Hoe in BIOS komen van Gigabyte G1. Sniper B6?

Pagina: 1
Acties:

• Hydragon1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-02 13:09
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw moederbord, de Gigabyte G1. Sniper B6 alleen kan ik niet de BIOS in want als ik delete spam tijdens het opstarten dan krijg ik alleen maar een zwart scherm, ik kan verder niks. Mocht het er toe doen wat de specs zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 172,99€ 172,99
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 81,95€ 81,95
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 74,95€ 74,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Gigabyte WB867D-I€ 37,67€ 37,67
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 89,99€ 89,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 46,50€ 46,50
1Seasonic M12II Evo 520W€ 62,95€ 62,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 722,85

Volgens mij moet ik in de BIOS nog de ingebouwde graphics uitzetten want als ik rechts klik op het AMD Catalyst Control Center icoontje op de taakbalk dan zie ik zowel de R9 290 als de ingebouwde graphics:
https://www.dropbox.com/s...pname%20%2821%29.png?dl=0

En als ik tekkit speel van de Technic Launcher (tekkit is minecraft met veel mods) dan heb ik zeer lage fps, veel te laag voor een R9 290 dus het lijkt erop dat tekkit de ingebouwde graphics gebruikt.

Weet iemand hoe ik de BIOS kan fixen zodat ik geen zwart scherm meer heb maar een bruikbare BIOS?

Mvg,

Hydragon1

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

Verwijderd

Probeer F2 en voer anders een cmos clear uit, zie handleiding.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Even een wat inhoudelijkere titel...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt Windows geïnstalleerd. Dat zal zeer waarschijnlijk via UEFI draaien. Hierdoor, icm FastBoot, is het afvangen van de toets om naar het BIOS te gaan niet te doen. Wat je moet doen, is shift ingedrukt houden als je kiest voor 'Herstarten', dan heb je extra opties waaronder 'Instellingen van Firmware' oid. Dat brengt je naar het BIOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Hydragon1
Hero of Time schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:18:
Je hebt Windows geïnstalleerd. Dat zal zeer waarschijnlijk via UEFI draaien. Hierdoor, icm FastBoot, is het afvangen van de toets om naar het BIOS te gaan niet te doen. Wat je moet doen, is shift ingedrukt houden als je kiest voor 'Herstarten', dan heb je extra opties waaronder 'Instellingen van Firmware' oid. Dat brengt je naar het BIOS.
Ik heb dit geprobeert maar ik zie de optie "Instellingen van Firmware" of iets dergelijks niet staan.

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verder zoeken, ik heb je de handvatten gegeven, het minste wat je had kunnen doen is even wat meer moeite doen, toch? Zelf heb ik geen Windows, maar het kostte mij nog geen minuut om deze 'guide' te vinden: http://www.eightforums.co...ngs-boot-windows-8-a.html.

Succes. :)

• Hydragon1
Hero of Time schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 16:17:
Verder zoeken, ik heb je de handvatten gegeven, het minste wat je had kunnen doen is even wat meer moeite doen, toch? Zelf heb ik geen Windows, maar het kostte mij nog geen minuut om deze 'guide' te vinden: http://www.eightforums.co...ngs-boot-windows-8-a.html.

Succes. :)
volgens deze link: http://acer.custhelp.com/...0%3A-access-the-uefi-bios
zou die optie er wel moeten staan maar die is er bij mij niet... en ik zou zelf niet weten waarom niet

• Hydragon1
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:01:
Probeer F2 en voer anders een cmos clear uit, zie handleiding.
heb net F2 geprobeert maar dan blijft het scherm ook zwart, maar het POST scherm en het laad scherm van windows is een lage resolutie terwijl ik windows op 1080p heb staan, dat hoort ook niet denk ik?

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hydragon1 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 16:22:
[...]

volgens deze link: http://acer.custhelp.com/...0%3A-access-the-uefi-bios
zou die optie er wel moeten staan maar die is er bij mij niet... en ik zou zelf niet weten waarom niet
Maar wat zie je dan wel? GoT is geen helpdesk, er wordt hier verwacht dat je zelf inzet toont en moeite doet om het probleem op te lossen. Nu zit je maar te wachten totdat iemand je stap voor stap uitlegt wat je moet doen en dat is niet de bedoeling hier.

• Hydragon1
Hero of Time schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 18:52:
[...]

Maar wat zie je dan wel? GoT is geen helpdesk, er wordt hier verwacht dat je zelf inzet toont en moeite doet om het probleem op te lossen. Nu zit je maar te wachten totdat iemand je stap voor stap uitlegt wat je moet doen en dat is niet de bedoeling hier.
ik doe WEL moeite om een oplossing te zoeken, ik heb alles al gedaan wat ik me kan bedenken en dat help niet. screenshots maken in het geavanceerde opstartopties scherm is niet mogelijk en het zijn meerdere schermen dus alles opnoemen stap voor stap is geen mogelijkheid... en ik zit al vier maanden met een computer die niet te gebruiken is en ik blijf maar onderdelen opsturen en nieuwe onderdelen aanschaffen en daar ben ik nu wel een beetje klaar mee. Ik wil dat ding nu eindelijk wel eens normaal kunnen gebruiken. dit is mijn eerste build dus veel ervaring heb ik niet, daarom stel ik vragen op dit forum in de hoop dat iemand me kan helpen omdat ik het verder niet meer weet...

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het je eerste build is, zou het dan niet kunnen dat er ergens anders iets mis is? Ik heb namelijk niet eerder gehoord dat een systeem met een Intel CPU waar de GPU bij zit niet degelijk functioneert als er een aparte videokaart bij zit en de IGP niet is uitgeschakeld. Mijn HTPC waar ik dit nu op typ heeft gewoon de IGP nog aan staan terwijl het beeld via de nVidia videokaart gaat.

Daarnaast, ik neem aan dat je een telefoon hebt met een fotocamera erop. Als een printscreen niet werkt, doet een foto maken het toch nog gewoon? Denk niet in problemen, maar oplossingen. Je hebt het over lage FPS in een game. Zolang je je beeldscherm op de AMD videokaart hebt aangesloten, zal een spel nooit de IGP gebruiken, aangezien Windows het zelf al niet eens gebruikt. Je staat tegen de verkeerde boom te blaffen.

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:50
Ik heb dit moederbord ook. Download de tools van de gigabyte website, en dan met name app center (vereist voor alle anderen), en fast boot. Met de fast boot app kan je fast boot aan en uit zetten. Zet je hem uit, zal je het splash screen krijgen met keuze om naar het bios te gaan dmv de <delete> toets. Succes, en bij vragen hoor ik het wel.

Hier dus: Klikje

[ Voor 12% gewijzigd door KoningsGap op 22-10-2015 22:16 ]

Verwijderd

Trek die videokaart er eens uit en start eens op met de monitor aan het moederbord.
Als dat werkt flash de uefi even naar de laatste versie.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 22:18 ]

• com2,1ghz
  • Laatst online: 11:04
Toetsenbord aangesloten op een USB 2.0 poort ipv 3.0? Soms willen die 3.0 poorten niet werken tijdens boot.

• Hydragon1
Goopher schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:15:
Ik heb dit moederbord ook. Download de tools van de gigabyte website, en dan met name app center (vereist voor alle anderen), en fast boot. Met de fast boot app kan je fast boot aan en uit zetten. Zet je hem uit, zal je het splash screen krijgen met keuze om naar het bios te gaan dmv de <delete> toets. Succes, en bij vragen hoor ik het wel.

Hier dus: Klikje
ik zal het eens uitproberen, dankje

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-02 23:10
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:16:
Trek die videokaart er eens uit en start eens op met de monitor aan het moederbord.
Of sluit eerst eens een monitor aan op je IGD .. aardige kans dat dat nu nog de boot graphics card is (volgens je bios at least).

• Hydragon1
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:16:
mocht het fast boot uitzetten niet werken zal ik dat proberen, dankje

• Hydragon1
gekkie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:21:
[...]

Of sluit eerst eens een monitor aan op je IGD .. aardige kans dat dat nu nog de boot graphics card is (volgens je bios at least).
kan dat geen kwaad als ik de GPU erin laat zitten?

• KoningsGap
Hydragon1 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:21:
[...]

ik zal het eens uitproberen, dankje
Graag gedaan! We hebben praktisch dezelfde setup overigens, buiten de harddisks om. Grappig :-) en goeie keuze haha.

• Hydragon1
com2,1ghz schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:18:
Toetsenbord aangesloten op een USB 2.0 poort ipv 3.0? Soms willen die 3.0 poorten niet werken tijdens boot.
het toetsenbord zit in de gaming usb 2.0 (gele aansluitingen)

• Hydragon1
Goopher schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:23:
[...]

Graag gedaan! We hebben praktisch dezelfde setup overigens, buiten de harddisks om. Grappig :-) en goeie keuze haha.
dat is toevallig haha, en jij hebt niet dat AMD Catalyst Control Center zowel de GPU als de Intel graphics laat zien als je erop rechtsklikt? (1 t/m 6 is AMD Radeon R9 200 series en 7 t/m 9 is Intel HD Graphics 4600 bij mij)

• KoningsGap
Hydragon1 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:25:
[...]

dat is toevallig haha, en jij hebt niet dat AMD Catalyst Control Center zowel de GPU als de Intel graphics laat zien als je erop rechtsklikt? (1 t/m 6 is AMD Radeon R9 200 series en 7 t/m 9 is Intel HD Graphics 4600 bij mij)
Nee ik heb de iGPU idd uitgezet in de uefi geloof ik.

