Aankoop advies desktop ca €950

Pagina: 1
Acties:

• Narkaz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05-2023
Dag tweakers, ik ben van plan om binnen enkele weken mijn tweede PC ooit te bouwen en heb nog enkele vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een game PC bouwen waarmee ik enkele jaren onbezorgd kan gamen op 1080p aan 60fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is maximum €950 er zijn wel enkele onderdelen die ik van mijn oude PC ga hergebruiken en ook mijn randapparatuur ga ik nu niet vervangen.

[b]Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit zijn de onderdelen die ik ga herbebruiken:
Iiyama ProLite E2409HDS-B1 Zwart
Thermaltake V3 Black Edition
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Toetsenbord, muis en speakers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het systeem dat ik momenteel in gedachten heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 192,88€ 192,88
1ASRock B85M Pro4€ 62,50€ 62,50
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 348,75€ 348,75
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 99,-€ 99,-
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 42,50€ 85,-
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
1Crucial BX100 250GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,14

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen bepaalde voorkeur, prijs/kwaliteit primeert.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is mij niet helemaal duidelijk of er bij de gekozen CPU een koeler bijgeleverd is en indien ja, hoeveel geluid deze maakt. Indien niet te duur wil ik wel een stille koeling aanschaffen.

Ga je overklokken?
OC is geen must.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zal mijn vragen overzichtelijk opsommen:
1. Heb ik fouten gemaakt? Onderdelen die niet compatibel zijn?
2. Is 450watt voeding genoeg om alles te laten draaien zonder 100% van de tijd de voeding 100% te moeten belasten (ik heb ergens gelezen dat dit nie tgoed is).
3. Zit ik ergens met een duidelijke bottleneck? (Zeker qua moederbord twijfel ik een beetje?)
4. Is er een CPU koeling meegeleverd en hoe stil is deze? (+eventueel alteratief?)
5. Voor het RAM geheugen kan ik gewoon 4 plaatjes in steken voor 16GB in totaal?

Een hele boterham aan vragen :p

Dank bij voorbaat.

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 12:17
Ik zou voor de http://tweakers.net/product/376910/intel-core-i5-4460/ gaan, scheelt je weer 20 euro.

TDP van de videokaart is 275w en de cpu 86w, dus je zit ver onder de 450w. Het moederbord is een mini-itx hij past wel in de kast maar zal er erg leeg uit zien. Verder is er niets mis mee.

Kijk voor de windows licentie knip, dit beschouwen we als illegaal

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 24-10-2015 10:22 ]

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-12 17:40
Als windows zou ik windows 8 nemen, hiermee bespaar je 60 euro.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Een heel systeem met een 390 verbruikt onder last maximaal 340w. Met een 450w voeding heb je dus voldoende headroom.
Bij de processor wordt een koeler meegeleverd. Idle is die redelijk stil, maar onder last gaat die wel wat meer geluid produceren. Het is beslist geen opstijgende straaljager, maar een aftermarket koeler zal minder herrie maken. Je moederbord is wat klein ( micro ATX in een ATX kast), maar zal prima werken. Als je toch een atx bord zou willen kun je kijken naar de asrock b85 fatal1ty killer.
16 Gb ram is nogal veel als geheugen, 8 gb is meer dan voldoende voor gaming.

Verder een prima systeem, geen bijzondere bottlenecks (ook je moederbord niet)

[ Voor 6% gewijzigd door Philpend op 24-10-2015 10:48 ]

• Narkaz
Dank voor de reacties.

@ BasV. Als ik windows 8 neem en de upgrade doe heb ik dan een volwaardige windows 10 licentie of schuilt er een addertje onder het gras?

@GOTD & Philpend ik had niet door dat ik een klein moederbord aan het kopen was ik ga toch maar voor de ASRock Fatal1ty B85 Killer gaan.

De i5-4460 neem ik in overweging, de reden waarom ik aan een iets krachtigere CPU denk is omdat ik een aantal zeer CPU intenseve games speel.

De reden waarom ik voor 16GB koos is omdat de aller nieuwste games (battlefront) dit bij hun recommended specs zetten.

Tot slot had ik nog een algemene vraag die ik daarnet vergeten was, is dit eigenlijk een goede periode om te kopen of staan er binnenkort grote nieuwe releases te gebeuren waardoor de prijzen binnen circa 6 maand spectaculair dalen? (Bijvoorbeeld goedkopere CPU's met hyper-threading, goedkopere DDR4 systemen etc... of is dit nog niet voor direct?)

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-12 17:40
Narkaz schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:33:
Dank voor de reacties.

@ BasV. Als ik windows 8 neem en de upgrade doe heb ik dan een volwaardige windows 10 licentie of schuilt er een addertje onder het gras?
Dit is dan een volwaardige windows licentie.
Narkaz schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:33:

De reden waarom ik voor 16GB koos is omdat de aller nieuwste games (battlefront) dit bij hun recommended specs zetten.
Je kunt altijd nog upgraden, zoals het nu lijkt maakt het bij starwars battlefront niet uit of je 8 of 16gb hebt.

• Narkaz
Ik zit nog altijd met de vraag of dit eigenlijk een goede periode is om een nieuwe PC te kopen. Ik stel mij deze vraag om enkele redenen. Ten eerste heb ik in een andere discussie gelezen dat de huidige generatie grafische karten niet (volledig?) compatibel zouden zijn met dx 12. Is het dan niet beter om nog even te wachten? Of zal het nog een hele tijd duren eer er betaalbare compatibele grafische kaarten op de markt komen.
Daarnaats vraag ik mij ook af of het de moeite is om te wachten tot de skylake ddr4 systemen goedkoper worden?
Pagina: 1