Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop schoonouders

Pagina: 1
Acties:

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:01
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Simpele thuis-laptop. Internetten/mailen basic stuff. Geen games, dus goede graka hoeft niet.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Max €700,-, liever minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Eigenlijk niet, zal thuis gebruikt worden naast een Ipad, ipv een desktop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Voor zover ik weet niet, moet gewoon simpel/makkelijk werken.

Als ik in de PW kijk, kom ik zelf op deze uit:
pricewatch: Asus R752LAV-T4479T

Ik dacht dat iets rond de 17" wel prettiger is dan een klein 15".
Iemand nog tips of een betere optie?

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Prima keuze voor het budget. Als je voor een iets lagere resolutie gaat kan je wel ~200€ besparen, 1600x900 zit je dan op.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 18:01

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Geen SSD? ik neem aan dat je schoonouders de 128 GB niet vol krijgen.

Trein?

• NeutraleTeun
Ik denk dat het voor hun doeleinden niet echt nodig is. Is echt alleen maar beetje internetten en bestanden kunnen printen.
Swappen kan later altijd nog mocht dat nodig zijn.

De vrouw des huizes dacht inderdaad aan €500 en vond €700 te duur.
En misschien is rond de €5-600 wel beter, ga er vanuit dat ik er ook nog Word op moet gaan zetten.

Ik zal eens zoeken op 1600x900.

Zit nu op de telefoon, maar dan kom ik uit bij de pricewatch: Lenovo IdeaPad G70-70 (80HW003ENX) of een Toshiba Satellite Pro.
Later even vergelijken, maar denk dat het dan zo'n Toshiba wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door NeutraleTeun op 25-10-2015 10:06 ]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 18:01

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

De IdeaPad heeft Celeron, ik zou voor minimaal i3 gaan voor de toekomst. 8)7

Trein?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:42

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De Celeron is inderdaad aan de krappe kant, met de Core i3 kom je inderdaad beter weg :)

Wat dat betreft zou dit ook op een optie zijn: pricewatch: Lenovo B70-80 80MR00RNMH. Stop er een SSD in en je schoonouders hebben een prima notebook.

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-11 19:58
Ligt het aan mij of kan ik weinig informatie over de accuduur van deze genoemde laptops vinden? Zonder het topic te willen kapen zoek ik iets soortgelijks voor mijn ouders alleen is de accuduur een puntje van aandacht omdat hij wel enkele uren op de accu moet kunnen werken. Zou dat nog uitmaken voor het advies aan TS?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:26

P_Tingen

omdat het KAN

DaMarcus schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:18:
De Celeron is inderdaad aan de krappe kant, met de Core i3 kom je inderdaad beter weg :)

Wat dat betreft zou dit ook op een optie zijn: pricewatch: Lenovo B70-80 80MR00RNMH. Stop er een SSD in en je schoonouders hebben een prima notebook.
Met het eerste ben ik het niet eens, met het tweede wel. Voor wat je schoonouders met de laptop gaan doen is een Celeron echt meer dan zat, maar een ssd willen ze er wel in hebben, al weten ze dat zelf misschien nog niet.

Ik heb al menig laptop gezien die niet vooruit te branden was en in 99% van de gevallen is dat op te lossen door er een ssd in te zetten. Hierdoor zijn ze een stuk snappier waardoor ook niet het gevoel optreedt dat de laptop traag is. Ik zou dus zéker geld investeren in een ssd en het budget voor de rest van de laptop daarop afstemmen. Evt kun je de bestaande hdd van de laptop in een aparte behuizing stoppen (2 tientjes) en als externe backup dienst laten doen.

In de pricewatch kun je heel wat vinden. Ik zou een niet al te dure pakken (bv de HP Pavilion 17-P110ND ) en daar een ssd van 256GB in doen. Voor onder 500 euro kun je klaar zijn.

... en gaat over tot de orde van de dag

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:42

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

P_Tingen schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:33:
[...]

Met het eerste ben ik het niet eens, met het tweede wel. Voor wat je schoonouders met de laptop gaan doen is een Celeron echt meer dan zat, maar een ssd willen ze er wel in hebben, al weten ze dat zelf misschien nog niet.
Zo'n veredelde quad-core zal ongetwijfeld prima werken voor jou maar ik zie nog steeds genoeg mensen om mij heen die van alles installeren op hun laptop waardoor zo'n CPU loopt te pieken. In dat geval is een snellere CPU wel zo lekker.

Mijn huisgenoot heeft een HP Stream 14 met een AMD A4-6310 (gelijkwaardig aan de Celeron N2940) maar een filmpje of herhaling kijken op Dumpert of RTL XL is best spannend voor de CPU.
In de pricewatch kun je heel wat vinden. Ik zou een niet al te dure pakken (bv de HP Pavilion 17-P110ND ) en daar een ssd van 256GB in doen. Voor onder 500 euro kun je klaar zijn.
Ik blijf er bij dat de Core i3 het minimum is, ook voor future wise.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

DaMarcus schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:43:
[...]
Zo'n veredelde quad-core zal ongetwijfeld prima werken voor jou maar ik zie nog steeds genoeg mensen om mij heen die van alles installeren op hun laptop waardoor zo'n CPU loopt te pieken. In dat geval is een snellere CPU wel zo lekker.

