Debian hostname functioneert niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 09:18
Goedenavond Tweakers,

Voor een camera 'server' gebruik ik sinds kort het Linux OS Debian.
Deze functioneert uitstekend, een factor 10 stabieler vergeleken met een kale - frisse Windows installatie.

Alleen één ding functioneert niet goed.

De camera server krijgt een DHCP adres van mijn router doormiddels Bind IP to Mac.
Het IP-adres kan ik ook prima pingen, alleen de hostname niet.

Het lijkt erop dat de hostname niet functioneert, wat zijn de juiste termen - oplossingen hiervoor?
Op de zoekopdracht 'hostname debian doenst work' krijg ik verbazend weinig zoekresultaten.

Wie kan me een duw geven in de juiste richting? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
De hostname is niet bekend bij je DNS. Dat kun je oplossen door de host in je DNS aan te melden, als je een eigen DNS hebt. Of door we host te vermelden in de /etc/hosts op je client computer(s).

Bij zoeken op internet helpt de juiste spelling van het woord doesn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
MSteverink schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:28:
De hostname is niet bekend bij je DNS. Dat kun je oplossen door de host in je DNS aan te melden, als he been eigen DNS hebt. Of door we host te vermelden in de /etc/hosts op je client computer(s).

Bij zoeken op internet helpt de juiste spelling van het woord doesn't.
Maar, dit moet toch automatisch gaan, net zoals bij mijn Windows machines?
De DNS staat ook goed ingesteld, zojuist op de debian machine gecontroleerd.
DNS doet mijn router, tot nu altijd goed verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De server krijgt zijn IP adres middels DHCP. Het is aan de DHCP client om de hostname mee te geven met de DHCP aanvraag. Voor sommige clients kun je dat specificeren in /etc/network/interfaces. Probeer 'man interfaces'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Maar daarmee (Mijzelf in "Debian hostname functioneert niet?") wordt nog steeds de hostname niet bekend gemaakt aan de andere computers in het newerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ThinClientQ schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:03:
Deze functioneert uitstekend, een factor 10 stabieler vergeleken met een kale - frisse Windows installatie.
Hoe meet je dit?

Je zoekt naar NetBIOS name resolution. Samba kan jouw pc een netbiosnaam geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Super_ik

haklust!

code:
1
send host-name "hostname";
toevoegen aan /etc/dhcp/dhclient.conf

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

ThinClientQ schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:43:
[...]

Linux is geen Windows. In Windows zitten er trouwens ook beperkingen op, ik geloof dat je bijvoorbeeld in dezelfde werkgroep of in hetzelfde domein moet zitten. Bijkomend hoeft de netbios naam in Windows niet gelijk te zijn aan de hostname maar word dit mestal wel zo toegepast.

Om op *nix een hostname te laten resolven zul je jem toch echt zelf kenbaar moeten maken door ofwel een static IP te gebruiken en hem in je DNS te zetten danwel je hosts file. Of je moet je DHCP server de naam laten doorgeven aan een DNS server.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn zat routers die DHCP doen, en alleen DNS forwarding. Dan denk je dat de router DNS doet, maar dat is niet zo. Zou het echt aan fatsoenlijk DNS doen, dan regelt het ook de hostnamen die het via DHCP krijgt van de clients en dat doet jouw router dus niet.

Verder is het hier al genoemd, het feit dat je met Windows heel makkelijk \\hostnaam\ kan doen is vanwege NetBIOS. Het is een naar protocol, omdat het eigenlijk constant op het netwerk aan het praten is, als een schreeuwer die maar aandacht wil hebben in een menigte. Ja, het werkt, maar mooi is anders.

Als je een systeem hebt dat altijd aan is, zoals deze machine, dan kan je er altijd nog een DNS server draaien en al je systemen daar in hangen met een fatsoenlijke FQDN, een search domain instellen en je DHCP zo aanpassen dat het DNS van die machine haalt. Je DNS server moet dan natuurlijk ook een forwarder zijn, anders zit je met nogal weinig internet. ;)

Vind je dit allemaal te veel moeite, tja, dan zet je maar alles in C:\Windows\system32\drivers\etc\hosts van je Windows machines.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
MSteverink schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:35:
Maar daarmee (Mijzelf in "Debian hostname functioneert niet?") wordt nog steeds de hostname niet bekend gemaakt aan de andere computers in het newerk.
Hangt van je DHCP server af. Veel routers voegen de DHCP clients toe aan hun DNS. Maar dan moeten ze wel de hostname weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 21:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ThinClientQ schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:43:
[...]

De DNS caching/forwarding doet je router ;) Maar PC namen zoals Windows die gebruikt gaan niet via DNS maar via NETBIOS name resolution of via een WINS server.

Zonder verder in details te treden, op je Linux bak hoef je alleen Samba te installeren en in te configureren (PC naam en werkgroep naam). Vervolgens hoef je alleen de service nmbd op te starten, de rest van de Samba services zijn niet nodig als je alleen name resolution nodig hebt en geen file sharing.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
Ventieldopje schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 21:49:
[...]

De DNS caching/forwarding doet je router ;) Maar PC namen zoals Windows die gebruikt gaan niet via DNS maar via NETBIOS name resolution of via een WINS server.

Zonder verder in details te treden, op je Linux bak hoef je alleen Samba te installeren en in te configureren (PC naam en werkgroep naam). Vervolgens hoef je alleen de service nmbd op te starten, de rest van de Samba services zijn niet nodig als je alleen name resolution nodig hebt en geen file sharing.
Top Mr. Ventieldopje! Samba geïnstalleerd en functioneert gelijk, geen verdere configuratie nodig.
Dit was echt het antwoord wat ik zocht, op al mijn Windows machines kan ik nu de computernaam resolven.

Hartelijk dank. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ThinClientQ schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 21:59:
[...]

Top Mr. Ventieldopje! Samba geïnstalleerd en functioneert gelijk, geen verdere configuratie nodig.
Dit was echt het antwoord wat ik zocht, op al mijn Windows machines kan ik nu de computernaam resolven.

Hartelijk dank. _/-\o_
Je weet dat GlowMouse dat ook al aangaf?
GlowMouse schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:45:
[...]

Hoe meet je dit?

Je zoekt naar NetBIOS name resolution. Samba kan jouw pc een netbiosnaam geven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
Hero of Time schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:37:
[...]

Je weet dat GlowMouse dat ook al aangaf?

[...]
Ik werd hier al eerder op verwezen door een andere Tweaker. Het kwartje viel nog niet met de reactie van GlowMouse. GlowMouse ook hartelijk dank!
Pagina: 1