HTPC/Server passief - windows 10

Pagina: 1
Acties:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:01
De vrouw denkt na over een nieuwe TV meubel dus dat is voor mij een mooi moment om na te denken over een kleinere en stillere HTPC.

Huidige HTPC:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3850 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock AMD A75 A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec MicroFusion Remote 350€ 175,-€ 175,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,95€ 32,95
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,95

Wordt gebruikt i.c.m.:
#ProductPrijsSubtotaal
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 0,-€ 0,-
1Samsung PS51E550€ 0,-€ 0,-
1Onkyo HT-S9405THX€ 0,-€ 0,-
1Newstar LED-W560€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 69,-

Verder boven nog een Game/werk PC die eigenlijk alleen nog maar wordt gebruikt voor browsen/downloaden.

Ik heb nu de Akasa Euler gevonden wat ik een ontzettend mooie behuizing vind, hier wil ik dus wel een nieuwe passieve HTPC mee gaan bouwen. Nu heb ik verder nog het idee gekregen om die misschien maar gewoon als server te gaan gebruiken waardoor ik mijn eventuele plannen voor een NAS dus zou kunnen laten varen.

Tweedehands heb ik een Samsung 850 EVO mSATA 1TB gekocht.

Voor de nieuwe HTPC heb ik dan het volgende lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 132,95€ 132,95
1Asus H81T€ 68,99€ 68,99
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 105,50€ 105,50
1Corsair SCMSO8GX3M1A1600C11€ 40,31€ 40,31
1Samsung 850 EVO mSATA 1TB€ 360,97€ 360,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,72

De eisen/wensen voor de HTPC zijn de volgende:
  • draait op windows 10
  • wordt gebruikt om te downloaden/repareren/uitpakken (spotnet)
  • 1080P-3D afspelen (VLC)
  • Tweakers / dumpert / overig
  • Spotify
  • Mooi klein en stil
  • Lekker vlot (uitpakken tijdens film kijken moet geen probleem zijn)
Eisen wensen voor de server zijn de volgende:
  • Gedeelde mappen, op de verschillende PC's allemaal vanaf de sever
  • Als server gaan gebruiken dus blijft 24/7 aan (hoogstends stand-by)
  • Mogelijkheid om bestanden (foto's excelfiles) te kunnen benaderen op telefoon/andere pc's
  • Media streamen naar Chromecast
  • 1TB is genoeg voor wat ik heb, het zou gaan om 100Gb wat het waard is om te back-uppen en dat zou ik het liefst doen naar de PC boven of op externe HD (hoeft niet eens perse automatisch)
Vragen die ik nu heb:
  • Is dit een heel dom idee? Doe ik mezelf tekort en moet ik gewoon een NAS nemen?
  • Alle info op internet gaat over Plex/home server etc. maar ik draai gewoon windows 10, heb ik dan voldoende mogelijkheden om alles (eenvoudig) naar wens in te stellen?
  • Kan ik de HTPC in stand-by laten gaan (hybernation) en WOL voor elkaar krijgen als ik bijvoorbeeld vanaf m'n mobiel iets wil openen? Moet ik dat allemaal in windows instellen of kan je gewoon windows based software installeren die dat doet?
  • Is de gekozen hardware OK? Bijvoorbeeld de processor, nu een HD4600, voegt dat iets toe voor mij tov de HD4000? (dan wordt hij 20,- goedkoper)
Hoor graag goede raad over deze punten of eventuele andere punten waar ik nog niet over nagedacht heb. Afhankelijk hoe e.e.a. precies gaat overweeg ik de huidige HTPC om te bouwen tot PC voor boven en de PC boven vervolgens op te ruimen (al die componenten kan ik dus eventueel gebruiken).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Steek dat geld lekker is een zelf bouw 4+ bay nas. En draai openelec/kodi op je htpc. In je nas stop je een 250gb ssd. Dit is meet dan genoeg ruimte om een blu-ray kopie van 50gb te downloaden en uitpakken. Om vervolgens naar je opslag te sturen.(begin met 2x4/6gb wd reds). En verdiep je in het automatisch downloaden met bv sickbeard en sabnzb. Eenmalig aangeven wat je wil downloaden(als het op imdb staat(kan zelf een wishlist maken). En dan zal je nas als hij iets gevonden heeft downloaden. Dus lekker iedere week een nieuwe aflevering van je serie(vrouw ook blij). Kost je 6 euro per jaar voor een search account. Maar je hoef nooit meer te zoeken. 1 malig aangeven dat je een film wil en hij kijkt iedere x uur of je film er al is in de kwaliteit die je wil. Je kan je huidige htpc ook stiller maken voor niet al te veel.