• Hydragon1
Goopher schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:27:
[...]

Nee ik heb de iGPU idd uitgezet in de uefi geloof ik.
dat probeer ik ook te doen, ik heb net app center fast boot geopend en dat stond al uit, daarin stond ook een optie om naar de BIOS settings te gaan, daar heb ik op geklikt maar net als de vorige keren bleef het scherm zwart, ik heb de hdmi kabel toen uit de gpu gehaald en in de hdmi van het moederbord gedaan maar toen had ik geen eens signaal. dus morgen ga ik de gpu loskoppelen en via de ingebouwde graphics naar de bios, tenzij er nog iets anders is wat ik kan proberen. maar toen bedacht ik dit, zonder gpu kan ik toch niet de ingebouwde graphics uitzetten? aangezien dat het enige is wat ik op dat moment heb. heeft het zin om via de @BIOS van app center de BIOS te updaten naar V3?

• KoningsGap
Hydragon1 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:35:
[...]

dat probeer ik ook te doen, ik heb net app center fast boot geopend en dat stond al uit, daarin stond ook een optie om naar de BIOS settings te gaan, daar heb ik op geklikt maar net als de vorige keren bleef het scherm zwart, ik heb de hdmi kabel toen uit de gpu gehaald en in de hdmi van het moederbord gedaan maar toen had ik geen eens signaal. dus morgen ga ik de gpu loskoppelen en via de ingebouwde graphics naar de bios, tenzij er nog iets anders is wat ik kan proberen. maar toen bedacht ik dit, zonder gpu kan ik toch niet de ingebouwde graphics uitzetten? aangezien dat het enige is wat ik op dat moment heb. heeft het zin om via de @BIOS van app center de BIOS te updaten naar V3?
Ik heb wel eens begrepen dat updaten van het bios vanuit Windows ietwat riskant kan zijn. Betere optie zou zijn om te kijken of je wel je bios in kan terwijl je r290 is losgekoppeld en dan evt het bios te updaten.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Persoonlijk zou ik niet zo snel de IGPU uitschakelen, juist in geval je aparte GPU defect raakt en je toch nog wat moet doen met je systeem.

Omdat je je monitor via HDMI hebt verbonden, heb je kans dat het videosignaal voor je BIOS daar niet overheen gaat, maar via VGA of DVI. Er zijn videokaarten (of was het nou moederborden, weet niet meer) die geen BIOS via HDMI (kunnen) sturen.

Oh, en als je meerdere mensen wilt quoten, bewerk dan je laatste bericht en ga niet meerdere berichten achter elkaar posten. Je kan ook bij het reageren omlaag scrollen en reacties daar direct quoten.

• Hydragon1
Goopher schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:40:
[...]

Ik heb wel eens begrepen dat updaten van het bios vanuit Windows ietwat riskant kan zijn. Betere optie zou zijn om te kijken of je wel je bios in kan terwijl je r290 is losgekoppeld en dan evt het bios te updaten.
even om 200% zeker te zijn dat ik het goed doe, ik moet een geformatteerde USB hebben met daarop het .V3 bestand uit de .zip die te downloaden is van de gigabyte site en die gebruiken om via de uefi te updaten toch?

• KoningsGap
Hero of Time schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:42:
Persoonlijk zou ik niet zo snel de IGPU uitschakelen, juist in geval je aparte GPU defect raakt en je toch nog wat moet doen met je systeem.

Omdat je je monitor via HDMI hebt verbonden, heb je kans dat het videosignaal voor je BIOS daar niet overheen gaat, maar via VGA of DVI. Er zijn videokaarten (of was het nou moederborden, weet niet meer) die geen BIOS via HDMI (kunnen) sturen.

Oh, en als je meerdere mensen wilt quoten, bewerk dan je laatste bericht en ga niet meerdere berichten achter elkaar posten. Je kan ook bij het reageren omlaag scrollen en reacties daar direct quoten.
Ik weet uit ervaring dat deze gpu bios over hdmi kan sturen.
even om 200% zeker te zijn dat ik het goed doe, ik moet een geformatteerde USB hebben met daarop het .V3 bestand uit de .zip die te downloaden is van de gigabyte site en die gebruiken om via de uefi te updaten toch?
Ik heb mijn bios nooit geupdatet dus ik kan je hier helaas geen zekerheid over meegeven. Volg goed de instructies volgens de handleiding/website en dan moet het goedkomen lijkt me.

[ Voor 21% gewijzigd door KoningsGap op 22-10-2015 22:45 ]

• Hydragon1
Hero of Time schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:42:

dankje voor de tip, en sorry ik zal het de volgende keer op die manier doen
Goopher schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:43:
[...]

