Advies gevraagd met computer mini-freezes

Pagina: 1
Acties:

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 20:57
Dag iedereen,

Ik hoop dat ik een juist forum hiervoor heb uitgekozen, ik kon zo 123 niet een ander vinden en een forum-zoekopdracht leverde ook wat verdeelde resultaten op. Ik weet niet goed waar het probleem kan zitten en zou heel graag wat hulp hierbij ontvangen!

Het probleem
Mijn nieuwe computer (specs hieronder) bevriest regelmatig kortstondig tijdens het gebruik. Ook lijkt de computer behoorlijk trager te zijn geworden, een spel als Starcraft 2 komt erg schokkerig over (op wat voor grafische kwaliteit dan ook). Terwijl de PC het makkelijk aan zou moeten kunnen. Bij het afspelen van films, na een freeze, staat het oude beeld van de speler een beetje vast, wordt daarna grijs (als per alsof er wat frames uit het bestand misten), en gaat dan verder.

De computer bevriest ergens tussen de 0.1 en 1.x seconden, waarin het geluid over de speakers een beetje klinkt als zo'n zaag (zeer korte geluidsoutput-loop?). Het beeldscherm veranderd niet. Dit gebeurt ongeveer eens per 15 minuten (kortste opeenvolging was 10 minuten, langste ongeveer een half uur).

Andere symptomen: zeldzaam wordt de hele computer onbruikbaar (gebeurt misschien eens in de 2 week), soms kan de muis nog wel bewogen worden, als je dan direct reboot kan de computer de SSD niet vinden. Na een tweede reboot met een kleine tussenpoos (10s) werkt het weer naar behoren. De display driver crasht ook wel eens, maar wordt vaak 'succesvol gerecovered'.

De problemen begonnen niet direct na bouw van de computer, ik schat enkele weken later, maar zeker ben ik niet.

Specs
Videokaart: ASUS GeForce STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 - 4GB - PCI-E
Moederbord: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - Socket 1150 - DDR3
Processor: Intel Core i5-4690K - Boxed
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 612 - Ver. 2
Geheugen: Crucial Ballistix Tactical LP - DDR3L 1600Mhz CL8 Kit - 8GB
Harde Schijf (SSD) 1: Crucial MX100 - 256GB
Harde Schijf 2: Seagate 4TB HDD SATA
Voeding: Cooler Master VS Series V550 Semi Modular - 550W Gold
Behuizing: Corsair Graphite 760T Window Zwart

Verder aan randapparatuur zit er een USB muis aan (Razer Naga Epic Chroma) en een USB keyboard (Logitech G19, niet aangesloten op adapter).

Monitor: Samsung Syncmaster 206BW (oude monitor)

De Crucial SSD firmware is geupdate naar de MU02 firmware versie (laatste), dit deed niets met het probleem.

Het Geheugen is gecontroleerd met MemTest86, geen fouten gedetecteerd (rapport bijgevoegd).

Bestanden
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/52au0b9wh/Hardware_Monitor_Screenshot_zojuist.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/nwcecrdz3/Memtest.jpg

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Of het het goede forum is, hangt vooral af van of je zelf inmiddels de hoofdschuldige hebt kunnen aanwijzen ;). CSL is nóóit het goede subforum voor problemen, zie ook CSL Beleid.

Ik move hem voorlopig naar VB.

Ik mis nog een hoop troubleshooting, zoals GPU drivers eens goed verwijderen met DDU en opnieuw installeren, memtest een nacht draaien (3u is véél te kort), geen afwijkende SMART waarden van je ODD's? Ook de uitleg kan wat beter, heb je de boel goed nagelopen voor wat betreft of alles goed is aangesloten (cpu koeler goed gemonteerd, met de juiste hoeveelheid pasta), alle kabels zitten goed?

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07
Het eerste wat ik zou aanraden is het verwijderen van variabelen. Nieuwe windows install, daarna drivers 1 voor 1. Paar keer rebooten, tijdje aanlaten staan.
Als er dan nog niks gebeurt dan is het waarschijnlijk een softwarematig iets.
Heb je dan wel al problemen dan wellicht hardware verwijderen en kijken of dat t verhelpt.

Ik heb ook ooit eens een 'haperende' pc gehad. Waren andere symptomen maar uiteindelijk bleek het een programma te zijn dat telkens naar thuis belde en daar mn hele systeem op hold deed.

Prima.

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 20:57
Ik zag er een beetje tegenop om de SSD leeg te gooien en Windows overnieuw te installeren, en heb het daarom verzuimd denk ik, maar dat is wat ik nu eerst ga doen dan (en alle kabels nog eens goed bij langs lopen).

Dank!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
wat ik vaak doe is een schijfje opspeuren die niet gebruikt wordt en daar een schone windows installatie op zetten. je hoeft niet meteen je huidige installatie leeg te trekken dus dat scheelt een hoop tijd, heb je er met een andere boot schijf i.c.m. een schone windows installatie nog last van dan kun je de ssd waarschijnlijk uitsluiten.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW