Hulp nodig met het overclocken van mijn AMD fx 4100

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Jansen99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-09 19:37
Hallo allen,

Een paar weken geleden heb ik een poging gewaagd om mijn fx 4100 te overclocken maar ik stuit steeds op een heel irritant probleem. Wanneer ik de processor overclock naar (bijv 3.8 ghz) zie ik wel een fps improvement tijdens het spelen, alleen na een kwartiertje krijg ik een zware fps drop van 60-70 naar 10 fps.
Dit duurt dan zo'n 30 seconden en gaat dan weer weg. Ik krijg dit zelfs als ik hem maar 0.01 ghz overclock tevens met de standaard boost functie van amd 8)7

Het is geen hitte probleem, sinds ik waterkoeling heb aangeschaft.
Hier zijn de specs:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BNMGWRO.png

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt als throtteling, ik weet niet of je MoBo die CPU goed kan houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Jansen99
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:53:
Klinkt als throtteling, ik weet niet of je MoBo die CPU goed kan houden!
Thnx voor je reactie, zal er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ThatDutchComrad schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:33:
[...]

Thnx voor je reactie, zal er naar kijken.
Je moederbord heeft helaas ongekoelde VRMs; een 4-1 power phase design. De VRMs van je moederbord zetten de stroom vanuit de voeding om naar de stroom die je processor nodigt heeft om zijn rekenkracht te behalen.

Waterkoeling zal de CPU mooi koel houden, terwijl de VRMs vrijwel géén koele lucht krijgen toegevoerd. Gepaard met het karige moederbord VRM design (slechts 4+1 & geen heatsink) zorgen ervoor dat deze gloeiend heet worden. Na een paar minuten gamen of benchmarken worden deze dusdanig heet dat het moederbord en de CPU gaan throttelen; de CPU wordt geunderclocked zodat de VRMs kunnen afkoelen omdat ze een bepaalde threshhold temperatuur overschrijden (90 á 100+ graden celcius).

De VRMs op het moederbord kunnen doorbranden of zelfs in de hens vliegen als dit vaak gebeurd, overclocken is dus ook NIET verantwoord en moet je zeker ook NIET doen op dit bordje. Het moederbord heeft ook een 4-pin cpu voeding aansluiting, dit zie je niet zo vaak meer tegenwoordig..

Wat kan je hier aan doen? Eigenlijk vrij weinig.. Een fan op de VRMs richten zal wel wat helpen, maar het blijft wat dat betreft een karig bordje zonder heatsinks erop.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.overclockers.c...-line-calibration-and-APM

Any way: i think you're mistaken about VRM cooling; it has none. No heatsinks on those puppies based on the pic's I see. You need to get some and glue them on the mosfets if you're trying to OC on it; maybe even set up a fan to blow across them.

I am running my FX4100 at 4.5g on my M5a88 and after about 5 or 6 min's on Prime95 with small FFT's the VRM's overheat and it throttles back the processor. It lasts just a few seconds and then starts back in for 5 or 6 min's more.
.

[ Voor 19% gewijzigd door stin00 op 24-10-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Jansen99
stin00 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:03:
[...]

Je moederbord heeft helaas ongekoelde VRMs; een 4-1 power phase design. De VRMs van je moederbord zetten de stroom vanuit de voeding om naar de stroom die je processor nodigt heeft om zijn rekenkracht te behalen.

Waterkoeling zal de CPU mooi koel houden, terwijl de VRMs vrijwel géén koele lucht krijgen toegevoerd. Gepaard met het karige moederbord VRM design (slechts 4+1 & geen heatsink) zorgen ervoor dat deze gloeiend heet worden. Na een paar minuten gamen of benchmarken worden deze dusdanig heet dat het moederbord en de CPU gaan throttelen; de CPU wordt geunderclocked zodat de VRMs kunnen afkoelen omdat ze een bepaalde threshhold temperatuur overschrijden (90 á 100+ graden celcius).

