Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fiscale vraag over brandstoftoeslag leaseauto (btw etc)

Pagina: 1
Acties:

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-11 13:19

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Afgelopen september ben ik in dienst getreden bij mijn eerste werkgever en daar hoort een lease auto bij. Nu zijn ook zeer recent de regels omtrent (plugin) elektrisch vervoer aangepast en valt mij het een en ander op, wat HR ook niet kan verklaren. Voordat ik het aan de OR voorleg, hoor graag wat jullie hiervan denken.

Ik krijg in december mijn Golf GTE geleverd waar ik een eigen bijdrage (want boven leasebudget) aan de werkgever voor ga betalen en uiteraard ook de 7% bijtelling. De werkgever brengt deze eigen bijdrage alvast voor mij in mindering op de bijtelling, dus met de Belastingdienst heb ik niets meer te verrekenen.

Nu mag ik onbeperkt opladen aan publieke oplaadpalen op kosten van de werkgever (zowel privé als zakelijk), terwijl mijn collega's in benzine/diesel, (slechts) alle zakelijke kilometers + 20.000 privé vergoed krijgen in brandstof. Nu heeft de GTE een realistische actieradius van amper 40km op elektriciteit, dus daar zal de werkgever zeker niet op leeglopen.

Tegelijkertijd krijg ik per jaar (slechts) 300 liter benzine vergoed voor de GTE, ongeacht mijn daadwerkelijk gereden zakelijke en privé kilometers. Deze 300 liter komt voort uit de officiële fabrieksopgave van 1,5l/100km en een verwachte 20.000km per jaar. Tot zover, logisch, ik krijg immers een veel hoger leasebudget omdat ik (deels)elektrisch rijdt, dus daar moet wat tegenover staan. Ook al verwacht ik redelijk wat eigen liters te moeten tanken per maand, deze auto zal waarschijnlijk nog steeds interessant zijn.

De werkgever eist echter van mij dat ik alle tankbeurten (wanneer en waar dan ook) met de verstrekte tankpas voldoe bij een pompstation naar eigen keuze. Zij verrekent dan de liters boven 300l eenmaal per jaar met een maandsalaris van mij. Dit gebeurd op basis van de gemiddelde Shell brandstofprijs van het afgelopen jaar, zoals hier te vinden.

Nu beweert mijn werkgever het volgende:
- Je moet en zal tanken met onze tankpas, en niet/nooit met je eigen pinpas (om zo te tanken bij een goedkopere TinQ/Tango)
- Wij verrekenen je extra getankte liters (boven 300) met je netto salaris en niet met je bruto salaris
- De Shell brandstofprijs die wij je rekenen zal altijd inclusief btw zijn.
- Wij kunnen de extra brandstof niet verrekenen met je bijtelling (zoals wel met eigen bijdrage leaseauto kon)
- Ook al houdt je eventueel een sluitende rittenadministratie bij en staat vast dat je extra kilometers puur zakelijk zijn verreden, bovenstaande blijft van kracht.

Het gevoel wat mij hier bekruipt is dat mijn werkgever (fiscaal) wil profiteren van mijn extra tankbeurtjes, of ze nu zakelijk gereden zijn of niet. Terwijl de klanten ook al fors betalen aan mijn werkgever per gereden kilometer.

Zij beweren dat dit fiscaal voor mij niet interessanter is te maken en ze niet profiteren van mijn extra gereden kilometers. Hebben ze gelijk, dat dit nu eenmaal niet anders kan, of klopt hier weinig van. Het is een werkgever met meer dan voldoende fiscale kennis, dus daar kan het zeker niet aan liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 23-10-2015 10:58 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wat zegt je lease contract hierover ? Of je werkgevers contract ? Ik moet zeggen dat ik het namelijk een vrij bijzondere situatie vind om het op deze manier te doen. Bovendien ga ik ervan uit dat je dit niet achteraf te horen kreeg nadat je je auto besteld had.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
ShadowBumble schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:57:
Wat zegt je lease contract hierover ?
Heb ik nog niet binnen, komt waarschijnlijk tegelijkertijd of voor de auto.
Of je werkgevers contract ?
Die is van begin september 2015, maar kent de hele (plugin)hybride regeling nog niet in deze vorm, omdat die pas half september is ingevoerd.
Bovendien ga ik ervan uit dat je dit niet achteraf te horen kreeg nadat je je auto besteld had.
Ik kreeg voor het bestellen enigszins tegenstrijdige berichten te horen, omdat de regeling nog zo recent was ingevoerd en de mensen die mij te woord staan lang niet altijd voldoende fiscale kennis hebben. Concluderend kan ik wel stellen dat wagenpark het houdt bij: we moeten even kijken hoe deze regeling uitpakt over een wat langere termijn, het is nu nog allemaal zo nieuw, we kunnen er nog weinig over zeggen.