Ik weet uit ervaring dat deze gpu bios over hdmi kan sturen.

[...]

Ik heb mijn bios nooit geupdatet dus ik kan je hier helaas geen zekerheid over meegeven. Volg goed de instructies volgens de handleiding/website en dan moet het goedkomen lijkt me.
ik heb geen instructies gevonden op de site en ook niet in de handleiding, daarom vroeg ik het, heb ook gegoogled maar dan krijg ik resultaten over andere moederborden dus daar word ik ook niet echt wijzer van
Hero of Time schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:46:
[...]

Maar dan kan 't alsnog de videokaart zijn die 't niet ondersteund. ;) Daarom, als hij het heeft, even de boel via VGA (uiteraard op de AMD kaart) aansluiten en kijken of hij dan wel beeld krijgt.

Dat hij bij het wisselen geen beeld kreeg, is simpelweg omdat deze niet geïnitialiseerd was bij het opstarten. Staat het systeem uit, HDMI in de onboard kaart en dan opstarten is de kans op beeld veel groter. :)
Dankje, ik zal dit eens proberen. wat ik trouwens ook raar vind is dat het splashscreen en het windows laad scherm op een veel lagere resolutie word afgebeeld dan windows zelf, widnows word op 1080p afgebeeld. en in de handleiding staat het splashscreen wel in 1080p dus het moet wel kunnen.

[ Voor 47% gewijzigd door Hydragon1 op 22-10-2015 22:51 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goopher schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:43:
[...]

Ik weet uit ervaring dat dit mobo bios over hdmi kan sturen.
Maar dan kan 't alsnog de videokaart zijn die 't niet ondersteund. ;) Daarom, als hij het heeft, even de boel via VGA (uiteraard op de AMD kaart) aansluiten en kijken of hij dan wel beeld krijgt.

Dat hij bij het wisselen geen beeld kreeg, is simpelweg omdat deze niet geïnitialiseerd was bij het opstarten. Staat het systeem uit, HDMI in de onboard kaart en dan opstarten is de kans op beeld veel groter. :)

• KoningsGap
Ik zie overigens hier een gelijkwaardig probleem, daarbij is het deels opgelost door een andere monitor te gebruiken. Heb jij de mogelijkheid om een ander scherm (tv, monitor, whatever) te testen?
[...]

Ik heb m'n post ietsjes aangepast. Ik heb ook een r290, weliswaar de sapphire tri-x oc versie, maar dat zou niet mogen verschillen toch, of zit dat in de bios/uefi van de gpu dan? Mijn gpu geeft gewoon bios via hdmi.

[ Voor 56% gewijzigd door KoningsGap op 22-10-2015 22:48 ]

• Hydragon1
Goopher schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:47:
Ik zie overigens hier een gelijkwaardig probleem, daarbij is het deels opgelost door een andere monitor te gebruiken. Heb jij de mogelijkheid om een ander scherm (tv, monitor, whatever) te testen?
ik heb wel een oude monitor liggen maar daar weet ik de resolutie niet van, ik weet niet of dat uitmaakt maar ik zeg het toch even. en ik gebruik nu een tv als monitor mocht dat uitmaken

• KoningsGap
Hydragon1 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:55:
[...]

ik heb wel een oude monitor liggen maar daar weet ik de resolutie niet van, ik weet niet of dat uitmaakt maar ik zeg het toch even. en ik gebruik nu een tv als monitor mocht dat uitmaken
Lage resolutie zou niet uit moeten maken om in je bios te komen lijkt mij.

• Hydragon1
Goopher schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:01:
[...]

Lage resolutie zou niet uit moeten maken om in je bios te komen lijkt mij.
nee maar misschien zijn er een paar dingen buiten het scherm als de resolutie erg slecht is, al ga ik daar niet van uit. ik zal morgen die oude monitor erbij pakken en kijken of het verschil maakt. morgen weet ik meer

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan weet je iig of je beeld krijgt of niet. Maar wees gerust, het maakt niet uit of je nou een full HD scherm of een 15" monitor van 10 jaar geleden met 1024x768 eraan hangt, alles wordt netjes passend gemaakt.

• Hydragon1
Hero of Time schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 08:37:
Dan weet je iig of je beeld krijgt of niet. Maar wees gerust, het maakt niet uit of je nou een full HD scherm of een 15" monitor van 10 jaar geleden met 1024x768 eraan hangt, alles wordt netjes passend gemaakt.
De reden dat ik me zorgen maak om het formaat is omdat het splashscreen nu al buiten het huidige scherm(tv) komt, en die oude monitor is nogal wat kleiner, maar we zien wel

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar kan je niet beter gaan uitzoeken waarom je spel zo slecht draait, ipv focussen op toegang tot het BIOS en uitschakelen van de IGP, die helemaal niet eens gebruikt wordt?

