unattended software maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11-2015
Hoi hoi mensen,

Ik heb me suf gekeken op google maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Misschien kan iemand mij helpen.

Ik wil unattended software software maken van b.v. nero 7 (wil dat ik de uitleg bij vele exe bestanden kan toepassen).
Ik wil dat het zo wordt als dat als ik op de exe file klik dat er automatisch op volgende enzo geklikt wordt en ook dat ik voorbaat mijn productcode kan invoeren.

Het liefst wil ik ook dat ik meteen dingen kan aanvinken wat ik wel en niet wil geinstalleerd hebben.

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
En wat heb je gevonden met het zoeken? Hoeven we hier niet alles te herhalen enz ;)
Denk sowieso dat 'insert willekeurige software' niet altijd een methode heeft voor unattended setup, sommige hebben net zoals Windows een optie om een configuratie bestand in te laden, sommige hebben een command line optie en voor de programma's die dat niet hebben heb ik wel eens systeembeheerders zien prutsen met batch scriptjes die een aantal keer op TAB drukken en dan Enter en zo de 'Volgende' knoppen razendsnel indrukken en 'automatisch' installeren.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RGAT schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 06:31:
En wat heb je gevonden met het zoeken?
Wel hij heeft zojuist een topic van 13 jaar oud gekickt, dus d'r is dat.

Anyway, dit kan niet bij alle software maar sommige software biedt er ondersteuning voor. Dat is voornamelijk software gericht op bedrijven, aangezien voornamelijk bedrijven graag hun installaties automatiseren.

Je kunt dit zeker niet met elke willekeurige exe doen (zonder aparte software die automatisch op bepaalde plekken met de muis kan klikken e.d.)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 24-10-2015 06:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 10:21
Simpele Google zoekopdracht:

http://www.silentinstall.org

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Als je een MSI hebt, kan je gewoon msiexec gebruiken met wat commandline switches.

Bij een .exe is het altijd maar afwachten.
Je kan altijd via cmd de .exe starten met /? als optie. Afhankelijk van de installer (En of de softwarebouwer dit heeft ingebouwd) zie je bijvoorbeeld de optie /silent of /quiet. Dan heb je geluk.

In de praktijk komt het echter vaak voor dat deze methode niets laat zien. Maar nog niet getreurd. Als je hem met Universal Silent Switch Finder bekijkt, die kijkt wat dieper in de .exe, kan het zijn dat deze alsnog werkbare methodes aangeeft. Als deze tool ook niets vind zijn volgens mij de opties op.

[ Voor 3% gewijzigd door Nakebod op 24-10-2015 06:57 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
Iedereen bedankt voor jullie antwoord en het is bijna wat ik bedoel.

1. Ik wil een exe file zo kunnen bewerken dat als je met het installeren een serial moet invullen dat het automatisch gebeurd en na de installatie.

2. Nu heb ik een andere programma geprobeerd en die vraag na de installatie nog of ik dingen wil installeren en dat wil ik ook meteen aankunnen vinken of aan kunnen klikken wat het ook mag zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 10:21
draadjesman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 08:29:
Iedereen bedankt voor jullie antwoord en het is bijna wat ik bedoel.

1. Ik wil een exe file zo kunnen bewerken dat als je met het installeren een serial moet invullen dat het automatisch gebeurd en na de installatie.

2. Nu heb ik een andere programma geprobeerd en die vraag na de installatie nog of ik dingen wil installeren en dat wil ik ook meteen aankunnen vinken of aan kunnen klikken wat het ook mag zijn
Heb je wel gekeken naar de aangedragen opties? Ik heb het geprobeerd met Silent Install, daar kan gewoon precies mee wat jij wilt...

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
Ken je me dan vertellen hoe ik de code voorbaat kan invullen. Wat niet in het installatie proces kan want het programma vraag na de installatie erom.

Als het programma er tussentijds om vraagt dan snap ik ut want dan kan je via de automatische manier het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40
Maak een snapshot voor en na installatie inclusief code. De delta is wat je nodig hebt. Nog even opschonen en je bent waarschijnlijk klaar of iig een heel eind op weg. Als je een Silent install kunt doen maar nog wel handmatig een code moet invoeren: maak alleen een snapshot van voor en na installatie van de code. Hoe je een snapshot maakt zul je zelf even moeten uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
Bedoel je mijn product key? Want die bedoel ik wel met code en sorry hoor die zet ik niet op het net. Ik denk dat je dat wel begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk dat je het begrip snapshot niet begrijpt in relatie tot software packaging.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-02 14:55
redfoxert schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:49:
Ik denk dat je het begrip snapshot niet begrijpt in relatie tot software packaging.
Snapshot betekend hier een "kopie van het hele programma". Als je dat na de installatie mét code en na de installatie zonder code doet, dan heb je verschillen. Die verschillen kun je gebruiken om ervoor te zorgen dat je software met code wordt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
BiggyB schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:51:
[...]