Maar mijn belangrijkste punt is, dat mijn werkgever beweerd mij zeker niet (fiscaal) te benadelen of te profiteren van mij, terwijl het daar, wat mijn kennis betreft, wel de schijn betreft.

Als iemand hier de juiste fiscale regels kent, sta ik wat sterker als ik OR aanschrijf.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dus... Als ik het goed begrijp is je bruto bijtelling al volledig 0, doordat je eigen bijdrage hiervan is afgetrokken? Dan blijft er dus 0 bijtelling over om dat mee te verrekenen en volgens mij klopt dan de redenering.

Dat een bedrijf ex btw betaald, wil niet zeggen dat het jou niet inclusief btw moet belasten.

Dus:

wat is je bruto bijtelling?
wat is je eigen bijdrage?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
fredkroket schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:03:
Dus... Als ik het goed begrijp is je bruto bijtelling al volledig 0, doordat je eigen bijdrage hiervan is afgetrokken? Dan blijft er dus 0 bijtelling over om dat mee te verrekenen en volgens mij klopt dan de redenering.

Dat een bedrijf ex btw betaald, wil niet zeggen dat het jou niet inclusief btw moet belasten.
De vraag is, zal mijn werkgever deze btw kunnen aftrekken. Als dat zo is, zal de lijn hier zijn dat het personeel het dan ook niet hoeft te betalen, zo wordt hier gewoontekijk wel gewerkt. Zeker omdat mijn werkgever mij verplicht met een tankpas te tanken voor de Shell prijs (zelfs mijn privé en vakantie kilometers!). Maar kunnen ze dat wel of kunnen ze dat niet?

En wat met bruto/netto salaris? Scheelt nogal als het van het bruto salaris afgaat voor mij, en naar ik heb gehoord ook voor de werkgever, daar deze minder werkgeverslasten hoeft af te dragen. Is dat juist?
wat is je bruto bijtelling?
wat is je eigen bijdrage?
Die berekening vind ik altijd een lastige, maar ik weet dat ik netto (na aftrek eigen bijdrage van bijtelling) ongeveer €155 per maand ga betalen. Volgens mij hoort daar een bijtelling van €102 en een eigen bijdrage van €90 bij.

[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 23-10-2015 11:11 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:05
Dat de werkgever het niet van je bijtelling aftrek wil niet zeggen dat je dat zelf niet kan doen bij je belastingaangifte. Aftrekken doe je dan ook incl BTW.

Daarnaast een auto die max 40km op accu rijdt een elektische auto noemen..... Denk dat hij in de winter maar 20km of nog minder haalt. Als maar 300liter bezine vergoed krijgt hoop ik dat je binnen 20km van je woning werkt, anders wordt het een heel duur grapje, deze auto rijden. :)

Met gestrekt been.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
artbij schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:11:
Dat de werkgever het niet van je bijtelling aftrek wil niet zeggen dat je dat zelf niet kan doen bij je belastingaangifte. Aftrekken doe je dan ook incl BTW.
Ik heb onder andere hier gelezen dat ik dat niet zelf kan doen, dus echt afhankelijk ben van de opstelling van de werkgever.
Daarnaast een auto die max 40km op accu rijdt een elektische auto noemen..... Denk dat hij in de winter maar 20km of nog minder haalt. Als maar 300liter bezine vergoed krijgt hoop ik dat je binnen 20km van je woning werkt, anders wordt het een heel duur grapje, deze auto rijden. :)
Ik heb in diverse reviews gelezen dat 20km niet snel zal gebeuren, mits je rustig rijd en hem met de smarthone app vast opwarmt aan de oplaadpaal. Ik ga binnen afzienbare tijd naar een meer strategische plek in de Randstad verhuizen, waar vrijwel alle klanten zitten waar ik kom.