Mijn huisgenoot heeft een HP Stream 14 met een AMD A4-6310 (gelijkwaardig aan de Celeron N2940) maar een filmpje of herhaling kijken op Dumpert of RTL XL is best spannend voor de CPU.
[...]

Ik blijf er bij dat de Core i3 het minimum is, ook voor future wise.
Ik ben met je eens je beter mét als óm cpu vermogen verlegen kan zitten, maar het heeft wel weer gelijk invloed op de prijs. Als TS onder €500 euro wil blijven wordt een i3 wel een uitdaging: uiteindelijk maar één merk waar ik persoonlijk niet zoveel mee op heb.

Maar wat voor merk er ook uit zou komen, ik zou (nog steeds persoonlijke keuze) met liefde iets op andere features inleveren als ik daarmee een ssd binnen het budget kan trekken. Die levert je zoveel performancewinst op dat je daar met een gerust hart andere features voor in kan leveren.

Als je dan een Celeron te licht vindt en een i3 te duur is kom je automatisch bij de Pentium uit. Vul ik zo eea in in de pricewatch dan komt de Lenovo IdeaPad G70-70 (80HW0069GE) bovendrijven. Lijkt goed, niet duur, goede reviews links en rechts und auch hier.

Denk dan daar nog een ssd in en de schoonouders van TS kunnen er weer een paar jaar tegenaan voor nog geen €400.

• m-rody
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 18:48
Misschien is de Dell Inspirion 17"(of evt 15") wat voor je schoonouders? Beide hebben een I3 variant waarbij de 17" €500 kost en de 15" €450 kost.
Alleen heeft de 17" een hogere resolutie (1600x900) en naar een 17" ging toch de voorkeur uit. Een kennis van mij heeft de 15" variant met i7 etc en is er zeer tevreden over alleen voelt ie voor de specs alsnog traag aan vanwege de hardeschijf.

Een I5 en i7 gaat geen verschil maken maar zoals P_Tingen aangeeft, zal een SSD dat wel doen. Maar dat kan achteraf nog altijd geüpgrade worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door m-rody op 26-10-2015 11:55 ]

• NeutraleTeun
Oké, dus de allereerste Asus valt af.
Wellicht de snelste en beste scherm¿, maar zit aan plafond van budget, dus niks meer vrij voor Office of eventueel een SSD.

Eerste IdeaPad valt ook af, want Celeron.

Die G70-70 is wellicht het goedkoopst, maar dat is ook zonder OS. Voor mij persoonlijk wel beter, maar voor hun dno, en dan kom je ook wel weer duurder uit.

Komen we dan uit bij de
pricewatch: Lenovo B70-80 80MR00RNMH
pricewatch: HP Pavilion 17-P110ND
http://www.dell.com/nl/p/...-5759-laptop/pd?ref=PD_OC

Waarbij de 2e een iets mindere CPU heeft en voor de rest alles vrij gelijk lijkt.
Op opslag na, van 1TB en 500GB, maar aangezien de laptop niet gebruikt wordt voor films/spellen etc zal dat ook wel loslopen.
(waarbij er altijd nog een externe HDD bij kan komen, zowel nieuw als van oude laptop, en natuurlijk de optie tot SSD)

De prijzen zijn respectievelijk
€540,-
€400,-
€500,-

Als we er Office bijrekenen á €60 en eventueel een SSD van €60-120, dan komen we weer makkelijk bij de €700,-. Aangezien er dan ook (ik ben vrij onbekend met laptops) weer een losse optische drive bij moet komen?
Tenminste, ik neem aan dat je die vervangt voor de SSD en niet de HDD zelf? Aangezien je dan wel constant met een externe HDD zit.

SSD zal ik zeker voorleggen, maar ik gok dat ze dat voorlopig niet nodig zullen hebben.
Mochten ze het gevoel hebben dat het te langzaam is (zal in het begin vast niet) of als ze later weer een nieuwere willen, kan het dan altijd alsnog en is het dan ook maar een kleinere uitgave.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Dat die G70 zonder OS is had ik niet zo snel gezien. Het verklaart wel zijn lage prijs. Ik ken je schoonouders niet, maar gezien wat ze met de laptop gaan doen ("Internetten/mailen basic stuff. Geen games") zou je nog eens een Linux versie voor kunnen stellen. Ik heb op de laptop van mijn eigen schoonmoeder Windows XP vervangen door Linux Mint en het duurde me zo ongeveer 10 minuten om het haar uit te leggen. Overigens zou ik nu eerder voor Zorin Linux kiezen omdat die er toch weer wat mooier uitziet, maar dat terzijde. Wat je schoonouders willen kan - hands down - gemakkelijk met zo ongeveer elke Linux distro. Als je twijfelt, gebruik dan eens een live-cd. Daar kun je mee testen zonder wijzigingen aan je huidige systeem.

