28
Als je die 4 uur toch verkort tot een timelapse van zeg 6 minuten, dan kun je beter gewoon een fotocamera elke 40 seconden een foto laten nemen en van die reeks een filmpje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Veel videocamera's kun je ook via usb van stroom voorzien, zo ook de GoPro.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Met de juiste camcorder die ook digital streaming output ondersteund dan kan je daarmee beeld opnemen via bijvoorbeeld usb of firewire (analoog zou ik niet adviseren)

dus: camcorders + oplader en laptop + oplader

Je zou als stroombron een arrogaat of 12v accu met omzetters kunnen gebruiken. Vergeet ook niet om de opname media de power settings te controleren dat ze niet op standby gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

Het steekwoord is hier time-lapse... Het enige wat je dus hoeft te doen is een camera zoeken die om de paar seconden een opname maakt. GoPro heeft deze functie maar er zijn nog veel meer camera's die dit kunnen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Timelapse kan een mogelijkheid zijn, maar dat hangt helemaal af wat ze wil laten zien met de video. Als het gaat om de vorderingen van de tekening, dan is timelapse de oplossing. Als ze het wil gebruiken om technieken te laten zien, dan is gewoon filmen de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat inderdaad om het laten zien van technieken. Gebruik van time lapse is een goed idee, maar helaas niet hetgeen waar ik naar op zoek ben. Wel bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:50
Zou geen highress timelaps doen want dan ben je dadelijk voor paar uur filmen uren aan het verwerken van de beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:54
Ik weet uit ervaring dat actioncamera's (zoals de Sony) gewoon via de usb voeding van stroom kan voorzien. Bijv. als ik een langdurige timelapse of video maak met mijn actioncam, haal ik de batterij eruit, sluit ik mij externe powerbank aan van 12.800 Mah en ik heb stroom voor ~36 uur op mijn actioncam.

Tegenwoordig zijn de nieuwere (en duurdere) modellen prima van kwaliteit (4K). De X1000V en gopro hero 4 black zijn gelijk geprijsd. Dan zou ik gezien de populariteit gaan voor een Gopro. Maar goed ik weet niet ook hoe hoog je budget is. Misschien zoek je iets van €100 en adviseer ik nu vrolijk camera's van €350.

Waar je dus moet opletten is dat je dus onder stroom voorziening kan blijven filmen (en je SD kaart groot genoeg is om +4 uur te filmen. Op mijn Sony Actioncam kan ik met 64GB ruim 5 uur op de hoogste kwaliteit (1080p) filmen. Maar dit verschilt behoorlijk per camera en per gekozen resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Wat is je doelgroep, want 4 uur naar een tekening in wording kijken lijkt me alsof je het groeiende gras aan het kijken bent.

Als het om het laten zien van technieken is kan je toch prima met een normale filmcamera wat details opnemen als je het aan het tekenen bent.

Wellicht een time lamps om de overall voortgang te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik eerlijk mag zijn ?
Zal ik persoonlijk niet een 4uur filmpje kijken over een tekening
Maar misschien zijn doelgroep wel
Hoewel als je naar painter kijk bob Ross waren zijn filmpjes 30 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De video zal uiteindelijk versneld worden zodat de film maximaal een kwartier lang is. 4 uur naar een tekening in wording loeren zal niemand doena, haha.

Je moet denken aan de films die op YouTube staan, die als 'tutorial' of inspiratie gebruikt kan worden voor andere tekenaars.

Het aansluiten aan een oplader lijkt me dan inderdaad het beste :) wist niet dat dit met camera's tegelijkertijd kon.

Het budget is verschilt een beetje. Het is voor mij nu nog een proef, om te kijken of mijn idee aanslaat. Dus voor nu heb ik een max. Van ongeveer 250 euro. Stel dat het echt aan te raden is om een duurdere camera aan te schaffen dan zal ik het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Met 4 uur film zal trouwens je geheugen de grootste beperking worden. Als je echt in HD uurtje of 4 wil fimen moet je wel de ruimte hebben. Dus even goed kijken of de camera die je op het oog hebt qua geheugen voldoende bied om 4 uur film op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even op youtube gezocht om iets als voorbeeld te vinden. Toen stuitte ik op het volgende filmpje en dit is ongeveer hoe ik het ook in gedachte had. In de omschrijving staat dat dit ook met timelapse is gedaan, maar het lijkt er meer op dat het gefilmd is en versneld wordt afgespeeld?

