Foto's sorteren op aanmaakdatum OS X

Pagina: 1
Acties:
  • 4.672 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:04
Hallo Tweakers,

Sinds enkele weken heb ik een Macbook Air in huis. Deze is voorzien van de meest recente OS X El Capitan versie.

Nu heb ik wat foto's vanuit de Foto's app geëxporteerd naar Finder. Dit doe ik zodat ik de foto's ook naar mijn eigen Windows PC kan kopiëren en naar mijn NAS.

De foto's hernoemen doe ik met de rename tool in het programma ForkLift. Voordat ik de foto's ga hernoemen wil ik deze eerst sorteren op de datum en tijd waarop de foto's gemaakt zijn.

In Windows kon ik in Verkenner heel makkelijk de kolom Afbeelding gemaakt op toevoegen en daarop klikken om de foto's op datum en tijd te sorteren. Dit was ook erg makkelijk als ik foto's van meerdere camera's had die allen een eigen naamgeving hebben. Zo kon ik toch chronologisch hernoemen.

Mijn vraag is dus, hoe doe ik dat in OS X? Ik heb al wat gezocht op internet maar ik kwam niet veel verder dan tips om de Foto's app te gebruiken. En ik heb gelezen dat het in de Finder sowieso niet kan maar hoe dan wel weet ik ook niet. 8)7

Als ik met een betaalde app uit de AppStore kan sorteren en hernoemen is dat ook goed, het hoeft geen gratis oplossing te zijn.

Groet,
DedSec85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:44

RnB

Naar mijn weten heb je gewoon een kolom ''Date Created'' (weet de specifieke vertaling in OS X niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Ik kan wel sorteren op aanmaakdatum, maar dat is de datum waarop de foto's naar de map gekopieerd zijn, en dus niet de datum waarop de foto gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Vervelend probleem inderdaad, ervaar precies hetzelfde. Als je in de Finder zelf een foto dupliceert dan blijft de aanmaakdatum origineel. Als je een foto toevoegt aan de Foto's app dan blijft ook de aanmaakdatum origineel. Maar zodra je een foto uit de Foto's app kopieert naar een willekeurige locatie dan wordt de 'kopieerdatum' aangezien als de aanmaakdatum. Het probleem ligt denk ik ook aan het feit dat de Foto's app een eigen bibliotheek bijhoudt waarin al je foto's worden geplaatst. Als je dan uit je bibliotheek een foto sleept naar een locatie dan klopt inderdaad de aanmaakdatum niet. Finder ziet het dan denk ik als een nieuwe kopie.

Ik heb dit probleem iig kunnen 'omzeilen' door de foto's te selecteren en dan te gaan naar Archief -> Exporteren -> Ongewijzigd origineel exporteren voor 1 foto. Op die manier blijft de datum onaangetast.

Waar je overigens ook rekening mee moet houden is dat als je in Voorkeuren de optie 'Kopieer onderdelen naar Foto's-bibliotheek' aan hebt staan de foto's gekopieerd worden vanaf de originele locatie. Dus als je bijvoorbeeld eerste je foto's importeert naar de Afbeeldingen-map @ homefolder en dan nog eens importeer in de Foto's app terwijl je die optie aan hebt staan, dan krijg je dus twee foto's. Een op de originele locatie en een in de Foto's bibliotheek. Dus dan gebruik je ook twee maal de ruimte voor één foto. Ik heb zelf die optie uitgezet en importeer eerst mijn foto's in de Afbeeldingen-map en importeer ze dan pas naar Iphoto (voorganger van Foto's app, maar werking van software is precies hetzelfde). Dan kopieert de Foto's app niet de foto, maar legt gewoon een link naar de originele locatie, in mijn geval in de Afbeeldingen-map.
Voordeel van deze 'methode' is dat je zowel foto's via de Finder als via Foto's app kunt benaderen. Enig nadeel op die manier is dan wel dat de Foto's app dan zelf niet meer de bibliotheek bijhoudt en dat als je bijvoorbeeld een foto wilt verwijderen je dit dan ook via de Foto's app moet doen i.p.v. via de Finder.

Als je trouwens alt ingedrukt tijdens het opstarten van de Foto's app dan kun je een nieuwe test-bibliotheek aanmaken en kun je een en ander testen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Bedankt voor de tips! Ik ga even het e.e.a. testen. Als ik meer informatie heb zal ik dat hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Kramer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Anno 2024 stewl ik vast dat ik mij foto's nog steedss niet kan ordenen op 'aanmaak inhoud' datum. Is het inmiddels opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:59
Wat valt er op te lossen? Heb je dit als bug aan Apple gemeld? Je haalt ook wel een erg oude koe uit de sloot trouwens…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-01 20:16
De Finder heeft niet standaard een kolom voor de ‘capture time’ zoals die in de EXIF data van de digitale foto bestaat. Opzich een goede feature request inderdaad. De created time die er wel is gaat over het bestand zelf - dus in geval van export is dat het moment van de export. Er zijn 3rd party tools die (eventueel als batch) naar de EXIF data kijken en de ‘created time” daarop aanpassen, of in de file name zetten zodat je daarop kan sorteren. Bijvoorbeeld http://www.publicspace.net/ABetterFinderRename/ Is een oude bekende.

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:46

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

te oud 4 bump

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.