Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03 09:04
Ik ben opzoek naar een nieuwe SSD, maar ik heb deze al: Kingston V200 256GB in mijn systeem zitten als primary drive.
Ik vraag me af of de upgrade naar bijv. een https://tweakers.net/pric...amsung-850-evo-250gb.html nut zal hebben, in dat het een zichtbaar snelheids verschil zal geven.
Ik heb ook nagedacht om een M.2 Nvme SSD te kopen met een adapter voor PCIe erbij, maar mijn CPU heeft maar support voor 16 PCIe2 lanes, daarom wil ik toch voor SATA gaan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Mijn systeem atm is als volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2550K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Z77 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1MSI N660 TF 2GD5€ 0,-€ 0,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,-€ 112,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 85,79€ 85,79
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 65,95€ 65,95
1Kingston SSDNow V200 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,69

[ Voor 8% gewijzigd door teunw op 23-10-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar moet het een verschil in geven? Wat kom je nu tekort?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunw
Tsurany schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:29:
Waar moet het een verschil in geven? Wat kom je nu tekort?
Ik merk regelmatig dat mijn systeem een beetje catch up moet spelen.
Dit heeft mijn laptop minder, en deze heeft een MX100 van Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02

P_Tingen

omdat het KAN

Ik weet niet wat "catch up spelen" is, maar ik vermoed dat je niet heel veel vooruitgang zult boeken met een snellere ssd. Het grootste probleem met een disk is de trage random access en zelfs een al wat oudere ssd doet dat meer dan prima.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Windows er helemaal opnieuw op, zal je een merkbare snelheidsverbetering geven.

Een nieuwe ssd zal je ook een snelheidsverbetering geven, maar alleen als je er ook windows opnieuw opzert, anders niet, of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
8xpci-e 2.0 moet de zelfde bandbreedte hebben als 16x pci-e 1.0. En een titan-x heeft nog genoeg aan een 16x pci-e 1.0.

Dus je videokaart zou er niet onder hoeven te leiden. Of je de snelheid winst gaat merken? Nee dat denk ik niet. Ik heb een bx100 500gb met een i5 2500. En mijn monitor heeft meer moeite om uit stanby te komen dan mijn pc nodig heeft om op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Je processor ondersteunt 16x PCIe 2.0 voor de videokaart en het moederbord ondersteunt 8 x PCIe 2.0 voor uitbreidingskaarten. Tenzij je van plan bent om bandbreedte te delen met je videokaart (dan heeft die 8 lanes en de SSD ook 8 ), moet je het doen met de lanes van het moederbord en zo te zien heeft je bord naast de PCIe x8/x16 lanes alleen 2 PCIe 2.0 x1 lanes. PCIe 2.0 x1 komt neer op ongeveer 500MB/s en dat is helemaal niet sneller dan SATA600. Dus àls je al meer bandbreedte wilt dan wat SATA kan leveren, moet je die halen bij je videokaart, dan heb je genoeg bandbreedte voor een PCIe 3.0 x4 SSD (toevallig ook wat nieuwe PCIe SSD's kunnen benutten). Je videokaart is geen snelheidsmonster, dus die zal wel even goed werken op PCIe 2.0 x8, maar ik vind dat toch een grote maatregel voor weinig winst.

