• Chic de Friemel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 12:04
Beste Tweakers,

Ik zou graag jullie hulp willen vragen bij het uitzoeken van mijn allereerste receiver. De receiver zal voornamelijk gebruikt worden voor het creëren van Surround Sound tijdens films en games. Muziek luisteren wordt uiteraard ook gedaan, maar dat is meer bijzaak en ik ben zeker geen audiofiel.

De speakers heb ik al in huis:

4 x Boston Acoustics A25
1 x Boston Acoustics A 225C
Op dit moment nog geen subwoofer in huis gehaald, naar aanleiding van alle lovende verhalen over de A25's dacht ik dat deze niet nodig zou zijn, maar als het nodig mocht blijken dan is dat geen probleem.

Nu zoek ik een mooie receiver om deze speakers op aan te sluiten. Zoals ik al aangaf ben ik geen audiofiel, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet het meeste bang for the buck wil hebben. Ik heb een aantal eisen voor de receiver, met name met het oog gericht op de toekomst.

- Wifi
- Bluetooth
- USB ingang
- 4K ondersteuning + HDCP 2.2 support
- Dolby Atmos zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar geen verplichting

De catch aan dit alles; mijn budget voor een receiver ligt zo rond de €350 en het liefst daaronder. De voetnoot hierbij is dat ik gerust een half jaartje wil wachten op een mooie aanbieding als de huidige modellen alweer iets verouderd zijn. Ik heb mijn zoektocht daarom toegespitst op receivers van zo rond de €500, hopende deze ooit voor een mooie prijs op te kunnen pikken.

Als leek heb ik alvast een voorselectie gemaakt:

- Denon AVR-X1200W
- Onkyo TX-NR646
- Yamaha RX-V479
- Pioneer VSX-930-K
- Sony STR-DN860

Hebben jullie ervaring met bovenstaande receivers? Of met het merk in het algemeen? Welke receiver past het best bij mijn speakers? Ik hoor het graag van jullie. Uiteraard sta ik open voor suggesties.

Nog even een kleine kanttekening; ik hou niet van 2e hands (maar dat is gezien de eis van HDCP 2.2 ook eigenlijk geen optie).

Alvast bedankt

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Koop gewoon de receiver die de features heeft die je zoekt, je mooi vindt en binnen budget valt. Zal altijd prima zijn.

• Chic de Friemel
D vd V schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 16:06:
Koop gewoon de receiver die de features heeft die je zoekt, je mooi vindt en binnen budget valt. Zal altijd prima zijn.
Ehm, is dat niet wat kort door de bocht?

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
In mijn ogen niet. Je shortlist bevat prima modellen van de gangbare merken. In deze prijsklasse zullen de genoemde modellen nagenoeg identiek zijn.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 20:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dr zal idd weinig verschil in zitten. De echte verschillen bij merken en types melden zich pas in de (veel) hogere prijsklassses, en dan met name in de high end opties als 7.2 voorversterkte uitgangen enzo.
Heb jij allemaal niet nodig en ook geen budget voor ;)
DLNA en Spotify is handig neem ik aan, net als andere netwerkfunctionaliteit.
Selecteer gewoon op opties en looks. Je kunt je er geen bult aan vallen.
Persoonlijke voorkeur is Denon overigens :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Anoniem: 639074
  • Niet online
Chic de Friemel schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:41:
Op dit moment nog geen subwoofer in huis gehaald, naar aanleiding van alle lovende verhalen over de A25's dacht ik dat deze niet nodig zou zijn, maar als het nodig mocht blijken dan is dat geen probleem.
................
Hebben jullie ervaring met bovenstaande receivers? Of met het merk in het algemeen? Welke receiver past het best bij mijn speakers? Ik hoor het graag van jullie. Uiteraard sta ik open voor suggesties.
Van de receivers zou ik zelf Onkyo laten voor wat het is, ik lees net iets te vaak over serieuze problemen met de HDMI boards van dit merk.
Denon is prima en ook Yamaha doet het goed.

Je A25's zijn uitstekend maar het blijven wel kleine speakertjes met een zeer bescheiden bass, een subwoofer als aanvulling bij movie kun je dus best snel gaan waarderen.
Mis je de bass totaal niet, dan bepaal je natuurlijk zelf of daar een sub bij moet of juist niet. ;)

Mocht je overstag gaan, vergeet dan de allergoedkoopste prulmodellen en ga voor iets met kwaliteit als bijvoorbeeld SVS.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-10-2015 00:11]

• The Eagle

The Eagle

Typisch is dat. Onkyo heeft idd een serie met brakke HDMI boards gehad, maar dat is al een jaar of 5 geleden ofzo. En toch blijft dat ze achtervolgen.