• Hydragon1
Hero of Time schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:43:
Maar kan je niet beter gaan uitzoeken waarom je spel zo slecht draait, ipv focussen op toegang tot het BIOS en uitschakelen van de IGP, die helemaal niet eens gebruikt wordt?
Ik vind het ook raar en ik heb even rondgekeken maar ik zie alleen maar behoorlijk verouderde topics voorbijkomen dus daar zal ik niet veel aan hebben ivm updates van het spel in de tussentijd. en World of Tanks zou gewoon op 60 fps op max graphics moeten draaien, ik zie mensen met 970's die dat ook gewoon hebben en een R9 290 is vergelijkbaar met een 970. ik begin een beetje bang te worden dat er iets mis is met mijn R9 290 want framedrops naar +- 45 fps is wel erg laag voor een R9 290.

• Hydragon1
[...]

Ik heb net gekeken, de R9 290 heeft geen mogelijkheid voor VGA aansluiting (het MoBo wel), de R9 290 heeft wel DVI maar ik heb geen DVI kabel, ik heb wel een DVI naar HDMI converter maar ik weet niet of ik dan net zo goed HDMI kan gebruiken. De andere monitor heeft DVI en VGA aansluitingen maar geen HDMI.
Ik heb de PC afgesloten en HDMI kabel in het MoBo geplugd en de pc opgestart maar ik kreeg geen signaal tot ik op het inlogscherm kwam. enig idee wat ik nu het best kan proberen?:

- DVI naar HDMI converter gebruiken en deze op de R9 290 aansluiten
- de VGA aansluiting gebruiken op het MoBo en kijken of dat helpt
- de R9 290 uit de kast halen en HDMI gebruiken van het MoBo en kijken of ik dan wel beeld krijg in de UEFI

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan ook gewoon een DVI naar VGA blokje op je R9 290 aansluiten, heb je ook VGA. Dat komt wel vaker voor, geen VGA meer maar via een blokje wel beschikbaar.

Als je nou nog meer wilt testen met Windows of het je onboard gebruikt of niet, zet je dat ding toch via apparaatbeheer uit? Maar zoals ik al eerder zei, ga nou niet blindstaren op die onboard meuk dat toch niet gebruikt wordt. Hoe zijn je drivers van de R9? Heb je niet de instellingen te hoog staan? Draait er misschien iets anders op de achtergrond dat je GPU gebruikt, zoals een coin miner ofzo?

• Hydragon1
Hero of Time schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:30:
Je kan ook gewoon een DVI naar VGA blokje op je R9 290 aansluiten, heb je ook VGA. Dat komt wel vaker voor, geen VGA meer maar via een blokje wel beschikbaar.

Als je nou nog meer wilt testen met Windows of het je onboard gebruikt of niet, zet je dat ding toch via apparaatbeheer uit? Maar zoals ik al eerder zei, ga nou niet blindstaren op die onboard meuk dat toch niet gebruikt wordt. Hoe zijn je drivers van de R9? Heb je niet de instellingen te hoog staan? Draait er misschien iets anders op de achtergrond dat je GPU gebruikt, zoals een coin miner ofzo?
goede tip van dat apparaatbeheer, en ik heb geen DVI naar VGA adapter en volgens mij kwam die ook niet met de 290. en nee, ik heb nog nooit gemined met de 290, ben het ook niet van plan en van wat ik lees zou de 290 bijna elke game op max graphics moeten kunnen draaien

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jij hoeft niet bewust te minen. Genoeg malware die dat voor je doet. ;)

• Hydragon1
Hero of Time schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 20:38:
Jij hoeft niet bewust te minen. Genoeg malware die dat voor je doet. ;)
laatste keer dan ik een virus scan deed waren het alleen cookies, en er is niks verandert in de performance dus dat is het gelukkig niet ;)

• Hydragon1
Oke, ik heb eindelijk tijd gehad om met de PC verder te gaan dus ik heb de videokaart uit mijn pc gehaald en de CPU graphics gebruikt en nu krijg ik wel de BIOS te zien, maar dan krijg ik een pop-up die zegt: Press "YES" when properly displayed
Otherwise it'll be restored in ... second(s) en dan kan ik kiezen tussen yes en no. als ik op yes druk loopt de BIOS meteen al vast en als ik op no druk krijg ik nog een pop-up die zegt: Do you want to avoid switching high resolution automatically?
You can still do it manually. en dan kan ik kiezen tussen yes en no maar wat ik ook doe de BIOS loopt daarna vast. help! :? :? :?

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga dan eerst eens zoeken naar een update ervan en flash die. Dat moet niet zo moeilijk zijn, bestand op stikkie zetten en je kan vanuit het BIOS de flash uitvoeren.