Maar goed, als je spreekt van vertragingen op je pc, lijkt me dat niet opgelost met een PCIe SSD. Aan de bandbreedte kan het niet of nauwelijks liggen, de extra bandbreedte die PCIe kan leveren, speelt vooral een rol bij sequentiële transfers en wat jij omschrijft, lijkt me heel random te zijn. Daar zijn meerdere oorzaken voor mogelijk:
- Hoe vol is je SSD? Oudere SSD's hebben minder goede controllers die minder presteren bij een te volle SSD. Houd pakweg 10% vrij en je zou geen problemen mogen hebben.
- Controleer verder dat je SSD aangesloten is op een SATA poort die op AHCI is ingesteld en niet op IDE, dat kan je SSD ook vertragen.
- Je pc is meer dan een SSD. Kan de rest wel mee? Je hebt wel een snelle processor, die mogelijk overgeklokt is. Als die thermisch gelimiteerd is (ook al heb je een goede koeler), kan die zijn max snelheid ook niet aanhouden en kan je pc misschien aan het stotteren gaan. Je moederbord heeft vrij slechte VRMs (http://www.overclock.net/...reme4-z77-extreme6-review) die heet kunnen worden. Als die te heet worden, throttlet je processor ook. Overklok dus niet te veel, en zorg dat je pc stofvrij is.
- Zelfs als al je hardware in orde is, zal je pc ook gaan stotteren als je teveel achtergrondprocessen hebt, dan kan de snelste SSD ook niet helpen. Houd je Windows installatie dus fit en als je na een tijd teveel ballast verzameld hebt, kan een propere installatie misschien geen kwaad.

Van een 250GB SSD naar een 250GB SSD "upgraden" vind ik nogal zinloos, als je echt naar een andere SSD wilt, koop dan meteen ook een grotere. Met je moederbord is een PCIe SSD niet echt interessant zoals ik al boven aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 18:09
Mijn V200(60GB) is deze week kapot gegaan, hoogstwaarschijnlijk omdat de schrijflimiet was bereikt.

Nu heb ik de Samsung 850 evo (250GB) erin zitten. Het is echt een gigantisch verschil. Dit kan liggen aan de verse Windows install, maar de lees snelheid is ook bijna 2 keer zo hoog.

Misschien is het het waard om te upgraden naar een 500GB SSD? In de toekomst worden de programma's alleen maar groter.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
Een 250GB Crucial BX100 of Samsung 850 EVO zou al voldoende moeten zijn.

En inderdaad even een verse Windows install. Het gebeurt vaak genoeg dat mensen maar een nieuwe PC aanschaffen omdat de oude "te traag" was, terwijl de Windows omgeving vol met rotzooi zat.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,-€ 89,-
Importeer producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunw
Dat zijn in een keer veel reacties zeg.
Ik heb pas nog Windows opnieuw geinstalleerd, en het is wel een stuk minder.
Ik probeer mijn achtergrondprocessen te verminderen, vooral door het uitzetten van "Automatisch opstarten bij Windows" opties.

De PCIe SSD lijkt me wel fijn, maar is toch nog aan de dure kant.
Daarom lijkt me een SATA SSD voor nu nog de beste keuze, en een snellere kan later altijd nog als er in de toekomst een nieuwe CPU (moederbord en RAM) bij komt.
Dan kan het ook op het bord zelf ipv een adapter naar PCIe.

Mijn processor is inderdaad overgeklokt naar 4,4 GHz, zonder errors of bluescreening
Van de slechte VRM's op het mobo wist ik alleen niks af, en dit is ook nooit merkbaar geweest. :?
Het mobo kostte toch wel +- €120.
De temperaturen zijn het niet, want na de installatie van mijn koeler (ongeveer 6 maanden geleden) bleven temperaturen toch maximaal rond de 60 graden.
Toch heeft de processor wel op de stock koeling gelopen, maar toen was overklok ook een stuk minder (3.7Ghz als ik me goed herrinner)
Ik ook nog geen BSOD gehad op deze configuratie.

Verder was ik vergeten te melden dat ik een Intel SSD van 60GB heb gehad, en deze deed het wel een stuk beter dan de Kingston.
Maar met 60GB kom ik niet meer verder op een main drive, daarom deze gekocht en de Intel drive als 3e schijf ingesteld.

Zoals @Pataar aangaf geeft het wel een verschil, het vervangen door een nieuwer model.
Een upgrade naar 500GB kan er dan ook wel bij denk ik :9
Pagina: 1