Algemene technische vraag omtrent verbindingen op wifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Stel je maar voor dat er een wifi netwerk x is. Meerdere mensen proberen op x te verbinden. X kan echter niet alle users acommoderen, er is sprake van bandbreedte-beperking oftewel hoe meer users zich op het netwerk bevinden, hoe trager de verbinding wat uiteindelijk tot uitval zal leiden.

Daarbij komt dat de ene user zich op 5 m afstand bevindt, de ander op 15 m afstand en derde op 20 m afstand. Voor de simpliciteit van het vraagstuk, gaan we ervan uit dat ze allemaal in dezelfde straal zitten en verder geen muren of andere obstakels tussen zich en de router hebben.

Wie krijgt de voorkeur bij de pogingen tot verbinding? Zal de persoon die zich het dichtstbij bevindt, de andere users kunnen verdringen? Of ligt het eraan wie als eerste verbindt?

*De vraag heeft ook een real life basis aangezien ik in een motelcomplex woon waarbij alle kamers zich op verschillende afstanden tot de wifi-router bevinden.

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:12
Google CSMA/CA. Die techniek wordt gebruikt bij wifi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
plizz schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:18:
Google CSMA/CA. Die techniek wordt gebruikt bij wifi verbinding.
Dank je voor de informatie :) maar als ik als eerste resultaat, de wiki-pagina bekijk, kom ik juist achter dat het NIET bij wifi wordt gebruikt

Door deze beperkingen kan er geen gebruik gemaakt worden van CSMA/CD bij WiFi.

Wikipedia: CSMA/CA

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 09:27
Leuke vraag wel.

Lijkt me dat de eerste die verbindt voor gaat. Echter weet ik niet of er iets wordt toegepast, waardoor die eerste eraf geknikkerd wordt wanneer iemand anders verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-10 08:48
aardebewoner schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:23:
[...]

Dank je voor de informatie :) maar als ik als eerste resultaat, de wiki-pagina bekijk, kom ik juist achter dat het NIET bij wifi wordt gebruikt

Door deze beperkingen kan er geen gebruik gemaakt worden van CSMA/CD bij WiFi.

Wikipedia: CSMA/CA
Het klopt dat CSMA/CD niet gebruikt word bij WiFi netwerken. Waarom je vervolgens CSMA/CA verwerpt als een correct antwoord is mij echter een raadsel aangezien dat juist WEL bij WiFi word gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Je haalt hier 2 zaken door elkaar, of ik lees niet goed genoeg. Op zich zou verbinden met een AP geen problemen moeten geven, ongeacht je bandbreedte.

Na het verbinden met een AP wordt er Internet gebruikt en dan komt bandbreedte om de hoek kijken en dan heeft de persoon die het dichtst op het AP zit de beste verbinding.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-10 08:48
Gadgeteer schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:34:
Leuke vraag wel.

Lijkt me dat de eerste die verbindt voor gaat. Echter weet ik niet of er iets wordt toegepast, waardoor die eerste eraf geknikkerd wordt wanneer iemand anders verbindt.
In principe luistert elk device of er data verstuurd word voor er begonnen word met zenden. Indien er niks gehoord word, stuurt een device data. Daarna wacht je device op een ontvangstbevestiging. Indien die uitblijft, gaat je device er vanuit dat er een collision is opgetreden en zal je device de data opnieuw moeten versturen. Om te voorkomen dat er nog een collision ontstaat, wacht je devices een willekeurige tijd het de data opnieuw verstuurt.

Er is dus niet echt sprake van voorrang omdat je toevallig dichterbij zit.

Interessant detail is dat deze manier van draadloos data verzenden eind jaren 60/begin jaren 70 gebruikt werd in het Aloha netwerk dat opgezet is door de universiteit van Hawai.

[ Voor 12% gewijzigd door luxan op 23-10-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn verschillende configuraties en implementaties. Aruba of Cisco doen het op hun eigen manier. Ook Ruckus of Mikrotik zijn niet te vergelijken.

Sommige hebben een extra processor, of een extra radio etc....

Dus exact wordt het niet in de protocol omschreven wie nou als "eerste" moet etc... Dit is meer aan de fabrikant om dat te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lijkt me dat het apparaat wat de beste link weet te bouwen toch de beste verbinding krijgt?
en t kan best zijn dat het apparaat wat verder weg is toch een betere link heeft.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sleutelwoord is 'airtime'.

Bij WiFi is er sprake van een gedeeld medium. Er kan maar een station tegelijk zenden. Bandbreedte over de tijd is een functie van hoe lang de radio beschikbaar is keer de verbindingssnelheid gedurende die periode.

Gesteld dat verkeer van/naar alle clients gelijk is onwaarschijnlijke aanname, maar maakt het simpeler uit te leggen zullen alle clients die tegelijk proberen te zenden/ontvangen evenveel airtime krijgen. Maar dat betekent dus niet evenveel bandbreedte. Iemand die vlak naast de AP zit met een hoogwaardige client (meerdere goede antennes) zal veel meer data in die tijd weten te verstoken dan iemand die ver weg zit met een shitclient (een enkele brakke antenne, denk smartphone).

Maar... het werkt twee kanten op. Stel dat iedereen ook nog eens hetzelfde bestand wil downloaden. Degene vlakbij de AP haalt het snel binnen, en houdt daarna de AP radio niet meer bezet. Degene verder weg doet er veel langer over om zelfde bestand binnen te halen waardoor het continu die radio bezet houdt. Over tijd genomen veroorzaakt die relatief veel meer overlast voor de rest dan degene met goede verbinding.
Dat gaat ook op bij streaming media. Stel je kunt 150Mbps halen en je streamt met 1.5Mbps, dan hou je de radio maar voor 1/100 van de tijd bezet. Als je max verbinding 3Mbps is, probeer je de radio (waarschijnlijk weinig succesvol...) de helft van de tijd bezet te houden.

Dat laatste is vooral brak, iemand die zelf geen goede ervaring heeft die ook nog eens de verbinding voor de rest verpest. Dat is voor beheerders moment om in te grijpen, om bijvoorbeeld te stellen dat alleen verbindingen die goed genoeg zijn voor een bepaalde dienst toegelaten worden. Zo niet kun je niet verbinden of wordt je airtime zodanig beperkt dat een ander geen last van je heeft (minder asociaal dan dat het klinkt - per definitie kun je toch niet doen wat je wilt met je slechte verbinding, dus je verliest weinig). Maar dat zijn geavanceerde truukjes die $motel ws niet heeft.

Wat te doen als klant die geen invloed heeft op de AP? Zorg hoe dan ook voor zo goed mogelijke verbinding. Zoek uit waar de AP zit, probeer er zo dicht mogelijk bij te komen en zorg dat je eigen apparatuur zo goed mogelijk uitgerust is, dus met zoveel mogelik zo goed mogelijke antennes. Heb je meerdere mobile devices met shitantennes, overweeg dan een high-end Wireless Bridge met aparte router erachter voor jouw devices in te zetten. Die bridge kan bijv met 4x4 veel antenna diversity hebben en zo een zo goed mogelijke verbinding met AP in stand houden, veel beter dan een paar smartphones kunnen. Maar of dat een zinnige optie is hangt totaal van de situatie - die hier zo goed als niet uitgelegd is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1