Toon posts:

Windows ziet SATA2(3gb/s) poorten niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Hier vrolijk een twee SSD's draaien op de sata3(6 gb/s)poorten van mijn moederbord. (Asrock h81m-hds)
Ik wilde laatst mijn DVD drive er weer inzetten. Zo gezegd zo gedaan.
Alleen de drive werd niet herkend door Windows. Wel door de bios.
De drive start gewoon op en de houder voor de dvd/cd rolt er gewoon uit.

Wat het gekke is, de drive heeft wel gewerkt. Bij de installatie van windows 7 OEM zat hij er nog wel in, na een tijdje heb ik hem er uit gehaald, hij maakte veel herrie en ik gebruikte hem toch niet. Werd nog wel herkend door Windows toen.

Dit heb ik zelf al geprobeerd:
Eerst dacht ik aan een kapotte sata kabel. Niet het geval.
Kapotte drive? In een andere computer gestopt. Werkt gewoon.
Kapotte poorten? Ook niet. De apparaten die ik op de poorten aansluit worden wel herkend door de bios.
Minitool Partition ziet de schijven niet als ik ze aansluit op een sata 2 poort.

Ook heb ik nog geprobeerd om een huidige en werkende schijf die normaal op de sata3 poort aangesloten zit, op de sata 2 poort aan te sluiten.
Dit werkte ook niet.

Hoe kan ik Windows wél de sata2 poorten laten lezen?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2015 14:25 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens in schijfbeheer. Zie je 'm daar wel? Geef dat arme ding dan een schijfletter.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
@HeroOfTime

In schijfbeheer staat de schijf ook niet.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Device manager ziet 'm ook niet? Dan even checken of de betreffende SATA poorten wel aan staan, ondanks dat het BIOS 'm wel ziet. Je hebt al uitgesloten dat het de drive zelf is, en de kabel. En zorg ook dat je de driver wel hebt geïnstalleerd van de andere SATA controller. Niets is zo frustrerend dan vergeten om de laatste paar drivers te installeren omdat je 'dat toch niet gebruikt'.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt misschien dom :s

Welke driver moet ik daarvoor installeren? Waar kun je poorten aanzetten?
Ik heb de hdd driver geïnstalleerd, geen resultaat. Ik kan geen sata drivers vinden op de pagina van Asrock.
En hoe ik poorten aan kan zetten, geen flauw idee.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2015 16:32 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In en uitschakelen van de controller kan in het BIOS als die optie er is. Driver installeren is puur afhankelijk van de staat ervan in Apparaatbeheer van Windows. Je hebt dit systeem zelf gebouwd en geïnstalleerd? Wellicht ben je nog wat drivers vergeten te installeren en dat zie je daar. Welke je moet hebben vind je dan op de website van je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in het apparaat beheer onder IDE ATA/ATAPI-controllers de Intel 8 series/C220 Chipset controller opnieuw geïnstalleerd. Hiermee is het probleem opgelost. Bedankt!
Pagina: 1