• Hydragon1
Hero of Time schreef op zondag 01 november 2015 @ 21:51:
Ga dan eerst eens zoeken naar een update ervan en flash die. Dat moet niet zo moeilijk zijn, bestand op stikkie zetten en je kan vanuit het BIOS de flash uitvoeren.
Dat kan dus niet want die loopt vast, ik kan de pop-ups wegklikken of op yes of no klikken maar dan loopt de BIOS dus vast, ik kan het flashen via de '@BIOS' utility doen uit App Center maar dat is dus via windows. het is het .V3 bestand toch? de rest lijkt namelijk niet op een bestand om te flashen

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op de website staan instructies voor hoe je dat moet doen. Het is tegenwoordig een stuk veiliger dan vroeger. Ik begrijp dat je enigszins onzeker bent, maar dat is niet direct een reden om voor elk dingetje maar hier te komen om bevestiging te krijgen hoe iets gedaan moet worden.

• Hydragon1
Hero of Time schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:03:
Op de website staan instructies voor hoe je dat moet doen. Het is tegenwoordig een stuk veiliger dan vroeger. Ik begrijp dat je enigszins onzeker bent, maar dat is niet direct een reden om voor elk dingetje maar hier te komen om bevestiging te krijgen hoe iets gedaan moet worden.
De reden dat ik het hier vraag is omdat ik het niet op de website zie staan: http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5173#dl

• Hydragon1
Bedankt voor de link, ik kon het zelf niet vinden toen ik het had gegoogled, misschien omdat ik specifiek zocht naar hoe het moest met de Sniper B6?

• Hydragon1
Ik heb de UEFI geüpdate via @BIOS naar F3 (CPU-Z geeft ook aan dat het F3 is en daarvoor was het F2 dus het is goed gegaan) maar de UEFI loopt nog steeds vast na het op yes of no klikken op de pop-up. Dus het updaten heeft helaas niet geholpen, ik heb dit probleem opgezocht maar geen resultaten gevonden dus hebben jullie nog suggesties?

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe ben je er zo zeker van dat het vastloopt? Heb je ook al even gewacht of de muis bewogen (er is een cursor in het UEFI menu als 't goed is)? Doen andere toetsen nog iets?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kap eerst eens met testen op je tv, er zijn zoveel tv's die problemen hebben met hdmi van een videokaart. Koop of leen een dvi kabel en ga dan verder.

• Hydragon1
Hero of Time schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:30:
Hoe ben je er zo zeker van dat het vastloopt? Heb je ook al even gewacht of de muis bewogen (er is een cursor in het UEFI menu als 't goed is)? Doen andere toetsen nog iets?
Muis beweegt niet, ik heb de pc ruim 3 uur laten staan en daarna was er niks veranderd en ik kon de muis nog steeds niet bewegen
KillerAce_NL schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:37:
Kap eerst eens met testen op je tv, er zijn zoveel tv's die problemen hebben met hdmi van een videokaart. Koop of leen een dvi kabel en ga dan verder.
Ik heb een vga kabel die ik kan proberen, maar alleen met de ingebouwde graphics want de videokaart heeft geen vga

[ Voor 31% gewijzigd door Hydragon1 op 02-11-2015 19:48 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@TS: Ik heb nog wel een DVI-->VGA adapter (stond op het punt er 2 weg te gooien/naar de recycling te brengen).

Mag je gratis van me hebben (portokosten betaal jij).

Start trouwens eens op met een kale PC: dus 1x geheugen module, geen HDD, geen DVD, geen USB poorten aangesloten, geen PCI-Express kaarten. En kijk wat ie dan doet (wel ook eerst ff een clear cmos doen).

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hydragon1 schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:44:
[...]

Muis beweegt niet, ik heb de pc ruim 3 uur laten staan en daarna was er niks veranderd en ik kon de muis nog steeds niet bewegen

[...]

Ik heb een vga kabel die ik kan proberen, maar alleen met de ingebouwde graphics want de videokaart heeft geen vga
Omg, daar heb je dus niks aan...Je wil je videokaart troubleshooten. Is een dvi kabel kopen teveel moeite ? 8)7

• Hydragon1
KillerAce_NL schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:50:
[...]

Omg, daar heb je dus niks aan...Je wil je videokaart troubleshooten. Is een dvi kabel kopen teveel moeite ? 8)7
Kan ik ook een dvi>hdmi adapter gebruiken? Want die heb ik wel.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

HDMI naar dvi (hdmi radeon naar dvi monitor) bedoel je, ja dat kan.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Heb je je NVRAM eigenlijk al gewist?

• Hydragon1
KillerAce_NL schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:34:
HDMI naar dvi (hdmi radeon naar dvi monitor) bedoel je, ja dat kan.
Ik zat de adapter straks even opgraven om zeker te weten hoe deze gebruikt moet worden, ik denk helaas dat de dvi in de gpu moet en de hdmi in de tv en dan maakt het geen verschil neem ik aan?
johnkeates schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:35:
Heb je je NVRAM eigenlijk al gewist?
Ik heb hier nog nooit van gehoord dus ik denk het niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Hydragon1 op 03-11-2015 15:29 ]

• johnkeates
Hydragon1 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:27:

[...]