Zal vanmiddag even een lijstje maken voor je nas.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 25-10-2015 10:48 ]

• assje
Maar als ik die richting op wil waarom dan zelfbouw en niet gewoon een synology 2-bay nas?

Ik wil vooral dat het simpel is, zoveel gebruik ik het helemaal niet en zoveel bijzonders doe ik er ook niet mee.

De HTPC gebruik ik ook wel echt als een computer met toetsenbord (en trackball die goed werkt) dus niet met afstandsbediening o.i.d. Ik ben er dus nog wel huiverig voor om van windows af te stappen.

Edit:
Als het nou echt beter is om NAS en Server op verschillend OS te laten draaien is het dan niet een idee als ik nog een 2,5"SSD erin doe en daar de HTPC op laat draaien? Dus 1x 256GB SSD waar de HTPC op draait en de server op de 1TB mSata maar wel met dezelfde hardware?

Ik vind het met mijn gebruik gewoon een beetje onzin om twee systemen nodig te hebben. De NAS zou dan in de meterkast moeten komen, ik heb dan ook een extra netwerkaansluiting nodig (nieuwe router of splitter).

Het liefst zou ik echt gewoon 1 systeem hebben die beide goed en makkelijk kan.

[ Voor 73% gewijzigd door assje op 25-10-2015 11:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• loki504
Ja misschien liet ik mij iets mee slepen. Ik gebruik namelijk aardig wat TB Aan opslag. En gebruik momenteel 4hdd's. En bij 4 bays is zelf bouw goedkoper.

Als je hem ook nog een voor iets anders gebruik is openelec niet het beste(geen fatsoenlijke browser bv). Maar je kan nog wel eens met kodi kloten(multimedia programma).

Een synology is een prima nas voor een prima prijs als je bij 2bays blijft.

• assje
Op dit moment heb ik:
Game/werk PC: 256GB SSD + 1TB opslag
HTPC: 128GB SSD + 1TB opslag

Het gaat mij er dus voornamelijk om zaken centraal te hebben:
100GB foto's / documenten / overig (moet gebackupt worden)
900GB Films / downloads / media

Die 1TB is dus meer dan genoeg, als hij vol is gooi ik alle downloads gewoon weer weg. Tenzij ik opeens een hobby als fotograaf krijg oid verwacht ik ook niet veel meer nodig te hebben voorlopig.

Ik vind het op dit moment vooral vervelend dat ik op 2 PC's (en nog op mijn werklaptop) sheetjes / calculaties en bestanden heb staan, daar wil ik vanaf.

Als ik voor een NAS zou gaan zou het dus een eenvoudig model worden met BV 2x2 of 2x3GB in RAID 1.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 25-10-2015 11:17 ]

• loki504
In jou geval zou ik een 2bay nas kopen. Met 2x2/3tb(ligt een beetje aan de prijs). En dan de foto's/documenten naar de cloud backupen. De nas lekker laten downloaden(nzb kopieren naar een mapje op je nas). Hoef je alleen wat instellingen te veranderen. En voor de rest blijft alles het zelfde.

Backup zou ik wel buitenhuis doen. Een dief heeft helaas zo al je apparatuur in ze kofferbak gelegd. Of een keer een vlam en voor je het weet zijn al je foto's/documenten weg.
Pagina: 1