BSOD's ntoskrnl.exe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelkroket
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hallo,

Sinds een aantal dagen heb ik last van bluescreens op random tijden, en na een potje googlen zou ik mijn RAM moesten testen op errors. Ik heb memtest86 een hele nacht laten testen, waar (gelukkig) geen errors uitkwamen. Ook zou ik mijn graphics driver moeten updaten, maar deze heeft al de laatste versie.
Ik heb een deze laptop met windows 8.1. (afgelopen zomer een SSD erin gezet, maar dat zou er niks mee te maken moeten hebben)
In de afgelopen week heb ik 3 BSODs gehad met de volgende specificaties:
1: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - hal.dll & ntoskrnl.exe
2: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA - ntoskrnl.exe
3: MEMORY_MANAGEMENT - ntoskrnl.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
sfc gedraaid? hdd smart waardes bekeken en checkdisk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kan wel degelijk met de SSD te maken hebben, als er een paging fout op treed (swap breidt uit op RAM). Ik zou ook eens een SMART readout doen. SFC even draaien zou ook goed zijn; om pure OS-corruptie voor te zijn (wat me sterk lijkt... maar je weet nooit), en uiteraard even kijken of er ook niet een probleempje is met videokaart geheugen.

[ Voor 40% gewijzigd door Umbrah op 24-10-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelkroket
  • Niet online
dit is de SMART:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/21qLqa0.png
(geen problemen volgensmij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:02
Windows kernel crash omdat een bepaalde driver niet meewerkt.

hal.dll is je hardware manager. Typisch gevalletje 'stoute driver'.

Dat haal ik uit je info.
Verder is het nogal karig, al in je logboeken gekeken naar harde fouten en errors?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 16:53
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het ram vervangen heeft bij mij geholpen. Ik kon hem toen gratis omruilen.
Bij mij gaf het ram ook geen error bij memtest maar toch was het ram het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelkroket
  • Niet online
Ik heb alle drivers geupdate die er te updaten waren (met driver booster..) en na een halfuur alweer een BSOD. In de logboeken staat ook niet veel nuttigs, behalve 'Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten.'

SFC ook gerund. Daarin kreeg ik: 'cannot repair member file amd64 cnbj2530.dpb'
Google zei dat ik het met Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth kon oplossen, maar daar kreeg ik wéér een error: The source files could not be downloaded..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Klinkt als een bestand uit de driverpackage van AMD.
Zoek eens naar oudere drivers van AMD en kijk of de boel dan stabiel blijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:49:
Klinkt als een bestand uit de driverpackage van AMD.
Zoek eens naar oudere drivers van AMD en kijk of de boel dan stabiel blijft ;)
volgens mij heeft dit niets met een amd driverpackage te maken. Zou eerder denken aan een canonbubblejet (cnbj) driver. Nu heb je die wellicht geen, maar veel support zit al ingebakken, en in dit geval ligt dat ding dwars.

(amd64-xxxxx is gewoon een windows onderdeel, je vind ze in de WinSxS map en zijn alle 64bits software )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelkroket
  • Niet online
Jawel, in de laatste paar weken weer een paar leuke nieuwe bijgekregen:

4: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
5: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
6: NTFS_FILE_SYSTEM
7: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
8: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

álle bsods bevatten ntoskrnl.exe.
10-24 januari 11 crashes gehad, af en toe wanneer ik helemaal niks aan het doen ben, maar vaak ook wanneer ik soundcloud of iets aan het streamen ben.

ditmaal een sfc scan gerund: verification 100% complete.

[ Voor 6% gewijzigd door Aardappelkroket op 24-01-2016 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelkroket
  • Niet online
Niemand verder nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Ik blijf erbij dat je een rotte driver hebt, welke bijna "low level toegang" heeft tot je Windows kernel. Dat zijn er niet heel erg veel.
Uit mijn hoofd gezegd: Netwerk, mainbord, CPU, video, >Sommige Anti Virus pakketten<

Ik wil je de volgende actiepunten vragen:

1) Onder welke omstandigheden krijg je een BSOD? ("Welke software draait er dan, worden er nog driver geladen of juist aangesproken?")
2) Kun je de installatie van je Anti-Virus software checken?
3) Kun je eventueel een "basic teardown" doen? (Bijv starten van Windows in veilige modus, alle gekoppelde kabels (voeding niet) loshalen, actie van punt 1 doen. Komt het niet, dan Veilige Modus met netwerk enz enz)

Thanks alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelkroket
  • Niet online
D_Jeff schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:27:
Ik blijf erbij dat je een rotte driver hebt, welke bijna "low level toegang" heeft tot je Windows kernel. Dat zijn er niet heel erg veel.
Uit mijn hoofd gezegd: Netwerk, mainbord, CPU, video, >Sommige Anti Virus pakketten<

Ik wil je de volgende actiepunten vragen:

1) Onder welke omstandigheden krijg je een BSOD? ("Welke software draait er dan, worden er nog driver geladen of juist aangesproken?")
2) Kun je de installatie van je Anti-Virus software checken?
3) Kun je eventueel een "basic teardown" doen? (Bijv starten van Windows in veilige modus, alle gekoppelde kabels (voeding niet) loshalen, actie van punt 1 doen. Komt het niet, dan Veilige Modus met netwerk enz enz)

Thanks alvast ;)
1) Komt het meest voor als ik gewoon muziek aan het streamen ben via soundcloud (met Chrome). De laptop is dan al gewoon een tijdje aan, alle drivers zouden dus al geladen moeten zijn.
2) Ik draai Avast & Malwarebytes. Draai deze al zeker 2 jaar.
3) dit is lastig, want het gebeurd heel onregelmatig. Er zijn ook dagen dat er helemaal geen BSOD verschijnt, en ik wel gewoon mijn dagelijkse taken doe. Ik zal hiermee starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Korte vraag verder:
Is je page /swapfile vast gezet op 1,5 x RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat, en gewoon defecte hardware is nog steeds niet uitgesloten. Een BSOD is een stuk zelfbescherming van windows, en kan eigenlijk maar twee oorzaken hebben: een defect bestand; of een defect stuk hardware. En hardware kun je in dit geval beschouwen als zowel fysiek, als de driver.

Je zal niet de eerste zijn waar een probleem ergens in de (lange) keten van voeding tot een hoop vage problemen leidt. Een teardown is geen slecht idee... dit kan alles zijn van een kortsluitende printer, tot een jojo-ende netspanning/slechte of geen randaarde/een defect condensatortje op het moederbord/defecte driver/te lagen spanning op het RAM terwijl er ook belasting is op iets anders/etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wordt er een minidump gemaakt door het systeem als dit gebeurt?
Die zou je kunnen analyseren met Windbg van Microsoft. Daar haal je een stuk meer info uit dan alleen je event viewer.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
Ik heb al tweemaal zoiets meegemaakt maar dan op mijn Desktop... Daar kon ik ook de specifieke (hardware-)oorzaak niet van vinden, memory modules vervangen, drivers geuninstalleerd met Display Driver Uninstaller en nog meer dingen geprobeerd... Uiteindelijk toch gekozen om het OS overnieuw te installeren en hopsakee de PC doet het sindsdien (ruim een jaar geleden) weer helemaal perfect !
Op de een of andere manier kan ook een moderne OS intern zo corrupt raken dat alleen een herinstall alles oplost... Ik zou deze optie overwegen...
Pagina: 1