Server + NAS voor thuis

Pagina: 1
Acties:

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Ik wil een "ding" die functioneert als NAS en thuisserver. Hiermee wil ik o.a. het volgende:

- RAID1-like storage met netto tenminste 6TB aan storage.
- Ik wil voor thuis kleine services op kunnen hosten, o.a. git server, web server e.d. (eventueel in een VM)
- Ik wil hier (virtueel) Windows Server en Unix-like OSen op draaien. Deels om servers te testen voordat ik de server realiseer op een productie-server en deels om bepaalde services te draaien die alleen in bijv. Windows of juist Linux beschikbaar zijn, maar ik wel geïsoleerd van de rest van het systeem wil draaien.

Mijn initiele idee was om een gewoon een supermicro moederbord te combineren met een mooie CPU, 32GB RAM en 4x 4TB schijven in RAID0 en hier FreeNAS op te installeren. Vervolgens wilde ik in de FreeNAS virtual machines draaien. Ik weet echter niet in hoeverre dit mogelijk is en waar ik allemaal eventueel rekening mee zou moeten houden.

Ik ben niet vis ervan om er geld aan uit te geven. Voor een goede NAS-only met een RAID10-mogelijkheid wil ik best 500 euro neertellen exclusief de schijven, maar het zou super zijn als ik dus virtual machines erop kan draaien tegen een eventuele meerwaarde. Afhankelijk van de mogelijkheden en meerwaarde zou ik er tot 1000 euro aan willen besteden (excl. schijven), maar dan verwacht ik wel dat het systeem m'n kussens opklopt en m'n krant komt brengen en dat mijn dromen uitkomen.

Ik heb geen specifieke voorkeuren qua hardware of software.

Aangezien ik al in bezit ben van een 3TB WD RED en een 4TB WD RED ben ik van plan om nog een 3TB WD RED en nog een 4TB WD RED te halen en deze in RAID1 te draaien (2x3TB RAID1 en 2x4TB RAID1) of de 1 3TB WD RED weg te doen en 2 4TB WD REDs aan te schaffen voor 4x4TB RAID10

Voor de NAS-only setup keek ik naar de 4-bay synoligy systemen of naar een zelfbouw FreeNAS systeem als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 299,91€ 299,91
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Crucial CT2KIT51272BD160B€ 60,50€ 60,50
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,86

Mocht je dus een Windows en Linux VM kunnen draaien in FreeNAS, dan was mijn gedachte om te overgaan op een supermicro moederbord met een degelijke CPU en flink wat geheugen.

Ik ben niet vies om wat uren te investeren om het een en ander op te zetten en heb enige (maar niet heel veel) ervaring met de installatie van Unix Server systemen. Ik heb geen ervaring met FreeNAS dus het mag ook prima wat anders zijn, als het maar doet wat ik wil.

Mijn vragen:

- Kan je virtual machines draaien in FreeNAS; hoe moeilijk is dit? (Standaard ondersteund of alleen via pittige obscure hacks? Internet is niet heel duidelijk erin)
- Indien anders dan FreeNAS, welk OS zouden jullie aanraden?
- Welke hardware hierbij? Moet ik nog kijken naar zaken als VT-i o.i.d.? Wanneer is dat wel/niet relevant?
- Andere opmerkingen, suggesties of wat dan ook? Ik sta open voor van alles :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 23-10-2015 16:47 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 10:59
1. Ja, Een Freebsd jail draait dan virtualbox, is gewoon een plugin installeren vanaf de webconsole.

2. -

3. Weet niet hoe waar virtualbox gebuik van kan maken.

4. Met Freenas gebruik je ZFS filesysteem dus 4x4TB raid1 klopt niet. Zou een 3x4TB RIADZ1 kunnen zijn met 1 parity disk of 4x4TB Z1, nog steeds 1 parity of Z2, 2 parity's.
ZFS Mirror kan ook vanaf 2 schijven, maar met 3 kan ook bijvoorbeeld.

• Gamebuster
tweedebas schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:05:
1. Ja, Een Freebsd jail draait dan virtualbox, is gewoon een plugin installeren vanaf de webconsole.
4. Met Freenas gebruik je ZFS filesysteem dus 4x4TB raid1 klopt niet. Zou een 3x4TB RIADZ1 kunnen zijn met 1 parity disk of 4x4TB Z1, nog steeds 1 parity of Z2, 2 parity's.
ZFS Mirror kan ook vanaf 2 schijven, maar met 3 kan ook bijvoorbeeld.
1: Tof. Zou je dan ook die virtual boxes over kunnen zetten naar/vanaf een ander systeem?

4: Tijd om me te verdiepen in ZFS dus, geen idee wat RAIDZ1 is en ik had verwacht dat je wel gewoon iets als RAID1+0 had (stripe + mirror). *Gaat googlen enzo*

Bedankt voor je info.

[ Voor 14% gewijzigd door Gamebuster op 23-10-2015 17:28 ]

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Een SFX voeding gaat denk ik wel passen, maar de Fractal Design Node 304 kan ook gewoon ATX voedingen hebben. Is er enig voordeel dat er voor een SFX voeding is gekozen?

Anders zou ik voor een goedkope be quiet! System Power 7 300W gaan (vergelijk).

[ Voor 23% gewijzigd door Ketho op 23-10-2015 19:43 ]

• Gamebuster
Nee, ik had hiervoor een andere kast en daar moest een SFX in. Ik heb de voeding nog niet geupdate :)