Okee, in dat geval toch maar even handig om te doen. Ik denk dat je namelijk met een GOP of OpROM mismatch zit. Haal je externe GPU er uit, en doe daarna een BIOS/UEFI/NVRAM/CMOS reset volgens de handleiding van je moederbord. Er zijn meestal twee opties, eentje is via je interface op je scherm, de andere met een jumper op het moederbord. Gebruik de jumper methode. Meestal noemen ze dat Clear CMOS vanuit historisch oogpunt.

Daarna krijg je bij het opstarten een prompt dat je opgeslagen instellingen of checksum niet kloppen en of je wil resetten. Dat wil je dan (meestal staat er op het scherm iets als F1 en F2 qua opties). Ik zou je aanraden om ondertussen ook de HDD/SSD los te koppelen zodat ie niet stiekem fastboot naar je OS doet.

Daarna kan je herstarten en wachten tot ie een foutmelding geeft over het ontbreken van een OS. Krijg je die melding te zien: video werkt. Krijg je die melding niet: late stage video werkt niet, waarschijnlijk om dat er een verkeerde OpROM compatibility of GOP compatibility ingesteld is. Afhankelijk van wat je tegen komt kunnen we dan verder.

Verder snap ik de zoektocht van iedereen om HDMI-DVI adapters of kabels te doen niet echt: HDMI en DVI worden vanaf hetzelfde signaal gegenereerd, en de specifieke chips die drivers zijn voor de DVI en HDMI-specifieke verschillen worden helemaal niet door firmware aangestuurd en zitten vaak naast te connector als laatste signaalverwerking om bijv. timing en status meldingen te verwerken. Als HDMI of DVI niet werkt, dan werken ze allebei niet. VGA is op nieuwe borden ook vaak geen losse bus meer maar gewoon een ingebouwde converter, tenzij de chipset nog speciaal een VGA signaal voor je doet.

In principe levert Gigabyte geen bordjes met incompatible OpROM/GOP defaults voor hun chipsets mee, dat zou ook best stom zijn want dan werken geen bordjes van hun. Ever. Dus stel dat je na een defaults reset nog niet naar je UEFI interface kan: bordje RMA doen.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 03-11-2015 15:43 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hydragon1 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:27:
[...]

Ik zat de adapter straks even opgraven om zeker te weten hoe deze gebruikt moet worden, ik denk helaas dat de dvi in de gpu moet en de hdmi in de tv en dan maakt het geen verschil neem ik aan?

[...]

Gast, ik wordt hier wel moe van, je snapt het steeds niet. Je moet je GPU testen op je monitor NIET op je tv..
@john: ik heb wel vaker meegemaakt dat bios uefi display op tv's via hdmi niet goed werkte, daarom dring ik aan om dat uit te sluiten door te testen via een monitor, maar TS snapt het steeds niet..
Daarnaast heeft hij waarschijnlijk ook nog problemen met overscan. (beeld wordt niet volledig weergegeven op de desktop).

[ Voor 24% gewijzigd door KillerAce_NL op 03-11-2015 15:55 ]

• Hydragon1
johnkeates schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:40:
[...]

Okee, in dat geval toch maar even handig om te doen. Ik denk dat je namelijk met een GOP of OpROM mismatch zit. Haal je externe GPU er uit, en doe daarna een BIOS/UEFI/NVRAM/CMOS reset volgens de handleiding van je moederbord. Er zijn meestal twee opties, eentje is via je interface op je scherm, de andere met een jumper op het moederbord. Gebruik de jumper methode. Meestal noemen ze dat Clear CMOS vanuit historisch oogpunt.

Daarna krijg je bij het opstarten een prompt dat je opgeslagen instellingen of checksum niet kloppen en of je wil resetten. Dat wil je dan (meestal staat er op het scherm iets als F1 en F2 qua opties). Ik zou je aanraden om ondertussen ook de HDD/SSD los te koppelen zodat ie niet stiekem fastboot naar je OS doet.

Daarna kan je herstarten en wachten tot ie een foutmelding geeft over het ontbreken van een OS. Krijg je die melding te zien: video werkt. Krijg je die melding niet: late stage video werkt niet, waarschijnlijk om dat er een verkeerde OpROM compatibility of GOP compatibility ingesteld is. Afhankelijk van wat je tegen komt kunnen we dan verder.