Snapshot betekend hier een "kopie van het hele programma". Als je dat na de installatie mét code en na de installatie zonder code doet, dan heb je verschillen. Die verschillen kun je gebruiken om ervoor te zorgen dat je software met code wordt geinstalleerd.
Ik begrijp je wel hoor, de TS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
En dan komt mijn code ook aan het licht en dat wil ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38

iChaos

It's Lupus.

En hoe is je licentiecode niet zichtbaar als je batchscript hem als een switch meegeeft aan de installer? Die code kan de gebruiker van de installer er sowieso wel uitvissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
Dat maakt niet uit want ik ben de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dus wat maakt het dan uit dat jij je eigen code ziet?...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Modbreak:@ draadjesman: het zou helpen als je geen eenregelige antwoorden geeft op de vragen die worden gesteld. Nu moeten we de informatie eruit trekken.

Het zal al veel helpen als je aangeeft welk probleem je wilt oplossen: voor een eenmalige installatie is het configureren van een silent-unattended installer per definitie meer werk dan het gewoon doorlopen van een installatie-wizard. Bovendien wil je ook nog eens een soort van algemeen toepasbaar programma / procedure bereiken.

Kortom: geef wat meer context.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
Ik wil het niet voor 1malig maken. Het is voor meerdere keren v.w. als ik mijn windows opnieuw installeer dat ik mijn programma's zover het kan met het programma met 1 druk op de knop het programma meteen correct na mijn mening installeerd.

1. Ik wil unattended software maken van mijn programma.

2. Ik wil in het unattended exe file de licentie code al vantevoren invullen dat geldt voor programma's waar je in de installatie je licentie code moet invullen of aan het eind. Ik wil dus in alle gevallen de licentie code vantevoren invullen.

3. Ik wil als het mogelijk bepaalde vinkjes in de unattended exe file al aan of uit kunnen vinken voor een direct goede install van mijn programma.( deze hoeft niet percee)

Dit is mijn vraag en dacht dat het al duidelijk was voor een ieder maar helaas is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Het verschilt per programma of het zich unattended LAAT installeren. Dat zul je per programma (ZELF!) uit moeten zoeken. Als het niet standaard vanuit de installer kan dan zul je moeten gaan repackagen en dat is voor een leek zoals jij (no offence) toch een brug te ver als je het mij vraagt.

We vragen je nergens om je licentie code te publiceren. Als je dat wel zo begrijpt dan zit dat perceptie probleem aan jouw kant, niet de onze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durazno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 22:58
draadjesman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:29:
Ik wil het niet voor 1malig maken. Het is voor meerdere keren v.w. als ik mijn windows opnieuw installeer dat ik mijn programma's zover het kan met het programma met 1 druk op de knop het programma meteen correct na mijn mening installeerd.

2. Ik wil in het unattended exe file de licentie code al vantevoren invullen dat geldt voor programma's waar je in de installatie je licentie code moet invullen of aan het eind. Ik wil dus in alle gevallen de licentie code vantevoren invullen.

3. Ik wil als het mogelijk bepaalde vinkjes in de unattended exe file al aan of uit kunnen vinken voor een direct goede install van mijn programma.( deze hoeft niet percee)

Dit is mijn vraag en dacht dat het al duidelijk was voor een ieder maar helaas is dat niet zo.
Als dit voor eigen gebruik is, omdat je regelmatig opnieuw Windows installeert. Waarom installeer je dan niet één keer Windows opnieuw met alle programma's die jij wilt hebben op jouw manier en maak je daar niet een image van die je zo nodig terug zet? Is vele malen makkelijker dan de dingen die jij allemaal van plan bent. Denk bijvoorbeeld aan Macrium Reflect en Norton Ghost (namen ben ik niet zeker van, lange tijd terug dat ik dat gebruikte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

^^^^ dat. :)
Als het gaat om een schone installatie van je pc dan is een image van een schone installatie de way to go.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
Ik vind het ook heel erg leuk om het te kunnen. Ik ga het proberen via de msi manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fan1200
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 13:14
Bij veel programma's zoals hier al is aangegeven kun je een silent installatie uitvoeren (mits de installer het toe laat).

