De vrouw denkt na over een nieuwe TV meubel dus dat is voor mij een mooi moment om na te denken over een kleinere en stillere HTPC.
Huidige HTPC:
Wordt gebruikt i.c.m.:
Verder boven nog een Game/werk PC die eigenlijk alleen nog maar wordt gebruikt voor browsen/downloaden.
Ik heb nu de Akasa Euler gevonden wat ik een ontzettend mooie behuizing vind, hier wil ik dus wel een nieuwe passieve HTPC mee gaan bouwen. Nu heb ik verder nog het idee gekregen om die misschien maar gewoon als server te gaan gebruiken waardoor ik mijn eventuele plannen voor een NAS dus zou kunnen laten varen.
Tweedehands heb ik een Samsung 850 EVO mSATA 1TB gekocht.
Voor de nieuwe HTPC heb ik dan het volgende lijstje:
De eisen/wensen voor de HTPC zijn de volgende:
Huidige HTPC:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-3850 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ASRock AMD A75 A75 PRO4-M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Antec MicroFusion Remote 350 | € 175,- | € 175,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 32,95 | € 32,95 |
| 1 | Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 207,95 | |
Wordt gebruikt i.c.m.:
| 1 | Enermax Aurora Micro Wireless | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung PS51E550 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Onkyo HT-S9405THX | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Newstar LED-W560 | € 69,- | € 69,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 69,- | |
Verder boven nog een Game/werk PC die eigenlijk alleen nog maar wordt gebruikt voor browsen/downloaden.
Ik heb nu de Akasa Euler gevonden wat ik een ontzettend mooie behuizing vind, hier wil ik dus wel een nieuwe passieve HTPC mee gaan bouwen. Nu heb ik verder nog het idee gekregen om die misschien maar gewoon als server te gaan gebruiken waardoor ik mijn eventuele plannen voor een NAS dus zou kunnen laten varen.
Tweedehands heb ik een Samsung 850 EVO mSATA 1TB gekocht.
Voor de nieuwe HTPC heb ik dan het volgende lijstje:
| 1 | Intel Core i3 4330 Boxed | € 132,95 | € 132,95 |
| 1 | Asus H81T | € 68,99 | € 68,99 |
| 1 | Akasa Euler incl. 120W Power Adapter | € 105,50 | € 105,50 |
| 1 | Corsair SCMSO8GX3M1A1600C11 | € 40,31 | € 40,31 |
| 1 | Samsung 850 EVO mSATA 1TB | € 360,97 | € 360,97 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 708,72 | |
De eisen/wensen voor de HTPC zijn de volgende:
- draait op windows 10
- wordt gebruikt om te downloaden/repareren/uitpakken (spotnet)
- 1080P-3D afspelen (VLC)
- Tweakers / dumpert / overig
- Spotify
- Mooi klein en stil
- Lekker vlot (uitpakken tijdens film kijken moet geen probleem zijn)
- Gedeelde mappen, op de verschillende PC's allemaal vanaf de sever
- Als server gaan gebruiken dus blijft 24/7 aan (hoogstends stand-by)
- Mogelijkheid om bestanden (foto's excelfiles) te kunnen benaderen op telefoon/andere pc's
- Media streamen naar Chromecast
- 1TB is genoeg voor wat ik heb, het zou gaan om 100Gb wat het waard is om te back-uppen en dat zou ik het liefst doen naar de PC boven of op externe HD (hoeft niet eens perse automatisch)
- Is dit een heel dom idee? Doe ik mezelf tekort en moet ik gewoon een NAS nemen?
- Alle info op internet gaat over Plex/home server etc. maar ik draai gewoon windows 10, heb ik dan voldoende mogelijkheden om alles (eenvoudig) naar wens in te stellen?
- Kan ik de HTPC in stand-by laten gaan (hybernation) en WOL voor elkaar krijgen als ik bijvoorbeeld vanaf m'n mobiel iets wil openen? Moet ik dat allemaal in windows instellen of kan je gewoon windows based software installeren die dat doet?
- Is de gekozen hardware OK? Bijvoorbeeld de processor, nu een HD4600, voegt dat iets toe voor mij tov de HD4000? (dan wordt hij 20,- goedkoper)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]