Ook voor Office zijn alternatieven. Tenminste, als je er voor openstaat. Bij mijn zwager heb ik LibreOffice erop gezet. Ook daar wilden ze Office erop hebben staan omdat ze Word en Excel documenten wilden kunnen lezen. Een licentie van 60 euro alleen daarvoor is wel wat sneu geld en ik ga niet meer hacken met cracks dus is het LibreOffice geworden. En dat gaat net zo goed. Als je schoonouders powerusers zijn in Word of Excel dan zou ik wel lekker voor een 'echt' officepakket kiezen, maar anders is LibreOffice een prima alternatief, bekijk het eens op https://nl.libreoffice.org/home/

De SSD komt in plaats van de originele HDD, de optische drive blijft gewoon zitten. Vandaar ook mijn advies om een exemplaar van 250GB te kiezen. Een van 128GB loopt in de praktijk toch vol, iets waar je met een 250GB versie geen last pas veel later last van hebt. De originele HDD heb je dan dus 'over'. Wat je kan doen is een externe behuizing kopen van zo'n 2 tientjes en daar de schijf in doen. Je hebt dan een externe schijf voor je backups.

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 26-10-2015 14:21 ]

• NeutraleTeun
Ik heb wel eens met Linux gestoeid (die live-cd ligt hier ook nog ergens), maar ben er onbekend mee en momenteel ook weinig behoefte aan om me erin te verdiepen.
Kan ze dat dus niet aansmeren, want ik zal aanspreekpunt zijn (zucht) als iets niet goed loopt nu ze de laptop 'via mij kopen'.

Office is inderdaad voor de enkele keer Word lezen en printen.
Zal dan nog eens naar open-source kijken. Dank voor die optie.

Zal nog even iets zeggen over de betreffende personen.
Ze zijn echt het type dat eigenlijk niet weet hoe iets werkt of hoe iets te gebruiken.
Ze hebben een Ipad, waarschijnlijk omdat iemand ze dat heeft aangeraden als beste zijnde, maar echt wegwijs ermee zijn ze niet en optimaal benutten gebeurd ook niet.
Om maar te zwijgen over de smartphones :P

Maakt ook niet uit, maar daarom wil ik het gewoon makkelijk en simpel houden voor hun.
Laptop zal ik instellen voor hun, alles makkelijk en wel, en dat doe ik graag met hard- en software waar ik dus zelf in thuis ben.
Had in het begin ook nog de Surface Pro geopperd, alleen is dat een iets te grote stap en net even boven budget.
Weg met die Ipad :9 :X

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Misschien een hele gekke optie maar waarom geen chromebook? Weinig opslag maar wel te verhelpen met externe hdd.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Of alsnog die Lenovo IdeaPad G70-70 van 300 euro maar dan met - los aangeschaft - een aparte, legitieme Windows-7 licentie voor minder dan €10. Even gratis upgraden naar win10 en klaar is Kees.

En dan kan alsnóg die ssd erin :)

• m-rody
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 18:48
Axente schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:12:
Misschien een hele gekke optie maar waarom geen chromebook? Weinig opslag maar wel te verhelpen met externe hdd.
Ik dacht ook eerst aan een chromebook maar dat komt toch in de buurt van de iPad en ik de laptop zal dus echt als desktop vervanger gebruikt worden gezien de voorkeur voor 17 inch.

Daarnaast zullen ze waarschijnlijk niet eens de upgrade voor een ssd willen aangezien ze de in verhouding langere laadtijden gewend zijn. Ook al is een ssd een wereld van verschil, ik merk toch ook in mijn omgeving dat de generatie van mijn oom en tantes, die 0,0 interesse in elektronica hebben, het allemaal wel prima vinden met een hdd.erin!
P_Tingen schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:16:
Of alsnog die Lenovo IdeaPad G70-70 van 300 euro maar dan met - los aangeschaft - een aparte, legitieme Windows-7 licentie voor minder dan €10. Even gratis upgraden naar win10 en klaar is Kees.

En dan kan alsnóg die ssd erin :)
Met deze variant heb je idd de snelste laptop en dat voor minder geld..

• NeutraleTeun
Die G70-70 bij Si heeft trouwens een Duits Qwertz toetsenbord.
Bij Bol kost die dan weer €480,- http://www.bol.com/nl/p/l...-laptop/9200000035508013/ (of zal die ook wel weer iets anders zijn).

Ik zal trouwens eens even vragen wat ze nu hebben.
Dan kan ik/we wellicht wat beter vergelijken en de keuze (voor hun) maken.

Dadelijk hebben ze al iets met een i5 of hoger en probeer ik ze een i3 aan te smeren.
Zou me kapot lachen :*)
Pagina: 1