De VRMs op het moederbord kunnen doorbranden of zelfs in de hens vliegen als dit vaak gebeurd, overclocken is dus ook NIET verantwoord en moet je zeker ook NIET doen op dit bordje. Het moederbord heeft ook een 4-pin cpu voeding aansluiting, dit zie je niet zo vaak meer tegenwoordig..

Wat kan je hier aan doen? Eigenlijk vrij weinig.. Een fan op de VRMs richten zal wel wat helpen, maar het blijft wat dat betreft een karig bordje zonder heatsinks erop.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.overclockers.c...-line-calibration-and-APM

Any way: i think you're mistaken about VRM cooling; it has none. No heatsinks on those puppies based on the pic's I see. You need to get some and glue them on the mosfets if you're trying to OC on it; maybe even set up a fan to blow across them.

I am running my FX4100 at 4.5g on my M5a88 and after about 5 or 6 min's on Prime95 with small FFT's the VRM's overheat and it throttles back the processor. It lasts just a few seconds and then starts back in for 5 or 6 min's more.
.
Sorry voor de belachelijke late reactie...
Welke moederbord raad jij mij aan dan?

Thx voor je reactie btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ThatDutchComrad schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:50:
[...]
Sorry voor de belachelijke late reactie...
Welke moederbord raad jij mij aan dan?

Thx voor je reactie btw.
Geen enkel probleem hoor, het is immers jouw PC en geef ik je slechts advies :D
Als je nog een tijdje op het AM3+ socket wil blijven hangen en eventueel in de toekomst nog wil upgraden naar een FX6300 of 8300 en momenteel je FX 4100 wil overclocken moet je echt een 8+2 power phase design bordje hebben met een heatsink op de VRMs.

Een erg populaire en betaalbare oplossing is dit bordje: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Deze heeft een 8+2 power phase design met heatsink; deze levert genoeg stroom voor een overclock.
Probeer er wel voor te zorgen dat de VRM's wat koele airflow krijgen. De VRMs zitten naast je processor socket op het moederbord, zie hier een voorbeeld: https://smallformfactor.n...ECS-A960M-MV-review-4.jpg
(Vaak zijn ze dus niet zichtbaar omdat er een heatsink op zit om de warmte weg te leiden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
V&A aangeboden: Gigabyte GA-970A-UD3

Heb jij even mazzel kijk eens bij V&A *O*

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Jansen99
stin00 schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:21:
[...]

Geen enkel probleem hoor, het is immers jouw PC en geef ik je slechts advies :D
Als je nog een tijdje op het AM3+ socket wil blijven hangen en eventueel in de toekomst nog wil upgraden naar een FX6300 of 8300 en momenteel je FX 4100 wil overclocken moet je echt een 8+2 power phase design bordje hebben met een heatsink op de VRMs.

Een erg populaire en betaalbare oplossing is dit bordje: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Deze heeft een 8+2 power phase design met heatsink; deze levert genoeg stroom voor een overclock.
Probeer er wel voor te zorgen dat de VRM's wat koele airflow krijgen. De VRMs zitten naast je processor socket op het moederbord, zie hier een voorbeeld: https://smallformfactor.n...ECS-A960M-MV-review-4.jpg
(Vaak zijn ze dus niet zichtbaar omdat er een heatsink op zit om de warmte weg te leiden.)
Thanks voor je hulp. ik ga deze binnenkort aanschaffen. Het is mij nooit opgevallen dat die VMR's een probleem kunnen zijn met overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ThatDutchComrad schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:42:
[...]
Thanks voor je hulp. ik ga deze binnenkort aanschaffen. Het is mij nooit opgevallen dat die VMR's een probleem kunnen zijn met overclocken.
Het valt inderdaad niet op en het is ook slecht van fabrikanten dat ze vaak beweren dat hun moederbord een dikke octacore processor ondersteunen terwijl dit in de praktijk gewoon onverantwoord is. Ik zie hier regelmatig op Tweakers topics verschijnen zoals die van jou, waarbij mensen soms zelfs doorgebrande VRMs hebben.. Ook als je er op googled dan zie je veel rampgevallen helaas. Er zijn zelfs moederborden die de normale snelheden van een FX-6300 of 8300 niet goed aankunnen en dan al beginnen te throttelen, zónder overclock!

