Toon posts:

Aankoopadvies grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een computer met de volgende specs:

CPU: Intel Core i7 930 @ 2.80GHZ Bloomfield 45nm Technology
RAM: 6GB Tripple-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
Moederbord: AsusTek Computer INC. P6T (LGA1366)
Harddisk1: 74GB INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device (SSD)
931GB Western Digital WDC WD1001FALS-00JB0 ATA Device (SATA)
Audio: Realtek High Definition Audio
Beeldscherm: Samsung XL2370 23"WideLED, 2ms, DVI, FullHD,
Voeding: CoolerMaster Real Power M620 Modular, ATX12V
Behuizing: CoolerMaster CM-690 MidiTower,

Mijn NVidia Geforce 560 GTX TI-Hawk heeft het begeven, en nu ben ik dus op zoek naar een goede vervanging i.s.m. met mijn huidige systeem. De rest werkt namelijk nog prima en ik vind het dus zonde om een compleet nieuw systeem op te zetten. Maar ik ben sowieso van plan om er meer RAM in te plaatsen.

Budget plus minus 150 euro.

Ik ben voornamelijk grafisch bezig in blender en photoshop, maar zou graag GTA 4 en GTA 5 ook kunnen spelen als het effe kan. ;)

Kaarten waar ik zelf aan dacht zijn:
Geforce GTX 750 TI
Geforce GTX 960

Maar mijn moederbord is er nog eentje met PCI Express 2.0. Hopelijk is dat geen beperking?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De vraag is vooral: is tweedehands een keuze?

If yes: Tweedehands HD7970ghz of R9 280x zien te vinden. Powerhouses voor dat geld.

If no: pricewatch: Club 3D Radeon R9 270 royalQueen is voor zijn geld een leuk kaartje, ook wat sneller dan een 560, maar niet heel veel.

Echt sneller is iets als een GTX960 of R9 380 2GB, maar die zijn dan zo duur, dat je naar mijn mening direct wat meer kan uitgeven voor de R9 380 4GB, die wat langer mee gaat door zijn 4GB VRAM.

Al heb je voor dat geld ook een tweedehands R9 290, en dat is al helemaal een monster.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een foutje gemaakt.. Ik bedoelde ook de GTX 960, Ik had per ongeluk 760 getypt.

Tweedehands zit ik i.i.g. niet op te wachten.

Maar ik weet ook nog steeds niet of het een probleem is dat mijn moederbord nog PCI Express 2.0 is. Tegenwoordig zijn alle nieuwe kaarten 3.0?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Oh, dat gaat prima, PCI-e is backwards en forwards compatible, en een kaart als de 380 bottleneckt niet op een 2.0 slot.

3.0 is ook maar 2x zo snel als 2.0, een kaart als de 295x2 gaat natuurlijk wel bottlenecken, maar dat is dan ook een dubbele R9 290.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is een SLI kaart niet zo'n goed idee?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Ik was de volgende kaarten met elkaar aan het vergelijken:
http://tweakers.net/price.../450537;438001/categorie/

Maar beide hebben SLI en crossfire.. Gaat dit problemen opleveren?

Verder zie ik dat de R9 190W nodig heeft. Kan mijn voeding dat aan?

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Alhoewel photoshop tegenwoordig prima werkt met OpenCL, heeft blender veel meer baat bij CUDA dat alleen Nvidia-kaarten hebben. Als je dus veel bezig bent met je grafische werkzaamheden dan kun je beter voor Nvidia kiezen. Je voeding is sowieso voldoende.

SLI of Crossfire is alleen van toepassing als je twee videokaarten neemt die je met elkaar gaat linken, dus dat kan je gewoon negeren.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor het advies. Ik denk dat ik dan weer ga voor een Nvidia kaart! :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:29:
Dank jullie wel voor het advies. Ik denk dat ik dan weer ga voor een Nvidia kaart! :)
Blender's viewports maken het natuurlijk niet uit waarop ze draaien, en dat heeft ook niks met OpenCL of CUDA te maken.

Blender Cycles gpu renderer kan ook gewoon OpenCL aan voorzover ik begrijp; dus ook geen reden om voor nvidia te gaan.

En als je alleen op de cpu rendert is het helemaal geen issue.

Iig is nvidia geen must lijkt me..?

specs

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Nvidia is zeker geen must, maar als je kunt kiezen tussen een R9 380 en een GTX960 die allebei ongeveer hetzelfde presteren en kosten, dan zou ik persoonlijk gaan voor de GTX960. Dan heb je zowel support voor OpenCL én CUDA, oftewel het beste van twee werelden. De blender site geeft zelf aan dat CUDA sneller kan renderen dan OpenCL, alhoewel die statement natuurlijk net zo vaag is als 'Intel is sneller dan een AMD'.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als blender zelf aangeeft dat CUDA efficienter is en wat meer volwassen dan zou ik ook cuda/nvidia kiezen :)

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat GTX960 inderdaad een goede kaart voor mijn huidige systeem is..

Bedankt jongens..
Pagina: 1