YouTube: Self Portrait: Eyes [Drawing Time Lapse]

(Sorry, ik ben nogal een newbie wat filmen betreft :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan mijn camera lenen als je wilt na 25-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:54
Door de camera op een positie te houden en elke 1-3-5-7-10 (of wat dan ook) een foto te maken en deze vloeiend achter elkaar te monteren, krijg je dus het "versneld effect".

Een voorbeeld: als je een filmpje maakt op 25 FPS (frames per second) heb je dus 25 frames (= foto's) nodig voor 1 seconde videomateriaal. Stel je kiest als interval 3 seconde en je wilt 4 uur (240 min) lang een timelapse maken. Dit resulteert in 4800 foto's. In een filmpje van 25 frames/foto's per seconde, brengt dit een filmpje op van 192 seconde (iets langer dan 3 minuten, zie de voorbeeld die je linkte).

Foto's op een actioncam zijn van prima kwaliteit. Je kan ook gaan voor een DSLR camera maar in deze situatie vind ik het een beetje overkill. + Gopro/Sony actioncams hebben allemaal timelapse functie.

Voordeel van timelapse: minder geheugen.
Voordeel van filmen: interessante momenten op normale tempo kunnen afspelen en de rest weer versneld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
1. Action cams zijn overrated. Gebruik die action cams voor een omgeving waar een normaal toestel niet tegen kan (water, grote hoeveelheid vuil, vallen/stoten, etc.). Daarnaast is de kans groot dat de topicstarter niet zit te wachten op een video met groothoeklens en het gedeeltelijk ronde beeld in nabewerking dan weer recht moet worden gemaakt.

---------------------

2. Je geeft aan dat het een probeersel is. Start in dat geval met een smartphone (mits die een enigszins degelijke sensor en lens heeft). In de iOS camera app zit standaard een timelapse functie ingebouwd en voor Android is Lapse it (pro) een machtige app, gezien er veel in te stellen is.

Tevens is het probleem met de batterijduur opgelost door de oplader in te pluggen en opslag is in het geval van Android gemakkelijk uitbreidbaar met een microSD kaart of een USB OTG adapter. Voor iOS is niet perse extra opslag nodig gezien bij de ingebouwde timelapse functie het uiteindelijke bestand relatief klein blijft.

Een ander voordeel is dat bij iOS er direct een video van wordt gemaakt en in het geval van Android, Lapse it (pro) een ingebouwde functie heeft om de afbeeldingen naar eigen voorkeur om te zetten in een video.

---------------------

3. Mocht het resultaat bevallen kan gekeken worden naar een betere oplossing. In dat geval adviseer ik op Youtube te kijken naar kanalen waar soortgelijke video's worden geüpload, waarbij het resultaat jou bevalt. Stuur die kanalen een bericht met de vraag welke apparatuur, software en technieken zij gebruiken en oordeel zelf of jou het dat waard is.

