Computer slaat vast na ongeveer 10 minuten zonder aanleiding

Pagina: 1
Acties:

• jellecf
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-11-2025
Hallo,

De laatste paar weken heb ik een erg gek probleem. Mijn pc slaat vaak na een minuut of 10 vast, maar zonder dat ik een BSOD te zien krijg. Wat er gebeurd is dit:
Het beeldscherm blijft weergeven wat ik als laatste heb gedaan, net alsof ik naar een foto kijk. De muis is niet te bewegen, geen enkele toetsen combinatie helpt. Als er speakers zijn aangesloten en er werd geluid afgespeeld wordt dit vervangen door een zoemtoon.

Nadat ik zelf heb geprobeerd om het te maken, maar dit niet lukte, heb ik mijn pc gisteren naar een winkel gebracht en net weer opgehaald. In de winkel zeiden ze dat ze niks hebben kunnen vinden wat kapot zou zijn, maar ook dat ze het probleem daar niet hebben kunnen nabootsen. Zelf dachten zij dat het kwam omdat mijn pc thuis niet aan een geaard stopcontact zit.

Weet iemand of dit mogelijk is, want de enige geaarde stopcontacten die ik in huis heb zitten in de keuken, en dit is nu niet echt de ideale plek om een pc neer te zetten.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Componenten:
Moederbord: asrock 970 pro 3 r2.0
CPU: FX-6300
RAM: 8GB
GPU: R9 380
PSU: Coolermaster G750M
HDD: Toshiba 1TB
SSD: 120GB Samsung 850 evo

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Heb je toevallig al een memtest gedraaid om te kijken of er iets mis is met het geheugen?

Anders misschien toch verstandig om even een kwartiertje in de keuken te zitten en een benchmark uit te voeren. Dan weet je meteen of het aan het je stopcontact ligt :) (al lijkt me dat sterk)

• jellecf
Ja, memtest heb ik al gedaan, maar hier kwam niks uit helaas.
Ik zal hem wel even in de keuken neerzetten, zien of het iets uitmaakt

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Vooralsnog schopje naar PMG.

Tweakers is uiteraard geen helpdesk. Wat heb je zelf zoal gedaan om te achterhalen waar het probleem vandaan komt? Als eens je pc helemaal uitgebouwd, zo kaal mogelijk geboot etc. etc.?

• jellecf
Eerst heb ik gekeken of het gewoon een software probleem was, en een nieuwe verise van windows erop gezet aangezien er toch niks belangrijks op stond.
Toen dat niet hielp heb ik de ram sticks 1 voor 1 in andere slots geprobeerd, ook zonder resultaat.
Hierna mijn videokaart eerst in het tweede pci-e slot gedaan, en ook verwisseld met een radeon HD 7770.
Aangezien dit alles dus niet hielp heb ik toen mijn pc maar naar een winkel toegebracht in de hoop dat zij het probleem wel konden vinden.

Ik begrijp dat tweakers geen helpdesk is, maar ik zie genoeg posts waar om hulp gevraagd wordt.
En sorry dat ik de post in CSL geplaatst heb, denk ik niet echt goed opgelet ;)

EDIT: De voeding lijkt alleen geaarde stopcontacten te accepteren, kan hem dankzij garantie laten vervangen

[ Voor 7% gewijzigd door jellecf op 23-10-2015 18:26 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Zelf dachten zij dat het kwam omdat mijn pc thuis niet aan een geaard stopcontact zit.

Weet iemand of dit mogelijk is, want de enige geaarde stopcontacten die ik in huis heb zitten in de keuken, en dit is nu niet echt de ideale plek om een pc neer te zetten.
Ja dat is zeker mogelijk. Ongeaarde PC kun je de meest vage klachten krijgen, vastlopers, opstart problemen, onderdelen die kapot gaan enz.

Ben er zelf ook 'the hard way' achter gekomen, meeste PC's hier thuis zijn geaard, maar eentje op de slaapkamer niet. Ding begon steeds vaker problemen te krijgen, moeilijk opstarten, vastlopers, en uiteindelijk is zelfs het moederbord doodgegaan. Heb daarvoor PC's gehad op diezelfde slaapkamer (vrijwel allemaal oudjes) die nooit problemen hadden gehad, dus heb me eerst ook suf gezocht totdat ik uiteindelijk (toen het al te laat was) erachter kwam dat het toch door een niet geaard stopcontact kwam.

Nu is de keuken inderdaad niet een ideale locatie voor een PC, maar misschien dat het mogelijk is toch geaarde stopcontacten te krijgen op andere locaties in huis.
Pagina: 1