Het probleem is ook moeilijk zelf te vinden omdat de temperatuur van je processor bijvoorbeeld op 65 graden zit; gewoon een veilige temperatuur. Maar ondertussen kunnen de VRMs loei heet worden maar deze kan je niet uitlezen.. De processor moet zichzelf dan terugklokken naar een hele lage snelheid zodat de boel kan afkoelen. Dit is een ingebouwde beveiliging. Bij sommige moederborden is deze beveiliging dusdanig brak dat de boel doorfikt.. Zeer gevaarlijk.

Dit probleem speelt eigenlijk niet bij Intel omdat Intel gewoon veel zuinigere processoren heeft momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Jansen99
stin00 schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:46:
[...]

Het valt inderdaad niet op en het is ook slecht van fabrikanten dat ze vaak beweren dat hun moederbord een dikke octacore processor ondersteunen terwijl dit in de praktijk gewoon onverantwoord is. Ik zie hier regelmatig op Tweakers topics verschijnen zoals die van jou, waarbij mensen soms zelfs doorgebrande VRMs hebben.. Ook als je er op googled dan zie je veel rampgevallen helaas. Er zijn zelfs moederborden die de normale snelheden van een FX-6300 of 8300 niet goed aankunnen en dan al beginnen te throttelen, zónder overclock!

Het probleem is ook moeilijk zelf te vinden omdat de temperatuur van je processor bijvoorbeeld op 65 graden zit; gewoon een veilige temperatuur. Maar ondertussen kunnen de VRMs loei heet worden maar deze kan je niet uitlezen.. De processor moet zichzelf dan terugklokken naar een hele lage snelheid zodat de boel kan afkoelen. Dit is een ingebouwde beveiliging. Bij sommige moederborden is deze beveiliging dusdanig brak dat de boel doorfikt.. Zeer gevaarlijk.

Dit probleem speelt eigenlijk niet bij Intel omdat Intel gewoon veel zuinigere processoren heeft momenteel.
De enige reden dat ik voor AMD heb gekozen, is de prijs.
Ik weet dat de performence van Intel beter is, maar dan is de prijs/performence verhouding van AMD toch beter (vind ik zelf). Mensen die nog niet veel verstand hebben van computers, en snel een pc willen bouwen, kiezen dan meestal ook voor Intel. Met AMD moet je wat meer tijd in steken voordat je iets doet/koopt, zoals hier... Ik had net zo goed mijn moederbord kunnen slopen als ik door was gegaan 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
heb je je cpu speed aleens gemonitored tijdens een rondje prime fft?
fannetje op je mobo scheelt al een hele hoop deze snelheden haal je met stock voltages namelijk dikke kans ook dat je stock al tegen throttle temp van vrms aan zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 14:45

auto660

1991 240 GL Brick

maks11223344 schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:55:
heb je je cpu speed aleens gemonitored tijdens een rondje prime fft?
fannetje op je mobo scheelt al een hele hoop deze snelheden haal je met stock voltages namelijk dikke kans ook dat je stock al tegen throttle temp van vrms aan zit :)
Vooral als je waterkoeling hebt krijgen je vrm's geen koeling. Ik zou er eens een fannetje op richten, zo heb ik zelfs nog een brak Asrock bord een FX8320 zonder throttlen laten primen. Of het verantwoord is is een 2e.... Maar een fx4100 is toch niet zo spannend voor de vrm's? En anders zaag je de koeler van een (bijvoorbeeld) oude Pentium 3 in stukken en haal je voor een paar euro wat thermal tape waarmee je ze vast tapet aan de mosfets van je vrm's. Dit zal misschien nog wel een goede (permanente) oplossing kunnen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door auto660 op 16-11-2015 14:39 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1