Er staat erg veel op internet wat betreft de benodigde CAL licenties. Volgens mij is het mij duidelijk maar ik zou graag een bevestiging van jullie willen hebben.
We hebben momenteel het volgende:
1 Server met Hyper-V 2012 R2 met 2 processoren.
Hierop draait SBS 2011 waarvoor we 15 Standard User CALs + 15 Premium User CALs
Hierop draait Windows Server 2008 R2 met SQL 2008.
Uitgaand van 15 gebruikers hebben we hiervoor genoeg CALs. De Premium User CALs gelden voor SQL en zijn er dus ook genoeg. Voor zo ver ben ik er van overtuigd dat dit allemaal goed zit.
Nu wil ik er een DC controller bij hebben(incl DNS en DHCP)
Als ik hier een Server 2008 R2 bij zou zetten heb ik geen extra CALs nodig. Klopt dit?
In plaats van 2008 R2 wil ik 2012 R2 aanschaffen. Hiervoor heb ik dan volgens mij 15 extra 2012 CALs nodig. Klopt dit?
Samengevat: Het maakt niet uit hoeveel servers je hebt, zo lang je maar per gebruiker 1 USER CAL hebt.
De USER CALs dienen de zelfde versie te hebben als de hoogste versie van de server die je gebruikt.
Klopt mijn verhaal?
We hebben momenteel het volgende:
Hierop draait SBS 2011 waarvoor we 15 Standard User CALs + 15 Premium User CALs
Hierop draait Windows Server 2008 R2 met SQL 2008.
Uitgaand van 15 gebruikers hebben we hiervoor genoeg CALs. De Premium User CALs gelden voor SQL en zijn er dus ook genoeg. Voor zo ver ben ik er van overtuigd dat dit allemaal goed zit.
Nu wil ik er een DC controller bij hebben(incl DNS en DHCP)
Als ik hier een Server 2008 R2 bij zou zetten heb ik geen extra CALs nodig. Klopt dit?
In plaats van 2008 R2 wil ik 2012 R2 aanschaffen. Hiervoor heb ik dan volgens mij 15 extra 2012 CALs nodig. Klopt dit?
Samengevat: Het maakt niet uit hoeveel servers je hebt, zo lang je maar per gebruiker 1 USER CAL hebt.
De USER CALs dienen de zelfde versie te hebben als de hoogste versie van de server die je gebruikt.
Klopt mijn verhaal?