FireBladeX schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:06:
Je kan ook gaan voor een DSLR camera maar in deze situatie vind ik het een beetje overkill.
4. Gezien een DSLR (=spiegelreflex) werkt met een mechanisme waarbij de spiegel bij iedere foto beweegt is dit niet aan te raden als de topicstarter wil dat de camera lang me gaat. Zeker bij de instap (goedkopere) modellen is het aantal kliks (te maken foto's) relatief laag en met timelapses ga je daar vrij rap doorheen (uitzonderingen daar gelaten). Een Systeemcamera (digitale camera) kan uiteraard wel, gezien deze geen mechanisme met spiegel hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door PixellBox op 25-10-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaar dat ts beter zonder spiegel kan werken
Een mft camera heeft hij meer dan genoeg aan
Vandaar dat hij mijn panasonic gf2 hack (1080p) met losse dc voeding kan proberen
Voor dat ts een hoop geld gaat uitgeven als test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
PixellBox schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:33:
4. Gezien een DSLR (=spiegelreflex) werkt met een mechanisme waarbij de spiegel bij iedere foto beweegt is dit niet aan te raden als de topicstarter wil dat de camera lang me gaat. Zeker bij de instap (goedkopere) modellen is het aantal kliks (te maken foto's) relatief laag en met timelapses ga je daar vrij rap doorheen (uitzonderingen daar gelaten). Een Systeemcamera (digitale camera) kan uiteraard wel, gezien deze geen mechanisme met spiegel hebben.
Het punt bij een spiegelreflex of een andere camera met een mechanische sluiter, is het sluitermechanisme en niet de spiegel. Daarnaast hoeft een spiegelreflex niet per se de spiegel te gebruiken in liveview. Geen idee of je dat ook kunt instellen met een timelapse. Maar goed, een spiegelreflex of andere systeemcamera is totale overkill voor deze toepassing. Een telefoon gebruiken hiervoor is denk ik wel een goede suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah zo, ik kreeg in eerste instante bij een timelapse het idee dat het een stop-motion zou worden. (Wordt het dan ook eigenlijk wel, maar door de fps kort achter elkaar in te stellen krijg je een filmeffect inderdaad :) )

Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik ga het eerst met m'n telefoon uitproberen, zoals eerder genoemd is en mocht dat niet uitpakken zoals ik wil dan weet ik nu in ieder geval waar ik naar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Universal Creations schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:01:
[...]

(A) Het punt bij een spiegelreflex of een andere camera met een mechanische sluiter, is het sluitermechanisme en niet de spiegel. (B) Daarnaast hoeft een spiegelreflex niet per se de spiegel te gebruiken in liveview. Geen idee of je dat ook kunt instellen met een timelapse. (C) Maar goed, een spiegelreflex of andere systeemcamera is totale overkill voor deze toepassing. Een telefoon gebruiken hiervoor is denk ik wel een goede suggestie.
A: inderdaad verkeerd beschreven, bedankt voor de verbetering (zal het aanpassen)

B: Met Magic Lantern (onofficiële firmware addon) zijn er mogelijkheden, al lijkt mij dat voor wat de topicstarter wil te geompliceerd)

C: Ben het er verder volledig mee eens dat een spiegelreflex of andere systeemcamera (voor nu) overkill is. Het was slechts een reactie op het bericht van FireBladeX om aan te kaarten dat een spiegelreflex voor dit probleem niet handig zou zijn. Daarentegen worden spiegelreflex en systeemcamera's wel degelijk veel gebruikt voor een ander soort timelapses. OT: Vimeo en Youtube hebben een aantal mooie voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Er zit nog wel een beperking aan langdurig filmen. De meeste camera's kunnen dit namelijk niet. De opname zal dan opgedeeld worden in kortere clips die bij de montage weer aan elkaar geplakt moeten worden.

Als je technieken wilt uitleggen dan kun je beter kortere filmpjes maken die alleen de techniek die je opdat moment uitvoert uitlegd, daar kijken geheid meer mensen naar. Bij een te lang filmpje haken heel veel mensen na een paar minuten af. Maar goed, hiervoor kun je na je eerste proeffilmpje de analytics van Youtube bestuderen.

Voorbeeld van een time-lapse filmpje met teken waarbij je de gebruikte techniek nog prima kan volgen.

P.S. mocht je alsnog een action cam willen gebruiken zou ik kiezen voor een Sony action cam die steken met kop en schouders boven de GoPro uit qua beeldkwaliteit, kleur, contrast en stabiliteit. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sjaool op 25-10-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wat je trouwens ziet op bovenstaand voorbeeld is dat men een stabiele lichtbron gebruikt.

Zou als je dat al niet doet bij een daglichtlamp opnemen in een donkere ruimte waar het licht niet makkelijk binnenkomt. Anders krijg je allemaal licht verschillen zeker als je 4 uur bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Daar zijn een heleboel soorten en types LED videolampen voor te koop. Die geven een constant en niet knipperend licht, ideaal voor video-opnames.

Pagina: 1