Verder snap ik de zoektocht van iedereen om HDMI-DVI adapters of kabels te doen niet echt: HDMI en DVI worden vanaf hetzelfde signaal gegenereerd, en de specifieke chips die drivers zijn voor de DVI en HDMI-specifieke verschillen worden helemaal niet door firmware aangestuurd en zitten vaak naast te connector als laatste signaalverwerking om bijv. timing en status meldingen te verwerken. Als HDMI of DVI niet werkt, dan werken ze allebei niet. VGA is op nieuwe borden ook vaak geen losse bus meer maar gewoon een ingebouwde converter, tenzij de chipset nog speciaal een VGA signaal voor je doet.

In principe levert Gigabyte geen bordjes met incompatible OpROM/GOP defaults voor hun chipsets mee, dat zou ook best stom zijn want dan werken geen bordjes van hun. Ever. Dus stel dat je na een defaults reset nog niet naar je UEFI interface kan: bordje RMA doen.
Ik heb de videokaart eruit gehaald en de ssd en hdd eruit gehaald, daarna een schroevendraaiertegen de clr_cmos pinnen aangehouden (volgens handleiding) daarna start ik de pc op, ik hoor het normale piepje en heel kort een wit streepje linksbovenin het scherm en daarna blijft het zwart

• Hydragon1
Hydragon1 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:05:
[...]

Ik heb de videokaart eruit gehaald en de ssd en hdd eruit gehaald en een schroevendraaier tegen de 2 clr_cmos pinnen aangehouden daarna start ik de pc op, ik hoor het normale piepje en heel kort een wit streepje linksbovenin het scherm en daarna blijft het zwart
Negeer dit. Dit was een foutje.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydragon1 op 03-11-2015 17:09 ]

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-01 13:33
Misschien dom antwoord, maar bij mij werkte het wel eens door de DEL of F2 toets ingedrukt te houden ipv spammen. Hij was vaak zo snel met starten dat hij het alleen op die manier pakte.

• johnkeates
heel kort een wit streepje linksbovenin het scherm
Voor zo ver ik weet is dat een cursor die je alleen krijgt op het moment dat de CSM geladen wordt voor legacy BIOS boot vanaf UEFI. Maar als je geen UEFI ziet dan zou je denken dat Fastboot aan staat wat niet kan met CSM :s Beetje tegenstrijdig. Stel dat Fastboot uit staat, dan zou je juist een moederbord logo of iets vergelijkbaar moeten zien, maar dat zie je niet, dus dat is ook niet logisch, behalve als GOP geforceerd wordt maar niet beschikbaar is, maar dat is ook niet een logische default om dat Gigabyte dan moederborden zou leveren die nooit met video kunnen booten behalve als je een PCIe GOP GPU in je machine steekt. Maar die werken dan weer niet met CSM (Legacy boot)... argh.

Terugsturen dat ding.

• Hydragon1
johnkeates schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:37:
[...]

Voor zo ver ik weet is dat een cursor die je alleen krijgt op het moment dat de CSM geladen wordt voor legacy BIOS boot vanaf UEFI. Maar als je geen UEFI ziet dan zou je denken dat Fastboot aan staat wat niet kan met CSM :s Beetje tegenstrijdig. Stel dat Fastboot uit staat, dan zou je juist een moederbord logo of iets vergelijkbaar moeten zien, maar dat zie je niet, dus dat is ook niet logisch, behalve als GOP geforceerd wordt maar niet beschikbaar is, maar dat is ook niet een logische default om dat Gigabyte dan moederborden zou leveren die nooit met video kunnen booten behalve als je een PCIe GOP GPU in je machine steekt. Maar die werken dan weer niet met CSM (Legacy boot)... argh.

Terugsturen dat ding.
Bedankt voor de hulp, dan ga ik achter de rma aan. Ik word hier wel een beetje ziek van hoor, dit is al mijn tweede nieuwe moederbord op een rij dat problemen heeft met de bios. Mocht ik een nieuw moederbord krijgen van de rma dienst en deze heeft een vergelijkbaar probleem dan lijkt het me onlogisch dat het nog steeds het moederbord is. In dat geval stuur ik de videokaart ook terug en koop ik een GTX 970 of een R9 390 (weet nog niet welke ik dan zal kopen)

• Hydragon1
Ik heb zojuist voor de zekerheid nog even met een DVI kabel op een oude monitor geprobeerd en tot mijn opluchting ging nou alles goed met de UEFI, dus zo te zien hoeft het moederbord niet RMA :) Thx KillerAce_NL, en sorry dat ik eigenwijs was ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geen probleem hoor. Ik weet gewoon uit ervaring dat tv´s via HDMI op een videokaart zo hun issue´s hebben. Onder andere problemen met bios-uefi display.
Mooi dat het opgelost is !

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan moet ik blij zijn dat mijn HTPC met Gigabyte moederbord daar geen last van heeft. Mogelijk omdat het beeld via de nVidia videokaart gaat.

Pagina: 1