Wat ik nu ga vertellen is pittig geavanceerd (voor een leek) en vereist wat tijd om het voor elkaar te maken. Mocht een tool als Ninite niks voor jou zijn (voor de basis applicaties) dan zou je een poging kunnen wagen aan het volgende:

Zo een 7 jaar terug waren WPI installers helemaal de bom en daar heb ik toentertijd ook nog wel mee geknutseld. Wat je dan deed was het volgende :

Verzamel eerst jouw gewenste software en zoek uit of de installers een silent switch hebben (zie een eerdere antwoorden hoe je dat kunt doen)

Heb je installers zonder een silent switch? Niet getreurd, daar heb je de volgende oplossing voor:
Om een installer toch "automatisch" te laten runnen kun je de stappen die je normaal uitvoert (dus ook het invoeren van een productcode) tijdens de installatie "opnemen" dit wordt ook wel een macro genoemd. Dit deed ik vroeger met AutoIt (mogelijk kun je ook met andere software hetzelfde doen)

In AutoIt zit een tool genaamd "AU3Recorder". Deze zul je moeten gebruiken om macro's op te nemen. Exacte stappen hoe je het moet gebruiken heb ik even niet maar Google is your friend :)

Nadat je alles hebt verzameld en de juiste install scripts hebt gemaakt kun je ze toevoegen aan een WPI project. Deze download je hier.
Korte uitleg over hoe je het programma moet instellen vind je hier :

Nadat alles is ingesteld kun je de gehele folder op een usb-stick zetten(of op een dvd branden) en vervolgens na je Windows installatie uit laten voeren.
Het is zelfs mogelijk om de WPI installatie te integreren in je Windows installatie zodat deze na je installatie automatisch opstart. Hoe dit moet weet ik niet precies, maar het is mogelijk. Misschien dat er iets op het internet te vinden is daarover.

Veel succes! :)
Ohja, een pro-tip: Als het kan, zorg voor een virtuele machine zodat je daarop kunt testen. Anders kan het lastig zijn om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Voor heel veel programma's is al een soort van unattended install gemaakt, die kan je bijvoorbeeld vinden op chocolatey. https://chocolatey.org/packages

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
draadjesman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:29:

Een beetje moderne software heeft tegenwoordig wel unattended parameters. Zo niet, dan zal je de installatie zelf unattended moeten maken. Daar heb je tools voor, zoals o.a. Wise Package Studio.
Ook dat hangt van de unattended parameters af. Als de installatie het ondersteund, prima, dan ben je klaar. Ondersteund de installatie het niet, dan zal je achteraf zelf de licentiegegevens moeten neerzetten. Je kan dat bijv. met PowerShell doen. Vaak is een licentie niet meer dan een bestand of registersleutel. Met wat uitzoekwerk kom je er wel achter waar deze staat zodat je dit kan automatiseren.
Ook dat hangt weer af van de plek waar de applicatie deze vinkjes opslaat. Staan ze in de registry (bijv de bekende DWORD op 1) dan kan je deze sleutels heel eenvoudig via PowerShell instellen. Staan de vinkjes in een of ander bestand, dan zal je dat moeten opsporen en dit na installatie terugzetten.
Wat jij wilt kan prima, maar je zal per applicatie moeten gaan uitzoeken wat er ondersteund wordt, waar de applicatie zijn instellingen opslaat en op welke wijze je die kan terugzetten. Dit is een behoorlijk uitzoekwerk. Ik heb maanden voor een multinational applicatiepackages gemaakt en dan kom je echt van alles tegen, en overal moet je een oplossing voor zoeken. Neem er dus je tijd voor.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-02 14:55
redfoxert schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:46:
[...]

Ik begrijp je wel hoor, de TS niet.
Ik legde het idd uit voor de TS, maar met jouw quote als verduidelijking ;) (was niet heel duidelijk 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
Iedereen bedankt ik heb een andere manier gevonden. Ik moet alleen nog een paar dingen kunnen en dan ben ik tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

draadjesman schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:21:
Iedereen bedankt ik heb een andere manier gevonden. Ik moet alleen nog een paar dingen kunnen en dan ben ik tevreden
Fantastisch. Het zou natuurlijk wel fijn zijn, voor de volgende(n) op het forum dat je misschien een mooie reply schrijft met wat je precies hebt gedaan wat anders dan de anderen hebben voorgesteld en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadjesman
Han je heb helemaal gelijk ! Ik was het helemaal vergeten. Sorry.

Wat ik nu weet heb ik via een filmpje op youtube gevonden. Hieronder zie je de link naar het filmpje voor exe, msi enzo Je kan ook vragen stellen in het forum.

Ik wil alleen nog wat weten:

1. Hoe ik nederlands automatisch kan laten installeren

2. Hoe ik automatisch username en code kan laten invullen

Heeft iemand tips nog voor mij hoe ik dit kan doen? Dan hoor ik het graag.

YouTube: ricktendo64's Tutorials: Silent Switches Part 1

Idereen nogmaals heel erg bedankt !!!

[ Voor 27% gewijzigd door draadjesman op 04-11-2015 10:48 ]

Pagina: 1