• Artbij
Malarky schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:14:
[...]

Ik heb onder andere hier gelezen dat ik dat niet zelf kan doen, dus echt afhankelijk ben van de opstelling van de werkgever.

[...]

Ik heb in diverse reviews gelezen dat 20km niet snel zal gebeuren, mits je rustig rijd en hem met de smarthone app vast opwarmt aan de oplaadpaal. Ik ga binnen afzienbare tijd naar een meer strategische plek in de Randstad verhuizen, waar vrijwel alle klanten zitten waar ik kom.
Hmm, alleen tanken in het buitenland. Dat is wrang. Maar in dit stuk staat dus ook dat het geen instellling van de werkgever is om die kosten niet van de bijtelling af te trekken, maar dat het een belasting regel is.

Met gestrekt been.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Sowieso afspreken dat getankte benzine gezien wordt als eigen bijdrage. Dan kan het verrekend worden met de bijtelling. Maakt voor de werkgever financieel gezien geen verschil. Scheelt jou wel in loonbelasting, mits de eigen bijdrage lager is dan de bijtelling.
Lees tegenstrijdige berichten over het aftrekken van benzinekosten. Ik dacht dat het wel kon. Bijvoorbeeld niet kunnen tanken in het buitenland.

Ik mis wat informatie om te kunnen rekenen.
  • Wat rij je aan woon-werk
  • welke afstandenverwacht je te rijden je richting de klant
  • welke afstanden rij je regelmatig privé
Bij een verbruik van 1:15 op benzine kan je 4500km rijden.
Je geeft aan 20k km per jaar te rijden, daarvan zou je dus theoretisch 25% van kunnen rijden op benzine.

En bestellen zonder een getekend leasecontract? Ook apart. Teken je toch niet? Zitten ze met een auto....
(bij wijze van)

[ Voor 9% gewijzigd door PROnline op 23-10-2015 11:20 ]

• fredkroket
  • Niet online
Malarky schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:14:
[...]

Probeer anders voor jezelf een na te gaan hoeveel brandstof je denkt te gaan verbruiken. Stel je verwacht nog 500 liter extra te verbruiken, spreek dan gewoon af dat je bijvoorbeeld € 50 extra eigen bijdrage betaald. Dat is wel aftrekbaar van je bijtelling en geeft je wat meer ruimte.

In the end heeft je werkgever overigens naar mijn mening het wel goed gehandeld om ervoor te zorgen dat de zogenaamd zuinige auto's in ieder geval niet financieel aantrekkelijk zijn.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
PROnline schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:18[/b]:
Sowieso afspreken dat getankte benzine gezien wordt als eigen bijdrage. Dan kan het verrekend worden met de bijtelling. Maakt voor de werkgever financieel gezien geen verschil. Scheelt jou wel in loonbelasting, mits de eigen bijdrage lager is dan de bijtelling.
Dank, dat is punt 1 dan waar fiscale opties liggen.
Ik mis wat informatie om te kunnen rekenen.
Heb uiteraard allang het een en ander uitgerekend, daar is mijn vraag in dit topic dan ook niet op gericht. Het gaat erom, vertel mijn werkgever (HR) fiscale onwaarheden of niet. Zo ja, dan heb ik wat voor te leggen aan de OR.
En bestellen zonder een getekend leasecontract? Ook apart. Teken je toch niet? Zitten ze met een auto....
(bij wijze van)
Het een en ander staat in je eigen contract, deels in contract met leasemij en deels weer in contracten tussen leasemij en werkgever (die een exclusief contract hebben). Dat het allemaal wat onduidelijk is, snap ik best, gezien de recente invoering en redelijk ingewikkelde constructie, maar ik wil gewoon een eerlijk verhaal horen van de werkgever.

