Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derpadin
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Mede-auteur:
  • Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:25

Yannick97

Beste mede tweakers!

Ik snap iets niet, ik heb zojuist een nieuwe computer gemaakt, en toen ik de drivers etc had geinstalleerd heb ik de computer gestresstest met Aida64. Hier kwam een maximum temperatuur van 45 uit, wat volgens mij heel netjes is :). Toen ik wou kijken wat de idle temperatuur was, kwam ik iets heel vreemds uit. De minimum temperatuur van een van de cores was namelijk 12 graden. Nu hoop ik dat dit de daadwerkelijke temperatuur is, maar een vriend van mij zegt dat dit onmogelijk is omdat een CPU nooit koeler kan zijn op waterkoeling dan de kamertemperatuur. Hebben jullie misschien een idee of dit een realistisch temperatuur is? Mijn pc heeft de volgende specs:

Corsair Air 240
4x corsair SP120 fans
Corsair H100i ( Waterkoeler )
i5-6600K ( stock snelheid )
Asus VIII Gene
MSI GTX 960 4GB
Cooler master V550

Ik hoop dat iemand misschien weet of dit realistisch is, en of er een manier is hoe ik wel de daadwerkelijke idle temps kan zien :)

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Thermodynamica zegt dat dit niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:44

Cheezus

Luiaard

Dat kan inderdaad niet. Of de sensor is stuk of de software leest deze niet goed uit. Welke temperatuur geeft je BIOS aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

tenzij het 5 graden op je kamer is, ga je dit niet halen nee.

Welke software gebruik je? Heeft die al een update voor skylake gehad?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derpadin
  • Nu online
Bios gaf rond de 24 graden aan, wat nog steeds niet verkeerd is.
Ik heb zowel HWmonitor gebruikt en CoreTemp, beiden gaven deze lage temperaturen aan.
Wat bedoel je met een update voor skylake? Ik heb alle chipset drivers geinstalleerd van Intel.

Dit was het resultaat van HWmonitor:
http://imgur.com/oK5Hdwi

Dit was het resultaat van CoreTemp
http://imgur.com/ovr4WMZ

Dank voor de snelle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nouja, het zijn nieuwe chipsets + nieuwe CPU's van Intel, als je met een meetprogramma die Skylake nog niet kent gaat kijken, kun je vreemde resultaten krijgen.

24 graden, is dat bij een "koude start"? Dat kan opzich als je kamer wat frisjes is, mijn CPU geeft ook die waarde na het opstarten, komt omdat mijn kamer lekker frisjes is voor het gamen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derpadin
  • Nu online
Die 24 graden is ook tijdens idle, het gaat dan van minimaal 12 tot 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
24 graden is prima mogelijk, dat heeft mijn 3770k ook op idle net na het opstarten. Die 12 graden is waarschijnlijk een leesfout van de software op het moment dat het opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep met een cold boot is mijn cpu (i5 3470) en gpu (GTX970) ook tussen de 20-30 graden en onderload cpu 50-65 en gpu 70-80 dus ik zpu me niet zo zorgen maken gewoon een lees foutje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Welke biosversie draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is de kamertemperatuur waar de PC staat?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:57

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Is er eigenlijk al een temp programma die Skylake's goed kan uitlezen. Want hier is de kamertemperatuur zo ongeveer 20 graden Bios geeft aan +- 30 graden zelfde als met Asus AI Suite 3 (Asus Z170 pro gaming), terwijl Hwmonitor en Coretemp +- 20 - 24 graden aangeeft en pc staat dan al een poos aan.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

ik heb zelf ook skylake, speedfan geeft 13 graden aan, terwijl hw monitor rond de 35 graden aangeeft. Het programma van MSI, command center geeft 38 graden aan, wat precies de package temperatuur is (die hw monitor ook aangeeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Speedfan gebruik ik al heel lang niet meer omdat die de temperaturen van i3/i5/i7 vaak niet goed uitleest.

Ik ga zelf altijd uit van de package temperatuur, aangezien dat eigenlijk altijd de hoogste temperatuur is. Op idle zit er soms 4-8 graden verschil tussen de cores (onder load nagenoeg gelijk trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 10:54
Ik zou AIDA64 eens proberen, die gebruik ik ook. Mijn i7 6700K is idle rond de 20 graden, kamertemperatuur heeft ie dan eigenlijk. Onder load is de max 53 graden ongeveer. Realtemp geeft dezelfde waarden aan, dus ik neem voor het gemak maar aan dat ze kloppen. Koel zijn ze dus wel. 12 graden is echter niet mogelijk tenzij je dat ook je omgevingstemperatuur is.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derpadin
  • Nu online
Veel reacties! :)
Ben dus niet de enige die nog wat moeite heeft met het uitlezen van Skylake temperaturen :)
Ik volg Asus AI Suite voor de idle temperaturen wat rond kamertemperatuur is. Voor de load temperaturen gebruik ik nu HWmonitor aangezien die bijna gelijk aan Aida64 is. Onder load zit de i5-6600K rond de 35 graden dus dat is heel netjes. op 4,5 GHz wordt hij ongeveer 45 graden.

Build is nu ook helemaal klaar, zo ziet de PC er uit:
http://imgur.com/yp1jYbJ
http://imgur.com/oLeEr76
http://imgur.com/3geJW9m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Oh wow! Ik heb nog nooit een PC gebouwd en wil dat nu ook eens doen. Gisteren al heel veel onderzoek gedaan. Maar als ik dit zie ben ik toch wel een beetje geïntimideerd. Wat een ding! Ziet er netjes uit van binnen.
Pagina: 1