[Advies] Vervolg stap na Excel Macro Programma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-08 09:32
Als hobby IT-er ben ik erin geslaagd om een programma te maken met Excel-VBA. Graag hoop ik advies te kunnen ontvangen welke richting ik mijzelf verder in moet ontwikkelen.

Achtergrond info over mijn Excel tool:
Ik heb een interactieve programma gemaakt om bezettingsgraad (mensen) van een gebouw op te meten. Hiermee kan er met een laptop/tablet(windows environment door restrictie Excel-VBA) rond gelopen worden en elk uur de bezetting op te meten. Elke waarneming kan door middel van een klik/tap ingevoerd worden. Op de achtergrond schrijft de Excel tool alles weg naar een hidden sheet als een database.

Een meting kan enkele weken duren, wat als resultaat duizenden regels kan produceren. Dit wordt dan verwerkt door een ander deel van de Excel Tool en laat dat automatisch zien in grafieken, tabellen, heatmaps etc.

Het resultaat kan dan gebruikt worden voor rapportage in Powerpoint.

Voor elk nieuw project ontvang ik CAD tekeningen en verwerk ik deze in Excel. Daarna teken ik exact de locaties (met shapes) welke gemeten moeten worden. Door een excel macro krijgen deze automatisch de juiste codering.

Next steps?
Nu alles werkt ben ik uiteraard op zoek naar verbeteringen in efficiency en automatisering. Om dat te bereiken heb ik veel gelezen en met een aantal IT vrienden gesproken. Daaruit kwam naar voren dat ik mogelijk JavaScript kan gebruiken om dit geheel in een webapplicatie te maken. Als doel zou ik graag het volgende willen bereiken:
  • Platform onafhankelijk: door Excel-VBA moeten de metingen altijd op een device met Windows en Excel gebeuren.
  • Simpel: Het voorbereiden en tekenen van alle objecten met macro's vergt redelijk wat tijd. Een simpele WYSIWYG is belangrijk als ik mijn programma wil kunnen delen met anderen.
  • Optioneel: Web interface (ik heb evt. sharepoint tot mijn beschikking).
Wat denken jullie, Javascript is the way to go, of zijn er alternatieven?

Ik ben redelijk autodidactisch, zonder VBA ervaring/voorkennis heb ik de tool gemaakt door alles zelf uit te vogelen. Ik ben leergierig, als het advies een geavanceerd programmeertaal is om de volgende niveau te bereiken, dan zou ik eventueel zelfs betalen en aanmelden voor een cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2024

CMG

Met javascript kun je code schrijven die in je browser draait (DOM manipuleren, AJAX calls maken naar backend) maar je kunt ook server-side code ermee schrijven (node js). Het is prima om zaken mee te maken, maar niet per se wat je nodig hebt. Als je een parallel moet treken met wat je nu hebt, zou je alles wat je in Excel 'tekend' moeten vervangen door HTML/SVG/WebGL en dan je Macro's met JavaScript. Wat je zult merken is dat het niet een stap is die je eenvoudig kunt maken; er komt extreem veel bij kijken om vanuit je huidige basis het zelfde op een andere manier op te gaan zetten. Er zijn veel manieren om te doen wat je nu doet, maar ik zou je niet 1,2,3 kunnen zeggen wat het makkelijkste is.

Je Excel sheet hoeft niet per se inefficient te zijn en aangezien je nu een werkende oplossing hebt, zou ik me echt achter de oren krabben voordat je helemaal opnieuw gaat beginnen waarbij het maanden kan duren voordat je uberhaubt op het zelfde punt zit als dat je nu zit; tel daarbij het leren op (als dat het doel is: prima, doen!), gaat het ook een hele tijd duren voordat het efficient/velig wordt. Excel beschermt je voor een hoop zaken op dit moment; als je alles zelf gaat doen kom je op een hoop dingen aan het letten.

NKCSS - Projects - YouTube