1) Profiteren zij wel of niet van mijn extra getankte litertjes (boven 300)
2) Kan dit fiscaal echt niet interessanter voor mij of voor beiden, dan de huidige situatie.
fredkroket schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:22:
[...]
Probeer anders voor jezelf een na te gaan hoeveel brandstof je denkt te gaan verbruiken. Stel je verwacht nog 500 liter extra te verbruiken, spreek dan gewoon af dat je bijvoorbeeld € 50 extra eigen bijdrage betaald. Dat is wel aftrekbaar van je bijtelling en geeft je wat meer ruimte.
Mijn werkgever is te groot om zelf afspraken te maken. Iets geldt voor iedereen of voor niemand en regels worden niet met de week aangepast. Als iets niet klopt/scheef is/oneerlijk/onjuist verwoordt, kan dat zeker op termijn aangepast worden, maar dan wel met een goed onderbouwd verhaal naar de OR.

En die onderbouwing (dus niet: ik heb gehoord dat) probeer ik hier in dit topic te vinden ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Malarky op 23-10-2015 11:27 ]

• Artbij
Wel apart trouwens dat je werkgeven rekent met fabrieksopgaves. IEdereen weet dat deze niet kloppen en toch hangen ze er grote financiële gevolgen aan voor jou.

Met gestrekt been.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
artbij schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:27:
Wel apart trouwens dat je werkgeven rekent met fabrieksopgaves. IEdereen weet dat deze niet kloppen en toch hangen ze er grote financiële gevolgen aan voor jou.
Mijn werkgever beweert daarover: wees blij met je 300 litertjes, het is de bedoeling dat je puur elektrisch rijdt. Als je naar een verre klant moet kun je wellicht met iemand meerijden, gebruik maken van de trein (wordt vergoed door werkgever) of gewoon iets uit eigen zak betalen, je leasetarief is immers door ons behoorlijk verhoogt omdat je elektrisch rijdt.

Dat vind ik ook helemaal geen onredelijk verhaal, en daar heb ik ook mee 'ingestemd' bij het daadwerkelijk bestellen van de GTE. Maar HOE die extra brandstof daarna wordt verrekend, daar zit ik mee.

Die eerste brandstof afrekening zal voor mij nog zeker een half jaar duren, dus wellicht kan ik voor die tijd (via OR) daar nog aan 'sleutelen'.

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 23-10-2015 11:31 ]

• fredkroket
  • Niet online
Malarky schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:23:
[...]

Mijn werkgever is te groot om zelf afspraken te maken. Iets geldt voor iedereen of voor niemand en regels worden niet met de week aangepast. Als iets niet klopt/scheef is/oneerlijk/onjuist verwoordt, kan dat zeker op termijn aangepast worden, maar dan wel met een goed onderbouwd verhaal naar de OR.

En die onderbouwing (dus niet: ik heb gehoord dat) probeer ik hier in dit topic te vinden ;)
Overigens is het mogelijk wel nog iets waard om gewoon het beleid bij de OR te laten toetsen. Rekenen ze bijvoorbeeld bij benzine en diesel ook met de fabrieksopgave (en past het dan nog in budget), of hebben ze een afwijking? Bijvoorbeeld mijn oude wg rekende gewoon met 30% afwijking op benzine en diesel. Als ze dat bij jullie bijvoorbeeld wel doen, maar bij de hybride's niet zou dat wel zo eerlijk zijn.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
fredkroket schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:42:
[...]

Overigens is het mogelijk wel nog iets waard om gewoon het beleid bij de OR te laten toetsen. Rekenen ze bijvoorbeeld bij benzine en diesel ook met de fabrieksopgave (en past het dan nog in budget), of hebben ze een afwijking? Bijvoorbeeld mijn oude wg rekende gewoon met 30% afwijking op benzine en diesel. Als ze dat bij jullie bijvoorbeeld wel doen, maar bij de hybride's niet zou dat wel zo eerlijk zijn.
Jazeker, bij benzine/diesel is er een jarenlange uitgekristalliseerde regelgeving (ook op papier uiteraard) met zekere delta's per functieniveau en daarboven een afwijking van 15%. Tegelijkertijd is er sprake van inleveren leasebudget als er niet zuinig genoeg gereden is. Dat is extra lease budget wat eerder verstrekt is op basis van de fabrieksopgave uitstoot.

Tegelijkertijd krijg ik een maximale verhoging van leasebudget (door de zeer lage co2 uitstoot van de GTE, op papier dan) en hoef ik dat onder geen enkele omstandigheid in te leveren. Daar staat dan weer wel het zelf betalen van de brandstof tegenover.
Pagina: 1