Overigens is Boston Acoustics sinds 2005 net als Denon en Marantz onderdeel van D&M holding: Wikipedia: D&M Holdings. Je zou dus een beetje verwachten dat BA en Denon of Marantz redelijk goed samen gaan. Maar dat kun je alleen zelf ervaren want geluidssmaak is persoonlijk :)

Qua sub (had ik even gemist): je moet met die A25's niet teveel laag verwachten, ze gaan maar tot 55Hz. Ik zou er zelf zeker een sub bij zetten, dat ga je bij zowel muziek als films echt, wel merken. Hoeft niet te duur te zijn, dat zijn je speakers ook niet. Maar ook hier eerst zelf ervaren en pas kopen als je denkt iets te missen. Wellicht kun je eerst een keer ergens een sub lenen om te testen wat het verschil is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mavano
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 14:18
Los van het wel of niet te verwachten laag met de A25's is een subwoofer er niet om "meer/beter laag" te horen. Het is een eigen speaker met een eigen audiokanaal.

Zowel films als games zullen in de meeste gevallen een vorm van 5.1 audio hebben. Dat betekent dat er 6 afzonderlijke kanalen in het audiosignaal zitten. Die .1 is het kanaal voor de subwoofer. Als je geen subwoofer aansluit hoor je die dus niet. Zonder subwoofer heb je een 5.0 speaker set.

En wat betreft de receiver zijn de verschillen bij dit budget, deze speakers en jouw eisen te verwaarlozen. Dat gaat een prima geluid opleveren, welke je ook neemt.

[Voor 3% gewijzigd door mavano op 24-10-2015 15:33]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Leuk lees voor voor de TS : Topreview! Onkyo TX-NR609 review door Lip

Je kan trouwens het beste in januari je receiver kopen, omdat dan de oude modellen plaats moeten maken voor de nieuwe lijn en opgeruimd moeten worden met bijbehorende korting. Just my 2 cents. :)

[Voor 37% gewijzigd door Lip op 24-10-2015 15:39]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Chic de Friemel
Echt onwijs bedankt voor jullie verhelderende reacties. Na het lezen van diverse reviews en audiofiele fora was ik het spoor een beetje bijster, maar bottom line is dus dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt. :)
Thanks, dat is inderdaad mooi leesvoer! Daar gaan we eens goed voor zitten.
Je kan trouwens het beste in januari je receiver kopen, omdat dan de oude modellen plaats moeten maken voor de nieuwe lijn en opgeruimd moeten worden met bijbehorende korting. Just my 2 cents. :)
Dat was sowieso het plan, dan kan er namelijk nog een verjaardagspotje tegenaan gegooid worden. :D Maar bedankt voor de tip!

• The Eagle

The Eagle

mavano schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:28:
Los van het wel of niet te verwachten laag met de A25's is een subwoofer er niet om "meer/beter laag" te horen. Het is een eigen speaker met een eigen audiokanaal.

Zowel films als games zullen in de meeste gevallen een vorm van 5.1 audio hebben. Dat betekent dat er 6 afzonderlijke kanalen in het audiosignaal zitten. Die .1 is het kanaal voor de subwoofer. Als je geen subwoofer aansluit hoor je die dus niet. Zonder subwoofer heb je een 5.0 speaker set.

En wat betreft de receiver zijn de verschillen bij dit budget, deze speakers en jouw eisen te verwaarlozen. Dat gaat een prima geluid opleveren, welke je ook neemt.
Bullcrap.
Bij een alles in 1 melkpakken setje dat niet snapt hoe die moet up of downmixen heb je misschien gelijk. Maar bij een beetje AV receiver kun je gewoon aangeven dat je geen sub hebt en dan zal ie het .1 laag dat normaal naar de subwoofer zou gaan gewoon over de aangesloten speakers meesturen. Feit is alleen dat je speakers maar tot een bepaalde fquentie in het laag gaan, en je alles wat daaronder zit dus niet hoort. Maar dat je heel het subwooferkanaal niet zou horen is pertinent nonsens. Het is iig nonsens bij de receivers die TS op het oog heeft :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:35

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

The Eagle schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:09:
Typisch is dat. Onkyo heeft idd een serie met brakke HDMI boards gehad, maar dat is al een jaar of 5 geleden ofzo. En toch blijft dat ze achtervolgen.
De laatste series met problemen zijn minder dan vijf jaar oud. En tot 2018 ga je dit nog horen aangezien er nog steeds veel receivers uit vallen en terug moeten voor een nieuw HDMI Board. Wat overigens nette service is van Onkyo maar het lost het probleem niet op. Verhalen dat een receiver al drie keer op is gestuurd zijn geen uitzondering. Het klopt dat de nieuwe series beter zijn (tot op heden in ieder geval) maar de AccuEQ die Onkyo nu toepast is minder dan de Audyssey versie van voorheen.
Je zou dus een beetje verwachten dat BA en Denon of Marantz redelijk goed samen gaan.
Of merken samen gaan hangt mijn inziens niet af of ze binnen dezelfde holding vallen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

mavano schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:28:

Lees voor de gein eens een handleiding van de genoemde receivers. Niemand is gebaat bij foutieve informatie.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee