Automatische coller ideetje

Pagina: 1
Acties:

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
Ik weet nog dat ik drie jaar geleden bij techniek een soort van kasje had gemaakt met een warmtesensor erin die met een computer verbonden was. Als het te warm was in de kas ging een deel van het dak open. Nou is mijn vraag en idee: ik weet dat het mogelijk is om een sensor in je comp in te bouwen maar is het ook mogelijk om een prog te maken waardoor je finnetje automatich aangaan als het te warm wordt in je comp.

ps: het moest "automatische cooler" zijn

Verwijderd

zit al in de meeste voedingen maar hoe het precies werkt weet ik niet

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Iets met een wartgevoelige weerstand. Ik had vroeger een elctro kit met zoiest erin. Had ik ook nooit weg moeten gooien |:(

En toen was m'n signature weg :(

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:46

scorpionv

This space for rent

Op dinsdag 19 juni 2001 22:16 schreef vanwegen het volgende:
Iets met een wartgevoelige weerstand. Ik had vroeger een elctro kit met zoiest erin. Had ik ook nooit weg moeten gooien |:(
Kosmos **** zeker ;) Heb ik ook nog liggen hier. Maar dat werkt inderdaad via een warmtegevoelige weerstand (PTC).

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
er zijn nog steeds fan's te koop die op warmte sneller gaan draaien. ben de merken die dat hadden ff kwijt maar ze zijn er wel :P

• vanwegen
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Op dinsdag 19 juni 2001 22:18 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Kosmos **** zeker ;) Heb ik ook nog liggen hier. Maar dat werkt inderdaad via een warmtegevoelige weerstand (PTC).
JAHAA, GOED!
Dat was kikkuh spul man

En toen was m'n signature weg :(

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

anders doe je het toch met een relaitje en een pt-100 .

pt-100 is een warmte/sensor/schakelaar en die schakelt et relais die dan je dak lift of je fan aanzet .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Dat idee is er al in de vorm van een bouwpakketje bij conrad (nummer :? ) gewoon stroom, fan en sensor (ntc) aansluiten even instellen en klaar fan reageert op de warmte automatisch!! :)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:58

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ik heb nu een 120mm casefan (papst 4110 variofan). die zijn er speciaal voor gemaakt om aan te springen wanneer de temp te hoog wordt. standaard werd het ding geleverd met een 100k NTC, maar dat werkte voor geen meter. Ik heb het nog met andere NTC's geprobeerd maar heb niet heb gewenste resultaat weten te bereiken. daarom heb ik er nu maar een potmetertje tussen hangen zodat ik zelf de temperatuur kan regelen....

edit: typo's...

Hier staat tekst

• oehoe
  • Laatst online: 20-08 10:27

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Op woensdag 20 juni 2001 15:32 schreef mad_maxz het volgende:
Dat idee is er al in de vorm van een bouwpakketje bij conrad (nummer :? ) gewoon stroom, fan en sensor (ntc) aansluiten even instellen en klaar fan reageert op de warmte automatisch!! :)
En da's best een lollig apparaatje moet ik toegeven :) .

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Verwijderd

Heeft iemand soms een schemaatje van dat ding of een gelijkaardig schema ?

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 15:32 schreef mad_maxz het volgende:
nr. 118028 a fl. 12,95 of
998729-89 a fl. 34,95 (als bouwpakket 22,95)

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

de oplossing voor mij :7 ....vervang alle fans (dus ook die in de voeding -duh-) voor ventilatoren met eeen pulse draad. Norrod heeft 80x80 CoolerMaster voor 25 piek per stuk.
ga naar http://www.almico.com/speedfan.php en download speedfan.
hier kun je de snelheid van de ventilatoren individueel instellen. je kunt ze er ook temperatuur gestuurd mee maken....bijv het wordt 40 graden op mijn proc, processor fan draaien op 80%, en het is 30 graden in mijn kast, laat de PSU fan op 40% draaien.
Ik ben zeer tevreden over deze combinatie, vooral omdat ik bij een temp van <35 proc en <30 kast alle ventilatoren uit heb! en ik moet zeggen dit slaapt wel zo lekker! :) :)
What it does:
SpeedFan is a freeware program that monitors fan speeds and temperatures in computers with a known monitoring chip. Its main feature is that it can control the speed of the fans according to the temperatures inside your pc, thus reducing noise and power consumption.
En het werkt zo goed dat ik graag reclame maak voor dit programmatje! 8-)

Greetz

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Heb je niet een chip ofzo die 2 ingangen heeft en als de 1e ingang meer spanning krijgt dan de ander dat ie dan de uitgang hoog zet?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Op dinsdag 19 juni 2001 21:01 schreef ajampaniki het volgende:
Ik weet nog dat ik drie jaar geleden bij techniek een soort van kasje had gemaakt met een warmtesensor erin die met een computer verbonden was. Als het te warm was in de kas ging een deel van het dak open. Nou is mijn vraag en idee: ik weet dat het mogelijk is om een sensor in je comp in te bouwen maar is het ook mogelijk om een prog te maken waardoor je finnetje automatich aangaan als het te warm wordt in je comp.

ps: het moest "automatische cooler" zijn
[off topic]
Ken ik jou toevallig van Focus??
[/off topic]

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 15:41
Op dinsdag 19 juni 2001 22:18 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Uhm, er word hier achter mij heel hard geschreeuwd dat het een NTC is. Negative Temperature Coefficient

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 22:50 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:

[..]

Uhm, er word hier achter mij heel hard geschreeuwd dat het een NTC is. Negative Temperature Coefficient
Ja,
en een PTC is dus een Positive Temperature Coefficient. :) Die bestaan dus ook....

Enneh.. VDR Voltage Dependant Resistor
Enn eehh LED Light Emitting Diode

Help, somebody STOP ME !!!!!!!

:9 :P

(*mompelend in de verte "tup, tun, dus ,dug *hatsjoe* %rochel% *fluim*)

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 15:41
Op donderdag 21 juni 2001 02:17 schreef Hooi het volgende:

[..]

Ja,
en een PTC is dus een Positive Temperature Coefficient. :) Die bestaan dus ook....

Enneh.. VDR Voltage Dependant Resistor
Enn eehh LED Light Emitting Diode

Help, somebody STOP ME !!!!!!!

:9 :P

(*mompelend in de verte "tup, tun, dus ,dug *hatsjoe* %rochel% *fluim*)
LoL -) laughing out loud!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ben met zoiets bezig, alleen project staat in de koelkast.
Heb 29 juni eerst een toelatingsexamen.

And The Only One

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Op woensdag 20 juni 2001 17:56 schreef sjolmers het volgende:
de oplossing voor mij :7 ....vervang alle fans (dus ook die in de voeding -duh-) voor ventilatoren met eeen pulse draad. Norrod heeft 80x80 CoolerMaster voor 25 piek per stuk.
ga naar http://www.almico.com/speedfan.php en download speedfan.
hier kun je de snelheid van de ventilatoren individueel instellen. je kunt ze er ook temperatuur gestuurd mee maken....bijv het wordt 40 graden op mijn proc, processor fan draaien op 80%, en het is 30 graden in mijn kast, laat de PSU fan op 40% draaien.
Ik ben zeer tevreden over deze combinatie, vooral omdat ik bij een temp van <35 proc en <30 kast alle ventilatoren uit heb! en ik moet zeggen dit slaapt wel zo lekker! :) :)
[..]

En het werkt zo goed dat ik graag reclame maak voor dit programmatje! 8-)

Greetz
Gaaf programma, alleen werkt het niet samen met mijn A7V :(
Ik hoop dat hij er snel achter komt hoe dat wel kan, dan ga ik dit ook gebruiken.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 17:52 schreef IRBaboon het volgende:

[..]

nr. 118028 a fl. 12,95 of
998729-89 a fl. 34,95 (als bouwpakket 22,95)
Ik ben nogal newbie op het gebied van het kleine elektronika spul. Zelf een computer in elkaar zetten draai ik mijn hand niet voor om, maar ik heb toch een vraag.
Dat apparaatje hoeveel van die ventilatoren kunnen erop?? Maar eentje of als je ze parallel schakelt, dus je vrot gewoon 5 kabeltjes in één zo'n sluisje zou je er dan 5 kunnen aansluiten? Lijkt mij wel, tenminste. Of moet ik ze toch serie schakelen?? Help me!! :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Deze temp. regeling werkt dus via een PTC (nummer 103 waarde 10K).
Tis vrij simpel te maken, werkt immers niet via een Op-Amp.
Alle waardes staan er bij van de weerstanden en transistors.

Afbeeldingslocatie: http://212.120.121.84/diamon/Tweakersmeuk/Temp%20regeling%20simpel.jpg

Sorrie voor de onduidelijkheid.

Heb daarom effe nog 1 gemaakt, en deze kun je hier vinden (is 140KB).

And The Only One

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 15:36 schreef Sjaak_Afhaak het volgende:
ik heb nu een 120mm casefan (papst 4110 variofan). die zijn er speciaal voor gemaakt om aan te springen wanneer de temp te hoog wordt. standaard werd het ding geleverd met een 100k NTC, maar dat werkte voor geen meter. Ik heb het nog met andere NTC's geprobeerd maar heb niet heb gewenste resultaat weten te bereiken. daarom heb ik er nu maar een potmetertje tussen hangen zodat ik zelf de temperatuur kan regelen....
ik heb er ook 2 van 120mm papst vario, heb alle beschikbare NTCs getest in die winkel werkte dus niet :( maar als je t vario draadje gewoon korstsluit weer wel, dus wat er precies is weet ik niet. Zal papst eens mailen. Maarja die dingen zijn zo stil dat ze eigenlijk niet uit hoeve }:O
Pagina: 1